5. Toimitustapojen määritteleminen

Jotta asiakkaat voivat tilata tuotteita verkkokaupastasi, sinun on luotava toimitustapoja heidän käyttöönsä. Tässä pikaoppaan luvussa neuvotaan toimitustapojen luominen sekä toimituskulujen määrittely ja esitellään MyCashflow'n kanssa yhteensopivia logistiikkayhtiöitä.

Toimitustavat löydät hallintatyökalun sivulta Asetukset » Toimitustavat.

Tässä artikkelissa luodaan verkkokauppaan ensimmäinen oma toimitustapa sekä määritellään sille toimituskulut. Lopputuloksena saadaan aikaan toimitustapa, jolla voidaan toimittaa luvussa 3 luotu tuote Suomessa asuvalle asiakkaalle.

Toimitustavan lisääminen

  1. Kirjaudu sisään verkkokaupan hallintaan osoitteessa https://KAUPAN-NIMI.mycashflow.fi/flow, jos et vielä ole kirjautunut sisään.
    • Käytä sisäänkirjautumiseen sähköpostiosoitetta ja salasanaa, jotka annoit luodessasi kauppaa.
  2. Mene hallintatyökalun ylävalikon kautta sivulle Asetukset » Toimitustavat.
  3. Lisää uusi toimitustapa painamalla Lisää toimitustapa -painiketta.
  4. Anna toimitustavalle nimi, joka kertoo asiakkaalle mahdollisimman selkeästi, millaisesta toimituksesta on kyse.
  5. Rastita ainoa valinta nimikentän alla kohdassa Näytä versiossa.

    • Jos et rastita valintaa, toimitustapa ei tule asiakkaiden käyttöön kassalla. Samoin kuin tuotteilla ja maksutavoilla aiemmin, myös toimitustavat voivat olla piilossa asiakkailta tai näkyvillä vain halutuissa kieliversioissa.

    • Versioita ei tässä kohdassa esitellä tarkemmin, mutta voit tutustua niihin käyttöoppaassa.
  6. Valitse toimituksen tyyppi:
    • Kuljetus: tilaus kuljetetaan asiakkaalle tai jonkin kuljetuspalvelun toimipisteeseen (esim. Postiin).
    • Nouto: asiakas noutaa tilauksen esimerkiksi liikkeeltäsi.
  7. Valitse pakettikoot, joita toimitustavalla voidaan lähettää.

    • Tuotteiden toimitustavat määrittyvät niiden painon ja pakettikoon perusteella. Aiemmin pikaoppaassa loit verkkokauppaan ensimmäisen tuotteen, jolle asetit pakettikoon. Varmista että toimitustavalla on sallittuna sama pakettikoko.

    • Myöhemmin tässä luvussa kerrotaan tarkemmin, kuinka toimitustavat valikoituvat tuotteille verkkokaupan kassalla.

  8. Valitse myös toimitustavan kanssa käytössä olevat maksutavat. Asiakkaat näkevät kassalla vain ne maksutavat, jotka ovat käytössä heidän valitsemiensa toimitustapojen kanssa.
  9. Valitse maat, joihin aiot toimittaa tuotteita luomallasi toimitustavalla:
    • Esimerkissä valitaan vain Suomi, koska esimerkin verkkokauppa ei myy ulkomaille.

  10. Tallenna toimitustapa lopuksi.
    • Tallentamisen jälkeen pääset tarkastelemaan toimitustavan tietoja. Älä poistu tästä näkymästä vielä.

Toimitustapa ei vielä ole valmis käytettäväksi, vaan seuraavana sille on määritettävä toimituskulut. Tämä käydään läpi seuraavassa kappaleessa.

Toimituskulujen määritteleminen

MyCashflow'ssa toimituskulut määritetään portaittain, niin että toimituskulut kasvavat tilauksen painon myötä. Tällöin yhtä toimitustapaa voi käyttää erikokoisten tilauksien toimittamiseen ja laskuttaa asiakkaalta eri summia painon perusteella.

Toimituskulut määritellään seuraavasti:

  1. Paina toimitustavan tiedoissa painiketta Lisää toimituskulu.
  2. Anna toimitustavalle painoraja sekä asiakkaalta veloitettava hinta.
    • Esimerkissä määritellään painoksi 2,5 kg hinnalla 3 €, jolloin kaikki alle 2,5 kg painavat tilaukset toimitetaan asetetulla hinnalla.

Lopeta tähän, jos haluat että kaikki toimitustavalla toimitettavat tilauksen ovat samanhintaisia. Voit myös luoda useita erihintaisia painorajoja, esimerkiksi:

  • 0 – 2,5 kg = 3 €
  • 2,5 kg – 5 kg = 8 €
  • 5 kg – 10 kg = 15 €, jne.

Palauta mieleen, minkä painon annoit tuotteelle luvussa 3 (tässä esimerkissä 0,5 kg). Varmista että ylin määrittämäsi toimituskuluraja ylittää kyseisen tuotteen painon. Jos asiakkaan tekemän tilauksen paino ylittää toimitustavan ylimmän painorajan, toimitustapa ei näy asiakkaalle kassalla.

Ota myös huomioon, että asiakkaat voivat tilata samaa tuotetta useamman kappaleen. Jos asiakas haluaa tilata tuotetta 5 kappaletta, ylimmän painorajan on oltava aiemman esimerkin mukaisesti 2,5 kg, jotta toimitustapa näkyy verkkokaupan kassalla.

Kun olet asettanut toimituskulut, toimitustapa on valmis käytettäväksi verkkokaupassa. Toimitustapaan perehdytään asiakkaan näkökulmasta luvussa 7. Verkkokaupan testaaminen.

Toimitustapojen valikoituminen tilaukselle

Asiakkaalle esitettävät toimitustavat valitaan tilauksessa olevien tuotteiden painojen ja pakettikokojen perusteella. Tämä automaattinen menetelmä takaa sen, että verkkokaupan kassalla ovat aina saatavilla vain ne toimitustavat, joilla tilaus voidaan toimittaa.

Esimerkki:

  • Kaupassa on kaksi toimitustapaa:
    • Maksikirje, jolla ovat sallittuna pakettikoot Kirje ja Iso kirje. Ylin painoraja on 0,5 kg.
    • Kirje, jolla on sallittuna vain pakettikoko Kirje. Ylin painoraja on 0,2 kg.
  • Asiakas lisää ostoskoriin tuotteen Linkkuveitsi, jonka pakettikoko on Kirje ja paino 0,1 kg.
    • Tällöin kassalla näytetään toimitustavat Kirje ja Maksikirje.
  • Jos asiakas haluaakin tilata 3 linkkuveistä, tilauksen paino nousee 0,3 kg:aan, jolloin kassalla näytetään vain toimitustapa Maksikirje.
  • Kun asiakas lisää ostoskoriin uuden tuotteen, Kaukosäätimen, jonka pakettikoko on Paketti ja paino 0,6 kg, kassalla ei näytetä yhtään toimitustapaa.
    • Kyseinen pakettikoko ei ole sallittu yhdelläkään toimitustavalla. Lisäksi tilauksen paino (0,9 kg) ylittää nyt maksikirjeen 0,5 kg:n rajan.

Kun asiakkaan tilaukselle ei syystä tai toisesta löydetä sopivia toimitustapoja, kassalla näytetään seuraava ilmoitus:

Toimitustapoja luodessa kannattaa siis pitää seuraavat asiat mielessä:

  • Pidä kirjaa, mitä pakettikokoja verkkokaupan tuotteilla on käytössä.
    • Asiakkaat voivat tilata samalla kertaa useaa eri tuotetta. Verkkokaupassa on oltava toimitustapoja, joilla ovat sallittuna kaikkien asiakkaan valitsemien tuotteiden pakettikoot.
  • Pidä kirjaa verkkokaupan tuotteiden painoista.
    • Ota huomioon, että yhdellä tilauksella voi olla useita kappaleita useita erillisiä tuotteita. Toimitustapojen painorajat on suunniteltava tästä lähtökohdasta.
  • Mieti aiotko toimittaa ulkomaille. Jos aiot, salli toimitustavoille kaikki maat, joihin aiot lähettää tuotteita.

Tuetut logistiikkayhtiöt

MyCashflow tukee yleisimpiä suomalaisia logistiikkayhtiöitä (PostiMatkahuolto) sekä kansainvälisiin lähetyksiin soveltuvia palveluja, jotka saat käyttöön Consignor-palvelun välityksellä (saatavilla esim. GLS).

Kun verkkokauppaan on asennettu jokin logistiikkapalvelu, voit tulostaa tilauksille logistiikkayhtiön omia osoitekortteja suoraan verkkokaupan hallinnasta.

Useat logistiikkayhtiöt tarjoavat myös mahdollisuuden seurata lähetyksen etenemistä verkossa. MyCashflow'n integraatioiden kautta tilauksille luodaan automaattisesti seurantakoodit tällaisiin palveluihin.

‹ 4. Maksutapojen määritteleminen 6. Toimitusehdot ja rekisteriseloste ›