☕ Halvempi kuin kupillinen kahvia: Verkkokauppa nyt 1 € / kk!
Tartu tarjoukseen
Icon Rounded Arrow White - BRIX Templates
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
9.10.2025
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Tekoäly verkkokaupan sisällöntuotannossa – vinkit laadukkaisiin ja hakukoneystävällisiin teksteihin

Sisällöllä on suuri rooli siinä, miten asiakkaat löytävät ja luottavat verkkokauppaasi. Tekoälytyökalujen, kuten Google Geminin avulla voit tuottaa nopeasti brändiä tukevia tekstejä sisällöntuotannon eri vaiheisiin. Kun lisäät mukaan oman näkemyksesi, syntyy sisältöä, joka tuntuu aidolta, palvelee asiakasta ja tukee hakukonenäkyvyyttä.

Laadukas sisältö on menestyvän verkkokaupan kulmakivi. Huolellisesti laaditut, uniikit tuotekuvaukset, informatiiviset tuoteryhmätekstit ja asiantuntevat blogiartikkelit houkuttelevat tehokkaasti orgaanista liikennettä. 

Sisältö toimii digitaalisena myyjänä: se rakentaa brändin uskottavuutta, vastaa asiakkaan kysymyksiin ennalta ja vakuuttaa potentiaalisen ostajan tuotteiden laadusta. Näin ollen harkitusti laaditut ja aidosti hyödylliset sisällöt ovat keskeinen osa asiakaskokemusta, joka vaikuttaa suoraan verkkokaupan konversioon ja brändin maineeseen.

Erityisesti uutta verkkokauppaa perustettaessa laadukkaan sisällön tuottaminen voi kuitenkin tuntua työläältä, varsinkin jos kaupan sisältötöille on vaikea löytää aikaa muilta verkkokaupan rakentamisen osa-alueilta. Kuitenkin juuri verkkokaupan perustamisvaihe tai uusien tuotteiden lanseeraus on se hetki, jolloin generatiivisen tekoälyn hyödyt korostuvat.

Google Workspace ja Gemini – monipuolinen työkalupakki verkkokauppiaalle

Erilaisia työkaluja sisällön tuottamisen tueksi on useita. Suosittelemme erityisesti hyödyntämään myös MyCashflow’n kautta saatavilla oleva Google Workspace -palvelua, joka sisältää useita monipuolisia työkaluja yrityskäyttöön, kuten: 

  • Tekoälyavustaja Gemini
  • Sähköposti omalla verkkotunnuksella (Gmail)
  • Google Kalenteri, Google Drive ja muut toimistosovellukset
  • Google Meet -videokokoukset
  • Google Kalenterin ajanvarauskalenteri

Gemini toimii luovana assistenttina, jonka avulla voi varmistaa verkkokaupan sisältöjen johdonmukaisuuden ja joka auttaa rakentamaan ammattimaisen ja hakukoneystävällisen verkkokaupan perustan ilman suuria alkuinvestointeja.  

Lisäksi Gemini osaa hyödyntää laajasti Googlen muita työkaluja: siltä voi esimerkiksi pyytää yhteenvedon kalenterin tulevista tapahtumista tai pyytää tarkistamaan, onko sähköpostissa kiireellisiä asioita, joihin tulisi reagoida heti.

Seuraavaksi kerromme esimerkkien avulla, millä tavoin voit hyödyntää Google Workspace -työkaluja ja tekoälyominaisuuksia helpottaaksesi merkittävästi sisällöntuotantoon liittyvää työtä. 

Näin promptaat oikein – luo selkeät ohjeet tekoälylle

Prompti on tekoälylle annettu syöte tai kehote, jonka perusteella se tuottaa vastauksen. Se voi olla yksinkertainen kysymys, tarkka käsky tai monimutkaisempi ohjeistus, jossa määritellään haluttu tyyli, sävy ja sisältö. 

Voit pyytää Geminiä määrittelemään ja luomaan esimerkkejä brändisi äänensävystä.

Esimerkki Geminillä: brändin äänensävyn (tone of voice) luominen

Esimerkki Geminillä: asiakaspersoonien luominen

Gemini voi auttaa sinua luomaan myös yksityiskohtaisia asiakaspersoonia, joiden avulla voit kohdentaa verkkokaupan ja esimerkiksi mainonnan sisällöt paremmin. Voit pyytää Geminiä laatimaan sisältöjä spesifisti esimerkiksi nuorelle opiskelijalle tai kokeneelle ammattilaiselle sopivalla äänensävyllä. 

Esimerkki Geminillä: tuotekuvauksen luominen

Lisäksi Gemini voi tuottaa nopeasti laadukkaita luonnoksia tuotekuvauksille. Sinun tehtäväksesi jää vain niiden tarkistaminen, muokkaaminen ja viimeistely. 

Voit esimerkiksi luoda oman mallikehotteen, jota käytät kaikille tuotteille tai tuoteryhmille. Näin varmistat, että kaikissa kuvauksissa on sama rakenne (esim. lyhyt myyntiteksti, ominaisuudet bullet-listana, käyttöohjeet), mikä antaa kaupasta ammattimaisen ja yhtenäisen vaikutelman.

Toinen lähestymistapa on antaa tekoälylle malliksi aiemmin luotuja ja laadukkaita tuotekuvauksia. Näin Gemini oppii tavoitellun rakenteen ja tyylin vielä paremmin ja pystyy tuottamaan samankaltaisia, brändiin sopivia tekstejä. Käytännössä voit liittää kehotteeseen esimerkiksi 1–2 aiemmin käytettyä tuotekuvausta, jotka liitetään osaksi promptia ennen uuden kuvauksen ohjeistusta. 

Tällainen lähestymistapa voi olla erityisen hyödyllinen silloin, kun halutaan varmistaa tietty sävy, terminologia tai tyyli. Gemini toimii hyvin myös nopeaan luonnosteluun, mutta omalle kaupalle räätälöityjen kehotteiden hyödyntäminen tukee brändin johdonmukaisuutta ja vähentää myöhempää muokkaustarvetta.

Sisällöntuotannon näkökulmasta voi olla hyödyllistä luoda erillinen Google Docs -tiedosto, johon kootaan keskeiset brändiin ja kauppaan liittyvät ohjeet ja linjaukset. Näin samoja tietoja voi hyödyntää osana tuotekuvauksien tai muiden sisältöjen laatimista.  Tämä auttaa vakioimaan sisältöä ilman, että joka kerta tarvitsee kirjoittaa pitkää ja yksityiskohtaista kehotetta. Pitkätkin ohjeet voivat olla tehokkaita, mutta keskitetyn materiaalin avulla niitä voi hallita joustavammin ja testata vaiheittain. 

Hyödynnä tekoälyä monipuolisesti sisällöntuotannon eri vaiheissa

Ota generatiivinen tekoäly avuksi esimerkiksi seuraavissa sisällöntuotannon tehtävissä:

  • Tuoteryhmien kuvaustekstit: Nämä ovat hakukoneoptimoinnin ja käyttökokemuksen kannalta erittäin tärkeitä sisältöjä, jotka kertovat, mitä tuoteryhmä sisältää ja mitkä ovat ryhmän avainsanat. Gemini voi myös ideoida ja ehdottaa relevantteja avainsanoja tuotteillesi ja kategorioillesi avainsanatutkimuksen kautta.
  • Tietoa meistä -sivun toteuttaminen: Luo vakuuttava ja persoonallinen tarina yrityksesi taustasta.
  • Tietopankin kokoaminen: Ennakoi asiakkaiden kysymyksiä ja luo kattava UKK-osio, joka vähentää tilaushetken kitkaa sekä myöhempää asiakaspalvelun kuormaa. Voit myös analysoida aikaisempia kysymyksiä ja koostaa niistä valmiita ohjeita. 
  • Sisältömarkkinoinnin suunnitelman koostaminen: Pyydä ideoita blogiartikkeleille, jotka liittyvät tuotteisiisi, auttavat asiakkaitasi ja voivat tuoda asiantuntija-rooliasi esiin. Esimerkiksi "Anna 10 blogi-idea otsikoineen verkkokaupalle, joka myy retkeilyvarusteita." 
  • Bannerien ja kuva-aineistojen luominen: Geminin taustalla oleva Imagen 2 -kuvanluontitekniikka mahdollistaa laadukkaiden ja relevanttien lifestyle- ja tuotekuvien luomisen. Tämä on suuri etu erityisesti niille yrityksille, joilla ei ole resursseja omiin valokuvauksiin. Kuluttajan kannalta esimerkiksi tuotekuvien tulee kuitenkin olla todellisiin ominaisuuksiin perustuvia ja mahdollisimman täsmällisiä.
  • Verkkokaupan analysointi: Anna URL osoite ja pyydä vinkit sisällön parannuksiiin, SEO-optimointiin tai sivun sisältöjen kehittämiseen. Oman kaupan lisäksi voit analysoida kilpailijan tai referenssikaupan sisältöjä ja oppia niistä.

Laatu syntyy yhdistämällä tekoäly ja oma asiantuntemuksesi

Google Workspace ja Gemini tarjoavat verkkokauppiaalle tehokkaan avustajan sisällöntuotantoon. Gemini voi nopeuttaa ideointia ja sisältöjen laatimista, mutta todellinen laatu syntyy, kun yhdistät tekoälyn brändisi ääneen ja omaan asiantuntemukseesi. Kun pidät ohjat käsissäsi, tekoälystä tulee työkalu, joka vahvistaa verkkokauppasi omaa ääntä ja uskottavuutta.

Tutustu Google Workspaceen ja aloita Geminin käyttö » 

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Tänään on hyvä päivä tehdä verkkokauppaa – ensimmäiset 3 kuukautta nyt 1 € / kk!