6. Toimitusehdot ja rekisteriseloste

Kaikista verkkokaupoista on löydyttävä kaksi lain vaatimaa dokumenttia: toimitusehdot ja rekisteriseloste. Tässä pikaoppaan luvussa kerrotaan, miten nämä luodaan MyCashflow'ssa ja mistä löydät lisätietoja tekstien laatimiseen.

Eräs hyvän verkkokaupan tärkeimmistä piirteistä on luotettavuus. Asiakkaan näkökulmasta luotettavuus alkaa siitä, että verkkokaupastasi on saatavilla tarpeeksi tietoa.

Laki vaatii verkkokaupan ylläpitäjää antamaan tietyt tiedot yrityksestään, minkä lisäksi on hyödyllistä kertoa yrityksestäsi ja sen toiminnasta yleensä, jotta asiakkaat saavat verkkokaupastasi selkeän kuvan.

Rekisteriselosteen laatiminen

MyCashflow'ssa asiakkailla on mahdollisuus luoda käyttäjätili verkkokauppaan, mikä tarkoittaa sitä, että verkkokauppasi kerää ja tallentaa käyttäjien tietoja. Henkilötietojen käsittelystä on aina laadittava rekisteriseloste. Tämä asia kannattaa mieltää myönteiseksi, sillä kaikki asiakkaidesi saataville tuotettu informaatio luo toiminnallesi uskottavuutta, lisää luotettavuutta ja vähentää asiakkaiden epäluuloja verkkokauppaasi kohtaan.

Luo myös rekisteriselosteelle oma sisältösivu. Rekisteriselosteelle ei ole olemassa standardimallia, mutta oheisista lähteistä saat apua rekisteriselosteen laadintaan:

Voit katsoa mallia rekisteriselosteeseen myös muista verkkokaupoista.

Rekisteriseloste kannattaa laatia MyCashflow'ssa sisältösivuna:

  1. Kirjaudu sisään verkkokaupan hallintaan osoitteessa https://KAUPAN-NIMI.mycashflow.fi/flow, jos et vielä ole kirjautunut sisään.
    • Käytä sisäänkirjautumiseen sähköpostiosoitetta ja salasanaa, jotka annoit luodessasi kauppaa.
  2. Mene hallintatyökalun sivulle Sisällöt » Sivut ja luo uusi sisältösivu painamalla Lisää sivu -painiketta.
  3. Anna sivulle nimi.
  4. Rastita nimikentän alla ainoa valinta kohdassa Näytä versiossa.
  5. Kirjoita rekisteriselosteen sisältö.
    • Samoin kuin esimerkiksi tuotteet, myös sisältösivut voivat olla piilossa tuotteilta tai näkyvissä vain valituissa kieliversioissa.
    • Versioita ei tässä kohdassa esitellä tarkemmin, mutta voit tutustua niihin käyttöoppaassa.
  6. Tallenna sivu lopuksi.

Toimitusehdot

Verkkokaupallasi on oltava julkisesti saatavilla olevat toimitusehdot, jotka asiakas voi lukea ennen kuin tekee tilauksen. Toimitusehdoissa kerrotaan esimerkiksi maksu- ja toimitustavoista ja -kuluista, toimitusajoista, palautusehdoista ja muista myyntiin liittyvistä tekijöistä.

Vuonna 2014 voimaan astuneessa verkkokauppalaissa määritellään, mitä tietoja verkkokaupan on annettava kuluttajille. Osa näistä tiedoista on annettava toimitusehdoissa. Tutustu seuraaviin materiaaleihin, jotta saat selkeän kuvan siitä, mitä tietoja lain mukaan verkkokaupassa on annettava kuluttajille:

Toimitusehtoihin ei kuitenkaan kannata suhtautua vain pakollisena pahana, vaan perusteelliset toimitusehdot vaikuttavat yleensä positiivisesti asiakkaan ostokokemukseen: verkkokaupasta syntyy toimitusehtojen pohjalta luotettava ja osaava kuva.

Yksikielisessä verkkokaupassa voit kirjoittaa toimitusehdot hallintatyökalun sivulla Asetukset » Yleiset asetukset olevaan Toimitusehdot-kenttään.

Kenttään on valmiiksi syötetty MyCashflow'n oletustoimitusehdot, joista voit muokata omalle kaupallesi sopivat.

Älä poista tai muuta kaarisulkeissa olevia tageja (esim. {ShopOpened} ja {ContactInformation}. Näiden avulla sisältöön tulostetaan kaupan tietoja. Edellä mainitut tagit tulostavat kaupan avauspäivämäärän ja yhteystiedot.

Toimitusehdoissa kerrotaan Klarnan palveluista. Jos et aio käyttää Klarnaa verkkokaupan maksutapana, poista nämä maininnat ja kirjoita tilalle omaa toimintaasi kuvaava sisältö.

Jos joskus päätät tehdä verkkokaupastasi monikielisen, lue tätä varten lisätietoja käyttöoppaasta.

‹ 5. Toimitustapojen määritteleminen 7. Verkkokaupan testaaminen ›