Yhdistä verkkokauppa ja myymälä!
Lue lisää
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Asiakastarinat
Julkaistu
26.9.2025
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Vilka Design – someyhteisöstä menestyväksi verkkokaupaksi ja myymäläksi

Vilka Designin tarina on esimerkki siitä, miten pienestä ideasta voi kasvaa monikanavainen yritys. Lastentarvikkeisiin, -vaatteisiin ja äitiystuotteisiin keskittynyt verkkokauppa ja Kajaanin myymälä ovat vakiinnuttaneet paikkansa lapsiperheiden arjessa, ja ympärille on vuosien myötä rakentunut uskollinen seuraajakunta.

Kun Karoliina Pikkarainen jäi kotiin esikoisensa kanssa, hän huomasi nopeasti sosiaalisen median voiman. Instagramissa syntyi yhteisö, joka innostui hänen tuotteistaan ja rohkaisi lähtemään yrittäjäksi.

– Ensin myin itse tekemiäni tuotteita Instagramin kautta, mutta pian huomasin, että se on aika työlästä hoitaa sitä kautta. Aloin etsiä muita vaihtoehtoja ja verkkokauppa oli kaikista loogisin vaihtoehto, Karoliina kertoo.

Sosiaalinen media antoi Vilka Designille hyvän lähtölaukauksen ja on edelleen tärkeä markkinoinnin kanava. Karoliina tekee siellä kaiken itse: kuvaa tuotteet, julkaisee sisällöt, laittaa mainoksia pyörimään ja keskustelee alustalla seuraajien kanssa.

Oman yleisön löytäminen ja heitä resonoivan sisällön luominen on mahdollistanut sen, että markkinointi tuo tuloksia tulee myös orgaanisesti maksetun mainonnan rinnalla. Se on vuorovaikutusta, joka sitouttaa asiakkaita pitkäksi aikaa.

– Somepuolen olen saanut aktivoitua hyvin ja se on tavoittanut mukavasti porukkaa – siellä on uskollinen seuraajakunta, joka on hereillä ja reagoi julkaisuihin aktiivisesti.

Vilka Designin yrittäjä Karoliina Pikkarainen on vuosien varrella laajentanut myyntiään somesta verkkokauppaan ja myymälään. Kuva: Hannele Puuronen

Someyhteisöstä toimivaksi verkkokaupaksi

Karoliinalla oli jo ennestään taustaa kaupan alalta, joten kaupankäynnin maailma oli hänelle ennestään tuttu. Kun asiakaskunta somessa kasvoi, hän tarvitsi selkeän ja helposti hallittavan verkkokaupan. Alustojen vertailun jälkeen hän päätyi perustamaan verkkokaupan MyCashflow’lle.

– Paikallisuus ja kotimaisuus painoivat valinnassa paljon. MyCashflow vaikutti heti selkeältä, ja aloituskynnys oli matala, vaikka minulla ei ollut aiempaa kokemusta verkkokaupasta. Korona-aikaan MyCashflow’lla oli vielä hyvä tarjous meneillään, joten päätin tarttua siihen.

Verkkokauppa tarjosi sen, mitä some ei yksin pystynyt: selkeän ostokanavan, jonka Karoliina pystyi itse muokkaamaan helposti halutunlaiseksi. Vilka Designin verkkokauppa on ulkoasultaan huolellisesti mietitty ja yhtenäinen kokonaisuus, joka tekee vaikutuksen heti ensisilmäyksellä.

– Uusimmasta teemasta tuli tosi vaivattomasti tuon näköinen ja tuntui, että en paljon edes sinne tehnyt. Se oli hyvin helppoa ja itse tekemällä opin nopeasti.

Yksinyrittäjälle tärkeää on ollut myös se, että MyCashflow’ssa apua on ollut aina nopeasti saatavilla, kun sitä on tarvittu.

– Monille olen sanonut, että pienimpiinkin kysymyksiin saa nopeasti vastauksen. Se on ollut tosi arvokas juttu, että ei ole tarvinnut yksin lähteä selvittelemään asioita kovin paljon.

Alustan jatkuva kehitys on tehnyt vaikutuksen

Vilka Designin verkkokauppa on kehittynyt paljon matkan varrella, ja MyCashflow on kasvanut sen mukana.

– On ollut hienoa, että uusia ominaisuuksia ja toimintoja on tullut juuri silloin, kun olen niitä tarvinnutkin. Esimerkiksi kanta-asiakasohjelma tuli tarpeeseen ja on ollut tykätty juttu. Asiakkaat lähtivät siihen mukaan heti, ja sen avulla on helppo palkita ja sitouttaa perheitä.

Myös verkkokaupassa käytössä olevat Tuotearvostelut vahvistavat asiakkaiden luottamusta ja auttavat ostopäätöksen tekemisessä. 

Yrityksensä markkinoinnissa Karoliina on keskittynyt erityisesti Instagramiin – hän on panostanut sisällöntuotantoon, rakentanut aktiivisen yhteisön ja osannut hyödyntää alustan algoritmeja tavoittavuuden laajentamisessa. Google-mainonnan puolelle apua MyCashflow’n Kasvumarkkinointipalvelusta.

– Kauppojen välinen kilpailu on kovaa ja esille nouseminen Googlessa on haastavaa – siihen kannattaa mielestäni panostaa jo alussa paljon. Se ei mene niin, että perustaa vain verkkokaupan ja sitten ihmiset tilaavat. Siinä on paljon työtä, että sinut löydetään.

Kasvumarkkinoinnin palvelu on ollut tarpeellinen apu yrittäjän kiireiseen arkeen. Google-mainonnan lisäksi palveluun on kuulunut monipuoliset suositukset ostopolun ja ostokokemuksen kehittämiseksi sekä erilaiset sisältöideat myös hakukonenäkyvyyden vahvistamiseksi.

– Silmäni ovat avautuneet ja olen oppinut paljon. On ollut iso apu, että Google-markkinointi on pysynyt hallussa ja kampanjat ajankohtaisina.

Myymälä täydensi kokonaisuuden

Vuosien varrella verkkokaupan rinnalla kasvoi myös paikallista kysyntää Kajaanissa, ja Karoliina päätti perustaa myymälän kaupungin keskustaan.

– Ensin minulle tuli mahdollisuus perustaa muiden kollegojen kanssa yhteismyymälä, joten aloittaminen onnistui matalalla kynnyksellä.

Vilka Designin kaunis myymälä Kajaanin keskustassa tekee vaikutuksen verkkokaupan kanssa yhtenäisellä värimaailmalla. Kuva: Hannele Puuronen

Alkuun myymälässä oli käytössä erillinen kassajärjestelmä, mutta pian varastosaldojen manuaalinen vähentäminen alkoi tuntua raskaalta. Kun verkkokaupan kanssa samassa järjestelmässä toimiva MyCashflow Kassa tuli markkinoille, se oli Vilka Designille luonteva jatkumo monikanavaiseen myyntiin.

– MyCashflow Kassan avulla sain saldonhallinnan paremmin haltuun. On iso etu, että verkkokauppa ja kivijalka toimivat samassa järjestelmässä.

Nykyään Vilka Designin myymälä ja verkkokauppa muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, jota asiakkaat arvostavat. Myymälän ansiosta asiakkaat voivat halutessaan noutaa verkkotilauksensa suoraan liikkeestä saadakseen tilauksensa mahdollisimman nopeasti.

– Olen iloinen tämänhetkisestä myymälästä ja se on saanut paljon hyvää palautetta. Samoin verkkokauppa yleisilmeeltään on saanut kehuja. Ne ovat hyvin yhteensopivia myös visuaalisesti, joten kokonaisuus on hyvä.

Perhearki ja yrittäjyys rytmittävät arkea

Karoliina pyörittää Vilka Designia pääosin yksin, kolmen lapsen perhearjen rinnalla. Yrittäjyys on hänelle elämäntapa, joka vaatii sinnikkyyttä mutta tarjoaa myös vapauden toteuttaa omaa visiota.

Tuotevalikoimaansa Karoliina muokkaa jatkuvasti asiakkaiden tarpeiden mukaan. Asiakkaiden kanssa käydyt keskustelut myymälässä ja Instagramissa ohjaavat toimintaa paljon. 

– Jatkuvasti pyrin olemaan hereillä siitä, mitä asiakkaat toivovat ja valikoima on pitkälti rakentunut sen pohjalta. Olen halunnut tuoda tarjolle sellaisia tuotteita, joille on aidosti kysyntää ja joita perheet oikeasti tarvitsevat.

Nykyisen myymälän yhteydessä toimii myös kirppispuoli. Kun kassajärjestelmässä tuli sen osalta tarvetta uudistuksille, MyCashflow’ssa reagoitiin asiaan nopeasti.

– On ollut hienoa huomata, että jos kehitettävää on ilmentynyt, haasteisiin on myös tartuttu heti.

Jatkuvasti kehittyvä MyCashflow Kassa on mahdollistanut sujuvan monikanavaisen myynnin verkossa ja myymälässä. Kuva: Hannele Puuronen

Katse tulevaisuuteen

Tulevaisuuden osalta Karoliina haluaa jatkaa tuotevalikoiman kehittämistä yhä kattavammaksi ja kohdentaa markkinointia aikaisempaa tarkemmin. MyCashflow’n osalta hän jakaa kiitosta erityisesti toimivasta monikanavaisesta kokonaisuudesta ja saamastaan erinomaisesta tuesta.

– Olen ollut tyytyväinen. Verkkokauppa, myymälä ja markkinointi pinoutuvat hyvin yhteen, ja MyCashflow on tarjonnut ratkaisut aina, kun on tullut tarvetta.

Karoliina on ollut mukana myös MyCashflow’n pilottiprojektissa, jossa on kehitetty verkkokaupan sisältötekstejä ja hakukoneoptimointia, tavoitteena parantaa sisältöjen saamaa orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa. Tulevaisuudessa hän odottaa innolla uusia työkaluja.

– Esimerkiksi uusi ulkoasueditori kiinnostaa tosi paljon. On mukava kokeilla uusia ominaisuuksia ja nähdä, miten ne helpottavat arkea.

Viitisen vuotta kestäneen yrittäjyysmatkan kokemusten perusteella Karoliina kannustaa myös muita kokeilemaan MyCashflow’ta käytännössä.

– Kyllä suosittelisin palvelua muillekin. MyCashflow’ta on helppo käyttää ja se on ollut hyvä kokonaisuus kaiken kaikkiaan, kun itsellekin on tullut myymälä matkan varrella. Siitä tykkään, että saan kaiken samasta paikasta, eikä tarvitse olla kymmeniä eri ohjelmia.

Tutustu Vilka Designin verkkokauppaan osoitteessa https://vilkadesign.fi ja kivijalkamyymälään osoitteessa Kauppakatu 34, Kajaani.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Aloita menestystarinasi verkossa – nyt ensimmäinen kuukausi 0 €!