Kampanja🔥 Verkkokauppa vuodeksi nyt -50 %. Lue lisää ›
Kaikki artikkelit
Kehittäminen
Julkaistu
9.3.2020
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Verkkokaupan tuotesivujen hakukoneoptimointi: auta asiakasta löytämään tuotteesi

Tuotteiden hakutuloksissa sijoittumisen parantaminen ja asiakaskokemuksen kehittäminen kulkevat käsi kädessä. Opi, miten voit itse parantaa tuotteidesi hakukonenäkyvyyttä (ilman koodausta!) ja samalla auttaa asiakkaitasi löytämään etsimäänsä tietoa.

Hakukoneoptimoinnissa on kyse sivujen muokkaamisesta niin, että ne sijoittuisivat mahdollisimman korkealle hakutulossivuilla. Periaatteet, jotka määrittävät sivun sijainnin tuloksissa, ovat hyvin monimutkaisia ja näihin tarkka tutustuminen veisi kohtuuttoman paljon aikaa. Lisäksi tarkka tutustuminen on melkein mahdotonta, sillä hakukoneiden algoritmeja muutetaan jopa viikkotasolla. Onneksi tärkeimmät seikat, joiden kannattaa antaa ohjata hakukoneoptimointityötäsi, mahtuvat yhteen lauseeseen:

Hakukoneiden päätavoite on auttaa käyttäjiä löytämään mahdollisimman hyvät vastaukset kysymyksiinsä.


Toisin sanoen:

  • suunnittele sivun sisältö siten, että hakukoneet ymmärtävät, mistä sivu kertoo
  • suunnittele hakutulokset siten, että käyttäjät voivat heti nähdä, sisältääkö sivu etsimiään tietoja
  • huolehdi sisällön laadusta ja järjestyksestä

Tässä artikkelissa esittelemme konkreettiset toimenpiteet, joiden avulla varmistat, että kaikki yllä mainitut ehdot täyttyvät. Artikkelin luettuasi osaat:


  • valita oikeita avainsanoja tuotesivulle (myös pitkän hännän hakutermejä!)
  • kirjoittaa SEO-otsikot ja meta-kuvaukset, joilla on korkeat klikkausprosentit
  • järjestää sivun sisällöt siten, että sivun löydettävyys ja asiakaskokemus paranevat
  • kirjoittaa hakukoneita ja käyttäjiä hyödyntäviä vaihtoehtoisia tekstejä kuville (alt-tekstejä) ja kuvien nimiä

Lopussa bonuksena esitetään esimerkki hyvin optimoidusta MyCashflow-kaupasta, jonka tuote sijoittuu ensimmäiseksi orgaanisten hakutulosten joukossa.


Avainsanojen valinta: Asiakkaan näkökulma lähtökohdaksi

Avainsanat ovat kuin kutsu keskusteluun. Sinun on puhuttava asiakkaan kieltä, muuten vuorovaikutusta ei synny.

Mieti, millä avainsanoilla asiakkaasi etsivät myymiäsi tuotteita ja kirjoita ne hakukoneeseen. Katso, vastaavatko tulokset odotuksiasi. Ota selvää, millä muilla avainsanoilla tuotetta voi etsiä. Tämä onnistuu esimerkiksi:

  • Tarkistamalla Googlen ehdottamia hakutermejä, joita löydät hakutulossivun lopussa. Esimerkiksi haulle “kotelomekko” löytyy seuraavia täydennyksiä:


  • Ottamalla käyttöön avainsanatyökalut, joiden avulla saat lisäideoita avainsanoille ja tietoa, kuinka suuri kilpailu tiettyyn hakutermiin liittyy.


Avainsanatyökalut

Saatavilla on lukuisia työkaluja avainsanatutkimukseen, tässä esittelemme vain muutama:

Googlen avainsanasuunnittelijan avulla löydät tuotteisiisi liittyvät hakusanat ja -lausekkeet, jotka ovat verkkokauppasi kannalta kaikista osuvimpia. Työkalu tarjoaa myös tietoa siitä kuinka usein tiettyjä hakutermejä käytetään hakusanoina ja miten haut muuttuvat ajan mittaan.

Google Trends -työkalun avulla taas selvität helposti hakutermien suosion valitulla aikavälillä ja alueella. Työkalu mahdollistaa myös eri termien vertailun.




Lisäksi voit parantaa sivustosi tehokkuutta Googlen haussa käyttämällä Google Search Consolea ja Google Analyticsia, joiden avulla selvität sivustosi mahdolliset ongelmakohdat. 

Sinun ei tarvitse kuitenkaan turvautua ainoastaan Googlen tarjoamiin, ilmaisiin työkaluihin. Kaikenkattavaa tietoa sivustosi hakutuloksen parantamiseen saat esim. Mozin, Ubersuggestin tai suomalaisen Cuution avulla.

Pitkän hännän hakutermejä

Yleinen sääntö on, että mitä laajempi hakutermi, sitä tiukempi kilpailu ja korkeammat maksullisen mainonnan kustannukset.

Tämän takia on usein kannattavaa käyttää pitkän hännän hakutermejä (eng. long tail keywords) – eli pidempiä, tarkempia avainfraaseja, joihin ei kohdistu niin paljon hakuja, muttei myöskään kilpailua.

Otetaan esimerkiksi ensimmäinen, ei-maksullinen tulos sanalle “kotelomekot” Googlen hakutulossivulla:


Tulos näyttää relevantilta ja siirryttyämme sivulle pääsemme  tuotevalikoimaan jossa on runsaasti – lähes tuhat! – erilaisia kotelomekkoja:


Voi olla, että suodattimien avulla käyttäjä löytää miellyttävän mekon. Voi myös olla, että ennen sitä hän turhautuu tai löytää jotain, josta hän tykkää vain osittain ja päättää etsiä samankaltaista tuotetta muualta. Silloin shoppailijan käyttämä hakutermi voisi olla esim. “musta, pitkähihainen kotelomekko”.


“Kotelomekolle” löytyy n. 259 000 sivua, hakufraasilla “musta, pitkähihainen kotelomekko” löytyy taas n. 90 000 sivua, jonka joukon etusijalle on paljon helpompi päästä.

Hyvä SEO-otsikko on lyhyt, informatiivinen ja mielenkiintoinen

SEO-otsikko, eli linkkinä toimiva hakutuloksen otsikko, on kuin kivijalan näyteikkuna, jonka ostajat saattavat nähdä vilaukselta kävellessään sitä ohi: sen perusteella kävijän pitäisi heti pystyä sanomaan, onko kyseessä etsimänsä paikka. Toisin sanoen SEO-otsikon pitäisi kuvata sivua mahdollisimman selkeästi ja lyhyesti.

SEO-otsikon – kuten kivijalan näyteikkunan – on kerrottava selkeästi, mitä sen takana on odotettavissa

Jotta määrittelemäsi SEO-otsikko auttaisi sivua sijoittumaan korkealle sijainnille hakutuloksissa ja olisi hyödyllinen käyttäjälle, pidä seuraavat säännöt mielessä:

  1. Määrittele yksilöllinen otsikko jokaiselle sivulle

Toistuvista SEO-otsikoista ei ole hyötyä, jos useampi kuin yksi verkkokauppasi sivuista päättyy hakutuloksiin. On myös hyvin todennäköistä, että otsikko, jonka voi antaa monille sivulle, on hyvin yleinen eikä kuvaa sivun sisältöä kovin tarkasti.

  1. Pidä otsikko lyhyenä

Se, montako merkkiä Google näyttää riippuu käyttäjän laitteesta ja käyttämistäsi sanoista (samaan tilaan mahtuu enemmän “i” merkkejä kuin “w” merkkejä), mutta pitämällä otsikon pituuden alle 60 merkissä voit olla melko varma, että kävijät näkevät sen kokonaisuudessa. 

  1. Ole asiallinen

Umpien ja lampien puhuminen ei kuulu SEO-otsikoihin. Valitse otsikko, jonka on helppo lukea ja kuvaa sivun sisältöä täsmällisesti, jotta käyttäjät (ja hakukoneet) heti ymmärtävät, mistä sivu kertoo. Käytä avainsanaa otsikon alussa.

  1. Erottaudu joukosta tuomalla etuja esiin

Jos kyseessä on tuotesivu, SEO-otsikkoon voi sisällyttää tuotenimen lisäksi tuotteen tärkeimpiä etuja. Otetaan esimerkiksi tuloksia haulle “xiaomi redmi note 7”:



Vaikka tulokset koskevat samaa tuotetta, kaikki otsikot sisältävät myös muita tuotetietoja jotka joko keskittyvät tuotteen vaihtuviin ominaisuuksiin (kuten väri tai muisti) tai ominaisuuksiin, joiden avulla tuote erottuu muista, samantyyppisistä tuotteista.

Jos valikoimassasi on tuotteita joita myydään myös muualla, voit myös miettiä, miksi asiakkaan pitäisi tilata tuote juuri sinun verkkokaupastasi. Tarjoatko nopeat toimitukset tai pidemmän palautusoikeuden ? Korosta sitä!

Jos et määritä SEO-otsikkoa erikseen, MyCashflow käyttää oletusarvoisesti tuotteen nimeä ja Google saattaa täydentää otsikkoa kauppasi nimellä. Jos brändisi on jo jonkin verran tunnettu, tämä on hyvä lähtökohta, vaikka – kuten esimerkki ylhäällä osoittaa – SEO-otsikko luo muitakin mahdollisuuksia, joita kannattaa hyödyntää.

Muista myös että hausta riippuen Google voi korvata määrittämäsi SEO-otsikon muulla sivun sisällöllä, mikäli hakukoneen algoritmi päättää, että tällaisesta tuloksesta olisi enemmän hyötyä käyttäjälle.

Tehokas metakuvaus kehottaa vierailuun sivulla

Jos SEO-otsikko toimii näyteikkunana, jonka kävijät näkevät kävellessään sitä ohi, metakuvaus (hakutuloksen SEO-otsikon alla näkyvä kuvaus) on se kaikki, mitä tulee näkyviin, kun kävijät hidastavat vauhtiaan ja katsovat näyteikkunaa tarkemmin.


Metakuvaus on siis paikka, jossa tulee vakuuttaa käyttäjä, että sivusi on oikea vastaus hänen kysymykseensä. Vaikka metakuvauksella ei olisi suoraa vaikutusta sivun sijoittumiseen hakutulossivulla, sen avulla voit saada käyttäjän vierailemaan sivullasi. Tämä taas antaa hakukoneelle tärkeän signaalin, että tulos herättää kiinnostusta ja sitä kannattaa ehdottaa tulevien hakujen yhteydessä.


Miten kirjoitat metakuvauksen, jolla saat selaajan käymään sivullasi?

  1. Käytä sallittua pituutta hyväksesi!

Suositeltu pituus metakuvaukselle on 150-160 merkkiä. Siihen mahtuu yleensä 1-2 lausetta ja jokainen sana kannattaa valita huolella. Huomaa, että sinun ei tarvitse noudattaa merkkirajoitusta hinnalla millä hyvänsä. Kesken jäänyt lause voi houkutella vierailuun jopa paremmin!

Katso esimerkki Retkisetti.fi-verkkokaupan tuloksesta:


Vaikka tuotteen kuvausta ei näe kokonaisuutena, ei se välttämättä haittaa. Tällainen kuvaus antaa ymmärtää, että tuotteella on enemmän vahvuuksia, kuin mitä metakuvaukseen on mahtunut ja kannustaa vierailuun sivulla oppiakseen enemmän.

  1. Anna mahdollisimman tarkat, vakuuttavat tiedot tuotteesta

Kuvauksen tehtävänä on vakuuttaa käyttäjä siitä, että hän on löytänyt etsimänsä. Kerro tiiviisti tuotteen ominaisuuksista ja käyttötarkoituksista samalla tuomalla sen edut esiin. Sinun ei tarvitse käyttää kokonaisia lauseita. Voit myös sisällyttää kuvaukseen call-to-actionin kuten “Tilaa nyt!” tai “Osta nyt!”. 

  1. Sisällytä avainsanoja kuvaukseen

Google ja muut hakukoneet korostavat usein avainsanoja lihavoinnilla, koska näiden olemassaolo kuvauksessa vakuuttaa käyttäjiä, että tulos vastaa odotuksia. Muista käyttää avainsanaa luonnollisella tavalla äläkä väkisin lisää kuvaukseen sen synonyymejä.

Tekstisisällöt käytävä läpi tiheän kamman kanssa

Älä karsi tekstisisältöä tuotesivuilta vain sen takia, “ettei kukaan jaksa lukea sitä”. Asiakkaiden on saatava tarpeeksi tietoa tuotteesta voidakseen tehdä ostopäätöksensä ja verkkokaupan on toimitettava sitä käyttäjille helposti lähestyttävässä muodossa.

Näin onnistut:

  1. Jaottele sisältö loogisesti

Eri tuotetiedot kannattaa jakaa semanttisesti loogisiin osioihin. Jos myyt esimerkiksi vaatteita, yleisen kuvauksen jälkeen voit esittää vaatekappaleen koko- ja materiaalitiedot ja sen jälkeen hoito-ohjeet. Käytä samaa logiikkaa samantyyppisten tuotteiden kohdalla, jolloin sivustollasi useimmin vierailleet käyttäjät löytävät etsimänsä tiedot entistä nopeammin.

  1.  Järjestä tekstit otsikkojen avulla

Valitse lyhyet, selkeät otsikot, jotka kuvaavat kappaleiden sisältöä. Tällä tavalla kävijät voivat saada yleiskatsauksen sivun sisällöstä jo yhdellä silmäyksellä ja vaivattomasti löytää etsimänsä tietoja tuotteesta.

  1. Käytä listoja, taulukkoja ja tekstin korostuskeinoja

Tiiviin, helposti luettavan tuotekuvauksen luot järjestämällä tuotetiedot listojen ja taulukkojen avulla. Voit myös korostaa lauseiden tärkeimpiä tietoja esim. lihavoinnilla.


Edistä esteettömyyttä ja hakukoneoptimointia alt-teksteillä

Määritä tuotekuville alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit (MyCashflow’ssa sitä varten käytetään Kuvateksti-kenttä). Nämä tekstit näytetään, jos kuvaa ei voida ladata sivulle. Mikäli käyttäjä selaa sivuasi ruudunlukuohjelman avulla, alt-tekstin sisältö kertoo kuvasta.

Sen lisäksi alt-teksteillä on vielä toinen tärkeä rooli. Hakukoneiden kuvahakujen tulokset määrittyvät alt-tekstien perusteella, joten niiden määrittäminen on oiva tapa parantaa tuotteiden löydettävyyttä.

  1. Käytä lyhyitä, kuvaavia tekstejä

Mieti, mikä on olennainen tieto kuvassa. Sisällytä kuvaukseen avainsana, jolla haluat kuvan löytyvän haussa.

  1. Päätä kuvateksti pisteeseen

Vaikka alt-teksti olisi hyvin lyhyt, se kannattaa päättää pisteeseen. Tällä tavalla ruudunlukuohjelman ääni osaa pitää tauon tekstin lopussa, parantaen näkövammaisten käyttäjien käyttökokemusta.

  1. Älä käytä sanaa “Kuva”

Ruudunlukuohjelmat kertovat käyttäjälle, että kyseessä on kuva.

Samanlaiset säännöt koskevat kuvien nimiä. Älä käytä epämääräisiä nimiä kuten Kuva1.jpg tai numerosarjoja. Jos kuva esittää esimerkiksi naisten kukkaprintillistä T-paitaa, voit määrittää seuraavan nimen: naisten-t-paita-kukkaprintilla.jpg.

Laadukkaalla sisällöllä ja optimoinnilla huipulle: Apuvälinekauppa

Hakukoneoptimointi on vaiva, joka kannattaa. Otetaan esimerkiksi Apuvälinekauppa.fi-verkkokauppa. Apuvälineiden markkina ei ole tietysti niin tiukasti kilpailtu kuten esim. naisten vaatteiden, mutta silti hakutermille “suihkutuoli selkänojalla”  löytyy lähes 11 000 tulosta. Orgaanisten tulosten joukossa Apuvälinekaupan tuote sijoittuu ensimmäiseksi:




Mistä tekijöistä Apuvälinekaupan menestys koostuu? Vaikka Google ei paljasta hakukoneensa toimintaperiaatteita, kannattaa huomioida että:

  • Sivun SEO-otsikko ja metakuvaus sisältävät hakutermin
  • Kuvaus korostaa tuotteen etuja ja antaa siitä lisätietoja
  • Linkkiä klikattuaan käyttäjä siirtyy laadukkaalle sivulle, joka vastaa hakutuloksen luomia odotuksia



Laskeutumissivun tulee vastata hakutuloksissa asetettuja odotuksia. Hyvä SEO-otsikko ja metakuvaus eivät auta, jos käyttäjä käy sivustolla todistaakseen, että sivulta ei löydy odotettua sisältöä ja poistuu välittömästi. Sen lisäksi, että kauppaa ei synny, Google huomaa, että käyttäjät eivät viihdy sivulla ja ei ehdota sitä niin helposti seuraavien hakujen yhteydessä.

Polkaise sivustosi hakukoneoptimointi käyntiin

Hakukoneoptimointi tuo mukanaan lisäarvoa kaikille osapuolille. Hyvin optimoidut sivut sijoittuvat korkeammille paikoille hakutuloksissa, nostavat konversioprosenttia ja sivuja on myös mukava ja helppo selata.

Mikäli verkkokaupassasi on paljon tuotteita etkä voi kuvitella muokata näitä kaikkia – ei se haittaa. Aloita pienestä, optimoi suosituimmat tuotteet ja seuraa tuloksia.

Innostuitko? Lue lisää tietoa hakukoneoptimoinnista käyttöoppaastamme ja tarkista koulutustarjontamme.


Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas
Kampanja 🔥

Verkkokauppa vuodeksi puoleen hintaan

Hyödynnä kampanja ja aloita myynti verkossa: nyt saat MyCashflow-verkkokaupan ensimmäisen vuoden kuukausimaksut puoleen hintaan, kun perustat verkkokaupan 30.4. mennessä ja valitset vuosilaskutuksen.

Tutustu kampanjaan

Uusimmat artikkelit

Myy mitä vain, kenelle vain – nyt ensimmäinen vuosi puoleen hintaan

Aloita kokeilujakso ›Kampanja🔥