Luontoystävällinen verkkokauppa – oikea (ja kannattava!) tapa toimia

Monet verkkokauppiaat pelkäävät, että ympäristöystävällisyyteen panostaminen nostaisi toiminnan kustannuksia tuomatta konkreettisia hyötyjä. Asia on kuitenkin pikemminkin päinvastoin! Optimoimalla jokaisen ostosvaiheen ympäristön kannalta, säästät rahaa ja houkuttelet uusia asiakkaita verkkokauppaasi.

Yleinen

Luontoystävällinen verkkokauppa – oikea (ja kannattava!) tapa toimia

Monet verkkokauppiaat pelkäävät, että ympäristöystävällisyyteen panostaminen nostaisi toiminnan kustannuksia tuomatta konkreettisia hyötyjä. Asia on kuitenkin pikemminkin päinvastoin! Optimoimalla jokaisen ostosvaiheen ympäristön kannalta, säästät rahaa ja houkuttelet uusia asiakkaita verkkokauppaasi.

Julkaistu
24.2.2020
Kategoriassa
Yleinen

Onko verkkokauppa kivijalkaa ympäristöystävällisempi? Business of Fashionin mukaan, selkeää vastausta tähän kysymykseen ei ole. Molempien toimintamallien hiilijalanjäljen laskemisessa on otettava huomioon monia tekijöitä, joista vain osa on kauppiaiden hallittavissa. Kauppiaana voit valita itse myymäsi tuotteet ja päättää, miten ne esitellään verkkokaupassa tai miten niitä varastoidaan, muttet voi täysin hallita, miten ne kulkeutuvat asiakkaillesi. Tässä artikkelissa neuvomme, miten optimoit ne verkkokaupan osat joihin voit vaikuttaa, mitä hyötyjä optimoinnista syntyy ja miten voit kannustaa asiakkaita valitsemaan ympäristöystävällisempiä toimitusvaihtoehtoja.

Täydellinen tuote on kestävä, paikallinen ja tarkasti kuvattu

Oman yrityksen vaikutusta luontoon on hyvä pohtia heti toiminnan alkuvaiheessa, kun päätetään minkälaisia tuotteita kauppa tulee myymään. Jotkut kaupat rakentavat koko toiminnan kestävän kehityksen pohjalle myymällä esim. luonnonkosmetiikkaa tai kierrätetyistä materiaaleista valmistettuja vaatteita. Mutta vaikka toimintasi ytimessä olisi muu idea kuin luontoystävällisyys, ei hätää! Lähes jokaisen alan tuotteelle löytyy ekologisempia vaihtoehtoja.

Yhä useampi valmis maksaa laadusta ja kestävyydestä

Lähes puolet kuluttajista ovat valmiita maksamaan enemmän ympäristöä säästävistä tuotteista

Vaikka hinta on edelleen tärkeä ostopäätökseen vaikuttava tekijä, 47 % kuluttajista on valmiita maksamaan enemmän ympäristöä säästävistä tuotteista ja kolmasosa olisi halukas maksamaan ekologisesta vaihtoehdosta jopa 25 % enemmän, kertoo tuore tutkimus. Korkea laatu on tärkein syy, joka saa asiakkaat palaamaan kauppaan (64 %), toiseksi tärkeimmät ovat yrityksen eettiset ja luontoystävälliset käytännöt (28 %). Tämän takia sinun kannattaa suosia tuotteita, jotka ovat kestäviä, biologisesti hajoavia, kierrätettäviä ja luonnollisia tai luomuja. Ja koska toimitus on merkittävä hiilijalanjälkeä kasvattava tekijä, kannattaa jo tuotteita valitessa tarkistaa, miten toimitus on huomioitu tuotteen suunnitteluvaiheessa. Jotkut helposti koottavat tuotteet on mahdollista lähettää asiakkaille purettuna, jolloin ne vievät vähemmän tila kuljetuksessa.

Paikallinen on kaunis!

Valitse yhteistyö paikallisten toimittajien kanssa

Paikallisten tuottajien valmistamien materiaalien ja tuotteiden käyttäminen tuo mukanaan monta etua. Ostamalla tarvittavat tuotteet ja materiaalit lähialueesi toimittajilta ja tuottajilta täydennät varastoasi nopeammin ja usein edullisemmin, kun tavaroita ei tarvitse kuljettaa kauas. Pääset myös helpommin luomaan henkilökohtaiset suhteet toimittajien kanssa ja tarkistamaan materiaalit ja tuotteet henkilökohtaisesti ennen ison erän ostoa. Samalla tuet paikallisia yrityksiä ja pidät rahat lähikunnissa.

Kukaan ei halua tehdä palautuksia

Voit estää tavaroiden turhaa kuljettamista auttamalla asiakkaita tekemään oikea ostopäätös heti ensimmäisellä kerralla. Esitä tuotesivulla tarkat, kattavat tuotetiedot ja laadukkaat kuvat. Muista myös tarjota selkeät ohjeet oikean koon ja vaihtoehdon valitsemiseen. Sillä tavalla autat asiakasta tekemään valistuneen ostopäätöksen ja parannat asiakaskokemusta vähentämällä palautusten tarvetta. Voit myös tarjota hoito- ja käyttöohjeet sähköisessä muodossa omalla sivustollasi sen sijaan, että tulostaisit kaikki paperille.

Uspellingin aliarvioitu hyvä puoli

Kaikki tietävät, kuinka tärkeä on tilausten keskimääräisen arvon kasvattaminen toiminnan kannattavuuden kannalta, mutta upsellingillä on myös toinen, positiivinen vaikutus.

Kehottamalla asiakkaita tilaamaan kaikki tarvittavat tuotteet kerrallaan, sen sijaan, että asiakkaat tilaisivat ne useissa erissä, vähennät verkkokauppasi hiilijalanjälkeä. Siksi on elintärkeää, että tarjoaisit tuotepakettejat ja käyttäisit ristiinmyyntimahdollisuuksia, esim. lisäämällä tuotesivulle lisäosien tai yhteensopivien tuotteiden listauksen.

Voit myös kuvailla tuotetiedoissa eri käyttötarkoitukset ja mahdolliset tuoteyhdistelmät. Jos myyt esimerkiksi vaatteita, lisää tuotekuviin kuvat, jotka näyttävät miten kyseisen vaatekappaleen voi yhdistää muihin myymiisi vaatteisiin. Voit myös julkaista uutisia, joissa kerrot ajankohtaisista trendeistä ja esittelet valikoimasi uutuudet. Mieti myös omia toimitusehtoja. Jos asiakkaat osallistuvat toimitus- ja palautuskustannuksiin, todennäköisesti he harkitsevat tarkemmin ostopäätöstään.

Paikallisuus etuna myös varastoinnissa

Myös valitsemalla oikean varastointimallin ja kehittämällä varastointikäytäntöjäsi voit tehdä jotain hyvä luonnon puolesta. Toimitusten osalta kaikista kätevintä ja tehokkainta on pitää kaikki tuotteet samassa varastossa. Tällä tavalla yhtä tilausta ei tarvitse toimittaa asiakkaalle osatoimituksina eri varastoista, ja samalla kuljetuskustannukset pienenevät ja pakkaustarvikkeita säästyy. Mikäli myymäsi tuotteet tulevat paikallisilta toimittajilta, jotka voivat toimittaa ne säännöllisesti pienellä aikavälillä, ei sinun tarvitse varastoida isoja määriä tuotetta omassa varastossa.

Hankkiudu eroon hävikistä

Mutta myös jos toimittajasi sijaitsevat eri puolilta maata ja joudut toimittamaan verkkokauppasi tuotteet eri lähteistä, voit parantaa omia varastointikäytäntöjäsi välttääksesi hävikkiä. Varastoi tavarat “ensin sisään, ensin ulos” -säännön mukaisesti, jottei varastoon jää tuotteita, joita ei pysty enää myymään. Sääntö koskee muitakin kuin parasta ennen -ennen tuotteita, koska esimerkiksi tuotteiden pakkaukset muuttuvat melko usein. Vaikka tuote itse pysyisi ehjänä, et pysty enää myymään sitä, jos sen pakkaus ei ole enää ajan tasalla. Hallitse varastosaldoja ja seuraa myyntiraportteja, jotta tilaat mahdollisimman tarkat määrät tuotteita. Muista myös säilyttää tuotteet sopivassa lämpötilassa.

Pyöritä varastosi vihreällä sähköllä!

Käytä vihreää energiaa varastosi pyörittämiseen

Varmista myös, ettet tuhlaa energiaa varastossasi. Käytä energiatehokkaita LEDejä halogenivalojen sijaan ja sammuta koneet työpäivän päättyessä. Mahdollisuuksien mukaan, valitse sähkösopimus, jossa ainakin osa energiasta tulee uusiutuvista energialähteistä kuten aurinko- tai tuulivoima. Voit myös harkita aurinkopanelien asentamista varaston katolle.

Nykyajan pakkaukset eivät kuulu kaatopaikalle

Pakkauksen rooli ei rajoitu tuotteiden suojaamiseen matkalla asiakkalle. Vaikka tietysti pääasiana on se, että tuote ei vaurioituisi toimituksen aikana, pakkaus kertoo myös paljon kauppasi arvoista, ja vaikuttaa sillä tavalla suoraan asiakkaidesi kokemukseen ja haluun ostaa kaupastasi uudelleen.

Uudelleenkäytettävät, funktionaaliset pakkaukset säästävät ympäristöä

Jos haluat varmistaa, että tilauksen pakkaus antaisi oikean viestin verkkokaupastasi, aloita analysoimalla nykyisiä pakkaamiskäytäntöjä. Käytätkö erikokoisia laatikoita, joissa tuotteet voidaan kuljettaa turvallisesti käyttämättä liikaa täytettä? Pystytäänkö pakkaus sulkemaan uudelleen ja käyttää palautuksia varten? Mikäli jo tässä vaiheessa havaitset tarpeen vaihtaa pakkaustarvikkeita, ota käyttöön pakkaustarvikkeet, joiden kokoa pystyy säätämään, kuten suomalaisen RePackin tuotteissa. Tällä tavalla asiakkaasi voivat käyttää alkuperäistä pakkausta hyvin mielin, myös jos he palauttavat vain osa tilauksestaan.

Korvaa muovi innovatiivisilla, kestävillä pakkausmateriaaleilla

Pakkauksen toimivuuden lisäksi kiinnitä myös huomiota materiaaleihin, josta pakkaus on tehty. Nykyään tarjolla on lukuisiaratkaisua. Perinteisten, kierrätettävien papereiden ja pahvien lisäksi voit myös valita biologisesti hajoavista maissitärkkelyksestä ja sokeriruo’osta tehdyt pakkaustarvikkeet. Myös kuplamuoville löytyy vaihtoehtoisia, vihreämpiä täytemateriaaleja kuten kierrätetyt sanomalehdet ja kierrätyspaperista valmistettu uusiopaperi tai ilmatyynyt biologisesti hajoavasta muovista.

Tuotteet voi suojata toimituksen aikana biologisesti hajoavasta muovista valmistetuilla ilmatyynyillä

Kuuluuko näyttävä, monivärinen pakkaus unboxausstrategiaasi? Lue aiemmasta blogiartikkelistamme, miten luot hyvän unboxauskokemuksen käyttämättä liikaa pakkaustarvikkeita!

Tehokas toimitus optimoi viimeisen kilometrin

Viimeinen kilometri, eli lähetyksen loppumatka asiakkaalle, on ympäristönäkökulmasta toimituksen tärkein matka. Vaikka se on yleensä toimituksen lyhyin yksittäinen etappi, päästöjä syntyy tässä vaiheessa yllättävän paljon ja se voi aiheuttaa jopa 28 % kustannuksista. Voit kuitenkin auttaa asiakkaita välttämään turhat kuljetukset tarjoamalla kattavan toimitustapavalikoman ja kannustamalla asiakkaita valitsemaan pidemmät toimitusajat, jotka ovat ekologisempia logistisen optimoinnin ansiosta.

Ohja lähetys asiakkaan arkimatkan varrelle

Vähennä toimitusten aiheuttamia päästöjä tarjoamalla noudot pakettiautomaatista

Huolehdi ensisijaisesti toimitustavoista, jotka hyödyntävät noutopisteitä ja pakettiautomaatteja (MyCashflow’ssa saatavilla mm. Shipit ja Pakettikauppa -palveluiden kautta). Koska noutopisteet ja pakettiautomaatit yleensä sijaitsevat ruokakaupoissa, kioskeissa ja paikallisissa yrityksissä, asiakkaasi voivat noutaa tilauksiaan muita asioita hoitaessaan. Pyri tarjoamaan verkkokaupassasi vähintään kahden verkoston noutopisteitä, koska haja-asutusalueilla saattaa olla, että toisen verkoston noutopiste on vastaanottajaa paljon lähempänä kuin toisen. Kehota myös asiakkaita käyttämään noutopistetoimitustapoja asettamalla näiden hinnat matalammiksi kuin kotiinkuljetuksen hinnan.

Kaikki irti myymälänoudoista

Voit myös tarjota mahdollisuuden ilmaisille myymälänoudoille ja -palautuksille, jolloin tavaroita ei tarvitse kuljettaa mihinkään, jos pidät varastoasi myymälän yhteydessä. Myymälässäkäynti on myös tilaisuus luoda erityislaatuisia asiakaskokemuksia ja lisäämyyntiä.

Ympäristöystävällisyys paras syy itsekehuun

Vaatimattomuus saatetaan nähdä yksilössä hyveenä, mutta markkinoinnissa se ei kannata. Melkein 64 % kuluttajista ostaa mieluummin tuotteita yritykseltä, joka tukee heille tärkeitä arvoja. Jos teet verkkokauppatoiminnassasi jotain ympäristön suojelemiseen eteen, älä odota, että asiakkaasi kaivavat tiedon tästä itse, vaan kerro siitä rohkeasti esim. bannereilla, tuotesivuilla, uutisilla, meistä-sivulla, blogipostauksissa tai uutiskirjeissä (lue myös vinkkimme huipputehokkaan uutiskirjeen laatimiseen). Voit myös lisätä footer-osioon sisältösivun, johon keräät kaikki vastuullisuuteen liittyvät toimesi.

Vihreitä arvoja voit edistää myös lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen

Jos se on taloudellisesti mahdollista, voit myös lahjoittaa osa tuloista ilmaston puolesta toimivaan hyväntekeväisyyteen. Vaihtoehtoisesti voit järjestää kampanjan (esimerkiksi maan päivän kunniaksi 22. huhtikuuta), jonka lopussa lahjoitat esim. 10 % jokaisen myydyn tuotteen katteesta kertalahjoituksena Suomen luonnonsuojeluliitolle. Tällaiset kampanjat voivat myös olla mainio tapa aktivoida asiakaskuntaasi sesonkiaikojen ulkopuolella.

Luonnon suojelemiseen panostaminen on oikeastaan win-win-tilanne. Usein prosessien hiominen ja pienet optimoinnit, jotka eivät vaadi taloudellisia resursseja, johtavat yleensä niin päästöjen vähenemiseen kuin kustannusten laskemiseen. Tuomalla esiin omat ympäristötoimesi kasvatat asiakaskuntasi luottamusta yritykseesi ja vedät puoleesi uusia, vastuullisesta kuluttamisesta kiinnostuneita asiakkaita.