Näin perustat verkkokaupan myymälän tueksi – 5 helppoa askelta

Pelkäätkö perustaa verkkokauppaa, koska sinulla ei ole resursseja tai teknistä osaamista? Huoli pois! Lue artikkelistamme, miten helposti perustat verkkokaupan kivijalkaliikkeesi tueksi ja tarjoat asiakkaillesi uuden tavan ostaa.

Yleinen

Näin perustat verkkokaupan myymälän tueksi – 5 helppoa askelta

Pelkäätkö perustaa verkkokauppaa, koska sinulla ei ole resursseja tai teknistä osaamista? Huoli pois! Lue artikkelistamme, miten helposti perustat verkkokaupan kivijalkaliikkeesi tueksi ja tarjoat asiakkaillesi uuden tavan ostaa.

Julkaistu
19.3.2020
Kategoriassa
Yleinen

Verkkokauppa tukee myymälän myyntiä, mutta monikanavaisuuteen panostaminen on hyvä idea myös riskienhallinnan kannalta. Tarjoamalla asiakkaillesi monta tapaa ostaa tuotteitasi varmistat, että myynti jatkuu myös silloin, kun yhden myyntikanavan suosio laskee syystä tai toisesta.

Juuri nyt, kun kuluttajat pyrkivät sosiaaliseen eristäytymiseen estääkseen koronaviruksen leviämisen, verkkokauppa voi edelleen tarjota toimivan ja vilkkaan myyntikanavan, vaikka myymälämyynti hiljenisikin. Tässä artikkelissa kerromme, miten perustat verkkokaupan oman kivijalkamyymälän rinnalle helposti ja nopeasti.

1. Ota käyttöön verkkokauppapalvelu

Sinun ei tarvitse hankkia palvelimia, rakennuttaa verkkosivustoa ja kehittää tekniikkaa verkkokaupan pyörittämistä varten omin voimin. Ottamalla käyttöön verkkokauppapalvelun, kuten MyCashflow’n, saat hetkessä käyttöösi verkkokauppasivuston, jossa asiakkaasi voivat selata tuotteitasi ja tehdä tilauksia vaivattomasti.

Lisäksi saat selkeän, suomenkielisen hallintapaneelin, jonka kautta lisäät kauppaasi tuotteita ja käsittelet tilauksia. Palvelun etuna on myös automaattiset ohjelmisto- ja tietoturvapäivitykset sekä asiakaspalvelu, joka auttaa sinua julkaisemaan kauppasi nopeasti ja ratkoo mahdollisia ongelmatilanteita.

2. Lisää tuotteet ja tarvittavat sisällöt

Perustettuasi kaupan sinun on lisättävä kauppaan tuotteesi. Jos myymäläsi valikoima on kovin laaja, voit aloittaa lisäämällä suosituimmat sekä sesonkituotteet, ja laajentaa verkkokaupan valikoimaa myöhemmin.

Verkkokaupassa voit myös myydä lahjakortteja, joita asiakkaat voivat ostaa myöhempää käyttöä varten. Lahjakorttien avulla parannat kassavirtaasi sesonkiaikojen ulkopuolella.

Myymälässä käydessään asiakkaat voivat asioida kanssasi kasvotusten, mikä edesauttaa luottamussuhteen syntyä, sillä asiakas saa haluamansa tuotteet heti käsiinsä rahansa vastineeksi. Myös verkkokaupassa luottamuksen rooli on tärkeä. Muista siis lisätä verkkokauppaasi selkeät tiedot yrityksestäsi sekä yhteystietosi, jotta asiakkaat tietävät asioivansa oikean yrityksen kanssa ja uskaltavat ostaa.

MyCashflow-verkkokaupasi sisältää valmiit oletustoimitusehdot, jotka voit helposti muokata verkkokauppaasi sopiviksi.

3. Lisää toimitus- ja maksutavat

Verkkokauppaasi asiakkaat tarvitsevat ostoksilleen sopivat maksutavat ja mieleiset toimitustavat. Maksu- ja toimitustavat saat käyttöösi helposti MyCashflow’sta löytyvien valmiiden integraatioiden avulla. Saat jo parilla sopimuksella verkkokauppaasi monipuoliset maksu ja toimitustavat, joista löytyy jokaiselle asiakkaalle sopivat vaihtoehdot.

Esimerkiksi tilaamalla Checkout-maksunvälityspalvelun voit tarjota asiakkaillesi pankki-, kortti- ja mobiilimaksut sekä lasku- ja osamaksutavat. Useiden eri kuljetusyhtiöiden toimituspalvelut saat verkkokauppasi käyttöön esimerkiksi Shipitin avulla. Voit tilata kummatkin molemmat palvelut käyttöösi suoraan verkkokauppasi hallinnan kautta.

4. Testaa verkkokauppasi

Kun tuotteesi odottavat asiakkaitasi virtuaalisilla hyllyillään ja kauppaasi on asetettu toimitus- ja maksutavat, on aika testata verkkokauppasi perustoiminnot, kuten tuotteiden ostoskoriin lisääminen ja tilauksen tekeminen.

Jos kaikki näyttää toimivan haluamallasi tavalla, olet valmis. Ja sitten vain…

5. Kutsu asiakkaat ostoksille!

Kun verkkokauppasi on valmis ja julkaistu, on aika kutsua asiakkaat ostoksille! Käytä asiakasrekisterisi tietoa hyväksi, ja tiedota olemassa olevalle asiakaskunnallesi uudesta myyntikanavasta.

Hyödynnä myös sosiaalisen median tilejäsi, ja levitä sanaa uudesta verkkokaupastasi. Sometiliesi seuraajat varmasti ilahtuvat saadessaan tietää, että voivat jatkossa hankkia tarjoamiasi tuotteita myös verkosta.

Helppoa kuin heinänteko? Ei aivan, mutta toisaalta ei myöskään niin vaivalloista kuin moni kuvittelee. Ja vaikka oikein menestyvän verkkokaupan rakentaminen vaatii jatkuvaa kehittämistä, ei Roomaakaan rakennettu päivässä.

Lyhykäisyydessään, verkkokauppa on oiva vaihtoehto aikana, kun kuluttajat asioivat mieluummin netissä kuin myymälöissä, ja MyCashflow’lla verkkokaupan perustaminen onnistuu helposti!

Ja kun tarvitset apua ja lisäohjeita,  saat sitä helposti ja nopeasti asiakaspalvelustamme – autamme mielellämme!