Siirrä verkko­kauppasi MyCashflow’lle 🚀.
Tutustu nyt ›
Kaikki artikkelit
Asiakastarinat
Julkaistu
29.5.2023
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Piirongin valikoimassa yhdistyvät perinteet ja globaalit trendit – myymälässä luotetaan MyCashflow Kassaan

Piironki on suomalainen lifestyle-brändi, jonka tuotteita on saatavilla MyCashflow-verkkokaupasta ja Helsingin Senaatintorin kupeessa sijaitsevasta myymälästä. Vaikka paljon on ehtinyt muuttua 45-vuotisen tarinan aikana, rakkaus kauniisiin asusteisiin ja sisustustavaroihin on säilynyt. Tulevaisuuden varalle perinteikäs yritys haluaa seurata alan trendejä ja tähtää verkkokauppansa kansainvälistämiseen. 

Piirongin myymälä Helsingin Aleksanterinkadulla.

Tunnuslauseensa mukaisesti rentoutta, mukavuutta ja kauneutta edustava Piironki on kotimainen lifestyle-brändi, jonka yritystarina ulottuu aina yrityksen perustamisvuoteen 1978. Yrityksen perustaneet naisyrittäjät saivat idean valmistaa uniikkeja asusteita ja sisustustuotteita ja myydä niitä alun perin lukijaetuina arvostetuissa suomalaisissa sisustus- ja naistenlehdissä. 

Täysin uusi sivu Piirongin tarinassa käännettiin vuonna 2007, kun nykyiset yrittäjät Mari Korkeamäki ja Sari Vuohenoja ostivat Piirongin valmiin liiketoiminnan. Aluksi tuotteiden myynti keskittyi erityisesti postimyyntiin, kun tuotteita myytiin esimerkiksi Kotilieden ja muiden tunnettujen aikakauslehtien kautta. Globaalin taloustaantuman aikaan ja digitalisaation myötä haasteita kuitenkin riitti, kun yhteistyökumppaneina toimineiden lehtien levikit alkoivat laskea huomattavasti.

Melko nopeasti yritysoston jälkeen Piirongissa alettiin panostaa myös omaan verkkokauppaan, kun yritykselle tarvittiin uusi myyntikanava aikaisempien rinnalle. Vuosien varrella Piirongilla on ollut käytössä useampi verkkokauppa-alusta, kunnes tyytymättömyys aikaisempien järjestelmien ominaisuuksiin johti verkkokaupan siirtoprojektiin MyCashflow-verkkokauppapalveluun muutama vuosi sitten. 

Tärkeänä houkuttimena verkkokauppa-alustan vaihtamisessa oli se, että MyCashflow’ssa verkkokauppa ja myymälän kassaratkaisu, MyCashflow Kassa, ovat kehitetty samaan  järjestelmään ja toimivat saumattomasti yhteen. Samoin mahdollisuus myydä helpommin ulkomaille vaikutti verkkokaupan siirtopäätökseen.

Aiempiin järjestelmiin verrattuna MyCashflow’ssa yrittäjät arvostavat myös sitä, että heidän tarvitsee ylläpitää ainoastaan yhtä tuotetietokantaa yhdessä järjestelmässä. Lisäksi kulujen pieneneminen tuplajärjestelmien ja ylimääräisten lisenssien poistuttua on nähty positiiviseksi tekijäksi.

Oman malliston tuotteet herättävät mielenkiintoa ulkomaita myöten

Vaikka paljon on ehtinyt muuttua Piirongin yli 40 vuotta kestäneen yritystarinan aikana, ydinidea on pysynyt samana: yrityksen ainutlaatuinen, yrittäjien itse suunnittelema sisustus- ja lifestylemallisto sisältää persoonallisia, oivaltavia ja trendikkäitä tuotteita, jotka tarjoavat käytännöllisyyden lisäksi runsaasti silmäniloa arkeen. 

Piirongin valikoimassa on pääosin kodin sisustustuotteita, laukkuja ja asusteita, joiden lisäksi kasvavana tuoteryhmänä on hyvinvointiin keskittyviä wellness-tuotteita, kuten silkkituotteita, juomapulloja ja piikkimattoja. Kivijalkamyymälässä kulkiessa huomio kiinnittyy myös heijastaviin Muumi-kasseihin, jotka on suunniteltu yhteistyössä Moomin Charactersin™ kanssa ja jotka herättävät – arvatenkin – runsaasti mielenkiintoa myös kaupassa asioivissa kansainvälisissä matkailijoissa.

Piirongin Muumi-tuotteet herättävät kiinnostusta kotimaisissa ja ulkomaalaisissa asiakkaissa.

Korkeamäki näkee pienen yrityksen eduksi sen, että Piironki kykenee reagoimaan maailmalla vallitseviin trendeihin luomalla nopeasti uusia, kiinnostusta herättäviä tuotteita. Tällä hetkellä uutuutena kaupan valikoimassa on esimerkiksi silkkisiä unimaskeja, tyynyliinoja ja hiusdonitseja, jotka ovat saaneet nostetta sosiaalisen median kanavissa.

Piirongin asiakasryhmiä ovat kuluttaja-asiakkaat, joille myyntiä tehdään verkkokaupassa ja myymälöissä sekä tukkuasiakkaat, jotka pääsevät tekemään ostoksia kirjautumalla jälleenmyyjille suunnattuun kauppaversioon. B2B-kaupan ansiosta Piirongin malliston tuotteita voi bongata sisustus- ja lifestyle-liikkeissä ympäri Suomen.

Myymälän ja verkkokaupan lisäksi Piironki osallistuu ajoittain erilaisiin tapahtumiin ja kesän kuumimman sesongin aikana heillä on pop up -myymälöitä useammassa eri paikassa Etelä-Suomen alueella.

Verkkokaupan kautta myydyt tuotteet keräillään pääosin joko Aleksanterinkadun myymälästä tai myymälän yhteydessä sijaitsevasta käsivarastosta. Koska kaikki tuotteet eivät mahdu myymälän yhteyteen, yrityksellä on käytössä myös PolarPro-varasto, josta erityisesti tukkutilaukset ja isokokoiset paketit erillistä MyCashflow-integraatiota hyödyntäen.

Naisyrittäjät pyörittävät liiketoimintaa pääosin kahdestaan, mutta ajoittain mukana on myös myymäläapulaisia. Ulkopuolista apua on hyödynnetty myös digimainonnassa sekä tuotteiden kuvauksissa.

Silkkiset unimaskit yhdessä muiden silkkituotteiden kanssa ovat nousseet Piirongin uusien suosikkituotteiden joukkoon.

MyCashflow Kassa käytössä myymälässä ja myyntipisteissä

Se on hyvin tärkeää, että varastosaldot pitävät aina.

Aleksanterinkadun myymälän kassaratkaisuna on käytössä verkkokaupan kanssa sulavasti toimiva MyCashflow Kassa, johon yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä etenkin käyttöönottovaiheen jälkeen. Kassaratkaisua on kehitetty kauppiailta saadun palautteen perusteella ja matkan varrella on yrittäjien mukaan otettu isoja kehitysaskelia oikeaan suuntaan toimintojen ja käyttöliittymän osalta. 

Kivijalkamyymälän lisäksi MyCashflow Kassa on ollut käytössä messuilla ja kesäaikaan auki olevassa Piirongin Pop up -myymälässä.

Korkeamäen mukaan MyCashflow Kassan helppokäyttöisyyden ansiosta esimerkiksi myymäläapulaisina toimineet harjoittelijat ovat omaksuneet vaivatta kassaratkaisun toiminnot ja oppineet käyttämään sitä hyvin nopeasti.

– Kassan käyttö on ollut oikein sujuvaa, eikä yhteysongelmia ole ollut. Käyttöliittymä on kunnossa ja kassan avulla on helppo tarkistaa, mitä mikäkin tuote maksaa. Myös se on hyvin tärkeää, että varastosaldot pitävät aina, Korkeamäki sanoo.

Yksi hyvä puoli MyCashflow Kassan käytössä on lahjakorttien yhteensopivuus myymälässä ja verkkokaupassa.

– Lahjakortteja on helppo ostaa verkossa ja käyttää myymälässä. Sekin on toiminut hyvin, Korkeamäki jatkaa.

Sari Vuohenoja palvelemassa asiakkaita Helsingin myymälässä.

Markkinoinnin toimenpiteillä haetaan uutta kasvua

Yleistä taloustilannetta ohjanneiden korona-ajan, inflaation ja Ukrainan sodan aiheuttamiin vaikutuksiin Piironki on pyrkinyt vastaamaan esimerkiksi markkinoinnin toimenpiteillä. Tällä hetkellä yrittäjät tekevät sähköpostimainontaa sekä sosiaalisen median julkaisuja yrityksen kanavissa Facebookissa ja Instagramissa. Maksullista somemainontaa yrityksessä tehdään ulkoisen kumppanin kautta.

Lisäksi Piirongilla on ollut vajaat kaksi vuotta käytössä MyCashflow’n Kasvumarkkinointipalvelu (ent. Tuotemainontapalvelu), joka on Google Shopping -tuotemainosten ansiosta tuonut positiivisia tuloksia esimerkiksi hakusanamainontaan verrattuna.

– Huomasimme heti, että tämähän toimii. En olisi koskaan uskonut, että verkkomyynti voi kasvaa sellaiseksi verrattuna aiempaan, Korkeamäki toteaa.

Piirongin tuotteiden myynnissä näkyy selvästi kausiluonteisuus: eniten myyntiä tulee perinteisesti syksyn koittaessa, joulumyynnin aikaan sekä kesällä.

Katseet kansainvälistymiseen ja verkkokaupan kasvattamiseen

Kaiken kaikkiaan Piirongin yrittäjät ovat olleet tyytyväisiä MyCashflow-palveluun – positiivista palautetta sataa erityisesti asiakaspalvelulle ja projektituotannolle. Yrittäjien mukaan kaikkiin mieltä askarruttaviin asioihin on aina saatu vastaukset. Kehuja tulee myös yksityiskohtaisille oppaille ja muille materiaaleille, joissa annetaan vinkkejä MyCashflow’n ominaisuuksien hyödyntämiseen. 

Kasvunsa vauhdittamiseksi Piironki haluaa lisätä MyCashflow’lta tilatun ulkoasuprojektin avulla uusia myyntiä edistäviä ominaisuuksia verkkokauppaansa, jotta esimerkiksi tuotepaketit ovat jatkossa entistä myyvemmin esillä. Lisäksi yrittäjillä on iso liuta muita kehitysajatuksia verkkokauppaan ja sitä kehitetäänkin innolla tasapainottamaan myymälän myyntiä. 

Tulevaisuutta ajatellen yrittäjien suunnitelmissa on Piirongin liiketoiminnan kasvattaminen, mahdollisten uusien myyntikanavien avaaminen sekä verkkokaupan kansainvälistäminen. Helsingin tärkeimpien matkailukohteiden lähellä sijaitsevassa kivijalkamyymälässä käy usein ulkomaalaisia matkailijoita, jotka kysyvät voiko tuotteen ostaa verkkokaupasta. 

– Kansainvälinen verkkokauppa ei synny tuosta vain, vaan vaatii paljon aikaa ja resursseja. Tarkoituksenamme on lähteä tekemään kansainvälisen verkkokaupan kauppaversiota ulkoasuprojektin valmistumisen jälkeen. Harkinnassa on myös avata englanninkielisiä erikoiskauppoja, joissa myydään vain tiettyjä tuoteryhmiä, Korkeamäki kertoo. 


Tutustu Piirongin MyCashflow-verkkokauppaan osoitteessa www.piironki.fi

Piirongin kivijalkamyymälä sijaitsee vuonna 1813 rakennetussa Balderin talossa Helsingin keskustassa, osoitteessa Aleksanterinkatu 12.

MyCashflow Kassa – saumaton kassaratkaisu myymälään, myyntipisteisiin ja messuille

MyCashflow Kassa on suunniteltu toimimaan täydellisesti yhteen verkkokaupan kanssa – ilman tarvetta integraatioille. Saumattoman yhteensopivuuden ansiosta varastosaldot, tuotetiedot, hinnat, kampanjat, asiakkaat, tilaukset ja raportit pysyvät aina ajan tasalla.

Tutustu MyCashflow Kassan ominaisuuksiin.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Perusta menestyvä verkkokauppa – kokeile 30 päivää maksutta

Aloita kokeilujakso ›Kysy lisää ›
"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
  • Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku