Tuotteiden lisääminen ja muokkaaminen

Voit lisätä verkkokauppaan tuotteita hallintatyökalun Tuotteet-sivulla. Tässä ohjeessa käydään läpi tuotteiden lisääminen ja tuotelomakkeen toiminnot.

Kun lisäät tuotetta verkkokauppaasi, mieti ensin millainen tuote on kyseessä:

  • Onko tuotteesta useita eri malleja ja tarvitseeko tuotteen varastoa seurata mallikohtaisesti (esim. vaatteiden koot ja värit)? Tällaisten tuotteiden kohdalla kannattaa luoda tuotevariaatioita.
  • Onko tuotteella vaihtuvia ominaisuuksia, joista ei tarvitse pitää kirjaa varastossa (esim. paita, johon asiakas voi valita haluamansa painatuksen)? Näiden tuotteiden kohdalla kannattaa käyttää räätälöintivalintoja.
  • Onko tuote täysin digitaalinen tai liittyykö siihen ladattavia tiedostoja? Tutustu ladattaviin tuotteisiin, jos tuotteesi ovat tällaisia.

Näin lisäät ja muokkaat tuotteita:

  1. Jos haluat luoda uuden tuotteen, aloita painamalla Lisää tuote -painikketta hallintatyökalun Tuotteet-sivun vasemmassa yläkulmassa.
  2. Jos haluat muokata olemassaolevaa tuotetta, paina hallintatyökalun Tuotteet-sivulla haluamasi tuotteen kohdalla Muokkaa tuotetta -linkkiä -valikossa.
    • Valikko tulee näkyviin kun viet hiiren tuoterivin päälle.
  3. Täytä tiedot tuotelomakkeelle.
  4. Tallenna tuote.

Tuotteen luomisen jälkeen voit asettaa sille varastonhallinnan päälle, luoda tuotevariaatioita tai räätälöintejä sekä lisätä ladattavia tiedostoja.

Tuotteen näkyminen haussa

Jos käytät Free-palvelupakettia, luomasi tuote tulee heti näkyviin asiakaspuolen hakutuloksissa.

Maksullisissa palvelupaketeissa hakukone indeksoi tuotteet kerran vuorokaudessa yöllä, joten tuote ei tule välittömästi näkyviin kaupan hakutuloksissa.

Lue lisää hakukoneen toimintaperiaatteista ›

Tuotelomakkeen kentät

Tässä osiossa käydään läpi tuotelomakkeen kaikki kentät ja niihin syötettävät tiedot.

Perustiedot

  • Tuotteen nimi: Anna tuotteelle kuvaava nimi. Muista että kävijät näkevät tuotteestasi usein ensimmäisenä nimen ja kuvan. Käytä nimessä tuotteen hakukoneoptimoinnin kannalta olennaisia avainsanoja, mutta älä tee nimestä liian pitkää.
  • Näytä versiossa: Valitse kauppa- ja kieliversiot, joissa haluat tuotteen näkyvän.

  • Myyntihinta: Anna tuotteen verollinen myyntihinta. Valitse myös veroprosentti 

    • Käytettävissä olevat arvonlisäveroprosentit määräytyvät verkkokaupan toimintamaan mukaan. Toimintamaan voit vaihtaa haluamaksesi verkkokaupan asetuksissa sivulla Asetukset » Yleiset asetukset.

  • Paino: Anna tuotteen paino ja valitse toimituksessa käytettävä pakettikoko.
    • Määritä paino tarkasti, sillä tilauksen toimituskulut lasketaan muun muassa tilattavien tuotteiden painon perusteella. Lue lisää toimitustavoista.
    • Varmista, että verkkokaupassasi on toimitustapoja, joiden painorajat ja pakettikoot käyvät yhteen luomasi tuotteen kanssa. Muuten asiakkaat eivät näe kassalla toimitustapoja ostaessaan luomaasi tuotetta.
    • Lue lisää toimitustapojen valikoinnista tuotteille.
  • Tuotekuva: Anna halutessasi tuotekuva. Voit antaa tuotetta luodessasi yhden kuvan, ja lisätä kuvia myöhemmin.
    • Kuvasta näytetään esikatselu, kun tiedosto on ladattu.

Hinnoittelu

Voit tarvittaessa liittää tuotteen lomakkeelta suoraan johonkin verkkokaupassasi käytössä olevaan kampanjaan:

  1. Valitse kampanja Hinnottelu-kohdassa.
  2. Anna tuotteelle oma myyntihinta kampanjassa.
  3. Paina Tallenna-painiketta.

Tuotekuvaus & tarkat tuotetiedot

  • Tuotekuvaus: Anna tuotekuvauskenttään lyhyt ja nopeasti luettava kuvausteksti, joka kertoo keskeiset asiat tuotteesta.
  • Tarkat tuotetiedot: Kirjoita tarkkoihin tuotetieoihin perusteellinen kuvaus, jossa kerrot tarkasti tuotteen ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista. Voit jäsentää tekstiä alaotsikkojen ja muiden tyylien avulla. Käytä tekstissä tuotteen hakukoneoptimoinnin kannalta keskeisiä avainsanoja.
    • Perusteelliset tuotetiedot edesauttavat asiakkaan ostopäätöstä, minkä lisäksi hyvin laadittu teksti nostaa sivua Googlen hakutuloksissa.
  • Avainsanat: Anna lista tuotetta kuvailevista avainsanoista. Erota avainsanat toisistaan pilkuilla tai välilyönneillä.
    • Määrittele kohtuullinen määrä avainsanoja, joita käytät yhtenäisesti kauppasi eri tuotteissa.
    • Hakusanoja käytetään verkkokaupan sisäisessä hakutoiminnossa, joten mieti, millä hakusanoilla asiakkaasi todennäköisesti hakevat tuotetta. Avainsanat eivät vaikuta näkyvyyteen julkisissa hakukoneissa.

Näkyvyys ja mainostus

  • Näytä tuoteryhmässä: Valitse tuotteelle tuoteryhmä, jos olet aiemmin luonut verkkokauppaasi tuoteryhmiä. Voit lisätä tuotteen niin moneen tuoteryhmään kuin haluat.

    • Jos et valitse yhtään tuoteryhmää, tuotetta ei näytetä verkkokaupan navigaatiovalikossa tai tuotelistoissa.

    • Tässä kohdassa voit myös luoda uuden tuoteryhmän painamalla lisää tuoteryhmä -linkkiä ja kirjoittamalla tuoteryhmän nimen tekstikenttään. Tuoteryhmä luodaan kun tallennat tuotteen.

  • Mainosta tuotetta: Halutessasi voit merkitä tuotteen mainostettavaksi, jolloin se näytetään mainostettavien tuotteiden listalla.
    • Mainostettavat tuotteet ovat oletusteemassa esillä verkkokaupan etusivulla sekä Suosittelemme-alueella. Mainostettavat tuotteet voidaan lisätä täysin vapaavalintaiseen kohtaan ulkoasuteemassa.
    • Mainostettavia tuotteita tulostetaan ulkoasuteemassa käyttämällä {HotPicks}-tagia.

      Katso myös Interface-tagien käyttöohjeet.

  • Tuotemerkki: Valitse halutessasi tuotteelle tuotemerkki, jos olet aiemmin luonut kauppaasi tuotemerkkejä.
    • Voit myös luoda tässä kohdassa uuden tuotemerkin painamalla lisää tuotemerkki -linkkiä.

Ostohinta, tuotenumerot & toimittajan tiedot


  • Takuuaika: Anna tuotteelle tarvittaessa takuuaika kuukausina.
  • Rajoitettua saatavuus: Jos tuotetta ei ole aina saatavilla, määritä sille rajoitettu saatavuusaika.
    • Kun määrittelemäsi aika umpeutuu, tuotetta ei enää näytetä verkkokaupassasi. Saat tuotteen takaisin näkyviin päivittämällä tai poistamalla saatavuusajan.
  • Ostohinta: Hinta, jolla hankit tuotteen toimittajalta varastoosi. Anna ostohinta aina verottomana. Ostohinnan perusteella määräytyy tuotteen kate raporteilla ja yleiskatsauksessa.
  • Tuotenumero: tuotenumeroja käytetään pääasiassa tunnistamaan tuote, kun tietoa siirretään MyCashflow'n ja muiden ohjelmistojen välillä (esim. taloushallintolaajennukset).

    Jos 
    luot tuotteesta variaatioita, sinun kannattaa antaa myös jokaiselle variaatiolle yksilöllinen tuotenumero.

    Varmista että tuotenumerot ovat yksilöllisiä

    Mikäli useammalla tuotteella tai variaatiolla on sama tuotenumero, tiedonsiirrossa järjestelmien välillä tapahtuu lähes varmasti virheitä.

    Älä käytä samoja tuotenumeroita tuotteilla ja variaatioilla. Vaikka duplikaatit tuotenumerot eivät aiheuttaisikaan teknisiä virheitä, ne voivat hankaloittaa tuotteiden ylläpitoa. 

  • Toimittaja ja toimittajan tuotenumero: Voit tässä kohdassa myös lisätä toimittajan painamalla lisää toimittaja -linkkiä ja kirjoittamalla toimittajan nimen tekstikenttään.

 Jos olet ottanut käyttöön Web Designer -laajennuksen, näet lomakkeen lopussa myös kohdan Hakukoneoptimointi ja sivupohja, jossa voit edistää tuotteesi näkyvyyttä hakukoneille. Lue lisää Web Designer -laajennuksen ohjeista.

Luokat