Pikastartti: Avaa MyCashflow-verkkokauppa työpajassa🔥  Lue lisää ›
Kaikki artikkelit
Kehittäminen
Julkaistu
31.7.2023
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Maksamisen helppous ja turvallisuus: verkkokaupan kilpailutekijät B2B- ja B2C-kaupassa

Paytrail mahdollistaa sujuvan maksuliikenteen niin B2B kuin B2C -verkkokaupassa. Tässä blogiartikkelissa kerromme verkkomaksamisen trendeistä ja miten voit taata sujuvan ostokokemuksen asiakkaillesi MyCashflow-verkkokaupassa.

Verkkoasioinnin vaatimustaso on viime vuosina kasvanut, ja sekä kuluttaja- että yritysasiakkaat haluavat maksuprosessilta ennen kaikkea helppoutta ja turvallisuutta. Millaisia trendejä verkkomaksamisessa vallitsee ja miten taata sujuva ostokokemus niin kuluttaja- kuin yritysverkkokauppoihin? Tässä artikkelissa pureudumme näihin teemoihin.

Helppous ja turvallisuus maksamisen trendeinä

Verkko-ostamisen suosio on viime vuosina kasvanut, ja yhä useammalle verkkokaupasta ostaminen on arkipäiväistynyt. Tottumus verkkoasiointiin on myös nostanut vaatimustasoa verkkopalveluiden ja -maksamisen käytettävyydelle.

Nykyaikaiselle maksuprosessille ei riitä enää se, että se onnistuu jotenkuten. Sen sijaan asiakkaat odottavat maksamiselta yksinkertaisuutta, turvallisuutta ja nopeutta. Esimerkiksi Paytrailin toteuttamassa Verkkokauppa Suomessa -raportissa moni nimesi juuri helppouden tärkeimmäksi syyksi verkko-ostamiselle.

Ehkä juuri helppouden vuoksi mobiilimaksutavat ovat kasvattaneet suosiotaan niin voimakkaasti viime vuosina. Vuoden 2022 Verkkokaupparaportissa 12 % alle 30-vuotiaista nimesi MobilePayn suosikkimaksutavakseen. 

Digitaalisten palveluiden ja mobiilimaksamisen kentällä kuplii jatkuvasti muutoksia. Uusia tuulia tuovat Apple Payn ja Google Payn kaltaiset mobiilimaksutavat sekä yleistyvä sovellusten sisällä tapahtuva maksaminen. 

Paytrailin toimitusjohtaja Markus Laurio kuvasi vuoden 2023 alussa maksamisen kenttää näin:

“Paytrailin transaktioista lähes 30 % tapahtuu MobilePayllä. Transaktiomäärä osoittaa mobiilimaksamisen olevan hyvin suosittua, vaikka sen kasvu ei enää suhteessa ole yhtä nopeaa kuin aiemmin.” 

Mobiilimaksamisen lisäksi suomalaiset suosivat edelleen verkkopankkimaksamista: pankkimaksaminen koetaan tutuksi ja turvalliseksi, ja suomalaiset pankit ovatkin panostaneet merkittävästi digipalveluihinsa.

B2B-verkkokaupan kasvu haastaa verkkomaksamisen

Kuluttajaverkkokaupasta ja siellä maksamisesta on tullut suomalaisille itsestäänselvyys, mutta miltä näyttää yritysten välisen verkkokaupan tilanne? B2B-verkkokauppa on kasvanut huimasti viime vuosina, ja sille ennustetaan edelleen merkittäviä kasvulukuja. Jo tällä hetkellä B2B-verkkokauppa on volyymeiltään lähes tuplasti kuluttajaverkkokauppaa suurempaa.

Kuluttajaverkkokaupalle tyypillisistä yksinkertaisista maksuprosesseista poiketen B2B-verkkokaupassa haasteena on ollut maksuprosessin monimutkaisuus: maksaminen on voinut vaatia mutkikkaita osto-oikeutuksia tai laskutussopimuksen tekoa yritysten välillä. Näin maksamiseen, ja etenkin maksamatta jättämiseen, liittyvät riskit ovat jääneet verkkokauppiaan kontolle.

Monimutkainen maksuprosessi on haastanut sekä kauppiaita että asiakkaita: moni on jo kuluttajaverkkokaupoissa ottanut omakseen yksinkertaisen verkkomaksamisen, ja monivaiheinen maksaminen aiheuttaa epävarmuutta tai saa jättämään maksun kesken.

Yritysten väliseen maksamiseen on onneksi kehitetty ratkaisuja, joissa B2B-maksamiseen on yhdistetty kuluttajaverkkokaupasta tuttuja helppouden, nopeuden ja turvallisuuden ominaisuuksia: osto-oikeus voidaan varmistaa kuluttajakaupan tavoin osana maksuprosessia, ja lasku ostoksesta menee suoraan ostavalle yritykselle yksityishenkilön sijaan.

Paytrailin maksupalveluun lanseerattu Alisa Yrityslasku tarjoaa paitsi yksinkertaisen maksuflow’n yritysasiakkaille, myös joustavan maksuajan ja nopean rahankierron kauppiaalle. Kauppias saa rahat normaalin tilitysviiveensä mukaisesti, ja Alisa Pankki hoitaa laskutuksen.

“B2B-lasku on suuri mahdollisuus niin B2B-kauppiaille kuin B2C-kauppiaille, jotka haluavat laajentaa liiketoimintaansa yritysasiakkaille,” iloitsee Paytrailin myyntijohtaja Johannes Kumpukoski.

Paytrail ja MyCashflow tarjoavat voittoisan yhdistelmän B2B-verkkokauppaan

Paytrailin tuoreessa Verkkokauppa-alustaraportissa jopa 24 % alustan vaihtoa harkitsevista kauppiaista kertoi syyksi sen, että alustasta puuttuivat B2B-kauppaan soveltuvat ominaisuudet. Sujuva B2B-verkkokauppa vaatiikin yritysmyyntiin soveltuvia ominaisuuksia sekä alustalta että maksupalvelulta.

MyCashflow tarjoaa B2B-verkkokauppaan soveltuvan ratkaisun, jonka voi optimoida yritysasiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi MyCashflow’hun voi yhdistää Paytrailin maksupalvelun saumattomasti laajennuksen kautta. Sen avulla lisäät Paytrailin kattavan maksutapavalikoiman verkkokauppaasi sekä käsittelet tilaukset ja hallinnoit maksuliikennettä vaivattomasti.

Paytrailin tarjoama Alisa Yrityslasku puolestaan mahdollistaa helppokäyttöisen ja turvallisen maksamisen yritysasiakkaille. Sen käyttöönotto hoituu sujuvasti Paytrailin Kauppiaspaneelissa. Lue lisää maksutavasta ja sen aktivoinnista.

Varmista, että kauppasi maksutavat vastaavat nykyajan vaatimuksiin

Teit sitten B2C- tai B2B-verkkokauppaa, monipuolinen maksutapavalikoima mahdollistaa asiakkaiden kaipaaman helpon ostamisen ja parantaa siten kauppasi konversiota. Yksinkertaisin tapa kattavan maksutapavalikoiman tarjoamiseen on maksupalvelu, jonka kautta saa useita maksutapoja yhdellä sopimuksella ja käyttöönotolla.

Paytrailin maksupalvelu tarjoaa erittäin monipuolisen maksutapavalikoiman: kaikkien suomalaisten pankkien maksupainikkeiden lisäksi tarjolla on yleisimmät luottokortit (Visa, Mastercard, American Express), valikoima mobiilimaksutapoja (Apple Pay, MobilePay, Pivo & Siirto) sekä lasku- ja osamaksupalvelut niin kuluttajien kuin yritystenkin tarpeisiin (Alisa Yrityslasku, Jousto, OP Lasku, OP Tililuotto & Walley).

Uusia maksutapoja kehitetään jatkuvasti asiakaspalautteiden ja maksamisen uusien trendejen ja tarpeiden pohjalta – esimerkiksi vuoden 2023 aikana palveluun on tulossa mahdollisuus käyttää PayPalia oman PayPal-sopimuksen kautta. Lue lisää Paytrailin tarjoamista maksutavoista ja pysy kuulolla!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Perusta menestyvä verkkokauppa – kokeile 30 päivää maksutta

Aloita kokeilujakso ›Kysy lisää ›
"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
  • Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku