Kaikki blogit
Markkinointi
Julkaistu
27.1.2022

Kuinka käyttää kuvapankkikuvia oikein: parhaat ilmaiset kuvapankit

Verkkokaupan tärkeimpiä kuvia ovat luonnollisesti tarkat ja laadukkaat tuotekuvat. Ensinnäkin ne houkuttelevat potentiaalista asiakasta ostoksille ja toisaalta antavat tuotteista tarkan kuvan asiakkaan ostopäätöksen tueksi. Verkkokaupassa on kuitenkin käyttöä muullekin kuvitukselle kuin tuotekuville, joten tässä kirjoituksessa tarkastellaan, miten kuvituskuvia voidaan hyödyntää verkkokaupassa.

Vältä ylikäytettyjä kuvituskuvia

Ennen kuin jatkamme, pieni varoituksen sana lienee paikallaan: Jo pelkistä stock-kuvista, eli kuvapankkien tarjoamista kuvituskuvista puhuttaessa voi joillekin nousta hapan maku suuhun. Moni on varmasti nähnyt kymmeniä kuvia, joissa Pepsodent-hymyllä häikäisevät bisnesihmiset poseeraavat kömpelösti kokoushuoneessa tai toimistossa.

Toinen ylikäytetty stockikuva on lähikuva kahden pukumiehen kädenpuristuksesta. Kättelykuvan käyttäminen ei enää nykyään tee verkkokaupastasi luotettavampaa asiakkaidesi silmissä, vaan sen aikaansaamat reaktiot voivat olla varsin negatiivisia.

Verkkokaupan yhteystietosivulle ei myöskään kannata laittaa geneeristä kuvituskuvaa rivissä hymyilevistä sihteeriköistä sankaluurit päässä. Kukaan asiakkaistasi ei usko, että juuri he ovat puhelimen toisessa päässä asiakaspalveluun soitettaessa.

Näiden varoittavien esimerkkien jälkeen voimmekin käydä läpi stockikuvien parhaita käytäntöjä, sillä niillä on kuin onkin käyttönsä myös verkkokaupassa.

Kuvituskuville on paikkansa

Kuten edellä jo mainittiin, liiketoimintaansa pyörittävän verkkokauppiaan harvoin kannattaa laittaa valokuvaajan hattua päähänsä, usein jo siitäkin syystä, että laadukkaiden valokuvien ottaminen on yllättävän vaikeaa. Kuvapankkien kuvituskuvat ovat taas usein korkealaatuisia ja ammattilaisten ottamia, ja niiden käyttö onkin perusteltua monessa tapauksessa, kuten sisällön kuvituksessa.

Jos kirjoitat verkkokauppasi yhteydessä blogia tai julkaiset muuta sisältöä, voi stock-kuvilla kätevästi elävöittää tekstiä ja pitää lukijan mielenkiintoa yllä. Kuvituskuvia voi hyödyntää myös esimerkiksi bannereissa ja ne sopivat myös loistavasti sosiaalisen median päivitysten yhteyteen kiinnittämään lukijan huomion.

Kuvalliset päivitykset saavat tutkitusti osakseen reilusti enemmän huomiota kuvattomiin verrattuna. Kuvituskuvia käytettäessä tulee kuitenkin muistaa, että niiden tulee aidosti tukea sitä viestiä, jota ne kuvittavat. Yritä siis löytää sellaisia kuvia, jotka selvästi liittyvät kirjoittamaasi julkaisuun.

Ilmaisia kuvapankkeja

Alla on listattuna muutamia verkkokauppiaalle käyttökelpoisimpia kuvapankkeja ja -palveluita. Mikä parasta, ne ovat ilmaisia, tai vaativat korkeintaan sisäänkirjautumisen.

1. Unsplash

  • Erittäin korkealaatuisia kuvia
  • Kuvapankki sisältää ennen kaikkea fiiliskuvia, mutta sivustolta löytyy myös spesifimpiä kategorioita, kuten "Health & Wellness, "Architecture" ja ”Fitness”

https://unsplash.com/

2. Pexels

  • Paljon käyttökelpoisia kuvia verkkokaupalle
  • Erittäin laaja valikoima
  • Uusia kuvia päivittäin

https://www.pexels.com/

3. StockSnap

  • Helppokäyttöinen
  • Hyvä hakutoiminto
  • Laaja valikoima kuvia

https://stocksnap.io/

4. Avopix

  • Yli 125 000 valokuvaa käytettävissä
  • Hyvä hakutoiminto auttaa kuvien löytämisessä

https://avopix.com/

5. Picjumbo

  • Paljon sopivia kuvia juuri verkkokauppojen käyttöön
  • Hyviä valmiita kuvakokonaisuuksia liittymismaksun takana

https://picjumbo.com

6. Freestocks

  • Hakutoiminnolla löytyy helposti sopivia kuvia
  • Valmiit kategoriat pääosin liiankin laajoja

http://freestocks.org/

7. PIXBUSTER

  • Suomalaisen valokuvaajan perustama
  • Kuvat sopivat tyyliltään ja tunnelmaltaan kotimaisille verkkokaupoille

https://pixbuster.com

Bonus: Canva

Canva ei ole vain kuvapankki, vaikka se sisältääkin paljon ilmaisia (ja maksullisia) kuvia. Kyseessä on helppokäyttöinen ja näppärä selainpohjainen kuvitustyökalu, jonka avulla voit helposti ja nopeasti luoda verkkokaupan markkinointikäyttöön grafiikkaa yhdistelemällä kuvia, tekstiä ja muita kuvituselementtejä. Palvelu sisältää valmiiksi oikean kokoisia malleja ja pohjia esimerkiksi eri sosiaalisen median palveluiden postauksiin ja mainoksiin.

Päivittämällä maksulliseen Canva for Work -palveluun, voit lisäksi käyttää teksteissä omia fontteja, jakaa valmiit tuotokset muun tiimin kanssa sekä käyttää aiemmin luomia kuvituksia pohjana uusille.

  • Helppokäyttöinen ja inspiroiva käyttöliittymä
  • Kattava valikoima valmiiksi oikean kokoisia pohjia sosiaalisen median julkaisuihin
  • Valmiit kuvitukset kätevästi yhdessä paikassa ja jaettavissa

https://www.canva.com/

Uusimmat blogit

Kokeile nyt jopa 30 päivää maksutta – aloita jo tänään!

Aloita kokeilujakso ›Kysy lisää ›
"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
  • Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku