Onnistu sisälogistiikassa (1/2): Nosta kauppasi tasoa mullistamalla lähetyshallinta ja varastointi

Suomalaisten verkkokauppojen toimitusajat saavat usein moitteita asiakkailta. Viiveet toimituksissa johtuvat usein huonosti organisoidusta sisälogistiikasta, sillä suomalaiset kuljetusyhtiöt kuljettavat tuotteet usein seuraavaksi päiväksi, kunhan tilaus on lähetettävissä ajoissa. Lue, miten kehität verkkokauppasi logistiikkaa ja parannat samalla asiakaskokemusta.

Kehittäminen

Onnistu sisälogistiikassa (1/2): Nosta kauppasi tasoa mullistamalla lähetyshallinta ja varastointi

Suomalaisten verkkokauppojen toimitusajat saavat usein moitteita asiakkailta. Viiveet toimituksissa johtuvat usein huonosti organisoidusta sisälogistiikasta, sillä suomalaiset kuljetusyhtiöt kuljettavat tuotteet usein seuraavaksi päiväksi, kunhan tilaus on lähetettävissä ajoissa. Lue, miten kehität verkkokauppasi logistiikkaa ja parannat samalla asiakaskokemusta.

Julkaistu
13.1.2020
Kategoriassa
Kehittäminen

Kun ajatellaan verkkokaupan pyörittämistä, keskitytään yleensä sen näkyvään puoleen: sivuston ylläpitämiseen ja viestintään asiakkaiden kanssa. Mutta verkkokaupan toiminnalla on myös toinen, yhtä tärkeä osa – sisälogistiikka, eli se, mitä tuotteille tapahtuu, kun ne saapuvat yritykseesi ja miten ne hyllytetään, inventoidaan, yhdistellään, pakataan ja lähetetään. Myös tavaroiden tarkistaminen varastoinnissa kuuluu sisälogistiikkaan.

Pienessä verkkokaupassa kauppiaat hoitavat yleensä logistiikkatehtävät itse

Toiminnan ollessa pientä kauppiaat usein hoitavat varaston hallinnoinnin manuaalisesti, jolloin kustannukset pysyvät aisoissa ja kauppiaalle jää parempi käsitys mitä sisälogistiikkaan tarvitaan. Verkkokaupan liikevaihdon ja toiminnan kasvaessa varaston hallinnan merkitys kuitenkin korostuu. Kun ylläpidettäviä tuotetietoja on enemmän, tavaravirta varastoon kasvaa, lähetysten ja palautusten määrä suurenee ja asioita hoitaa yhä useampi työntekijä, yksinkertaisistakin asioista voi tulla hankalia, jos kasvuun ei olla varauduttu. Tuotteita myydään rajojen yli, tarvittavia tuotteita puuttuu varastolta ja näiden keräily ja lähettäminen viivästyy tarpeettomasti.

Tässä artikkelissa neuvotaan, miten vältät nämä kompastuskivet hyödyntämällä MyCashflow’n tarjoamia ratkaisuja sekä miten valitset varastointimallin, joka sopii juuri sinun verkkokaupallesi.

Verkkokauppa-alusta onnistuneen logistiikan avaintekijänä

Verkkokauppa-alustaan on hyvä sisällyttää varastointiin ja lähetyshallintaan liittyvät ominaisuudet, jolloin pääset hallitsemaan kaikkia tietoja samasta paikasta ja ajantasaiset tiedot päivittyvät automaattisesti verkkokaupan asiakasrajapintaan. Verkkokauppa-alustan on myös mahdollistettava vaivaton kommunikointi asiakkaiden kanssa.

MyCashflow’ssa pyrimme varmistamaan tämän seuraavien ominaisuuksien avulla:

  • Varastonhallinta. Voit määritellä jokaisen tuotteen varastosaldon sekä tuotteen sijainnin varastossa ja hälytysrajan, jolloin löydät helpommin tuotteet, jotka ovat loppumassa varastosta.
  • Tilausilmoitukset. MyCashflow pitää huolta asiakkaan ajankohtaisesta tiedottamisesta. Järjestelmästä lähetetään asiakkaalle automaattisesti ilmoitukset tilauksen vastaanottamisesta ja lähettämisestä ja tarvittaessa voit myös helposti kontaktoida asiakkaita eri ongelmatilanteissa.
  • Saatavuusilmoitukset. Jos tuote on loppunut varastosta, asiakkaasi voivat tilata sähköpostiviestin, jonka avulla he saavat tietää, kun haluttua tuotetta tulee varastoon. Tilattujen ilmoitusten määrän perusteella voit helpommin arvioida tuotteen suosiota ja päättää, mitä tuotteita sinun pitäisi saada lisää varastoon.
  • Toimittajat. Voit tallentaa MyCashflow’hun toimittajiesi yhteistiedot ja lisätä toimittajat tuotteille. Tällä tavalla voit esim. etsiä varastosta loppuneita tietyn toimittajan tuotteita ja kerätä ne yhdelle tilaukselle.
  • Käsittelylistat, joille voit helposti lisätä esim. kaikki käsittelyssä olevat tilaukset, jotka käyttävät tiettyä toimitustapaa ja tulostaa niiden lähetyslistat ja muut tilausdokumentit.
  • Palautusten ja vaihtojen käsittely nopeuttaa tuotesaldojen päivittämistä mahdollisissa palautustilanteissa sekä auttaa hallitsemaan palautus- ja vaihtosyitä..
  • Integraatiot ulkoisiin kuljetuspalveluihin, jotka mahdollistavat mm. osoite- ja jopa palautuskorttien tulostuksen, kuljetuspalveluiden tilauksen ja seurantatunnusten asiakkaille ilmoittamisen suoraan verkkokaupan hallinnasta.

Raportit, joiden avulla otat salamannopeasti selvää, mitkä tuotteet ovat loppuneet varastosta, mitkä tuotteiden varastosaldot ovat alittaneet varastohälytysrajan, kaikkien tuotteiden varastosaldot ja varastoarvon.

Järjestelmämme pitää asiakkaasi ajan tasalla tilaustensa etenemisestä

Hyödyntämällä näitä ominaisuuksia säästät aikaa tilausten käsittelyssä ja saat paremman käsityksen verkkokauppasi eri toimittajien tuotteista ja niiden suosiosta sekä myyntimääristä, mikä helpottaa oikean varastointimallin valintaa.

Varastointiratkaisut kaikkiin eri toimintamalleihin

Kun toimintasi kasvaa on todennäköistä että sinun tulee harkita erillisen varaston perustamista, jossa säilytät ja hallinnoit myymiäsi tuotteita. Koska varastoinnista syntyy kustannuksia, sinun kannattaa miettiä tarkasti mikä varastointiratkaisu on paras juuri sinun verkkokaupallesi.

Oma varasto tai vuokrattu varastotila

Osa verkkokaupoista vuokraa varastotilaa. Kun kaikki verkkokaupan tuotteet ovat saman katon alla, verkkokaupan logistiikka helpottuu huomattavasti, sillä asiakkaiden tilaamia tuotteita ei tarvitse lähettää erillisissä paketeissa. Kun tilaukset lähetetään keskitetysti samasta paikasta, myös noutokustannus kuljetusyrityksen kautta laskee ja on helpompi toimittaa tilaukset nopealla aikataululla.

Myymälä ja oma varasto

Myymälän etuna on mahdollisuus tarjota asiakkaalle ilmainen nouto

Jos sinulla on kivijalkakauppa, todennäköisesti osa verkkokauppasi tavaroista sijaitsee myymälässä ja osa erillisessä varastossa. Etuna on mahdollisuus tarjota asiakkaille ilmainen nouto myymälästä. Mutta voi myös käydä niin, että joudut lähettämään asiakkaan tilauksen kahdessa paketissa, mikäli kaikki tavarat eivät löydy samasta paikasta.

Ulkoistettu varastointipalvelut

Voit myös ulkoistaa varastoinnin kokonaan. Tällöin omistat vain tuotteet, jotka pidetään varastointiin erikoistuneen yrityksen varastossa. Kun kauppaan tulee tilaus, varaston henkilökunta valmistelee paketin ja lähettää sen vastaanottajalle – maksua vastaan. Varastolla saattaa olla omat sopimukset kuljetusyhtiöiden kanssa, jolloin he pystyvät tarjoamaan omille asiakkaille kuljetuspalvelut edullisimmilla hinnoilla. Tällaisista varastoista lähetykset yleensä noudetaan päivittäin, joten toimitusajat ovat yleensä aika nopeita.

Ulkoistamalla varastoinnin pystyt tarjoamaan nopeat toimitusajat

Mikäli sinulla on monta eri kauppaa tai haluat päästä helpolla on sopimus varastotoimijan kanssa oiva vaihtoehto. Varastotoimija kannattaa valita huolella, koska yrityksen palvelu näkyy suoraan asiakkaillesi.

Nettivarasto

Suomessa varastoinnin voi ulkoistaa esim. Nettivarastolle, joka hoitaa tuotteiden vastaanoton, varastoinnin, pakkaamisen ja lähettämisen. Nettivarasto tarjoaa myös eri yhtiöiden kuljetuspalvelut yhdellä sopimuksella. MyCashflow’lla on suora integraatio Nettivarastoon.

Suoratoimitukset (drop-shipping)

Sinun ei tarvitse omistaa tuotteita, joita myyt. Voit tehdä sopimukset toimittajien kanssa, että kun kauppaan tulee tilaus, he pakkaavat ja lähettävät tuotteet asiakkaillesi. Tällä tavalla sinun ei tarvitse investoida alussa tuotteisiin, jotka eivät välttämättä myy niin isoilla määrillä, kuin oletit ja samalla voit tarjota laajempaa tuotevalikoimaa asiakkaillesi, ilman varastointikustannuksia. Tämä malli sopii erityisen hyvin kaupoille, jotka myyvät tuotteita, joihin kuuluu paljon tarvikkeita (tilauksen arvo ei ole kovin pieni) tai kalliita ja nopeasti vanhentuvia tuotteita, ja joita ei kannata varastoida (esim. tietotekniikka-alan verkkokaupoissa).

Kannattaa muistaa, että tällaisessa mallissa verkkokaupan provisio on pieni ja luotettavien toimittajien löytäminen vie aikansa. On suositeltavaa etsiä toimittajia, joilla on laaja valikoima tuotteita, jotta asiakkaidesi tilaukset lähtevät samasta varastosta ja ylimääräistä toimituskuluja ei synty. Huomioitavaa on että kaupan logistiikkapuoli monimutkaistuu ja saatavuusongelmia on vaikea välttää. Monilla toimittajilla on myös minimitilausrajoitukset, koska tuotteiden lähettäminen yksitellen on kallista.

Sisälogistiikalla enemmän kilpailukykyä

Prosessien hiomisesta on paljon hyötyä, erityisesti aloilla, joilla kilpailu on kovaa. Verkkokauppakävijöillä on yleensä korkeat odotukset sekä tilaamiinsa tuotteisiin että tilauksen käsittelyyn liittyen. Tämän takia verkkokaupan logistiikka on kriittinen osa asiakaspalvelua.

Seuraavassa sarjan osassa annamme vinkkejä oman varaston pitämiseen ja ylimääräisten kustannusten välttämiseen. Pysy kuulolla!