Siirrä verkko­kauppasi MyCashflow’lle 🚀.
Tutustu nyt ›
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
30.1.2024
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

TikTok verkkokaupan markkinoinnissa – osa 2: maksullinen mainonta

TikTok on yksi suosituimmista sosiaalisen median kanavista, jossa voit saada runsaasti näkyvyyttä verkkokaupallesi ja tavoittaa asiakkaita luovasti ja kustannustehokkaasti. Tässä artikkelissa keskitymme siihen, kuinka maksullinen mainonta voi viedä verkkokauppasi näkyvyyden TikTokissa uudelle tasolle – myös ilman suuria mainosbudjetteja. 

Verkkokauppias, oletko jo tutustunut TikTokiin? Se ei ole enää vain paikka teinien tanssivideoille, vaan oikeasti tehokas verkkokaupan markkinoinnin työkalu, jossa voit tavoittaa uusia asiakkaita luovalla ja kustannustehokkaalla tavalla. Se on myös loistava alusta kasvattaa verkkokauppasi brändiä ja kertoa tuotteistasi täysin uusille kohderyhmille.

Suuren suosionsa myötä TikTok on nykyään sosiaalisen median jättiläinen, joka tarjoaa ainutlaatuisia mahdollisuuksia myös verkkokaupoille. Sen kyky tavoittaa laajoja yleisöjä myös orgaanisesti tekevät siitä varteenotettavan kanavan kaikenkokoisille verkkokaupoille.

Tämän artikkelisarjan ensimmäisessä osassa annoimme vinkkejä siihen, kuinka voit tehdä aidosti kiinnostavaa ja verkkokaupan myyntiä edistävää videosisältöä TikTokiin ilmaiseksi orgaanisilla videoilla. Tällä kertaa sen sijaan keskitymme siihen, miten voit maksullisen mainonnan avulla nostaa tilisi näkyvyyden uudelle tasolle.

Yksi TikTokin maksullisen mainonnan parhaista puolista on se, että TikTokissa voit tehdä vaikutuksen ilman suuria mainosbudjetteja – poiketen näin lähes kaikista muista sosiaalisen median kanavista. Kyse on enemmänkin luovuudesta ja siitä, miten hyvin tunnet yleisösi. Maksullinen mainonta on keino tapa päästä paremmin näkyviin ja tavoittaa uutta yleisöä.

Ja muista: parhaat tulokset saat aikaiseksi, kun yhdistät maksuttoman sisällöntuotannon ja maksetun mainonnan. Tämänkaltainen hybridistrategia laajentaa kohdeyleisöäsi ja tekee yrityksesi brändistä entistä näkyvämmän.

Seuraavaksi käymme läpi, miten voit hyödyntää TikTokin maksullista mainontaa parhaalla mahdollisella tavalla verkkokaupan markkinoinnissa. 

Kuinka luoda kiinnostavaa TikTok-mainontaa verkkokaupalle?

TikTokissa menestyminen ei ole rakettitiedettä, vaan tärkeintä on huomioida kanavan luonne: TikTokin sisällöissä viihdyttävyys, aitous ja kiinnostavuus ovat avainasemassa. Myyntipainotteisten mainosvideoiden sijaan TikTokin käyttäjät kaipaavat jotain aivan muuta – he haluavat sisältöä, joka tempaisee mukaansa ja saa hymyn huulille.

Kun suunnittelet sisältöä TikTokiin, mieti kuin tyypillinen TikTok-käyttäjä ja luo sisältöä, joka on räätälöity juuri tälle alustalle hyödyntäen sen ainutlaatuisia piirteitä. Tässä sinulla on kaksi vaihtoehtoa: voit joko tuottaa sisällön itse tai tehdä yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Joissain tapauksissa vaikuttajien luoma sisältö resonoi yleisössä paremmin ja tuo tehokkaasti näkyvyyttä verkkokaupallesi.

TikTokin videot ovat tyypillisesti lyhyitä ja ytimekkäitä, yleensä vain muutaman sekunnin mittaisia, ja ne toistetaan pystymuodossa. Tämä formaatti vaatii luovuutta ja kykyä välittää viestisi nopeasti ja tehokkaasti. Muista aina, että TikTokissa kotikutoisuus ja huumori ovat valttia!

Tärkeä vinkki TikTok-mainontaan on, että älä ajattele tekeväsi perinteistä mainoskampanjaa – ajattele sen sijaan luovasi sisältöä, joka uppoaa nuorekkaaseen TikTok-yhteisöön ja näyttää siltä, että se aidosti kuuluu alustalle. 

Hyvä tavoite on luoda mainoksia, jotka eivät itse asiassa näytä mainoksilta, vaan sulautuvat saumattomasti käyttäjien syötteeseen. TikTok-käyttäjät reagoivat parhaiten juuri mainoksiin, jotka erottuvat perinteisestä mainoskaavasta ja puhuttelevat kohderyhmää henkilökohtaisesti ja luovasti.

Tuloksellista TikTok-mainontaa: parempi brändinäkyvyys, lisää liikennettä

TikTok-mainonta tarjoaa mahdollisuuden kokeilla, innostua ja saavuttaa näkyviä tuloksia. TikTokissa maksullinen mainonta on parhaimmillaan avain verkkokaupan liikenteen kasvattamiseen, myynnin boostaamiseen ja yrityksesi brändin tunnettuuden kohottamiseen. 

TikTok suosittuna sosiaalisen median kanavana tarjoaa hyvän hinta-laatusuhteen: kun kilpailu maksetun mainonnan osalta on Suomessa vielä verrattain vähäistä, voit tavoittaa samalla budjetilla enemmän ihmisiä kuin muissa somekanavissa, esimerkiksi Instagramissa tai LinkedInissä.

TikTokin mainosvideoissa voit linkittää suoraan verkkokauppasi tuotteisiin, mikä tekee liikenteen lisäämisestä varsin sujuvaa. Maksetun mainonnan lisäksi voit myös harkita TikTokin livevideoiden tekemistä – niissä voit esitellä tuotteitasi reaaliajassa ja innostaa asiakkaita suoriin ostoihin.

TikTok-mainonnassa voit vapaasti valita, teetkö mainosvideoista klikattavia vai ei-klikattavia: klikattavat vievät suoraan verkkokauppaasi ja ei-klikattavat taas keskittyvät verkkokauppasi brändin esittelyyn. Molemmat tavat voivat olla hyvin tehokkaita, joten kannattaa kokeilla kumpaakin löytääksesi parhaan tavan oman yleisösi tavoittamiseksi.

Vinkki: lisää TikTok-mainoksiisi houkutteleva alennuskoodi, joka on voimassa tietyn ajan – se on pieni ele, joka voi kasvattaa myyntiä huomattavasti. Ja muistathan, että parhaimmillaan TikTokin mainosvideot ovat kuin tavallisia TikTok-videoita osana käyttäjän feediä – pienellä "sponsored"-merkinnällä erotettuna.

TikTok-mainostilin hallinta

Mainostamisen aloittamiseksi TikTokissa tulee olla erillinen TikTok-yritystili sekä erillinen mainostili, joka perustetaan osoitteessa https://ads.tiktok.com. Mainostilin hallinnassa saat yleiskatsauksen mainostilin tuloksista ja Campaign-kohdassa näet jokaisen kampanjan tulokset erikseen. Assets-osion alta löydät esimerkiksi kohderyhmätiedot ja Reporting-kohdasta pääset käsiksi raportteihin.

Mainostyyppien osalta TikTok on mukavan monipuolinen. Voit boostata verkkokauppasi näkyvyyttä, ohjata liikennettä kauppaasi tai lisätä vuorovaikutuksellisuutta yhteisön kanssa. TikTokin erilaiset mainostyypit sopivat hyvin ostopolun eri osa-alueisiin: tietoisuus-, harkinta- ja konversiovaiheisiin. 

  • Reach-mainostyyppi on suunnattu näkyvyyden lisäämiseen verkkokauppasi brändille ja tuotteillesi. Mainostyypin tavoitteena on näyttää mainosta mahdollisimman suurelle joukolle ihmisiä. Se on hyvä vaihtoehto, kun verkkokauppasi ei vielä ole laajalti tunnettu. 
  • Traffic-mainostyyppi on erityisen tärkeä verkkokaupoille, sillä sen avulla ohjataan ihmisiä suoraan verkkokauppaasi, mieluiten vielä videossa esiteltyyn tuotteeseen. Huomioi kuitenkin, että liikenteen ohjaaminen pois TikTokin sovelluksesta tekee tästä mainostyypistä kalliimman. 
  • Video views -mainostyypin päätavoitteena on saada mahdollisimman monta katselukertaa ja sitoutumista (esimerkiksi tykkäyksiä, kommentteja ja jakamisia) mainosvideoihisi.
  • Community interaction -mainostyyppi keskittyy ennen kaikkea yhteisön sitouttamiseen ja uusien seuraajien hankkimiseen. Ohjaamalla ihmisiä profiiliisi voit esitellä tuotteitasi esimerkiksi kokoelmien avulla ja saada heidät katsomaan useampia TikTok-videoitasi tililtäsi.

Suositeltavaa on aloittaa ensin helpommista mainostyypeistä ja siirtyä myöhemmin erillisen konversio-osion mainostyyppeihin. TikTokin mainosten hallinnassa voit hallita laajasti mainosvideoidesi asetuksia. Voit esimerkiksi päättää, haluatko sallia kommentoinnin mainoksillesi ja voiko videon ladata itselleen tai jakaa eteenpäin.

Tavoita ideaaliyleisösi kohdentamalla

Parhaan mahdollisen kohdeyleisön tavoittamiseksi voit kohdistaa mainoksesi esimerkiksi iän, sukupuolen tai maan mukaan. Ikäryhmään TikTokissa kannattaakin kiinnittää huomiota: jos haluttua ikäryhmää ei määritetä, mainokset menevät automaattisesti kanavan suurimmalle yleisölle, eli 13-24-vuotiaille nuorille.

Kohderyhmän rajaus onnistuu myös käyttäjien kiinnostuksenkohteiden mukaan, mikä auttaa tavoittamaan verkkokauppasi tuotteista kiinnostuneen yleisön. Voit myös kohdentaa mainoksia sen perusteella, millaisiin videoihin tai sisällöntuottajiin käyttäjät ovat reagoineet aiemmin. Sen sijaan maantieteellinen kohdennus on Suomen osalta vielä perustasolla, sillä esimerkiksi tarkkoja kaupunkikohtaisia ei vielä pysty tekemään.

TikTokista löytyy myös mahdollisuuksia hienosäätöön, kuten mainosten ajastamiseen viikonpäivien mukaan. Ja jos olet jo saanut porukkaa kiinnostumaan TikTokissa, voit kohdentaa mainoksia heille, jotka ovat olleet jo aiemmin vuorovaikutuksessa tilisi kanssa. Halutessasi toki voit myös antaa TikTokin automaattitargetoinnin hoitaa koko homman.

Budjetoinnin osalta TikTok käyttää huutokauppa- ja tarjousmallia, joten voit päättää, paljonko olet valmis maksamaan näyttökerrasta tai klikkauksesta. 

Muista testata, mikä toimii parhaiten! TikTokissa voit tehdä A/B-testausta, eli selvittää, kumpi kahdesta ennakkoon määritellystä mainosvaihtoehdosta toimii parhaiten. Kokeile siis erilaisia mainoksia ja testaa, mikä iskee kohderyhmääsi eniten.

Lopuksi

TikTok tarjoaa verkkokaupoille hyvän mahdollisuuden tavoittaa uusia asiakasryhmiä ja kasvattaa brändinäkyvyyttä. Sen monipuoliset mainonnan työkalut ja luovan sisällön mahdollisuudet tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon verkkokaupan markkinointiin.

Ennen kuin hyppäät täysillä TikTok-mainontaan, kannattaa ensin tutustua huolellisesti  alustan luonteeseen ja alustalla julkaistaviin videoihin. Käytä itse sovellusta mahdollisimman paljon ja pyri ymmärtämään, millaiset videot voisivat toimia juuri sinun verkkokauppasi kohdeyleisölle TikTokissa. 

Omakohtainen kokemus on erittäin arvokasta, kun lähdet rakentamaan kohdennettua maksettua mainontaa. Pidä myös silmällä kilpailijoitasi ja aseta selkeät tavoitteet omalle markkinointikampanjallesi.

Harkitse myös vaikuttajamarkkinointia! Yhteistyö suosittujen TikTok-vaikuttajien kanssa voi olla tehokasta, sillä suositut sisällöntuottajat voivat tuoda verkkokauppasi brändille, tuotteillesi tai palveluillesi täysin uutta näkyvyyttä ja yleisöä. Kuten tunnettua, kuluttajilla on tapana luottaa vaikuttajien sanaan enemmän kuin yritysten omaan mainontaan.

TikTokin dynaamisessa ja vauhdikkaassa maailmassa on paljon mahdollisuuksia verkkokaupoille – ennen kaikkea kohdeyleisön laajentamiseen ja liikenteen kasvattamiseen. Hyödynnä maksullista mainontaa monipuolisesti, pyri tuntemaan kohderyhmäsi mahdollisimman hyvin ja seuraa alustalla pyöriviä trendejä. Näin pääset pitkälle TikTok-markkinoinnissa!

Lue myös: TikTok verkkokaupan markkinoinnissa – osa 1: vinkit sisällöntuotantoon

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Perusta menestyvä verkkokauppa – kokeile 30 päivää maksutta

Aloita kokeilujakso ›Kysy lisää ›
"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
  • Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku