Kampanja: Verkkokauppa vuodeksi -50 % 💎 Tartu kampanjaan ›
Kaikki artikkelit
Julkaistu
16.5.2024
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Panosta verkkokaupan tuotekuvauksiin ja kuviin – ja kasvata myyntiä kestävästi

Hyvät tuotekuvat, tuotekuvaukset ja tuotevideot informoivat ja sitouttavat asiakkaita, kannustavat ostamaan sekä parantavat verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneiden tuloksissa. Tässä artikkelissa annamme parhaat vinkkimme siihen, hyödyntää näitä elementtejä tehostaaksesi verkkokaupan myyntiä.

Tuotekuvilla, tuotekuvauksilla ja tuotevideoilla on suuri rooli asiakkaan ostopäätöksessä. Nämä sisällöt paitsi tarjoavat tietoa asiakkaan ostopäätöksen tueksi, niillä myös pyritään sitouttamaan asiakkaita ja antamaan verkkokaupasta luotettava kuva. Niillä on myös merkitystä hakukoneissa sijoittumisen kannalta. Hyvät tuotekuvat, tuotekuvaukset ja tuotevideot siis ovat informatiivisia, hyvin hakukoneoptimoituja ja ne sitouttavat asiakkaita kauppaan.

Verkkokaupan sisältöjen yleinen kehittäminen on eräs tapa toteuttaa konversio-optimointia. Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan verkkokauppaan tehtäviä toimenpiteitä, joiden tavoitteena on saada mahdollisimman monet ostajat viemään ostotapahtuma päätökseen.

Jos konversio ja konversio-optimointi ovat sinulle vieraita käsitteitä, lue myös postauksemme, joissa avaamme näitä termejä kattavammin: Konversio, konversioprosentti ja konversio-optimointi verkkokaupassa.

Seuraavien vinkkien avulla laadit ostamiseen kannustavia ja verkkokauppasi myyntiä tehostavia tuotekuvia, tuotekuvauksia ja tuotevideoita.

1. Panosta korkealaatuisiin tuotekuviin ja kuvateksteihin

Tuotekuvat ovat verkkokauppasi tärkein visuaalinen elementti. Panosta siis laadukkaisiin, korkean resoluution tuotekuviin, jotka kertovat tuotteesta mahdollisimman selkeästi. Sisällytä vaikutelman tehostamiseksi eri kuvakulmista otettuja kuvia tuotteesta sekä mahdollisuus zoomata kuvia. Hyvät tuotekuvat lisäävät tuotteen houkuttelevuutta ja parantavat koko verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan silmissä.

Hyvät tuotekuvat lisäävät tuotteen houkuttelevuutta ja parantavat koko verkkokaupan luotettavuutta asiakkaan silmissä.

Kuvien lisäksi myös kuvateksteihin tulee panostaa, sillä ne tarjoavat asiakkaalle arvokasta lisätietoa tuotteesta. Kuvateksteissä kannattaa kertoa tuotetietojen lisäksi esimerkiksi tuotteen käyttötarkoituksesta ja sovelluksista, sillä tämä lisää ostajan tietämystä ja inspiroi näkemään tuotteen mahdollisuudet kannustaen näin ostospäätökseen. Kuvatekstit ovat tärkeitä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä ne vaikuttavat sijoituksiin esimerkiksi Googlen hakutuloksissa.

2. Muista kuvien hakukoneoptimointi verkkokaupassa

Kuvien hakukoneoptimointi on olennainen osa verkkokaupan hakukoneoptimointia (SEO). Sen lisäksi että kuvat tekevät verkkokaupasta visuaalisesti houkuttelevamman ja parantavat asiointikokemusta, ne vaikuttavat myös verkkokaupan hakukonenäkyvyyteen. Hakukoneet, kuten Google, ottavat huomioon kuvien optimoinnin arvioidessaan sivuston relevanssia ja laatua, mikä voi johtaa parempiin sijoituksiin hakutuloksissa.

Hyvin optimoidut kuvat latautuvat nopeammin, mikä parantaa sivuston nopeutta ja siten myös käyttäjäkokemusta. Tämä on erityisen tärkeää mobiilikäyttäjille, jotka muodostavat nykyään suuren osan verkkokaupan kävijöistä. Kuvien optimointi auttaa myös hakukoneita ymmärtämään kuvan sisällön, mikä voi tuoda lisäliikennettä kuvahaun kautta.

Verkkokaupan tuotekuvat, joilla on kuvaavat tiedostonimet ja kuvatekstit, nostavat tuotteet korkeammalle hakukoneiden, kuten Googlen tuloksissa ja houkuttelevat siten lisää potentiaalisia asiakkaita kauppaasi. Hakukoneet hyödyntävät myös kuvien alt-tekstejä esteettömyyden parantamiseksi, mikä tekee verkkokaupasta saavutettavamman kaikille käyttäjille.

Vinkkejä kuvien hakukoneoptimointiin:
  • Määritä avainsanat, joiden avulla haluat nostaa tuotteita esiin hakukoneiden tuloksissa: mieti ensin, millä hakusanoilla ihmiset todennäköisesti etsivät verkkokauppasi tuotteita ja tee tarvittaessa avainsanatutkimusta parhaiden avainsanojen löytämiseksi. Hyödynnä Googlen avainsanatyökalua tai Semrushia ja tutki niiden tarjoamien raporttien avulla, millä verkkokauppaasi liittyvillä hakusanoilla on eniten kuukausittaisia hakuja ja kuinka kovaa kilpailu on milläkin avainsanalla.
  • Käytä kuvaavia tiedostonimiä tuotekuvissa: Varmista, että tuotekuvien tiedostonimet ovat mahdollisimman selkeitä ja kuvaavia, kuten "punainen-naisten-mekko.jpg" sen sijaan, että käyttäisit geneerisiä nimiä kuten "IMG1234.jpg". Vältä tiedostonimissä ääkkösiä ja numerosarjoja.
  • Kirjoita mahdollisimman kuvaavat ja yksilölliset kuvatekstit: Tuotekuvien alla näkyvät kuvatekstit kertovat hakukoneille ja verkkokaupan kävijöille, mitä kuvassa on. Käytä lyhyitä ja kuvaavia kuvatekstejä, jotka sisältävät tuotteen tärkeimmät avainsanat. Panosta kuitenkin tekstin luontevuuteen ja vältä toistamasta liikaa valitsemiasi avainsanoja, sillä Google rankaisee helposti siitä. Kirjoita jokaiseen tuotteeseen yksilöllinen kuvateksti.
  • Pienennä kuvat sopivaan kokoon ja panosta niiden laatuun: Käytä sopivan kokoisia kuvia, jotka latautuvat nopeasti, mutta säilyttävät silti kuvan laadukkuuden. Optimaalinen kuvan koko verkkosivustoilla latausnopeuden varmistamiseksi on 100-200 kb. Hyödynnä kuvien pienentämisessä pakkaustyökaluja, kuten TinyPNG tai TinyJPG-sivustoja.

3. Laadi tarkat ja sitouttavat tuotekuvaukset

Hyvät tuotetiedot paitsi lisäävät myyntiä, myös vähentävät turhia tilauksia, joista seuraa palautuksia ja vaihtoja. Tarkat tuotekuvaukset myös lisäävät osaltaan verkkokauppasi luotettavuutta.

Sisällytä tuotekuvaukseen kaikki oleellinen tieto tuotteesta. Esimerkiksi tuotteen mitat, materiaalit ja liitännät kannattaa kertoa tarkasti tuotekuvauksessa, sillä ostajalla voi olla näihin ominaisuuksiin liittyviä ja ostopäätökseen olennaisesti vaikuttavia kriteereitä.

Tuotteiden yhteyteen voi myös lisätä yhteydenottolomakkeen lisätietopyyntöjä varten. Tuotetietoja on hyvä päivittää asiakkaiden tiedustelujen pohjalta. Lisätietolomake voidaan lisätä tuotesivulle MyCashflow'n {ContactForm}-tagin avulla.

Hyvä tuotekuvaus on paitsi informoiva, myös ostajan tunteisiin vetoava. Pidä kohdeyleisösi mieltymykset mielessä tuotekuvauksia laatiessasi, ja pyri ruokkimaan positiivisia mielikuvia teksteissä.

Muista sisällyttää myös avainsanoja tuotekuvaukseen, jotta tuotesivu sijoittuisi paremmin hakukoneissa. Katso tätä varten myös hakukoneoptimoinnista kertova artikkelimme, jossa annamme vaivattomia vinkkejä verkkokaupan sisältöjen hakukoneoptimointiin.

Tässä kootut vinkkimme tuotekuvausten kirjoittamiseen:

  • Käytä luonnollista ja asiakaslähtöistä kieltä: Vältä liian teknistä jargonia ja kirjoita kuin puhuisit asiakkaalle kasvotusten, käyttäen luonnollista ja ymmärrettävää kieltä. Tämä tekee tekstistä saavutettavamman ja henkilökohtaisemman.
  • Selkeytä bullet point -listoilla: Erityisesti teknisten tietojen tai tuotteen päähyötyjen esittäminen luettelomuodossa tekee tiedoista helposti skannattavia ja nopeasti ymmärrettäviä. Tämä parantaa käyttäjäkokemusta ja auttaa asiakasta nopeasti löytämään hänelle tärkeät tiedot.
  • Sisällytä käyttövinkkejä ja ehdotuksia: Tarjoa ideoita tuotteen käyttöön tai yhdistämiseen muiden tuotteiden kanssa. Esimerkiksi vaatteiden tai asusteiden kohdalla voit ehdottaa, miten tuotetta voi yhdistää eri asukokonaisuuksiin. Tämä lisää tuotteen arvoa asiakkaan silmissä.
  • Hyödynnä tarinallisuutta: Ihmiset rakastavat tarinoita, sillä ne herättävät tunteita ja tekevät tuotteesta muistettavan. Pyri luomaan yhteys tuotteen ja potentiaalisen ostajan välille kertomalla esimerkiksi tuotteen kehitystarina, korostamalla sen ainutlaatuisuutta tai kerro, miten se voi ratkaista asiakkaan potentiaalisen ongelman.
  • Optimoi hakukoneille, mutta kirjoita ihmisille: Vaikka avainsanojen käyttö on tärkeää SEO:n kannalta, varmista, että teksti pysyy luettavana ja asiakaslähtöisenä. Avainsanojen tulee sulautua saumattomasti tekstiin siten, että ne ovat luonnollinen osa tekstiä.
  • Anna tietoa tuotteen kestävyydestä ja ympäristövaikutuksista: Yhä useammat kuluttajat arvostavat ekologisuutta ja kestävää kehitystä. Kerro, miten tuote tukee näitä arvoja, jos se on relevanttia. Tämä voi olla merkittävä myyntivaltti erityisesti ympäristötietoisille asiakkaille.
  • Käytä sosiaalisen todisteen voimaa: Jos mahdollista, sisällytä verkkokaupan tuotearvosteluista saatuja testimoniaaleja suoraan tuotekuvauksiin. Näin uudet asiakkaat näkevät heti, että tuote on saanut positiivista palautetta, mikä voi vahvistaa heidän luottamustaan ja kiinnostustaan.

4. Hyödynnä kuvien lisäksi tuotevideoita

Tuotevideot kasvattavat tutkitusti asiakkaan ostovarmuutta ja oston todennäköisyyttä, joten niihin panostamista kannattaa vakavasti harkita. Paitsi että videot herättävät ostajan huomion, ne myös havainnollistavat tuotetta paremmin kuin kuvat tai teksti. Varsinkin suosituimpien tai tärkeimpien tuotteidesi yhteyteen kannattaa lisätä tuotevideoita.

Voit julkaista tuotevideot esimerkiksi omalla Youtube-kanavallasi ja upottaa ne sitten tuotekuvauskenttään Youtuben upotuskoodin avulla.

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Kampanja🔥

Onko sinulla jo verkkokauppa?

Pro-paketti vuodeksi -50% ja siirto ilmaiseksi!

Maksuton verkkokaupan siirto MyCashflow’lle ja ensimmäinen vuosi puoleen hintaan.
Perustamassa verkkokauppaa?

Verkkokauppa vuodeksi -50%

Avaa uusi MyCashflow-verkkokauppa: nyt ensimmäisen vuoden kuukausimaksut -50 %.