Palautusten ja vaihtojen käsitteleminen

Tässä artikkelissa käydään läpi asiakkaiden tekemien tuotepalautuksien ja tuotteiden vaihtojen käsitteleminen.

Yksittäisen lähetyksen ja yksittäisten tuotteiden palauttaminen

Tässä kappaleessa käydään läpi yksittäisen lähetyksen palauttaminen kokonaan sekä osittain.

Kun käsittelet palautuksen lähetys/tuote kerrallaan, toimituskuluja ei voi palauttaa automaattisesti.

Seuraavassa ohjeessa neuvotaan myös toimituskulujen palauttaminen osittaispalautuksen yhteydessä.

  1. Valitse lähetykseltä palautettavat tuotteet.
    • Jos sinun on palautettava tuotteita useilta lähetyksiltä, käsittele jokaisen lähetyksen palautukset erikseen tämän ohjeen mukaisesti.
  2. Paina lähetyksen otsikkorivillä Käsittele palautus valituille riveille.
    • → Palautuslomakkeen modal-ikkuna aukeaa.
  3. Määritä palautuksen asetukset.
  4. Paina Käsittele palautus -painiketta.
    • → Tilaukselle luodaan uusi keskeneräinen palautus.
    • Jos sinun on palautettava toimituskuluja, tee tässä vaiheessa muutos Tilauksen hintatiedot -kohdassa.
    • Esim. jos palautat asiakkaalle 50 % toimituskuluista, puolita tilauksen toimituskulut.
    • Katso myös ohjeet tilauksen toimituskulujen muokkaamiseen.
  5. Paina palautuksen osoiterivillä Tallenna palautus.
  6. Palauta tarvittaessa maksut asiakkaalle luomalla korjaava maksutapahtuma.
    • Muista kuitata luomasi maksutapahtuma palautetuksi tilaussivun oikean reunan Maksutapahtumat-valikossa, kun olet suorittanut palautuksen asiakkaalle.
    • Katso myös ohjeet maksujen palauttamiseen.

Nyt olet käsitellyt palautuksen loppuun asti. Tilauksella on uusi palautusrivi, joka on merkitty palautetuksi. Luomasi korjaava maksutapahtuma myös takaa, että tilauksen loppusumma täsmää suoritettujen maksujen kanssa.

Koko tilauksen palauttaminen

  1. Paina tilaussivun oikeassa yläkulmassa Palauta koko tilaus -painiketta.
  2. Määritä palautuksen asetukset.
  3. Paina Käsittele palautus -painiketta.
  4. Palauta tarvittaessa maksut asiakkaalle luomalla korjaava maksutapahtuma.
    • Muista kuitata luomasi maksutapahtuma palautetuksi tilaussivun oikean reunan Maksutapahtumat-valikossa.

Nyt olet käsitellyt palautuksen loppuun asti. Tilauksella on uusi palautusrivi, joka on merkitty palautetuksi. Luomasi korjaava maksutapahtuma myös takaa, että tilauksen loppusumma täsmää suoritettujen maksujen kanssa.

Tuotevaihtojen käsitteleminen

  1. Valitse lähetykseltä tuotteet, jotka asiakas haluaa vaihtaa.
  2. Paina lähetyksen otsikkorivillä Käsittele palautus valituille riveille.
  3. Valitse palautuslomakkeella Käsittele palautukset ja vaihdot tuoteriveittäin.
  4. Valitse jokaisen valitun tuotteen palautuksen tyypiksi Vaihto.
  5. Määritä muut palautuksen asetukset jokaiselle tuoteriville.
  6. Valitse tuotteet jotka lisätään tilaukselle palautettavan tuotteen tilalle.
    • Voit valita palautuslomakkeella jonkin toisen variaation samasta tuotteesta tai etsiä uutta tuotetta hakukentän avulla.
  7. Paina Käsittele palautus -painiketta.
    • → Tilaukselle luodaan uusi palautus, joka sisältää palautettavat tuotteet sekä lähetys vaihdossa lähetettäviä tuotteita varten. Jos tilaus sisältää avoimen lähetyksen, vaihdossa lähetettävät tuotteet lisätään automaattisesti avoimelle lähetykselle.
  8. Luo tilaukselle uusi korjaava maksutapahtuma, jolla kirjataan tilaukselle rahojen palautus tai peritään asiakkaalta lisää tarpeen mukaan.
    • Muista kuitata maksut suoritetuksi
  9. Kun tarvittavat maksut on suoritettu, merkitse vaihto suoritetuksi:
    • Paina uuden palautuksen otsikkorivillä Tallenna palautus -painiketta.
    • Paina uuden lähetyksen otsikkorivillä Merkitse toimitetuksi -painiketta.

Vaihdon käsittelyn jälkeen tilauksella on uusi palautus ja lähetys, ja tilauksen loppusumma täsmää suoritettujen maksutapahtumien kanssa.

Arkistoidun tilauksen palautusten ja vaihtojen käsitteleminen

Voit käsitellä palautuksia ja vaihtoja myös arkistoitujen tilausten kohdalla. Tällöin muutoksia ei kirjata samaan tilaukseen, vaan verkkokauppaan luodaan uusi palautustilaus, joka sisältää muutokset aiempaan tilaukseen.

  1. Etsi ja avaa haluamasi tilaus hallintatyökalun Tilaukset-sivulta.
    • Löydät arkistoidut tilaukset käyttämällä Tilaukset-sivun oikean reunan hakutyökaluja.
  2. Valitse tilauksen lähetyslistalta kaikki palautettavat tai vaihdettavat tuotteet.
  3. Paina lähetyslistan otsikkorivillä Käsittele palautus -painiketta.
    • Palautuslomake aukeaa.
  4. Määritä palautuksen asetukset palautuslomakkeella.
  5. Paina palautuslomakkeella Käsittele palautus -painiketta.
    • → Verkkokauppaan luodaan uusi palautustilaus ja sinut siirretään uuden palautustilauksen sivulle.
    • Jos kyseessä on tuotevaihto, vaihdossa lähetettävät tuotteet näytetään palautustilauksella omina lähetyksinään.
  6. Paina palautustilauksen lähetyslistalla Tallenna palautus -painiketta.
    • → Palautustilaus merkitään toimitetuksi.
  7. Jos asiakkaalle on palautettava maksuja tai perittävä lisää, paina palautustilauksen Maksutapahtumat-valikossa Luo uusi -painiketta.
  8. Käsittele maksun palautus tai perintä loppuun.
  9. Vaihdot: Merkitse mahdolliset vaihdossa lähetettävät tuotteet toimitetuiksi, kun tarvittavat maksut on suoritettu.

Palautuslomakkeen asetukset

  • Valitse käsittelytapa: Jos olet valinnut palautettavaksi useita tuotteita, mutta et koko tilausta, voit määrittää tämän kentän avulla eri tuoteriveille erilaisia vaihdon/palautuksen asetuksia. Käsittelytapaan sisältyvät asetukset on listattu alla
    • Aseta kaikille sama palautus: Kaikki palautettavat tuotteet käsitellään samalla tavalla.
    • Käsittele palautukset ja vaihdot tuoteriveittäin: Voit määrittää yksittäisille tuotteille eri tietoja palautuksessa.
  • Palautuksen tyyppi: Vaihto/Palautus
    • Kun valitset Vaihto, palautuslomakkeelle avautuu uusi osio, jossa voit valita toisen variaation tuotteen tilalle tai hakea täysin toista tuotetta.
  • Palautuksen syy: Voit luoda tai valita tässä palautukselle syyn, joka tallennetaan tilauksen tietoihin. Tulevaisuudessa MyCashflow'hun tullaan lisäämään ominaisuuksia, joiden avulla voit tarkastella tuotteiden palautuksien syitä hallintatyökalun kautta.
  • Toimituskulut: Kun palautat koko tilauksen, voit merkitä tämän asetuksen avulla myös toimituskulut palautettavaksi kokonaisuudessaan.
  • Tuotteiden myyntikelpoisuus: Tällä asetuksella voit merkitä tuotteet palautettavaksi varastoon palautuksen yhteydessä. Palautettavien tuotteiden varastosaldo päivitetään, kun palautus on käsitelty loppuun.

Palautusten syiden hallinta

Sivulla Asetukset » Tilausasetukset voit hallita palautusten syitä. Voit lisätä uusia sekä muokata ja poistaa aiempia syitä.

Jos poistat palautuksen syyn, tieto siitä poistuu myös kaikilta tilauksilta, joilla sitä on käytetty. Poiston jälkeen et voi enää hyödyntää poistettua syytietoa kyseisten tilausten kohdalla.