"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku
Tiesitkö, että voit saada verkkokauppasi tuotteet näkyviin Googlen Shopping-välilehdelle maksutta ja tehostaa samalla verkkokauppasi tuotteiden näkyvyyttä myös muissa Googlen palveluissa? Tässä artikkelissa kerromme, kuinka hyödynnät Googlen tarjoaman ilmaisen näkyvyyden MyCashflow’n maksuttoman Google-tuotesyötteen avulla.
Google tarjoaa kauppialle mahdollisuuden näyttää tuotteitaan paitsi maksettuina tuotemainoksina myös maksuttomissa listauksissa. Maksuttomien listausten tuotteiden näkyvyys on luonnollisesti maksettuja mainoksia rajatumpi ja mainokset ovat myös sijoittelussa etusijalla, mutta maksutonta näkyvyyttä ei silti kannata jättää hyödyntämättä.
Maksuttomien listausten ehkäpä olennaisin näyttöpaikka on Googlen Shopping-välilehti, jossa tuotteet listataan yhdessä tuotekuvan kanssa, ja jossa käyttäjä voi hyödyntää erilaisia tuotetietoihin pohjautuvia suodattimia etsiessään tarjoamiasi tuotteita. Tuotesyötteen kautta välitetyn jäsennellyn tuotetiedon ansiosta Google voi näyttää tuotteitasi Googlen teksti- ja kuvahausta etsiville asiakkaille myös tuotetiedoilla rikastettuja hakutuloksia. Rich-tuloksina esitetyt tuotteet näkyvät normaalista sivuhakutuloksesta poikkeavina tuloksina, joissa tarjotaan asiakkaille hyödyllisiä tuotetietoja, kuten hinta ja saatavuus.
Tuotteiden näkyvyys ei maksuttomissa listauksissakaan rajoitu vain Shopping-välilehdelle ja Googlen haun Rich-tuloksiin, vaan kattaa myös Youtuben sekä haun visuaalisemmat listaukset ja Shopping-tietopaneelit, joskin nämä ovat toistaiseksi rajatummin käytettävissä. Kuvahaussa tuotetietoja hyödynnetään myös Google Lens -ominaisuudessa.
Katso kaikki maksuttomien listausten näyttöpaikat ›
MyCashflow tarjoaa Googlen maksuttomia listauksia varten toteutetun, perustiedot sisältävän Google-tuotesyötteen asiakkailleen maksutta. Manuaalinen tuotetietojen lisääminen ja ylläpitäminen Google Kauppiaskeskuksessa on haastavaa ja aikaa vievää, mutta tuotesyötteen ansiosta tuotetiedot ovat aina ajan tasalla automaattisesti, eikä manuaalista tietojen päivitystä tarvita.
MyCashflow’n maksuton tuotesyöte on tarkoitettu vain Googlen tarjoamiin maksuttomiin listauksiin, ja sisältää vain Googlen maksuttomiin listauksiin vaaditut perustiedot.
Katso MyCashflow’n maksuttoman tuotesyötteen sisältämät tiedot ›
Jos haluat maksuttomien listausten lisäksi myös mainostaa tuotteitasi Googlen palveluissa, tarvitset maksullisen, laajennetun Google-tuotesyötteen. Laajennettu syöte sisältää kattavamman tuotedatan, sisältäen mm. tuotteidesi ajankohtaiset kampanja- ja alennustiedot, ja on toteutettu erityisesti Shopping-mainontaa varten.
Katso MyCashflow’n laajennetun Google-tuotesyötteen sisältämät tiedot ›
Googlen maksuttomia listausten käyttöönottoa varten tarvitset Google Kauppiaskeskustilin, johon tuotteet haetaan automaattisesti tuotesyötteestä esimerkiksi päivittäin. Lisäksi tarvitset MyCashflow’n maksuttoman Google-tuotesyötteen, jonka voit aktivoida MyCashflow-verkkokaupan hallintapaneelista Tuotesyötteet-laajennuksen kautta.
Kauppiaskeskus (engl. Merchant Center) on Googlen tarjoama alusta Googlen palveluissa näytettävien tuotteiden tietojen ylläpitämiseen.
Lisättyäsi verkkokauppasi tuotesyötteen Kauppiaskeskukseen, Google lukee syötteen ja tarkistaa, että tuotesyötteen tiedot sisältävät kaikki maksuttomiin listauksiin vaaditut tiedot. Tietojen päivittymisessä ja käsittelyssä voi kestää jonkin aikaa.
Tuotetiedot päivittyvät automaattisesti syötteen kautta luomasi aikataulun mukaan (esim. päivittäin tiettyyn kellonaikaan). Tuotesyötteestä hakemien tietojen lisäksi Google voi rikastaa Kauppiaskeskuksessa olevaa tietoa mm. tuotesivuilla näkyvillä tiedoilla ja kategorisoida tuotteita oman taksonomiansa mukaan. Halutessasi voit täydentää tuotetietoa manuaalisesti Kauppiaskeskuksessa sellaisten tietojen osalta, joita tuotesyöte ei sisällä.
Löydät kaikki tuotesyötteen sisältämät tuotteet Kauppiaskeskuksen Tuotteet -> Kaikki tuotteet -sivulta. Kauppiaskeskuksen tuotelistauksesta näet helposti sellaiset tuotteet, joilta puuttuu esimerkiksi jokin pakollinen tieto, eikä tuote tästä syystä ole hyväksytty. Jos törmäät puuttuviin pakollisiin tietoihin, lisää puuttuva tieto tuotteelle verkkokauppasi hallinnassa, josta se päivittyy tuotesyötteen kautta Kauppiaskeskukseen ja pysyy ajantasalla myös tiedon muuttuessa.
Voit seurata maksuttomien listausten tulosdataa Kauppiaskeskuksen tulosraporteilta. Maksuttomien listausten haku- ja kuvahakujen Rich Snippet -yhteenvedot näet Google Search Consolesta.
Jos haluat seurata maksuttomien listausten tehokkuutta Kauppiaskeskustilin lisäksi Google Analyticsissä, yhdistä Google Analytics -tili Kauppiaskeskukseen ja ota käyttöön automaattinen taggaus. Toiminto lisää maksuttomien listausten linkkeihin tulostunnuksen, jonka ansiosta voit seurata maksuttomista listauksista tulevia konversioita ja tarkastella listausten tuloksia erillään Googlen orgaanisesta liikenteestä.
Google hyödyntää jäsenneltyä tuotetietoa jatkuvasti enemmän palveluissaan, muokaten esimerkiksi hakutuloksia käyttäjäystävällisempään suuntaan. Tuotetietojen tarjoamista maksuttomiin listauksiin voidaan pitää osana verkkokaupan hakukoneoptimointia. Niiden avulla voikin helposti lisätä verkkokaupan maksutonta orgaanista näkyvyyttä Googlen palveluissa.
Maksuttomien listausten käyttöönotto luo edellytyksiä Shopping-mainonnan aloittamiseen, sillä maksuttoman tuotesyötteen voi helposti päivittää tuotemainontaan soveltuvaksi kattavammaksi versioksi sekä MyCashflow-verkkokaupan hallinnasta että Kauppiaskeskuksesta.