Siirrä verkko­kauppasi MyCashflow’lle 🚀.
Tutustu nyt ›
Kaikki artikkelit
Markkinointi
Julkaistu
28.8.2023
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Black Friday 2023 – vinkit verkkokauppiaalle kampanjointia varten

Black Fridaysta on muutamassa vuodessa muodostunut yksi Suomen suurimmista ostospäivistä. Parhaimmillaan kaupat tekevät Black Fridayn aikana myyntiä saman verran kuin koko syksynä, ja jotkut jopa tuplaavat syksyn myynnit. Mutta jotta kauppa käy Black Fridayna, siihen on valmistauduttava hyvissä ajoin syksyllä. Tässä artikkelissa kerromme, miten saat kaiken irti Black Friday -kampanjaviikosta.

Black Friday 2023 – mitä siitä tulee tietää?

Vuoden suosituin ostopäivä, Black Friday, lähenee jälleen. Tänä vuonna kampanjapäivä ajoittuu perjantaille 24.11.2023. Sitä seuraa toinen melkein yhtä suosittu ostospäivä, Cyber Monday, jota vietetään maanantaina 27.11.2023.

Suomessa ja maailmalla Black Friday -ilmiö on muodostunut vuosien aikana yhä enemmän kampanjaviikoksi kuin -päiväksi, ja monet kaupat julkaisevat tarjouksia koko Black Friday -viikon ajan.

Black Friday on yksi vuoden suurimmista ostospäivistä.

Black Fridayn ja Cyber Mondayn ansiosta marraskuusta onkin tullut merkittävä myyntikuukausi verkkokaupoille. Se on kaupan alalla yksi parhaista sesongeista, jolloin ostoaikeisia kuluttajia on runsaasti liikkeellä.

Toisaalta kilpailu asiakkaiden huomiosta on kampanjaviikon aikana kovaa, joten tarjousten on oltava aidosti hyviä ja helposti löydettävissä. Verkkokaupan on myös toimittava saumattomasti, sillä ensimmäiseen esteeseen törmätessään kävijät siirtyvät helposti asioimaan toiseen kauppaan. Tämän vuoksi verkkokauppiaan kannattaa valmistautua perusteellisesti syksyn vilkkaimpaan sesonkiin.

Valmistele tuotevalikoima ja alennukset Black Friday -kampanjaa varten

Aloita valmistelutyö analysoimalla kauppasi myyntiraportteja viime vuodelta. Katso, mitä tuotteita on myyty eniten ja mitkä strategiat ovat olleettoimivia. Tutki samalla, mitä tuotteita voit laittaa alennukseen ja muista, ettei sinun tarvitse laskea kaikkien tuotteiden hintoja.

Yleensä toimiva tapa on alentaa verkkokauppasi suosituimpien tuotteiden hintoja. Koska näitä tuotteita on myyty paljon aikaisemminkin, on todennäköistä, että asiakkaasi ostavat niitä entistä enemmän alennetuilla hinnoilla.

Ostoskorien arvoa kannattaa kasvattaa ristiinmyynnin avulla.

Ostoskorien arvoa kannattaa pyrkiä kasvattamaan ristiinmyynnillä, jota voit hyödyntää helposti MyCashflow-verkkokaupassa. MyCashflow’ssa yteensopivien ja samanlaisten tuotteiden rinnalle on mahdollista myös määritellä esimerkiksi varaosia ja lisätarvikkeita.

Jos myyt esimerkiksi naisten vaatteita ja valikoimastasi löytyy tennismekko, joka on osoittautunut suosituksi asiakkaidesi joukossa, voit asettaa sen alennukseen ja lisätä yhteensopivaksi tuotteeksi normaalihintaisen päähineen tai hikinauhoja.

Marraskuun lopulla tuleva joulusesonki pyörii jo vahvasti asiakkaiden mielessä. Yksi tapa, jolla voit auttaa asiakkaita löytämään sopivia lahjoja läheisilleen on kehittää (ja nostaa esiin) tuotepaketteja, joita voit markkinoida lahjapaketteina joulua ajatellen.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia Black Friday -kampanjoita luodessasi:

Varmista, että verkkokaupassa asiointi on mahdollisimman sujuvaa

Black Friday -kampanjaviikon aikana käyttäjät selaavat lukuisia verkkokauppoja parhaita diilejä metsästäessään. Ensimmäiseen ongelmaan törmätessään he hyppäävät helposti seuraavaan kauppaan. Tämän takia verkkokauppasi on toimittava saumattomasti vuoden tärkeimpinä kampanjapäivinä.

Tarkista verkkokaupasta etenkin seuraavat asiat:

  • Sivustohaun toimivuus ja tuotteiden löydettävyys
  • Kassan toimivuus
  • Ostoskorien palauttaminen -laajennuksen asetukset
Muistutukset hylätyistä ostoskoreista kannattaa lähettää Black Fridayn aikana normaalia lyhyemmällä viiveellä.

Koska kampanjatarjouksia on löydettävissä lähes kaikissa verkkokaupoissa, ostajat lisäävät tuotteita ostoskoreihin monissa kaupoissa hintoja vertaillessaan. Tämän vuoksi muistutukset hylätyistä ostoskoreista kannattaa lähettää Black Fridayn aikana normaalia lyhyemmällä viiveellä, jotta ehdit muistuttamaan keskenjääneistä ostoksista ennen kuin ostokset tehdään jossain toisessa kaupassa.

Käytä kampanjan aikana seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Vinkki: pyydä tuttaviasi testaamaan verkkokauppasi sivustohaun toimivuutta ja tuotteiden löydettävyyttä, koska oma verkkokauppa on itsellesi usein “liian tuttu”, jotta huomaisi mahdolliset kehityskohteet.

Katso myös vinkit, miten selvität mahdolliset häiriötekijät verkkokauppasi ostopolulla.

Nosta Black Friday -tarjoukset esiin verkkokaupassa ja mainonnassa

Jotta kävijät ylipäätän löytävät verkkokauppasi Black Fridayn aikaan, mainonnan suhteen kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Tällöin sinulla on mahdollisuus tarkistaa mainonnan toimivuutta ja tehdä mahdollisia muutoksia.

Verkkokauppaasi saavuttuaan kävijöille tulisi välittömästi ilmetä, että he ovat tulleet oikeaan paikkaan hyödyntämään kampanja-ajan tarjouksia.

Anna Black Fridaylle näkyvyyttä verkkokaupassasi:

  • Päivitä mahdolliset Google Ads -kampanjasi Black Fridaytä ajatellen
  • Luo Black Friday -laskeutumissivu, jossa kerrotaan kampanjasta ja siihen liittyvistä tarjouksista
  • Lisää Black Friday -bannereita kauppaasi
  • Lisää toimitusehdot Black Fridaytä varten
  • Ota käyttöön MyCashflow'n Tuotemainokset-laajennus

Mitä aikaisemmin päivität Google Ads -kampanjoitasi, sitä parempi. Nosta kampanjoiden budjettia ja hintatarjouksia jo etukäteen, seuraa tuloksia ja tee tarvittavat muutokset.

Hyvin valmistettu sivusto auttaa sinua keräämään liikennettä ja kasvattamaan markkinointiyleisöä

Mainospalveluiden lisäksi hyvin rakennettu sivusto auttaa sinua keräämään kävijäliikennettä ja kasvattamaan markkinointiyleisöä (esimerkiksi uutiskirjeen tilauksia ja uudelleenmarkkinointiyleisöjä) tulevia Black Fridayhin liittyviä julkaisuja varten.

Lisää siis sivustoosi Black Friday -banneri sekä -laskeutumissivu ja muista niiden hakukoneoptimointi tärkeitä avainsanoja hyödyntämällä. Hyvä nyrkkisääntö on, että laskeutumissivun ja bannerin olisi hyvä luoda pientä aikapainetta sivustolla vierailevalle. Tee siis selväksi, että erityistarjoukset ovat voimassa vain rajatun ajan.

Vaikka laskeutumissivulla ja bannerilla ei pääsisikään “black friday tarjoukset” -hauilla hakutulosten kärkeen tai Googlen ykkössivulle, hyvin optimoidut ja laadukasta sisältöä sisältävät ländärit nostavat Google-mainosten laatupisteitä ja sitä kautta parantaa niiden kilpailukykyä.

Samasta syystä sinun ei kannata poistaa Black Friday -ländäriä sesongin jälkeen vaan pitää se aina ajankohtaisena. Ja silloin kun kaupassasi ei ole voimassaolevia Black Friday -tarjouksia, voit ländärillä kehottaa kävijöitä tilaamaan verkkokauppasi uutiskirjeen, jotta he saavat tietoja muista ajankohtaisista kampanjoista.

Erityisesti Black Fridayta varten luodut toimitusehdot toimivat apunasi kampanjan aikana. Erityisten toimitusehtojen avulla ostajat pystyvät helposti tarkistamaan, liittyykö kampanjaan erikoisjärjestelyitä, kuten tavanomaisesta poikkeavia toimitusaikoja. Lisäksi voit tarjota asiakkaille pidennetyn palautusajan – kun ostopäätökset tehdään kiireessä, on asiakkaalla huolettomampi olo tietäen, että tuotteeseen pystyy tutustumaan rauhassa.

Google Shopping -tuotemainosten avulla ostajat löytävät verkkokaupan tuotteet Googlesta helposti ja nopeasti.

Vinkki: MyCashflow'n Tuotemainokset-laajennuksen avulla voit mainostaa verkkokauppasi valikoimaa tuotetietoihin pohjautuvien Shopping-mainosten avulla Googlen palveluissa ja mainosverkostoissa, kuten Googlen hakutuloksissa.

Palvelun avulla voit luoda myös Smart Shopping -kampanjoita, joilla yhdistät Shopping-mainokset ja uudelleenmarkkinoinnin. Kampanjat kannattaa käynnistää ajoissa. Tällä tavoin palvelua ohjaava tekoäly ehtii kerätä dataa, ja mainonta lähtee kunnolla liikkeelle. Ota laajennus käyttöön suoraan MyCashflow-verkkokauppasi hallinnasta.

Voit käyttää myös MyCashflow’n Google Ads -laajennusta jolla yhdistät verkkokauppasi Google -mainostiliisi.

Kerro asiakkaille, mistä parhaat alennukset löytyvät

Tuotevalikoiman ja sivuston valmistelu ilman mainontaa on kuin synttärijuhlien järjestäminen ilman kutsujen lähettämistä. Kun olet päättänyt alennuksista ja tehnyt tarvittavat muutokset verkkokauppaasi, on aika viestittää näistä nykyiselle yleisöllesi. Voit käyttää apunasi sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointia sekä sosiaalisen median kanavia.

Muista viestittää suunnittelemastasi alennuksista yleisöllesi

Älä odota viimeiseen hetkeen Black Friday -kampanjaan valmistautuessasi. Jo lokakuun lopulla tai marraskuun alussa voit herätellä vastaanottajien kiinnostusta lähettämällä esimerkiksi kerran viikossa sähköpostiviestin, jossa paljastat osan kampanjatarjouksista.

Jos sinulla on eri vastaanottajaryhmiä, mieti, miten voit hyödyntää niitä. Voit esimerkiksi houkutella uusia asiakkaita ilmaisilla toimituksilla tai alennuskoodilla tai palkita uskolliset asiakkaasi myöntämällä heille erikoistarjouksia. Aiemmasta artikkelistamme löydät hyviä vinkkejä vaikuttavien sähköpostiviestien kirjoittamiseen.

Yksi tapa erottua joukosta on tekstiviestimarkkinointi

Tekstiviestimarkkinointi tarjoaa keinon erottua

Black Fridayn aikaan kilpailu asiakkaista on tavallista kovempaa. Yksi tapa erottua joukosta on tekstiviestimarkkinointi. Vaikka yksityishenkilöt eivät juurikaan enää lähetä tekstiviestejä WhatsAppin ja muiden pikaviestinten yleistyttyä, silti 94 % kaikista tekstiviesteistä luetaan ensimmäisten 5 minuuttien aikana ja niillä on erittäin korkea konversioprosentti! Tätä ominaisuutta kannattaa hyödyntää myös markkinoinnissa.

Aktivoi seuraajia sosiaalisessa mediassa

Sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointi ovat hyviä keinoja asiakaskunnan aktivoimiseen. Kuitenkin saadakseen oman Black Friday -tarjonnan laajemman yleisön eteen kannattaa myös käyttää sosiaalisen median kanavia.

Somessa voit esimerkiksi järjestää äänestyksen, jossa kysyt kauppasi sivuista tykänneiltä, mitä tuotteita he haluaisivat nähdä alennuksessa. Tai voit järjestää kilpailun, jossa kehotat käyttäjiä tekemään julkaisuja tietyillä hashtageilla, eli aihetunnisteilla. Parhaat postaukset voit palkita lahjakortilla kauppaasi.

Omissa somekanavissa kannattaa myös paljastaa vähitellen, mitkä yllätykset odottavat asiakkaitasi Black Friday-päivänä. Mahdollisuudet ovat lukemattomat!

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia Black Fridayn markkinoinnissa:

Verkkokaupan palvelu ja asiakastyytyväisyys kulkevat käsi kädessä

Asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, verkkokauppasi palvelun on oltava mahdollisimman hyvää. Varmista, oletko sinä ja tiimisi valmiita käsittelemään tavallista isompaa määrä tilauksia ja tukipyyntöjä sekä toimittamaan lähetykset ilman tarpeetonta viivettä.

Tarkista seuraavat asiat:

  1. Onko kaupassasi käytössä livechat, jonka avulla asiakkaasi voivat helposti saada vastauksia kysymyksiinsä?
  2. Mikä on suosittujen tuotteiden varastotilanne?
  3. Ovatko saatavuusilmoitukset käytössä ja ovatko toimitusajat varastosta loppuneiden tuotteiden kohdalla ajan tasalla?
  4. Onko pakkaustarvikkeita riittävästi?
Järjestä työvuorot niin, että asiakkaat saavat apua tavallista pidempinä aikoina.

Järjestä työvuorot niin, että asiakkaat saavat apua kaupassasi ainakin myöhempään perjantai-iltana, ellei jopa koko viikonlopun ajan.

Viikonloppuna on varmasti myös paljon pakattavaa, joten paikalle tarvitaan tavallista enemmän henkilökuntaa, jotta paketit saadaan liikkeelle ajoissa. Käytä tilausten käsittelemisessä massatyökaluja, jonka avulla voit käsitellä kerrallaan monet esimerkiksi samaa toimitustapaa käyttävät tilaukset sekä tulostaa niiden tilausdokumentit.

Ota ennustettu myyntikasvu puheeksi myös toimittajien kanssa

Ennustettu myyntikasvu kannattaa ottaa puheeksi myös toimittajien kanssa. Neuvottele määräalennuksista ja sovi toimitusaikatauluista. Moni toimittaja haluaa tukea myynninedistämiskampanjoitasi, joten neuvottele kampanjaeristä ja markkinointituesta hyvissä ajoin.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Myyntisesonki jatkukoon – Black Fridayn avaamat ovet eivät sulkeudu perjantaina

Black Friday on hyvä nähdä myös laajemmassa kontekstissa. Se ei luo pelkästään tilapäistä lisämyyntiä. Jos markkinoit verkkokauppaasi fiksusti, saat hyvin todennäköisesti kauppaasi asiakkaita, jotka muussa tilanteessa eivät ehkä koskaan olisi kuulleet verkkokaupastasi. Mieti, miten voit saada heidät pysyviksi asiakkaiksi.

Sähköpostimarkkinointilaajennuksen avulla voit lähettää uusille uutiskirjeen tilaajille tervetuloa-viestin, jonka voit kustomoida Black Fridayta varten. Yritä myös vahvistaa positiivista ensivaikutelmaa, esimerkiksi lähettämällä uusille asiakkaalle alennuskoodin seuraavia ostoksia varten tai lisäämällä pienen lahjan heidän toimitukseensa.

Muista myös, että Black Friday on vasta sesongin alku, sillä Black Fridayn ja joulun väliin ajoittuu 4-5 vuoden parasta myyntiviikkoa. Jatka siis hyvää työtä valmistautumalla myös muihin ostospäiviin vastaavasti!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas

Uusimmat artikkelit

Perusta menestyvä verkkokauppa – kokeile 30 päivää maksutta

Aloita kokeilujakso ›Kysy lisää ›
"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
  • Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku