Google Analytics on monipuolinen ohjelmisto verkkokauppasi kävijöiden, markkinoinnin ja myynnin seuraamiseen. Sen avulla saat arvokasta tietoa kävijöiden ja asiakkaiden käyttäytymisestä.
Google Analytics on ilmainen verkkosivujen kävijäseurantaan tarkoitettu ohjelma, jonka avulla saat tärkeää tietoa verkkokauppasi kävijöistä ja heidän asioinnistaan kaupassa. Samalla ohjelmistolla voit myös seurata Google Ads -kampanjoitasi.
Google Analyticsin avulla tiedät millä hakusanoilla ja miltä sivustoilta kävijät ovat verkkokauppaasi saapuneet. Näiden tietojen avulla voit optimoida verkkokauppasi sisältöä ja kasvattaa kävijämääriä.
Verkkokauppasi ostotapahtumat tallentuvat Google Analyticsiin, jonka raporteista saat selville esimerkiksi mitä hakusanaa käyttäen ostanut asiakas on saapunut kauppaasi tai mikä Ads-mainoksesi on tuonut eniten myyntiä.
AdWords-käyttäjille Google Analytics antaa tärkeää tietoa kampanjoiden tuomasta liikenteestä sekä siitä, mikä kampanja on tuottanut parhaiten. Google Ads -tilin liittäminen Google Analyticsiin on helppoa.
Tehostetun verkkokaupan seurannan avulla saat tarkempaa tietoa verkkokauppasi toiminnasta. Sen avulla näet, mitä tapahtuu ennen varsinaista ostotapahtumaa. Tehostettu verkkokaupan seuranta raportoi esimerkiksi tuotteiden katselukerrat ja tuotteiden lisäykset ostoskoriin, ja tarjoaa näin arvokasta tietoa myyntiputken kehittämiseen.
Tehostetun verkkokaupan seuranta raportoi myös tilausputken eri vaiheet, jolloin näet helposti, missä tilausprosessin vaiheessa on kehitettävää.
Tuoteluettelon tehokkuus -raportista näet tuotteidesi näyttökerrat ja klikkaukset tuoteluetteloittain. Sen avulla voit myös verrata esimerkiksi etusivunäkymän tuoteluettelon tehokkuutta vaikkapa kategorialistaukseen tuoteluetteloon.
Sisäiset mainoskampanjat -raportista saat tietoa kaupassa näytetyistä bannereista. Raportista näet eri bannereiden keräämät klikkaukset, jolloin tiedät millainen mainosbanneri ja missä paikassa toimii parhaiten.
Lue myös blogiartikkelimme:
Vinkkejä Enhanced Ecommercen hyödyntämiseen
Google Optimize on Googlen työkalu verkkosivuston sisältömuunnelmien testaamiseen. Palvelun avulla voit helposti luoda sisällöistä eri muunnelmia ja testata niiden tehokkuutta haluamillasi kriteereillä – ilman ohjelmointiosaamista.
Google Optimizen ilmaisen paketin avulla voit helposti luoda sisällöistä eri muunnelmia (A/B-testaus, monimuuttujatestaus) selainlaajennuksen avulla suoraan haluamallesi sivulle ja testata niiden tehokkuutta valitsemillasi kriteereillä.
Maksullisella Optimize 360 -paketilla voit lisäksi luoda personoituja kokemuksia olemassa oleville Analytics-kohderyhmille.
Optimize integroituu suoraan Analyticsiin, joten kaikki testidata on käytettävissä myös Analyticsin raporteilla.
Lisätietoa palvelusta löydät Google Optimize ‑verkkosivustolta.
Ota käyttöön Analytics-laajennuksen asetuksista
Voit yhdistää verkkokauppasi palveluun yksinkertaisesti lisäämällä Google Optimize -säilösi tunnuksen Google Analytics -laajennuksen asetuksiin.
Palvelun käyttö vaatii aktiivisen Optimize-tilin lisäksi olemassa olevan Google Analytics -tilin.
Lue myös: Tarkemmat asennusohjeet
Google Analytics -palvelu ja -laajennus ovat ilmaisia palveluita.
Laajennus on saatavilla kaikkiin maksullisiin MyCashflow-verkkokauppapaketteihin.
Lue myös: Tarkemmat asennusohjeet