Kampanja: Verkkokauppa vuodeksi -50 % 💎 Tartu kampanjaan ›
Kaikki artikkelit
Asiakastarinat
Julkaistu
20.4.2020
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

"Verkkokauppa on nyt ainoa tapa tehdä kauppaa" – Ravintola Huvilan tarina

Koronavirus tarkoitti järvenpääläiselle ravintolalle myynnin romahtamista. Kun toimitusjohtaja Jari Sirén avasi ravintolalleen verkkokaupan ja tarjosi näin asiakkailleen mahdollisuuden tilata ruokaa verkossa, asiat kohentuivat huomattavasti.

Kuusi vuotta sitten perustettu Ravintola Huvila työllistää päivittäin 10 henkilöä. Asiakkaat täyttivät suosittuna lounaspaikkanakin tunnetun ravintolan pöydät päivittäin. Mutta kun ihmiskontakteja alettiin välttämään koronaviruksen leviämisen estämiseksi, ravintola tyhjeni.

“Ennen koronaviruksen aiheuttamaa tilannetta, meillä pystyi syömään paikan päällä tai noutaa ruoka mukaan, mutta take awayn suosio oli marginaalinen”, ravintolan toimitusjohtaja Jari Sirén kertoo.

Hänen mukaansa verkkokaupan perustamista oli harkittu jo aiemmin. Ajatuksena oli ollut joulu- tai kausituotteiden myyminen verkossa, mutta koska ravintolassakin kävi paljon asiakkaita, ei verkkokauppaan ollut panostettu.

Viruksen takia ravintola kuitenkin hiljeni, jolloin uusi myyntikanava tuli tarpeeseen. Verkkokaupan perustamiseen Sirén sai apua, ja itse kaupan avaamista hän piti helppona.

Ravintola Huvilan toimitusjohtaja Jari Sirén ja keittiömestari Sami Lappalainen tarjoavat nykyään asiakkaille ruokaa mukaan otettavaksi

“Verkkokaupan avaaminen onnistui helposti. Apunani kuitenkin toimi kaverini, jolla on alan kokemus. Verkkokauppamme on ollut auki 2 viikkoa ja koko ajan teemme siihen parannuksia.”

Ravintola Huvila ottaa tilauksia vastaan myös muiden kanavien kautta. Vaikka kaupan perustaminen olikin helppoa, usean myyntikanavan hallinta aiheuttaa Sirénin mukaan haasteita.

“Koska ravintolan asiakaskunta on hyvin monipuolinen, tilaukset otetaan vastaan myös puhelimitse. Ja näistä asiakkaista, jotka tilaavat verkkokaupassa, osa maksaa mieluummin verkossa heti, osa taas vasta tilauksen noutaessa” hän kertoo.

Ruokatilauksen voi noutaa ravintolasta tai tilata kotiin kuljetettuna.

Mutta miten asiakkaat saa ylipäänsä käymään uudessa, vasta perustetussa verkkokaupassa?

Sirén kertoo markinnoinneensa verkkokauppaansa pääsääntöisesti someprofileissa, jotka ravintolalla on ollut jo ennestään. Lisäksi kaupasta on julkaistu pieni juttu paikallislehdessä ja verkkokaupasta on kerrottu asiakkaille henkilökohtaisesti silloin, kun ravintola oli vielä auki.

“Hyvin sana on levinnyt”, toteaa Sirén.

Millaisia neuvoja Sirén antaisi verkkokaupan perustamista harkitseville?

“Kannattaa kokeilla”, hän rohkaisee. “Verkkokaupan pitämiseen liittyvät kustannukset ovat MyCashflow’ssa kohtuulliset. Toki tuotteiden kuvaaminen ja kauppaan lisääminen voi olla työlästä jos niitä on paljon, mutta verkkokauppa on nykyään ainoa tapa tehdä myyntiä.”

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Kampanja🔥

Onko sinulla jo verkkokauppa?

Pro-paketti vuodeksi -50% ja siirto ilmaiseksi!

Maksuton verkkokaupan siirto MyCashflow’lle ja ensimmäinen vuosi puoleen hintaan.
Perustamassa verkkokauppaa?

Verkkokauppa vuodeksi -50%

Avaa uusi MyCashflow-verkkokauppa: nyt ensimmäisen vuoden kuukausimaksut -50 %.