Kampanja🔥 Verkkokauppa vuodeksi nyt -50 %. Lue lisää ›
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
5.4.2024
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Kanta-asiakasohjelman voima – asiakasuskollisuus menestyksen avaimena

Sitoutuneet asiakkaat ovat verkkokaupan menestyksen kulmakivi pitkällä tähtäimellä. Kanta-asiakasohjelman avulla voit vahvistaa asiakassuhteita, lisätä myyntiä ja parantaa asiakastyytyväisyyttä – samalla kun asiakashankinnan kulut pienenevät. Tässä artikkelissa kerromme, miten voit hyödyntää kanta-asiakasohjelmaa niin verkossa kuin myymälässä.

Asiakasuskollisuuden taloudellinen merkitys: palaava asiakas vs. uusi asiakas

Kanta-asiakasohjelman yksi keskeinen etu on asiakashankinnan kustannusten väheneminen: asiakkaiden palkitseminen ostoksista innostaa heitä tekemään ostoksia myös jatkossa, mikä on huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin jatkuvasti uusien asiakkaiden hankkiminen.

Esimerkiksi Harvard Businesss Reviewissä julkaistu artikkeli "The Value of Keeping the Right Customers" nostaa esiin, miten asiakasuskollisuus vaikuttaa yritysten taloudelliseen menestykseen. Toimialasta riippuen täysin uuden asiakkaan hankkiminen on jopa 5-25 kertaa kalliimpaa kuin lojaalien asiakkaiden säilyttäminen ja tyytyväisenä pitäminen.

Palaavat asiakkaat vähentävät markkinointiin liittyviä kuluja ja tuovat samalla lisää myyntiä toistuvien ostosten ansiosta. Lisäksi heidän ostoksensa tyypillisesti kasvavat ajan myötä myös arvoltaan, mikä korostaa pitkäaikaisen asiakassuhteen arvoa.

Pitkällä tähtäimellä sitoutuneet asiakkaat ovat siis elintärkeitä verkkokaupan menestykselle. Kanta-asiakkaisiin panostamalla rakennat pitkäaikaisia asiakasuhteita, jotka luovat pohjan myynnin kasvulle. Tunnetun periaatteen mukaan 20 % asiakkaista tuo 80 % tuloista, mikä korostaa sitoutuneiden asiakkaiden merkitystä.

MyCashflow'n kanta-asiakasohjelma on suunniteltu pidentämään asiakassuhteiden elinkaarta ja maksimoimaan asiakasuskollisuuden tuomat taloudelliset hyödyt. Kanta-asiakasohjelma kannustaa asiakkaita palaamaan kauppaan ja tekemään toistuvia ostoksia tarjoamalla heille konkreettisia etuja, kuten alennuksia tulevia ostoksia varten. Tämä ei ainoastaan alenna uusien asiakkaiden hankkimisen kustannuksia, vaan myös kasvattaa asiakkaan elinikäistä arvoa, mikä johtaa kannattavampaan liiketoimintaan.

Kanta-asiakasohjelman psykologinen vaikutus asiakastyytyväisyyteen 

Kanta-asiakasohjelmat ovat tehokas keino lisätä asiakastyytyväisyyttä, mikä on keskeistä asiakasuskollisuuden ja pitkäaikaisen menestyksen kannalta. Palkitsemalla asiakkaita ostoksista konkreettisilla, rahanarvoisilla eduilla luodaan pitkäaikainen positiivinen vaikutus, joka saa asiakkaat tuntemaan olonsa arvostetuiksi ja huomioiduiksi.

Parhaimmillaan kanta-asiakasohjelmat voivat syventää asiakkaiden sitoutumista ja kiintymystä kauppaa ja tuotteita kohtaan vahvistamalla yhteenkuuluvuuden tai yhteisöllisyyden tunnetta. Tämänkaltainen positiivinen tunneside rohkaisee asiakkaita osallistumaan aktiivisemmin kaupan toimintaan, esimerkiksi antamalla tuotearvosteluita, osallistumalla kyselyihin tai jakamalla brändin sisältöä sosiaalisessa mediassa. 

Kun asiakkaat kokevat saavansa paljon vastinetta rahalleen ja muodostavat ajan kuluessa positiivisen, kiintymyksen omaisen tunnesiteen brändin kanssa, heidän tyytyväisyytensä kauppaa kohtaan kasvaa. Tämä ei ainoastaan edistä heidän palaamistaan tehdä uusia ostoksia, vaan myös lisää todennäköisyyttä sille, että he suosittelevat yritystä muille. 

Tyytyväiset kanta-asiakkaat toimivat siten myös brändin arvokkaina sanansaattajina, sillä heidän jakamansa myönteiset kokemukset levittävät positiivista mielikuvaa kaupasta ja nostavat yrityksen vetovoimaa muiden ihmisten silmissä.

Monikanavaisuuden voima – palkitse asiakkaasi sekä verkkokaupassa että myymälässä

Asiakkaat arvostavat joustavuutta ja mukavuutta ostoprosessissaan, mikä korostaa monikanavaisen kanta-asiakasohjelman merkitystä. Kun asiakkaat voivat hyödyntää samaa kanta-asiakasohjelmaa joustavasti sekä verkkokaupassa että fyysisessä myymälässä, se lisää heidän tyytyväisyyttään ja syventää heidän suhdettaan kauppaan. 

Yhtenäinen ostokokemus mahdollistaa kanta-asiakaspisteiden keräämisen ja käytön missä tahansa asiakas päättääkin asioida, mikä tekee kanta-asiakasohjelmasta entistä houkuttelevamman ja kannustaa toistuviin ostoksiin.

MyCashflow’n Kanta-asiakasohjelma tarjoaa saumattoman ostokokemuksen sekä verkossa että myymälässä MyCashflow Kassaa käytettäessä. Kun verkkokaupan ja myymälän pisteet ovat kätevästi samassa järjestelmässä, asiakkaasi voivat kerätä ja käyttää pisteitä joustavasti kaikissa myyntikanavissasi – mikä lisää heidän sitoutumistaan ja tekee heistä todennäköisemmin pitkäaikaisia asiakkaita. 

Monikanavainen lähestymistapa tarjoaa myös arvokasta tietoa asiakaskäyttäytymisestä, jota voidaan hyödyntää tarjonnan ja markkinointiviestinnän optimoinnissa parantaen näin kohdennetun markkinoinnin tehoa.

Kanta-asiakasohjelman tärkeimmät hyödyt pähkinänkuoressa

Kanta-asiakasohjelma on erinomainen tapa lisätä verkkokaupan houkuttelevuutta ja myyntiä keskittymällä arvokkaimpaan resurssiisi – uskollisiin asiakkaisiisi.

  • Rakenna pitkäaikaisia asiakassuhteita
  • Kasvata myyntiä toistuvilla ostoksilla
  • Paranna asiakastyytyväisyyttä palkitsemalla
  • Pienennä asiakashankinnan kuluja sitouttamalla

Hyödynnä MyCashflow’n kanta-asiakasohjelma verkkokaupassa ja myymälässä

Ota käyttöön MyCashflow’n kanta-asiakasohjelma ja palkitse kauppasi asiakkaat kanta-asiakaspisteillä tehdyistä ostoksista. Tilauksista saadut pisteet muutetaan alennuksiksi, jotka innostavat palaamaan verkkokauppaasi ja lisäävät myyntiä toistuvien ostosten ansiosta.

Voit suunnitella kanta-asiakasohjelman edut vapaasti: tarjoa haluamasi määrä kanta-asiakaspisteitä ostoksista, palkitse jätetyistä Tuotearvosteluista ja tarjoa liittymisbonus kanta-asiakasohjelman uusille jäsenille.

Lue lisää ja ota kanta-asiakasohjelma käyttöön omassa kaupassasi: https://www.mycashflow.fi/ratkaisut/verkkokauppa/laajennukset/kanta-asiakasohjelma

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas
Kampanja 🔥

Verkkokauppa vuodeksi puoleen hintaan

Hyödynnä kampanja ja aloita myynti verkossa: nyt saat MyCashflow-verkkokaupan ensimmäisen vuoden kuukausimaksut puoleen hintaan, kun perustat verkkokaupan 30.4. mennessä ja valitset vuosilaskutuksen.

Tutustu kampanjaan

Uusimmat artikkelit

Myy mitä vain, kenelle vain – nyt ensimmäinen vuosi puoleen hintaan

Aloita kokeilujakso ›Kampanja🔥