ssl-sertifikaatti
SSL-sertifikaatti on luotettavan sertifiointiauktoriteetin myöntämä ja allekirjoittama digitaalinen varmenne siitä, että verkko-osoitteessa vastaava palvelin on juuri se, joka se väittää olevansa. EV-sertifikaatilla voidaan domainin lisäksi varmentaa myös yrityksen aitous, jolloin käyttäjä voi olla varma, että asioi oikean tahon kanssa.
Sertifikaatti asennetaan verkkokaupan palvelimelle, jonka jälkeen palvelin käyttää HTTP-yhteyden sijaan HTTPS-yhteyttä. Suojattu yhteys ilmenee selaimen osoiterivillä lukkoikonina, jonka kautta sertifikaatin tiedot voi tarkastaa.
Turvallinen ja salattu yhteys verkkokaupassa varmistaa, että kaikki asiakkaan ja kaupan välinen tietoliikenne on turvassa hakkereilta ja muilta tahoilta, jotka mahdollisesti yrittävät vakoilla tai varastaa tietoja.
mitä hyötyä ssl-sertifikaatista on?
SSL-sertifikaatti mahdollistaa suojatun HTTPS-yhteyden käyttämisen, jolloin verkkokaupan ja asiakkaan liikenne suojataan ulkopuolisilta. Sertifikaatti ilmaistaan selaimessa lukkoikonina, mikä lisää asiakkaiden luottamusta verkkokauppaa kohtaan.
HTTPS-yhteyden käyttäminen parantaa verkkokaupan tietoturvaa, nostaa konversiota parantuneen luottamuksen ansiosta ja tehostaa hakukonenäkyvyyttä Googlen käyttäessä HTTPS:ää yhtenä hakukoneoptimointisignaalina.
Suosittelemme SSL-sertifikaattia ja HTTPS-yhteyden käyttämistä kaikissa omaa verkkotunnusta käyttävissä verkkokaupoissa.
https, ssl ja tls
HTTPS on HTTP-protokollan ja TLS/SSL-protokollan yhdistelmä, jota käytetään luomaan suojattu ja turvallinen yhteys palvelimen ja asiakkaan käyttämän päätelaitteen välille. Salattua yhteyttä käytettäessä verkko-osoitteen alussa on HTTP:n sijaan HTTPS. Salatun yhteyden tunnistaa myös selaimessa näkyvästä lukkoikonista.
SSL ja sen uudempi versio TLS ovat internetin standardeja suojausmenetelmiä. SSL-nimitys on vakiintunut käyttöön, vaikka markkinoilla nykyään myytävät SSL-sertifikaatit ovatkin itse asiassa uudempia TLS-sertifikaatteja.
dv, ov vai ev -sertifikaatti
DV (Domain Validation) -sertifikaatti on helpoin ja nopein validointi, jossa varmennetaan verkkotunnuksen omistajuus yleensä automattisten tarkistusten avulla.
OV (Organisation Validation) -tyypissä varmennetaan verkkotunnuksen lisäksi myös sen omistavan yrityksen tai organisaation aitous, joka voi vaatia varmentajalta myös manuaalisia toimenpiteitä. Aidoksi varmennetun yrityksen nimi sisällytetään sertifikaatin tietoihin.
EV (Extended Validation) tarkoittaa laajennettua varmennusta, jossa verkkotunnus ja sen omistavan yrityksen tai organisaation aitous varmennetaan yksityiskohtaisesti mm. kirjallisin todistuksin yrityksen kotipaikasta ja puhelimitse.