Maksujen palauttaminen asiakkaalle

Kun asiakkaasi on perunut tilauksen, ja palauttanut tuotteet, joudut useimmiten myös palauttamaan asiakkaan suorittaman maksun. 

MyCashflow'hun ei kuulu sisäänrakennettua maksunvälitystä, mutta tilaukselle voidaan merkitä tieto siitä, että asiakkaalle on palautettu rahaa. Tällöin tilausten summat saadaan näkymään oikein kirjanpitoraporteilla.

Jotta saat tekemäsi palautukset näkymään myös verkkokauppasi myyntiraporteissa, sinun kannattaa luoda uusi maksutapa, jonka kautta voit merkitä palautettuja summia.

  1. Luo uusi maksutapa, jonka nimeksi annat esimerkiksi Palautus.
  2. Valitse maksutavassa käytettäväksi maksupalveluksi Rahojen palautus.

Kun käsittelet palautuksen, jossa joudut myös palauttamaan maksuja, toimi seuraavasti:

  1. Käsittele ensin tuotepalautus kuten tavallisestikin.
    • → Kun olet tehnyt palautuksen vaatimat muutokset, tilauksen loppusumma muuttuu, ja MyCashflow ehdottaa korjaavan maksutapahtuman luomista.
    • Avaa maksutapahtuman luonti-ikkuna painamalla ilmoituksessa annettua linkkiä.
  2. Valitse maksutapahtuman tyypiksi vaihtoehto Luo uusi maksutapahtuma, ja maksutavaksi juuri luomasi Palautus.
  3. Palauta rahat asiakkaalle haluamallasi tavalla – esimerkiksi tilisiirrolla.
  4. Kun olet palauttanut rahat, merkitse luomasi maksutapahtuma palautetuksi tilauksen sivulla.

Kun käsittelet rahojen palautukset tällä tavoin, kaikki suorittamasi palautukset näytetään myös verkkokauppasi raporteissa. Tämä voi olla suuri apu yrityksen kirjanpidossa.

Klarnan maksupalvelun avulla voit palauttaa maksuja suoraan verkkokaupan hallinnan tilaussivulta yhdellä napinpainalluksella.