Kampanja: Verkkokauppa vuodeksi -50 % 💎 Tartu kampanjaan ›
Kaikki artikkelit
Julkaistu
30.3.2017
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Näin hankit lisää asiakkaita verkkokauppaasi

Kysyimme kumppanimme Fonectan Mika Salmiselta vinkkejä tehokkaaseen asiakashankintaan. Mika vastaa Fonectalla digitaalisen markkinoinnin ratkaisuista, tavoitteenaan auttaa niin pieniä kuin suuria asiakkaita kasvattamaan myyntiään oikeita kanavia hyödyntäen.

1. Tavoita asiakkaasi oikeissa kanavissa

Ostoprosessi alkaa usein jo kauan ennen kuin asiakas saapuu verkkokauppaasi. Varsinaista ostopäätöstä edeltää lähes aina sopivan palveluntarjoajan etsintä, sekä eri vaihtoehtojen kattava tutkiminen ja vertailu.

Kysyimme suomalaisilta tärkeimpiä syitä verkkokaupassa vierailulle –kärkeen nousivat näkyvyys Googlessa sekä verkkomainonta.*

Ota haltuun Google

Voit parantaa verkkokauppasi löydettävyyttä Googlessa ensisijaisesti kahdella tavalla: hakusanamainonnalla (SEM) ja hakukoneoptimoinnilla (SEO).

Hakusanamainonnalla varmistat, että verkkokauppasi löytyy hakutulosten kärkisijoilta asiakkaiden etsiessä tarjoamiasi tuotteita ja palveluita. Hakusanamainonnassa maksat vain klikeistä ja näkyvyys on täysin ilmaista – se on siis erittäin kustannustehokasta. Jokaisesta klikistä voidaan laskea tuotto verkkokaupallesi ja voit tehdä muutoksia kampanjoihisi nopeasti tulosten perusteella.

Hakusanamainonnan kumppania valittaessa kannattaa kääntyä sertifioidun Google-palveluntarjoajan, kuten Fonectan, puoleen. Näin voit olla varma palvelun laadusta, luotettavuudesta ja hinnoittelun läpinäkyvyydestä.

Hakukoneoptimointi tähtää puolestaan verkkokauppasi sijoituksen parantamiseen hakukoneiden orgaanisissa eli luonnollisissa hakutuloksissa. Ammattitaidolla tehty optimointi tuo hyvien hakukonesijoitusten lisäksi myös paremman asiakaskokemuksen verkkokaupassasi vieraileville, kun sivustosi kokonaisvaltainen laatu kohenee. Moni markkinoinnin ammattilainen pitääkin hakukoneoptimointia tehokkaimpana digitaalisen markkinoinnin muotona.

…ja muut verkkomainonnan tehokeinot

Display-mainonta on erittäin tehokasta verkkomainontaa, jonka avulla tavoitat potentiaaliset asiakkaasi 24/7. Saat yrityksesi esille laajasti Suomen suosituimmille sivustoille tai kohdennetusti vain haluamillesi kohderyhmille.

Fonectan klikkikampanjassa (CPC, cost per click) hinnoittelu perustuu klikkauksiin eli se on erittäin kustannustehokas vaihtoehto silloin, kun haluat ohjata tehokkaasti kävijöitä verkkokauppaasi ostoksille. Klikkikampanjat ajetaan laadukkaassa, kotimaisessa mainosverkostossa, joka tavoittaa jopa 3 miljoonaa suomalaista verkon käyttäjää.

Koska ostopäätös syntyy harvoin heti, voit tehostaa markkinointiasi entisestään remarketing-kampanjoinnilla. Remarketing on erittäin tehokas keino tavoittaa uudelleen ne ihmiset, jotka ovat jo tutustuneet tuotteisiisi. Kohdentamalla mainoksesi verkkokaupassasi vierailleille pysyt asiakkaidesi mielessä ja voit tarjota ostoon kehottavia täsmäalennuksia.

2. Mittaa, mittaa ja mittaa

Vain mittaamalla tuloksia tiedät, millainen mainonta tai sisältö toimii. Mittaa pelkkien klikkien sijaan konversioita. Mitkä hakusanat toimivat ja tuovat liikennettä verkkokauppaasi? Kuinka moni mainonnan kautta tulleista kävijöistä päätyi ostoksille? Seuraamalla tuloksia ymmärrät, mitkä toimenpiteet kannattavat ja mitkä eivät.

Mittaamalla kerrytät myös ymmärrystä asiakkaistasi. Opit ymmärtämään, millaisia asiakkaasi ja heidän ostopolkunsa ovat. Tuntemalla asiakkaasi voit kohdentaa mainontasi entistä tehokkaammin; opit tuntemaan mitkä kanavat ja sisällöt toimivat juuri sinun kohderyhmällesi parhaiten.

Mittaamiseen on olemassa lukuisia työkaluja. Esimerkiksi Google Analyticsin avulla saat helposti selville, miten kävijät saapuvat verkkosivuillesi, mikä sisältö heitä kiinnostaa, ja onko verkkokaupassasi esimerkiksi mahdollisia oston esteitä. Ennen kaikkea näet, miten mainontasi toimii ja saatko haluamasi takaisintuoton markkinointipanostuksellesi.

3. Katso aina pintaa syvemmälle

Jos saat verkkokauppaasi kävijöitä ja seuranta ei paljasta selviä syitä heikolle konvertoitumiselle, on aika pysähtyä miettimään verkkokauppasi sisältöä. Onko verkkokauppasi sisältö monipuolista ja kiinnostavaa? Onko tuotteista mahdollisimman houkuttelevat ja kattavat esittelyt? Käytätkö kuvia, videoita ja ohjeita, joiden avulla potentiaaliset asiakkaat voisivat tutustua paremmin myymiisi tuotteisiin?

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Kampanja🔥

Onko sinulla jo verkkokauppa?

Pro-paketti vuodeksi -50% ja siirto ilmaiseksi!

Maksuton verkkokaupan siirto MyCashflow’lle ja ensimmäinen vuosi puoleen hintaan.
Perustamassa verkkokauppaa?

Verkkokauppa vuodeksi -50%

Avaa uusi MyCashflow-verkkokauppa: nyt ensimmäisen vuoden kuukausimaksut -50 %.