Verkkokauppias, älä missaa Black Fridayta!

Black Fridaysta on muutamassa vuodessa muodostunut yksi Suomen suurimmista ostospäivistä. Parhaimmillaan kaupat tekevät Black Fridayn aikana myyntiä saman verran kuin koko syksynä, ja jotkut jopa tuplaavat syksyn myynnit. Mutta jotta kauppa käy Black Fridayna, siihen on valmistauduttava nyt! Lue tästä artikkelista, miten saat kaiken irti Black Fridaysta.

Verkkokaupan markkinointi

Verkkokauppias, älä missaa Black Fridayta!

Black Fridaysta on muutamassa vuodessa muodostunut yksi Suomen suurimmista ostospäivistä. Parhaimmillaan kaupat tekevät Black Fridayn aikana myyntiä saman verran kuin koko syksynä, ja jotkut jopa tuplaavat syksyn myynnit. Mutta jotta kauppa käy Black Fridayna, siihen on valmistauduttava nyt! Lue tästä artikkelista, miten saat kaiken irti Black Fridaysta.

Julkaistu
3.8.2021
Kategoriassa
Verkkokaupan markkinointi

Mitä Black Fridaysta kannattaa tietää?

Black Friday tulee taas! Tänä vuonna Black Fridaytä vietetään perjantaina 26.11.2021. Sitä seuraa toinen melkein yhtä suosittu ostospäivä, Cyber Monday, jota juhlitaan maanantaina 29.11.2021.

Suomessa Black Friday -ilmiö on muodostunut enemmän kampanjaviikoksi kuin -päiväksi, ja monet kaupat julkaisevat kaikenlaisia tarjouksia koko Black Friday -viikon ajan. Isoista kauppaketjuista esimerkiksi Gigantti laajensi viime vuonna Black Friday -kampanjaansa 11 päivän ajalle.

Black Friday on yksi Suomen suurimmista ostospäivistä

Black Fridayn ja Cyber Mondayn ansiosta marraskuusta onkin tullut merkittävä myyntikuukausi verkkokaupoille. Se on kaupan alalla yksi niistä harvinaisista päivistä, jolloin ostoaikeisia kuluttajia on runsaasti liikkeellä.

Toisaalta kilpailu asiakkaiden huomiosta on kovaa, joten tarjousten on oltava hyviä ja helposti löydettävissä. Verkkokaupan on myös toimittava saumattomasti, sillä ensimmäiseen esteeseen törmätessään kävijät siirtyvät helposti asioimaan toiseen kauppaan. Tämän vuoksi verkkokauppiaan kannattaa valmistautua perusteellisesti syksyn vilkkaimpaan sesonkiin.

Valmistele tuotevalikoima ja alennukset kampanjaa varten

Analysoi kauppasi myyntiraportteja viime vuodelta. Katso, mitä tuotteita on myyty eniten ja mitkä strategiat olivat toimivia. Tutki, mitä tuotteita voit laittaa alennukseen ja muista, ettei sinun tarvitse laskea kaikkien tuotteiden hintoja.

Yleensä toimiva tapa on alentaa suosituimpien tuotteiden hintoja. Koska näitä tuotteita on myyty paljon aikaisemminkin, on todennäköistä, että asiakkaasi ostavat niitä entistä enemmän alennetuilla hinnoilla.

Ostoskorien arvoa kannattaa kasvattaa ristiinmyynnin avulla

Ostoskorien arvoa kannattaa pyrkiä kasvattamaan ristiinmyynnin avulla. MyCashflow’ssa yteensopivien ja samanlaisten tuotteiden rinnalle on mahdollista myös määritellä esim. varaosia ja lisätarvikkeita.

Jos myyt esimerkiksi naisten vaatteita ja valikoimastasi löytyy tennismekko, joka on osoittautunut suosituksi asiakkaidesi joukossa, voit asettaa sen alennukseen ja lisätä yhteensopivaksi tuotteeksi normaalihintaisen päähineen tai hikinauhoja.

Marraskuun lopulla joulu pyörii jo vahvasti asiakkaiden mielessä. Yksi tapa, jolla voit auttaa asiakkaita löytämään sopivia lahjoja läheisilleen on kehittää (ja nostaa esiin) tuotepaketteja, joita voit markkinoida lahjapaketteina.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia kampanjoita luodessasi:

Varmista, että kaupassa asiointi on sujuvaa

Black Fridayn aikana käyttäjät selaavat lukuisia verkkokauppoja parhaita diilejä metsästäessään. Ensimmäiseen ongelmaan törmätessään he hyppäävät helposti seuraavaan kauppaan. Tämän takia verkkokauppasi on toimittava saumattomasti isoina kampanjapäivinä.

Tarkista sivustolta seuraavat asiat:

  • Sivustohaun toimivuus ja tuotteiden löydettävyys
  • Kassan toimivuus
  • Ostoskorien palauttaminen -laajennuksen asetukset
Muistutukset hylätyistä ostoskoreista kannattaa lähettää Black Fridayn aikana normaalia lyhyemmällä viiveellä.

Koska kampanjatarjouksia on lähes kaikissa verkkokaupoissa, ostajat lisäävät tuotteita ostoskoreihin monissa kaupoissa hintoja vertaillessaan. Tämän vuoksi muistutukset hylätyistä ostoskoreista kannattaa lähettää Black Fridayn aikana normaalia lyhyemmällä viiveellä, jotta ehdit muistuttamaan keskenjääneistä ostoksista ennen kuin ostokset tehdään jossain toisessa kaupassa.

Pyydä ystäviäsi testaamaan verkkokauppasi sivustohaun toimivuutta ja tuotteiden löydettävyyttä – oma verkkokauppa on itsellesi usein “liian tuttu”, jotta huomaisi mahdolliset kehityskohteet.

Käytä kampanjan aikana seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Katso myös vinkit, miten selvität mahdolliset häiriötekijät verkkokauppasi ostopolulla.

Nosta Black Friday -tarjoukset esiin verkkokaupassa ja mainonnassa

Jotta kävijät ylipäätänsä löytävät verkkokauppasi Black Fridayna, mainonnan suhteen kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Tällöin sinulla on mahdollisuus tarkistaa mainonnan toimivuutta ja tehdä mahdollisia muutoksia.

Verkkokauppaasi saavuttuaan kävijöille tulisi välittömästi ilmetä, että he ovat tulleet oikeaan paikkaan hyödyntämään kampanja-ajan tarjouksia.

Anna Black Fridaylle näkyvyyttä verkkokaupassasi:

  • Päivitä mahdolliset Google Ads -kampanjasi Black Fridaytä ajatellen
  • Luo Black Friday -laskeutumissivu, jossa kerrotaan kampanjasta ja siihen liittyvistä tarjouksista
  • Lisää Black Friday -bannereita kauppaasi
  • Lisää toimitusehdot Black Fridayta varten
  • Ota käyttöön MyCashflow'n Tuotemainokset-laajennus

Mitä aikaisemmin päivität Google Ads -kampanjoitasi, sitä parempi. Nosta kampanjoiden budjettia ja hintatarjouksia jo etukäteen, seuraa tuloksia ja tee tarvittavat muutokset.

Hyvin valmistettu sivusto auttaa sinua keräämään liikennettä ja kasvattamaan markkinointiyleisöä

Mainospalveluiden lisäksi hyvin rakennettu sivusto auttaa sinua keräämään kävijäliikennettä ja kasvattamaan markkinointiyleisöä (esim. uutiskirjeen tilauksia ja uudelleenmarkkinointiyleisöjä) tulevia Black Fridayhin liittyviä julkaisuja varten.

Lisää siis sivustoosi Black Friday -banneri sekä -laskeutumissivu ja muista niiden hakukoneoptimointi tärkeitä avainsanoja hyödyntämällä. Hyvä nyrkkisääntö on, että ländärin ja bannerin olisi hyvä luoda pientä aikapainetta sivustolla vierailevalle. Tee siis selväksi, että erityistarjoukset ovat voimassa vain rajatun ajan.

Vaikka laskeutumissivulla ja bannerilla ei pääsisikään “black friday tarjoukset” -hauilla hakutulosten kärkeen tai Googlen ykkössivulle, hyvin optimoidut ja laadukasta sisältöä sisältävät ländärit nostavat Google-mainosten laatupisteitä ja sitä kautta parantaa niiden kilpailukykyä.

Samasta syystä sinun ei kannata poistaa Black Friday -ländäriä sesongin jälkeen vaan pitää sen aina ajankohtaisena. Ja silloin kun kaupassasi ei ole voimassaolevia Black Friday -tarjouksia, voit ländärillä kehottaa kävijöitä tilaamaan verkkokauppasi uutiskirjeen, jotta he saavat tietoja muista ajankohtaisista kampanjoista.

Erityisesti Black Fridayta varten luodut toimitusehdot toimivat apunasi kampanjan aikana. Erityisten toimitusehtojen avulla ostajat pystyvät helposti tarkistamaan, liittyykö kampanjaan erikoisjärjestelyitä, kuten tavanomaisesta poikkeavia toimitusaikoja. Lisäksi voit tarjota asiakkaille pidennetyn palautusajan – kun ostopäätökset tehdään kiireessä, on asiakkaalla huolettomampi olo tietäen, että tuotteeseen pystyy tutustumaan rauhassa.

Google Shopping-mainosten avulla ostajat löytävät tuotteesi Googlesta helposti ja nopeasti

MyCashflow'n Tuotemainokset-laajennuksen avulla voit mainostaa verkkokauppasi valikoimaa tuotetietoon pohjautuvien Shopping-mainosten avulla Googlen palveluissa ja mainosverkostoissa, kuten Googlen hakutuloksissa.

Palvelun avulla voit luoda myös Smart Shopping -kampanjoita, joilla yhdistät Shopping-mainokset ja uudelleenmarkkinoinnin. Kampanjat kannattaa käynnistää ajoissa. Tällä tavoin palvelua ohjaava tekoäly ehtii kerätä dataa, ja mainonta lähtee kunnolla liikkeelle. Ota laajennus käyttöön suoraan MyCashflow-verkkokauppasi hallinnasta.

Voit käyttää myös MyCashflow’n Google Ads -laajennusta jolla yhdistät verkkokauppasi Google -mainostiliisi.

Kerro asiakkaille, mistä parhaat alennukset löytyvät

Tuotevalikoiman ja sivuston valmistelu ilman mainontaa on kuin synttärijuhlien järjestäminen ilman kutsujen lähettämistä. Kun olet päättänyt alennuksista ja tehnyt tarvittavat muutokset verkkokauppaasi, on aika viestittää näistä nykyiselle yleisöllesi. Voit käyttää apunasi sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointia sekä sosiaalisen median kanavia.

Muista viestittää suunnittelemastasi alennuksista yleisöllesi

Älä odota viimeiseen hetkeen Black Friday -kampanjaan valmistautuessasi. Jo marraskuun alussa voit herätellä vastaanottajien kiinnostusta lähettämällä esimerkiksi kerran viikossa sähköpostiviestin, jossa paljastat osan kampanjatarjouksista.

Jos sinulla on eri vastaanottajaryhmiä, mieti, miten voit hyödyntää niitä. Voit esimerkiksi houkutella uusia asiakkaita ilmaisilla toimituksilla tai alennuskoodilla tai palkita uskolliset asiakkaasi myöntämällä heille erikoistarjouksia. Aiemmasta artikkelistamme löydät hyviä vinkkejä vaikuttavien sähköpostiviestien kirjoittamiseen.

Yksi tapa erottua joukosta on tekstiviestimarkkinointi

Black Fridayna kilpailu asiakkaista on tavallista kovempaa. Yksi tapa erottua joukosta on tekstiviestimarkkinointi. Yksityishenkilöt eivät juurikaan enää lähetä tekstiviestejä WhatsAppin muiden pikaviestinten yleistyttyä, silti 94 % kaikista tekstiviesteistä luetaan ensimmäisten 5 minuuttien aikana ja niillä on erittäin korkea konversioprosentti! Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa.

Sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointi ovat hyviä keinoja asiakaskunnan aktivoimiseen. Kuitenkin saadakseen oman Black Friday -tarjonnan laajemman yleisön eteen kannattaa myös käyttää sosiaalisen median kanavia. Voit esimerkiksi järjestää äänestyksen Facebookissa, jossa kysyt kauppasi sivuista tykänneiltä, mitä tuotteita he haluaisivat nähdä alennuksessa. Tai voit järjestää kilpailun, jossa kehotat käyttäjiä tekemään postauksia tietyillä hashtageilla, eli aihetunnisteilla. Parhaat postaukset voit palkita lahjakortilla kauppaasi.

Omissa somekanavissa kannattaa myös paljastaa vähitellen, mitkä yllätykset odottavat asiakkaitasi Black Friday-päivänä. Mahdollisuudet ovat lukemattomat!

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia Black Fridayn markkinoinnissa:

Verkkokaupan palvelu ja asiakastyytyväisyys kulkevat käsi kädessä

Asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, verkkokauppasi palvelun on oltava mahdollisimman hyvää. Varmista, oletko sinä ja tiimisi valmiita käsittelemään tavallista isompaa määrä tilauksia ja tukipyyntöjä sekä toimittamaan lähetykset ilman tarpeetonta viivettä.

Tarkista seuraavat asiat:

  1. Onko kaupassasi käytössä livechat, jonka avulla asiakkaasi voivat helposti saada vastauksia kysymyksiinsä?
  2. Mikä on suosittujen tuotteiden varastotilanne?
  3. Ovatko saatavuusilmoitukset käytössä ja onko toimitusajat varastosta loppuneiden tuotteiden kohdalla ajan tasalla?
  4. Onko pakkaustarvikkeita riittävästi?
Järjestä työvuorot niin, että asiakkaat saavat apua tavallista pidempinä aikoina.

Järjestä työvuorot niin, että asiakkaat saavat apua kaupassasi ainakin myöhempään perjantai-iltana, ellei jopa koko viikonlopun ajan.

Viikonloppuna on varmasti myös paljon pakattavaa, joten paikalle tarvitaan tavallista enemmän henkilökunta, jotta paketit saadaan liikkeelle ajoissa. Käytä tilausten käsittelemisessä massatyökaluja, jonka avulla voit käsitellä kerrallaan monet esimerkiksi samaa toimitustapaa käyttävät tilaukset sekä tulostaa niiden tilausdokumentit.

Ota ennustettu myyntikasvu puheeksi myös toimittajien kanssa

Ennustettu myyntikasvu kannattaa ottaa puheeksi myös toimittajien kanssa. Neuvottele määräalennuksista ja sovi toimitusaikatauluista. Moni toimittaja haluaa tukea myynninedistämiskampanjoitasi, joten neuvottele kampanjaeristä ja markkinointituesta hyvissä ajoin.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Myyntisesonki jatkukoon – Black Fridayn avaamat ovet eivät sulkeudu perjantaina

Black Friday on hyvä nähdä myös laajemmassa kontekstissa. Se ei luo pelkästään tilapäistä lisämyyntiä. Jos markkinoit verkkokauppaasi fiksusti, saat hyvin todennäköisesti kauppaasi asiakkaita, jotka muussa tilanteessa eivät ehkä koskaan olisi kuulleet verkkokaupastasi. Mieti, miten voit saada heidät pysyviksi asiakkaiksi.

Sähköpostimarkkinointilaajennuksen avulla voit lähettää uusille uutiskirjeen tilaajille tervetuloa-viestin, jonka voit kustomoida Black Fridayta varten. Yritä myös vahvistaa positiivista ensivaikutelmaa, esimerkiksi lähettämällä uusille asiakkaalle alennuskoodin seuraavia ostoksia varten tai lisäämällä pienen lahjan heidän toimitukseensa.

Muista myös, että Black Friday on vasta sesongin alku, sillä Black Fridayn ja joulun väliin ajoittuu 4-5 vuoden parasta myyntiviikkoa. Jatka siis hyvää työtä valmistautumalla myös muihin ostospäiviin vastaavasti!

Artikkeli on päivitetty versio 7. marraskuuta 2020 julkaisusta artikkelista.

Verkkokauppa vuodeksi -50 % – aloita jo tänään!

Nyt saat monipuolisen ja helppokäyttöisen MyCashflow-verkkokaupan ensimmäisen vuoden kuukausimaksut puoleen hintaan, kun perustat verkkokauppasi 30.9.2021 mennessä ja valitset kauppaa perustaessasi vuosilaskutuksen.

Valitse palvelupaketti ›