Tilausten käsitteleminen

Uusista tilauksista lähetetään automaattinen sähköposti-ilmoitus osoitteeseen, jonka olet antanut hallintatyökalun sivulla Asetukset » Yleiset asetukset.

Jos käytössäsi on useampi kauppaversio, ja olet ylikirjoittanut yleisiä asetuksia kauppaversion asetuksilla, tilausilmoitukset lähetetään kauppaversion asetuksissa annettuun osoitteeseen.

Voit hoitaa tilauksen käsittelyn manuaalisesti tai käyttämällä MyCashflow'n pikakäsittelyominaisuutta. 

Tilauksen käsittely hoidetaan tilausnäkymässä, johon pääset verkkokaupan hallintatyökalun sivulta Tilaukset painamalla haluamasi tilauksen otsikkoa:

Tilauksen pikakäsittely

Tilauksen pikakäsittely hoitaa automaattisesti kaikki tilauksen käsittelyyn liittyvät toiminnot MyCashflow-ohjelman tasolla – sen tarkoitus on säästää aikaa ja vähentää mekaanista työtä. Pikakäsittely merkitsee kaikki tilauksen muuttuvat ominaisuudet suoritetuiksi:

  • Kaikki tuotteet merkitään toimitetuiksi
  • Koko tilauksen tilaksi vaihdetaan Toimitettu, ja tilaus piilotetaan Tilaukset-sivun listalta.
  • Klarna-maksut aktivoidaan (jos käytät vanhanmallista Klarna-palvelua, maksuja ei aktivoida).

Pikakäsittelyn yhteydessä asiakkaalle myös lähetetään toimitusvahvistus, ja käsittelijälle näytetään lista tulostettavista tilausdokumenteista.

Käytä tilauksen pikakäsittelyä vain silloin, kun olet jo hoitanut kaikki tilaukseen liittyvät tehtävät (toimitukset, maksujen vahvistaminen, jne.). Tilaus piilotetaan Tilaukset-sivulta käsittelyn jälkeen, joten keskeneräiset tehtävät voivat unohtua sen jälkeen.

Pikakäsittelyn käyttäminen

  1. Avaa haluamasi tilaus verkkokaupan hallintatyökalun sivulla Tilaukset.
  2. Paina tilausnäkymän oikeassa yläkulmassa painiketta Pikakäsittele tilaus.
    • → Tilaus pikakäsitellään ja dokumenttilista näytetään tilauksen käsittelijälle.

Tilauksen käsittely manuaalisesti

Joissain tapauksissa tilaukset on hyödyllistä käsitellä manuaalisesti, esimerkiksi silloin kun osa tuotteista toimitetaan jälkitoimituksena tai asiakas haluaa tehdä muutoksia tilaukseen.

  1. Tarkista, että tilaus on maksettu, ja kuittaa maksu saaduksi.
  2. Merkitse kaikki toimitetut tuotteet toimitetuiksi.
    • Kun merkitset koko tilauksen toimitetuksi, kaikki tuotteet merkitään automaattisesti toimitetuksi.
  3. Avaa tilauksen tiedot muokattavaksi painamalla Muokkaa-linkkiä tilausnäkymän tilaustietopalstan oikeassa yläkulmassa.
  4. Muuta tarvittaessa mitä tilauksen tietoja, kuten painoa, pakettikokoa tai toimitettavien pakettien määrää.
  5. Vaihda lopuksi tilauksen tilaksi Toimitettu, ja paina Tallenna-painiketta.

Manuaalisessa käsittelyssä sähköposti-ilmoituksia ei lähetetä automaattisesti

Kun käsittelet tilauksen manuaalisesti, muista tarvittaessa lähettää tarvittavat sähköposti-ilmoitukset tilaussivun vasemman palstan Lähetä sähköposti-ilmoitus -kohdassa.

Tilauksen käsittelyn jälkeen voit vielä tarvittaessa tiedottaa asiakasta:

  1. Tulosta tai lähetä asiakkaalle kaikki tarvittavat dokumentit.
  2. Voit myös lähettää asiakkaalle tilausta koskevia sähköposti-ilmoituksia.

Kun tilaus on käsitelty ja merkitty toimitetuksi, se ei enää näy Tilaukset-sivun avointen tilausten näkymässä. Jos haluat tarkastella toimitettua tilausta, voit hakea sen näkyviin Tilaukset-sivun haun avulla. Aseta Tila-kentän arvoksi Toimitettu.