Verkkokaupan optimointi – 3 vinkkiä kohti parempaa tulosta

Vieraskynässä Fonectan hakukoneoptimoinnin ja verkkokaupankäynnin tuotepäällikkö Johannes Lindblom kertoo vinkkinsä verkkokaupan optimointiin.

Onneksi olkoon! Olet todennäköisesti juuri perustanut verkkokaupan tai jo monen vuoden kokemuksella porhaltava verkkokauppias, koska luet tätä artikkelia. Verkkokauppa on hyvin toimiessaan erittäin kustannustehokas tapa tehdä kauppaa. Se voi ihan hyvin olla koko bisneksen perusta, tai sitten vain kivijalkaliikkeen tukena toimiva lisämyyjä.

Verkkokaupasta täytyy kuitenkin pitää hyvää huolta. Samalla tapaa kuin kivijalkaliikkeessä järjestellään hyllyjä, tehdään houkuttelevaa esillepanoa, palvellaan asiakkaita, tehdään tarjouskampanjoita ja pidetään työntekijät tyytyväisinä. Verkkokaupan optimointi on oikeastaan sama asia kuin edellä mainitut perinteisen kivijalan toimivuuden kannalta tärkeät elementit. Verkkokauppiaan pitää jatkuvasti miettiä, onko kauppapaikka kaikilta osin loppuun asti optimoitu.

Tässä lueteltuna 3 tärkeintä asiaa, jotka sinun kannattaa verkkokauppiaana huomioida.

1. Verkkokaupan hakukonemarkkinointi

Google on Suomessa ylivoimaisesti käytetyin hakukone, joten yhtä lailla voidaan puhua Google-optimoinnista. Noin 95 % suomalaisista käyttää Googlea hakukoneenaan, se on myös kansainvälisesti erittäin suosittu hakukone. Hakukoneissa voi parantaa näkyvyyttä kahdella eri tavoin: maksetulla mainonnalla tai orgaanisen näkyvyyden parantamisella.

a) Hakusanamainonta on verkkokaupalle elintärkeää

En mene tässä kirjoituksessa sen syvemmälle Google Adwordsin maailmaan. Totean ainoastaan sen, että maksetulla Google-mainonnalla varmistat, että käyttäjät löytävät sivustollesi heti verkkokaupan ensimmäisestä perustamispäivästä lähtien. Hakusanamainonnalla saat nopeita tuloksia ja parannat moninkertaisesti sivustosi mahdollisuuksia näkyä Googlessa. Se on mielestäni pakollinen keino kaupankäynnin turvaamiseksi.

b) SEO eli hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla (Search Engine Optimization) parannat sivustosi luonnollista näkyvyyttä eli houkuttelet maksuttomia kävijöitä sivustollesi. Oikein tehty SEO on verkkokaupalle erittäin tärkeä osa menestyksen kannalta. Orgaaniset kävijät kun tuppaavat konvertoimaan hyvin, mikäli luonnollinen hakutulos vastaa heidän kysyntäänsä. Heillä on ostohousut jo valmiiksi jalassa, tulevathan he vapaaehtoisesti sivustollesi.

Luonnollista hakukonenäkyvyyttä voi parantaa mm.:

  • Optimoimalla tuotekuvat
    Pakkaa kuvat riittävän pieniksi, jotta sivuston latausajat eivät kärsi. Nimeä ne kuvaavasti ja kerro vaihtoehtoisessa tekstikentässä tarkemmin, mistä kyseisen kuvan kohdalla on kyse. Se voi toimia vaikka sisäänheittäjänä Google-kuvahaun puolella.
  • Täyttämällä tuotekategorioiden ja tuotesivujen otsikot ja kuvaukset
    Kerro mahdollisimman kattavasti mistä tuotteissa ja tuoteperheissäsi on kyse. Mitä ongelmia ne ratkovat ja miten ne suoriutuvat muita tuotteita paremmin. Kannattaa kertoa sekä tekniset yksityiskohdat, että myös tarve, jota kyseiset tuotteet palvelevat. Muista, että sivustolle voidaan tulla sekä teknisen tarpeen haulla, että käytännön tarpeeseen vastaavalla haulla. Täytä otsikot ja kuvaukset myös lähdekoodin puolella, niille löytyy julkaisujärjestelmästä omat paikkansa (title ja meta description eli metakuvaus).
  • Pyri minimoimaan erilaiset tekniset virheet verkkokaupassa
    Automaation kautta virheitä voi syntyä helposti. Esimerkiksi tuotepoistumat voivat aiheuttaa 404-virheitä (sivu ei löydy). Nämä välttääksesi poistuva tuote on hyvä uudelleenohjata toiseen relevanttiin tuotesivuun tai jättää sivuille ja Googlen indeksiin, mutta poistaa sen vain valikoimasta. Tunnettu viskikauppa Master of Malt mm. tekee jälkimmäistä – tämä antaakin heille todella suuren orgaanisen näkyvyyden Googlessa tällä hetkellä. Automaatioiden kautta tulevia virheitä on monia muitakin, niiden löytämiseksi tarvitset useimmiten asiantuntijan apua.

2. Verkkokaupan CRO eli konversio-optimointi

Konversio-optimoinnilla (Conversion Rate Optimization) ohjaat käyttäjää oikeaan suuntaan kaupassasi. Konversiolla tarkoitetaan sivustolla mitattavia tavoitteita, kuten toteutuneita kauppoja, ostoskorin täyttöä tai jotain muuta maaliksi merkittyä tavoitetta. Konversiota optimoimalla parannat verkkokauppasi tuottavuutta ja käytettävyyttä.

Konversion tappajia voi olla monia:

  • Liian hitaasti latautuvat sivut (joka on myös hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä)
  • Huono käytettävyys ja käyttäjän ohjailu, sivustolta on vaikea löytää tuotteita tai ostopäätöksen helpottamiseen vaikuttavia tekijöitä ei ole riittävästi
  • Liian raskas ostoskori tai monimutkaiset ostopolut

Muista, että konversion parantelu vaatii mitattavuutta. Analytiikka ja kävijän polku kannattaa käydä todella hyvin läpi. Google Analytics ja Google Tag Manager kannattaa ottaa käyttöön, samoin kävijän käyttäytymistä tallentavat lämpökartat.

Vaikka konversio-optimoinnin suorittamiseen tarvitaankin paljon kävijöitä sivustolle, jotta asioita voidaan todentaa, on konversioon hyvä panostaa silti niin pian kuin vain todennettavaa löytyy. Näin saat hyvän hakukonenäkyvyyden tai mainoskampanjan hedelmät hyödynnettyä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

3. Uudelleenmarkkinointi eli Remarketing

Menemättä tässä artikkelissa sen syvemmin uudelleenmarkkinoinnin syövereihin, totean vain, että oikein tehtynä se toimii erittäin hyvin. Aivan kuten muutkin edellä mainitut markkinointitoimenpiteet. Remarketing muistuttaa sivustoillasi käynyttä asiakasta sinun tuotetarjoamastasi.

Oletetaan, että kävin juuri äsken katsomassa juoksukenkiä verkkokaupassa, mutta jokin odottamaton asia keskeytti ostoprosessini. Tuotteessa, sen hinnassa tai toimitustavoissa ei välttämättä ollut mitään negatiivista, ostaminen vaan keskeytyi jostain syystä. En ehtinyt edes ostoskoriin lisäämään tuotteita, mikä on täysin normaali skenaario nykypäivän hektisessä ilmapiirissä. Remarketing muistuttaa tuotteesta, vaikka en olisi edes vienyt sitä ostoskoriin saakka, sillä se tuo tuotteen mainosten muodossa näytölleni, kun vierailen muilla sivustoilla. Sellaisilla, jotka näyttävät sivustollesi viittaavaa bannerimainontaa.

Kesken jääneestä ostoskorista muistuttaminen on sekin muuten fiksua. Konversiopuolen asioita – loistava tapa herätellä asiakasta ja kenties sitouttaa jollain käytännön porkkanalla viemään ostoskorin maksuun asti.


Johannes Lindblom
Tuoteomistaja, SEO & eCommerce
Fonecta

Kirjoittaja on Fonectalla tuotepäällikkönä toimiva digimarkkinoinnin monitoimimies ja nörtti. Asiantuntemusta löytyy etenkin hakukoneoptimoinnin ja konversio-optimoinnin monipuolisista maailmoista sekä sisältömarkkinoinnista.