Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajenee 1.7.2021 – näin verkkokaupan arvonlisäverotus uudistuu

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä, Mini One Stop Shop, muuttuu uudeksi One Stop Shop -järjestelmäksi 1.7.2021 ja laajenee samalla koskemaan kaikkea EU-maiden rajat ylittävää kuluttajakauppaa. Tässä artikkelissa kerromme, mitä uudistus tarkoittaa verkkokauppojen kannalta.

Uutiset

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä laajenee 1.7.2021 – näin verkkokaupan arvonlisäverotus uudistuu

Arvonlisäveron erityisjärjestelmä, Mini One Stop Shop, muuttuu uudeksi One Stop Shop -järjestelmäksi 1.7.2021 ja laajenee samalla koskemaan kaikkea EU-maiden rajat ylittävää kuluttajakauppaa. Tässä artikkelissa kerromme, mitä uudistus tarkoittaa verkkokauppojen kannalta.

Julkaistu
15.6.2021
Kategoriassa
Uutiset

Uusi One Stop Shop -järjestelmä koskee myös verkkokauppaa

Aiemmin käytössä ollut arvonlisäveron erityisjärjestelmä (Mini One Stop Shop, MOSS) on kattanut ainoastaan sähköisten palvelujen myynnin kuluttajille EU:ssa, kun taas uusi laajempi järjestelmä (One Stop Shop, OSS) kattaa kuluttajille EU:ssa myytyjen palvelujen lisäksi EU:n sisäisen tavaroiden etämyynnin, eli verkkokaupan.

Erityisjärjestelmän hyödyt yrityksille

Yritys voi halutessaan hyödyntää arvonlisäveron erityisjärjestelmää kansainvälisessä kuluttajakaupassa. Kun yritys hoitaa arvonlisäverovelvoitteet keskitetysti yhdessä EU-maassa erityisjärjestelmän kautta, myyjän ei tarvitse ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroa jokaisen asiakkaansa maahan erikseen.

Ennen uuden järjestelmän käyttöönottoa yritysten tuli hoitaa arvonlisäveron maksaminen erikseen jokaiseen EU-maahan. Mikäli EU-maakohtainen kaukomyynnin raja ylittyi, yrityksen oli rekisteröidyttävä kyseiseen maahan arvonlisäverovelvolliseksi.

Verouudistuksen tärkeimpänä tarkoituksena on yksinkertaistaa yritysten alv-velvoitteita ja vähentää hallinnollista kuormaa niiltä yrityksiltä, jotka harjoittavat kansainvälistä verkkokauppaa. 

Jatkossa kolme erilaista järjestelmää

Jatkossa arvonlisäveron erityisjärjestelmä koostuu kolmesta erilaisesta järjestelmästä, jotka ovat unionin järjestelmä, muu kuin unionin järjestelmä sekä tuontijärjestelmä. 

1. Unionin järjestelmä

Unionin järjestelmä kattaa tavaroiden etämyynnin kuluttajille EU:n sisällä sekä kaikki kuluttajille EU:n alueella myydyt palvelut. Unionin järjestelmää voi käyttää arvonlisäveron ilmoittamiseen ja maksamiseen seuraavissa tapauksissa: 

  • Yritys harjoittaa kuluttajille suunnattua tavaroiden etämyyntiä, eli verkkokauppaa EU:n sisällä. Yrityksellä ei tällöin tarvitse olla kotipaikkaa tai kiinteää toimipaikkaa EU:ssa. 
  • Yritys myy palveluja kuluttajille EU-maissa ja sillä on kotipaikka tai kiinteä toimipaikka EU:n alueella. Erityisjärjestelmää voi kuitenkin käyttää vain myynteihin, joissa ostaja on sellaisessa EU-maassa, jossa yrityksellä ei ole kotipaikkaa eikä kiinteää toimipaikkaa.

2. Muu kuin unionin järjestelmä

Muu kuin unionin järjestelmä kattaa kaikki kuluttajille EU:n alueella myydyt palvelut, ei tavaroita. Yritys voi hyödyntää järjestelmää, mikäli sillä ei ole kotipaikkaa tai kiinteää toimipaikkaa EU:n alueella.

3. Tuontijärjestelmä

Uusi tuontijärjestelmä kattaa EU-maiden ulkopuolelta tuotujen tavaroiden verkkokaupan kuluttajille, kun tavaralähetyksen arvo on enintään 150 euroa, eivätkä tuotteet ole valmisteveron alaisia. Tuontijärjestelmää on mahdollista käyttää, jos yrityksellä on kotipaikka tai kiinteä toimipaikka EU:n arvonlisäveroalueella.

Esimerkki: Suomessa kotipaikkaansa pitävä yritys myy tavaraa kuluttajille EU:n alueella. Myytävät tavarat lähetetään ostajille Kiinasta. Yrityksen on mahdollista rekisteröityä tuontijärjestelmään ja maksaa arvonlisäveron EU:n ulkopuolelta tuotujen tavaroiden etämyynnistä erityisjärjestelmässä.

Tietyissä tilanteissa myyjän tulee nimetä välittäjä, joka antaa veroilmoitukset ja maksaa verot myyjän nimissä ja puolesta.

Miten uudistus näkyy MyCashflow-verkkokaupoissa?

Mikäli verkkokaupalla on myyntiä muihin EU-maihin ja se haluaa osallistua uuteen One Stop Shop -järjestelmään, MyCashflow-verkkokauppapalvelu tukee uuden järjestelmän käyttöä. MyCashflow’hun on tullut kesäkuun 2021 aikana päivityksiä, joiden ansiosta verkkokauppiaat voivat toimia oikein uuden järjestelmän puitteissa.

Palveluun on julkaistu asetus, jonka avulla asiakas voi asettaa kaupan veloittamaan arvonlisäveron aina kohdemaan arvonlisäverokannalla. Tämä ei kuitenkaan ota huomioon niitä tapauksia, jos kaupassa on käytössä alennettuja verokantoja, vaan verot käsitellään aina yleisellä arvonlisäverokannalla. 

Jotta verottajan vaatiman raportoinnin saa tehtyä mahdollisimman sujuvasti, tilausten asetuksiin on lisätty mahdollisuus ottaa tilausten manuaalinen arkistointi käyttöön. Kirjanpitoraportissa arkistoitujen tilausten myynti eritellään kohdemaittain ja kyseistä raporttia voi hyödyntää verottajalle raportoinnin pohjana. Tähän saakka tilausten arkistointi on tehty pyynnöstä MyCashflow’n asiakaspalvelun toimesta. Tilaukset arkistoidaan siten, että arkistointipäiväksi asetetaan tilauspäivämäärä.

Kauppiaiden käyttöön julkaistaan myöhemmin tilausten massa-arkistointityökalu, jonka avulla voi arkistoida kerralla tilauksia eri hakuehtojen perusteella. 

Mikäli verkkokaupalla on myyntiä ainoastaan Suomeen, verotusjärjestelmän uudistus ei aiheuta muutoksia MyCashflow-verkkokauppojen toimintaan.

Lisätietoa tilausten arkistoinnista kirjanpitoa varten.

MyCashflow verkkokauppa-alustan hallinnan arkistointi

Rekisteröityminen erityisjärjestelmään on vapaaehtoista

Rekisteröityminen erityisjärjestelmään on vapaaehtoista. Mikäli myynnit kuluttajille muihin EU-maihin kuitenkin ylittävät 10 000 euroa vuodessa (alv 0 %), yrityksen tulee rekisteröityä uuteen OSS-järjestelmään.

Mikäli pääasiassa kotimaisiin markkinoihin keskittyvällä verkkokaupalla on ainoastaan satunnaista myyntiä muihin EU-maihin, eivätkä myynnit muihin maihin ylitä 10 000 euroa vuodessa, yrityksen ei tarvitse rekisteröityä uuteen järjestelmään. 

Hakemuksen uuteen One Stop Shop -järjestelmään voi tehdä jo ennakkoon ennen järjestelmän käyttöönottoa. Rekisteröinti astuu voimaan kuitenkin vasta siinä vaiheessa, kun uusi järjestelmä otetaan käyttöön 1.7.2021. Rekisteröintihakemukset tehdään OmaVerossa

Siirtyminen vanhasta järjestelmästä uuteen

Jos yritys on rekisteröitynyt aiemmin käytössä olleeseen unionin järjestelmään tai muuhun kuin unionin järjestelmään, se siirtyy suoraan vastaavaan uuteen järjestelmään. Uutta rekisteröinti-ilmoitusta ei tarvitse tehdä, mikäli yritystä ei haluta rekisteröidä erikseen tuontijärjestelmään.

Entä jos erityisjärjestelmään ei rekisteröidy?

Siinä tapauksessa, että yritys ei rekisteröidy arvonlisäveron erityisjärjestelmään, sen tulee rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi niihin maihin, joissa kuluttajat ovat ostaneet erityisjärjestelmän piiriin kuuluvia palveluita tai tavaroita. Jos taas tuontijärjestelmää ei käytetä, alv-rekisteriin merkityt yritykset maksavat maahantuonnin arvonlisäveron oma-aloitteisesti Verohallinnolle.

Ilmoitusten jättäminen

Suomessa alv-erityisjärjestelmästä vastaa verohallinto, joten erityisjärjestelmään rekisteröityneen myyjän pitää ilmoittaa ja maksaa erityisjärjestelmän piiriin kuuluvat verot OmaVerossa. Suomen verohallinto jakaa rahat eteenpäin kunkin EU-maan veroviranomaisille.

Tiedot myynneistä eritellään ilmoituksessa jokaiselle kulutusjäsenvaltiolle erikseen. Erityisjärjestelmän Ilmoituksessa tulee eritellä mm. verokanta, veroprosentti, veron peruste sekä veron määrä. Myynteihin sovelletaan kulutusjäsenvaltion verokantaa.

Unionin ja muun kuin unionin järjestelmän verokausi on aina neljännesvuosi. Ilmoitus on annettava ja verot maksettava viimeistään verokautta seuraavan kuukauden loppuun mennessä. 

Siinä tapauksessa, että yritys laiminlyö velvoitteensa ja jättää ilmoitukset, yritys saatetaan sulkea arvonlisäveron erityisjärjestelmän ulkopuolelle. Tällöin yrityksen tulee rekisteröityä arvonlisäverovelvolliseksi jokaiseen EU-maahan erikseen.

Lue lisää aiheesta:

Kokeile nyt 30 päivää maksutta – aloita jo tänään!

Valitse mikä tahansa palvelupaketti ja kokeile MyCashflow-verkkokauppapalvelua maksutta nyt 30 päivän ajan! Voit vaihtaa pakettia tarpeidesi mukaan tai perua tilauksesi koska tahansa.

Valitse palvelupaketti ›