Tuoteryhmien luominen ja muokkaaminen

Tällä sivulla käydään läpi tuoteryhmien lisääminen ja muokkaaminen verkkokaupassa.

Voit luoda ja muokata tuoteryhmiä kahdella tavalla:

Näin luot tuoteryhmän tai muokkaat sitä Tuotteet-sivun valikon kautta:

  1. Jos haluat luoda uuden tuoteryhmän, aloita painamalla Tuotteet-sivulla Lisää tuoteryhmä -painiketta.
  2. Jos haluat muokata aiemmin luomaasi tuoteryhmää, paina tuoteryhmän nimeä valikossa ja Muokkaa tuoteryhmää -painiketta tuoteryhmän tiedoissa.
  3. Täytä tuoteryhmän tiedot lomakkeelle.
  4. Tallenna lomake.

Näin taas lisäät tuoteryhmän tuotelomakkeen kautta:

  1. Lisää tuote tai avaa haluamasi tuote muokattavaksi.
  2. Mene lomakkeen osioon Näkyvyys ja mainostus ja paina lisää tuoteryhmä -linkkiä.
  3. Anna tuoteryhmälle nimi ja valitse sille ylätuoteryhmä.
  4. Tallenna lomake.

Tuoteryhmälomakkeen kentät

  • Nimi: Anna tuoteryhmälle nimi, joka kertoo selkeästi, millaisia tuotteita se sisältää. Tuoteryhmän nimi näytetään verkkokaupan valikossa, joten sen avulla voit auttaa asiakkaita navigoimaan verkkokaupassasi.
  • Näytä versiossa: Valitse kauppa- ja kieliversiot, joihin tuoteryhmä lisätään.
    • Jos et valitse yhtään kauppaversiota, tuoteryhmää ei näytetä verkkokauppasi julkisella puolella. Tuoteryhmän tuotteet eivät myöskään löydy hakukoneen kautta.

  • Esittely: Kirjoita tuoteryhmälle esittelyteksti, jossa esimerkiksi voit kuvailla tuoteryhmän tuotteita yleisesti. 
  • Sijainti valikossa: Valitse minkä tuoteryhmän alle tuoteryhmä sijoitetaan valikossa. Voit milloin tahansa järjestellä tuoteryhmät uudelleen.
  • Tuoteryhmän näkymä: Näkymän perusteella määritellään, miltä tuoteryhmä näyttää verkkokaupan asiakaspuolella. Yleensä näyteikkunassa esitellään esimerkiksi suosittuja ja tarjouksessa olevia tuotteita aliryhmistä. Tuotelistassa taas näytetään usein vain tuoteryhmän omat tuotteet.
    • Eri näkymien ulkoasut ja ominaisuudet riippuvat kaupan ulkoasuteemasta.
    • Kaupan etusivulla on käytössään oma näkymä, Etusivu, muut tuoteryhmät käyttävät näkymiä Tuotelista tai Näyteikkuna.
  • Kampanjakuva: Voit antaa tuoteryhmälle kampanjakuvan, joka näytetään tuoteryhmäsivun yläosassa asiakaspuolella.
  • Kampanjalinkki: Jos syötät tähän kenttään linkin, kävijä siirtyy linkin kohteeseen painamalla kampanjakuvaa.

Jos olet asentanut Web Designer -laajennuksen, näet lomakkeen lopussa Hakukoneoptimointi & sivupohja -osion, jossa voit asettaa hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeitä tietoja sekä valita mahdollisen vaihtoehtoisen sivupohjan (jos kaupan teemaan on luotu sellaisia).

Lue lisää verkkokaupan hakukoneoptimoinnista MyCashflow'ssa ›