6. Toimitustapojen määrittäminen ja toimitusehdot

Kun luot toimitustapoja verkkokauppaasi, tarjoat asiakkaillesi mahdollisuuden valita, millä tavalla heidän tekemänsä tilaukset toimitetaan. Verkkokaupallasi on oltava vähintään yksi toimitustapa, jotta tilauksia voidaan toimittaa.

Asiakkaalle esitettävät toimitustavat valitaan tilauksessa olevien tuotteiden painojen ja pakettikokojen perusteella. Tämä automaattinen menetelmä takaa sen, että verkkokaupan kassalla ovat aina saatavilla vain ne toimitustavat, joilla tilaus voidaan toimittaa.

MyCashflow sisältää myös rajapintoja ulkopuolisiin kuljetuspalveluihin, jos olet kiinnostunut käyttämään niitä. Kuljetuspalvelut otetaan käyttöön laajennuksina, ja ne on esitelty tarkemmin ylläpitäjän oppaassa.

Näet kaikki verkkokauppasi toimitustavat hallintatyökalun sivulla Asetukset » Toimitustavat.

Oletusarvoisesti verkkokaupassa on muutamia toimitustapoja, jotka ovat käyttövalmiissa tilassa. Nämä toimitustavat eivät käytä mitään ulkopuolisia palveluja, vaan ne on tarkoitettu lähinnä oikean toimitustavan valintaan tilauksen pakettikokojen ja painojen perusteella.

Huomio

Kuljetuspalvelujen käyttäminen vaatii ulkopuolisiin palveluihin rekisteröitymistä ennen käyttöönottoa (esim. Matkahuollon rahtipalvelut). MyCashflow'n tukemat kuljetuspalvelut on käsitelty tarkemmin ylläpitäjän oppaassa.

Palvelut ovat maksullisia. Palveluihin saattaa liittyä esimerkiksi kuukausimaksuja tai ostoista perittäviä provisioita. Mieti etukäteen, millaisella budjetilla aiot kehittää verkkokauppaasi, ennen kuin otat ulkopuolisia palveluja käyttöön.

Toimitustavan määrittäminen

Tässä esimerkkiohjeessa mukautetaan Pieni paketti -toimitustapa sopimaan omaan kaupankäyntiisi. Voit valita minkä tahansa muunkin valmiista toimitustavoista, ja halutessasi myös nimetä toimitustavan uudestaan.

  1. Aloita toimitustavan muokkaaminen painamalla toimitustavan nimeä sivulla Asetukset » Toimitustavat.
    • → Toimitustavan tiedot tulevat näkyviin. Paina näkymän oikeassa yläkulmassa Muokkaa-painiketta, jolloin saat toimitustavan asetuslomakkeen esiin.
  2. Muuta halutessasi toimitustavan nimeä. Toimitustapojen nimet listataan verkkokaupan kassalla asiakkaan tehdessä tilausta. Anna siis selkeä nimi.
  3. Valitse kauppaversiot, joissa toimitustapa on käytettävissä. Koska verkkokaupassasi on vain yksi kauppaversio, rastita se kohdassa Näytä versiossa.

    • Huomio

      Jos jätät kauppaversion valitsematta, toimitustapa ei näy verkkokauppasi kassalla lainkaan.

  4. Verkkokaupassasi ei vielä ole asiakasryhmiä, joten voit jättää Sallitut asiakasryhmät -kohdan huomiotta.
    • Myöhemmin voit halutessasi rajata toimitustavat käytettäviin vain valitsemillesi asiakasryhmille.
  5. Voit vaatia asiakkaalta puhelinnumeron toimitustavan yhteydessä.
    • Jos esimerkiksi haluat tiedottaa asiakasta tekstiviestillä toimituksen etenemisestä, puhelinnumero kannattaa vaatia.
  6. Anna halutessasi toimitustavalle logo, joka näytetään verkkokaupan kassalla nimen kanssa, kun asiakas valitsee toimitustapaa.
  7. Valitse toimituksen tyyppi:
    1. Kuljetus: tilaus kuljetetaan asiakkaalle.
    2. Nouto: asiakas noutaa tilauksen esimerkiksi liikkeeltäsi.
  8. Kirjoita toimitustavalle halutessasi esittely, joka näytetään verkkokaupan kassalla toimitustavan nimen ja logon kanssa, kun asiakas valitsee toimitustapaa.
    • Esittelyssä voit kertoa yksityiskohtia toimitustavasta, ja näin auttaa asiakasta valitsemaan itselleen sopivimman toimitustavan.
  9. Voit antaa toimitustavalle myös ohjeet seurantaan, jos toimitustavassa käytetty toimituspalvelu tukee tilauksen seurantaa verkossa.
    • Huomio

      Paketin seurannan käyttö edellyttää, että käytössä on kuljetuspalvelu (esim. Itella), joka tarjoaa lähetyksien seurantaa.

      Katso halutessasi MyCashflow'n tukemat kuljetuspalvelut.

  10. Määritä toimitustavalle halutessasi rahtivapausraja, eli rahasumma, jonka ylittävät tilaukset toimitetaan tällä toimitustavalla ilman toimituskuluja.
    • Myös toimituskulut näytetään verkkokaupan kassalla toimitustavan valintalistalla.
  11. Valitse pakettikoot, joita toimitustavalla voidaan lähettää. Varmista että rastitat ainakin pakettikoon, jonka annoit kun lisäsit verkkokauppaasi ensimmäisen tuotteen. Tarkista pakettikoko tarvittaessa.

    • Huomio

      Jos toimitustavalle valitut pakettikoot eivät vastaa lisäämäsi tuotteen pakettikokoa, toimitustapaa ei näytetä verkkokaupan kassalla tilauksen yhteydessä.

  12. Valitse myös toimitustavan kanssa käytössä olevat maksutavatAsiakkaat näkevät kassalla vain ne maksutavat, jotka ovat käytössä heidän valitsemiensa toimitustapojen kanssa.
  13. Valitse maat, joihin aiot toimittaa tuotteita luomallasi toimitustavalla:
    1. Valitse vasemmanpuoleisesta listasta kaikki toimitustavassa sallitut maat. Voit käyttää myös listan alta löytyviä pikavalintoja valitaksesi esimerkiksi kaikki Euroopan maat.
      • Esimerkissä valitaan vain Suomi, koska pikaoppaassa perustettava kauppa on yksikielinen.

      • Jos kirjautuneen asiakkaan valitsema toimitusmaa ei ole sallittuna toimitustavan asetuksissa, hän ei voi käyttää kyseistä toimitustapaa.

    2. Ota valitsemasi maat käyttöön painamalla Valitse aktiiviset -painikkeita.
      • → Valitsemasi maat siirtyvät oikeanpuoleiseen Sallitut toimitusmaat -listaan.
    3. Voit poistaa maita käytöstä valitsemalla ne oikeanpuoleisesta listasta ja painamalla Poista aktiiviset tai Poista kaikki -painikkeita.

      • Muista, että olet velvollinen toimittamaan tilauksia kaikkiin maihin, jotka asetat kaupassasi saataville.

  14. Tallenna toimitustapa lopuksi.
    • →  Toimitustapalomake sulkeutuu, ja saat näkyviin toimitustavan tiedot.

Toimitustapa on nyt luotu verkkokauppaan, mutta se ei välttämättä ole vielä käyttökunnossa. Tämä johtuu siitä, että toimitustavalle täytyy määritellä yksilölliset painorajat ja toimituskulut. Tämä tehdään juuri avoinna olevassa näkymässä.

Toimitustavalla on oletusarvoisesti porrastettu toimituskulujärjestelmä, jossa toimituskulut kasvavat tilauksen painon myötä asteittain. Tällöin yhtä toimitustapaa voi käyttää erikokoisten tilauksien toimittamiseen.

Näet toimitustavan tietojen alaosassa listan toimituskuluja. Muokkaa valmiit toimituskulut omalle yrityksellesi sopiviksi:

  1. Säädä toimituskulun painorajaa painamalla Paino enintään -kentän arvoa.
    • → Kenttä avautuu muokattavaksi.
  2. Anna uusi arvo kenttään, ja paina OK- tai näppäimistön Enter-painiketta.

    • Huomio

      Varmista että painorajat sopivat yhteen lisäämällesi tuotteelle annetun painon kanssa. Jos tilattava tuote (tai koko tilaus yhteensä) on painavampi kuin toimitustavan suurin painoraja, toimitustapaa ei voi käyttää tilauksessa.

  3. Säädä käsitellyn painorajan hinta haluamaksesi samalla tavalla.
  4. Jos haluat toimituskulujen hinnoitteluun useampia asteita, voit luoda uusia toimituskulurivejä painamalla listan alla Lisää toimituskulu -painiketta.
  5. Jos haluat hinnoitteluun vähemmän asteita tai kiinteät toimituskulut, poista toimituskuluja rivien oikean reunan Poista-linkeillä, jotka saat näkyviin viemällä hiiren rivin päälle.
    • Säädä tämän jälkeen jäljelle jääneiden rivien painot ja hinnat sopiviksi.

Toimitustapa on nyt käytössä verkkokaupassasi, ja asiakkaat näkevät sen tilausta tehdessään kassalla. Toimitustapaan palataan verkkokaupan testaamisen yhteydessä.

Toimitusehdot

Verkkokaupallasi on oltava julkisesti saatavilla olevat toimitusehdot, jotka asiakas voi lukea ennen kuin tekee tilauksen. Vuonna 2014 voimaan astuneessa verkkokauppalaissa määritellään, mitä tietoja verkkokaupan on annettava kuluttajille. Osa näistä tiedoista on annettava toimitusehdoissa. Tutustu seuraaviin materiaaleihin, jotta saat selkeän kuvan siitä, mitä tietoja lain mukaan verkkokaupassa on annettava kuluttajille:

Yksikielisessä verkkokaupassa voit kirjoittaa toimitusehdot hallintatyökalun sivulla Asetukset » Yleiset asetukset olevaan Toimitusehdot-kenttään.

Jos joskus päätät tehdä verkkokaupastasi monikielisen, tutustu ylläpitäjän oppaassa asetuksia käsittelevään kappaleeseen.