10. Verkkokaupan julkaisu ja jatkoa

Tässä artikkelissa käydään läpi tila, johon olet saanut verkkokauppasi, jos olet käynyt pikaoppaan läpi alusta loppuun. Lopuksi esitellään pikaisesti ominaisuuksia, joiden avulla voit lähteä jatkokehittämään verkkokauppaasi.

Jos olet käynyt pikaoppaan vaihe vaiheelta läpi, olet saanut verkkokauppasi seuraavaan tilaan:

  • MyCashflow'n asetuksiin on lisätty omat ja yrityksesi tiedot.
  • Verkkokaupassasi on tilin omistajan lisäksi yksi käyttäjä, jolle olet itse määrittänyt käyttöoikeudet.
  • Verkkokaupassa on tuote, joka on luokiteltu tuoteryhmän ja -merkin perusteella.
  • Asiakkaat voivat tilata luomasi tuotteen käyttämällä määrittämiäsi maksu- ja toimitustapoja.

Ennen kuin julkaiset verkkokauppaasi, sinun kannattaa kehittää se loppuun asti. Toimi siis seuraavasti:

  1. Tuo saatavilla oleva tuotevalikoimasi verkkokauppaan. Lisää uusia tuotteita, tuoteryhmiä ja tuotemerkkejä, ja organisoi ne järkevästi.
  2. Luo uusia maksutapoja sen perusteella, miten haluat vastaanottaa maksuja verkkokauppaasi.
  3. Luo uusia toimitustapoja, jotka sopivat parhaiten tarjolla olevien tuotteidesi toimittamiseen.

Testaa verkkokauppasi uudestaan aina kun teet merkittäviä muutoksia asetuksiin tai sisältöihin. Näin löydät mahdolliset ongelmat ennen kuin asiakkaat joutuvat kohtaamaan niitä.

Verkkokaupan julkaiseminen

Kun olet lisännyt verkkokauppaasi kaiken tarvittavan sisällön, ja määrittänyt asetukset toimiviksi, voit avata verkkokauppasi julkiselle liikenteelle.

Siirry hallintatyökalun sivulle Asetukset » Yleiset asetukset, ja poista ruksi kohdasta Sulje verkkokauppa kävijöiltä.

Nyt verkkokaupan pitäisi olla avoinna julkiselle liikenteelle. Voit testata tämän kirjautumalla ulos hallintatyökalusta, ja siirtymällä verkkokauppasi julkiselle puolelle.

Jos verkokauppa ei tämän jälkeen ole auki, kokeile seuraavaa:

  1. Siirry hallintatyökalun yläpalkin valikosta sivulle Ulkoasu » Versiot.
  2. Avaa kauppaversio, jonka kohdalla on teksti Oletusversio.
  3. Paina kauppaversion tiedoissa Muokkaa-painiketta.
    → Kauppaversion asetuslomake aukeaa.
  4. Tarkista ettei kauppaversion asetusten Sulje versio kävijöiltä-ruutu ole valittuna. Poista valinta ruudusta ja tallenna kauppaversion asetukset.

Mitä seuraavaksi?

Muista että pikaoppaan tarkoitus on saada aikaan mahdollisimman yksinkertainen ja toimiva verkkokauppa, jota voi helposti käyttää kaupankäynnin ja jatkokehityksen pohjana.

Ohessa on ehdotuksia verkkokaupan jatkokehitystä varten. Kaikki alla listatut asiat on ohjeistettu ylläpitäjän käyttöohjeessa.

Tuotehallinnan mahdollisuudet

Pikaoppaassa luotiin yksinkertainen tuote, jotta tiedät, kuinka tuotteiden lisääminen periaatteeltaan toimii. MyCashflow'ssa voit kuitenkin luoda tuotteista hyvin monimuotoisia. Tässä esimerkkejä mahdollisuuksista:

  • Tuotevariaatioiden avulla voit luoda yhdestä tuotteesta useampia variantteja, jotka eroavat toisistaan itse määräämiesi ominaisuuksien perusteella.
  • Tuoteräätälöintien avulla voit lisätä tuotteisiin ominaisuuksia, joita asiakkaat voivat mukauttaa haluamikseen ennen ostamista.
  • Voit luoda myös ladattavia tuotteita, ja liittää mihin tahansa tuotteisiin ladattavia tiedostoja.
  • Voit myös hallita tuotteidesi varastotilannetta MyCashflow'ssa, jolloin voit esimerkiksi lopettaa tuotteen myymisen automaattisesti, kun se loppuu varastosta.

Tutustu ylläpitäjän oppaassa tarkemmin tuotehallinnan mahdollisuuksiin.

Kampanjat ja tuotealennukset

Kampanjoiden avulla voit luoda määrättyjen ehtojen mukaan voimassa olevia alennusmyyntejä ja tarjouksia.

Voit luoda myös alennuskupokeja, jotka voit kohdistaa asiakasryhmille tai yksittäisille asiakkaille.

Asiakasrekisterin ylläpito

MyCashflow'n asiakasrekisterin avulla voit luoda asiakasryhmiä ja hallita yksittäisten asiakkaiden tietoja.

Asiakasryhmiä voit käyttää rajaamaan verkkokauppasi sisältöjä ja ominaisuuksia valitsemiesi asiakasryhmien käyttöön. Voit esimerkiksi luoda maksutapoja vain valittujen asiakasryhmien käyttöön. Lisäksi voit kohdistaa mainontaa ja tiedottamista asiakasryhmittäin.

Sisällönhallinta, tiedottaminen ja mainonta

Voit luoda verkkokauppaasi sisältösivuja, joiden avulla voit rakentaa verkkokauppasi ympärille monipuolisen verkkosivuston.

Lisäksi voit julkaista ajankohtaisia ilmoituksia uutisten avulla. Uutisista muodostetaan MyCashflow'n oletusteemassa automaattisesti päivittyvä syöte verkkokaupan etusivulle.

Uutisten lisäksi tiedottamiseen ja mainontaan on muitakin mahdollisuuksia, kuten tekstiviesti- ja sähköpostimarkkinointi.

Verkkokaupan ulkoasun mukauttaminen

Voit tehdä verkkokaupastasi haluamasi näköisen luomalla tai hankkimalla oman MyCashflow-teeman. Valmiita teemoja löydät MyCashflow'n teemakaupasta.

Vaihtoehtoisesti voit palkata verkkosuunnittelijan luomaan kauppaasi räätälöidyn teeman. MyCashflow'n kumppanisivuilta löydät suunnittelijoita, joilla on kokemusta MyCashflow-teemojen luomisesta.

Jos itselläsi on hallussa HTML ja CSS, voit luoda ulkoasuteeman myös omin käsin. Teeman luominen ja siihen liittyvät työkalut on ohjeistettu MyCashflow'n suunnittelijan oppaassa.

Oman verkkotunnuksen hankkiminen ja SSL-salaus

Oma verkkotunnus – esim. www.omaverkkokauppa.fi – auttaa luomaan verkkokaupallesi yksilöllistä imagoa, minkä lisäksi asiakkaat todennäköisesti muistavat osoitteen helpommin. Oletusarvoisesti MyCashflow-kauppojen osoitteet ovat muotoa omakauppa.mycashflow.fi, mutta voit tilata suoraan MyCashflow'n kautta haluamasi verkkotunnuksen, jonka käyttöönotto on hyvin vaivaton prosessi.

SSL-salaus puolestaan lisää kaupankäyntisi turvallisuutta ja luotettavuutta. SSL-salausprotokolla estää ulkopuolisia näkemästä tietoja, jotka liikkuvat verkkokauppasi ja asiakkaiden välillä, kun asiakkaat asioivat verkkokaupassa. Myös SSL-salauksen voit tilata suoraan MyCashflow'lta.

Verkkokaupan kääntäminen muille kielille

MyCashflow'n sisäiset käyttöliittymätekstit on suurelta osin valmiiksi käännetty monille kielille. Jos käyt kansainvälistä kauppaa, sinun on kuitenkin hyvä kääntää myös itse luomasi sisällöt. Jos haluat, voit myös muokata MyCashflow'n valmiita käännöksiä sopimaan paremmin omiin tarkoituksiisi.

Jotta voit kääntää kauppasi sisältöjä muille kielille, sinun on luotava verkkokaupastasi uusia kieliversioita. Kun käytössä on useita erikielisiä kauppaversioita, voit kääntää muun muassa seuraavia sisältöjä (ja paljon muuta):

  • Tuotteiden, tuoteryhmien ja tuotemerkkien kaikki sisältötiedot
  • Sisältösivut
  • Kampanjoiden sisältötekstit
  • Uutiset

Jos haluat kääntää verkkokauppasi toiselle kielelle, lue ylläpitäjän ohjeesta seuraavat artikkelit:

Laajennuksien asentaminen

Laajennuksien avulla voit lisätä verkkokauppaasi uusia toimintoja ja ominaisuuksia. Suurin osa laajennuksista on asennettavissa ilmaiseksi – tosin joidenkin käyttö vaatii rekisteröitymistä ulkoisiin palveluihin, joilla voi olla omia kustannuksiaan.

Tässä joitakin esimerkkejä ominaisuuksista, joita saat laajennuksien avulla käyttöösi:

  • Kuljetus- ja varastopalvelut
  • Kävijäseuranta
  • Hakukoneoptimoinnin työkalut
  • Verkostomarkkinointi
  • Integraatiot taloushallinto-ohjelmien kanssa
  • Sosiaalisen median painikkeet

Katso ylläpitäjän oppaasta ohjeet laajennuksien yleiseen käyttöönottoon ja niiden yksilöllisten asetusten määrittelyyn.