7 vinkkiä, miten lisäät verkkokauppasi myyntiä ilmaiseksi

Opi miten voit tehostaa verkkokauppasi näkyvyyttää netissä ilmaiseksi. Kokosimme sinulle vinkit, miten saat asiakkaasi löytämään sinut paremmin ja miten saat lisää liikennettä verkkokauppaasi ja sitä kautta lisää myyntiä.

Digimarkkinointi on helppoa, mutta siihen on myös helppo upottaa rahaa ilman sanottavia tuloksia. On kuitenkin keinoja tehostaa markkinointia digikanavissa jopa ilmaiseksi. Kokosimme sinulle vinkit, joiden avulla saat asiakkaasi löytämään sinut paremmin ja lisäät liikennettä verkkokauppaasi. Ota nämä seitsemän markkinointikikkaa käyttöösi, niin saat pian huomata, että myynti kaupassasi vilkastuu.

 

1. Hakukoneoptimoinnilla lisää liikennettä

Miten asiakas löytää sivuillesi? Olethan varmistanut, että löydyt helposti oikeilla avainsanoilla netistä? Tiedätkö, millä hakusanoilla asiakas etsii tuotteitasi?  Tarkastele ensin potentiaalisten ostajapersoonien silmin, millä sanoilla he hakevat tietoa tarpeeseensa. Jos yrityksen brändi on vahva, saattaa asiakas hakea tietoa yrityksen nimellä, mutta yleensä hakusanat ovat hyvin yleisiä, usein jopa kysymyksiä.

Saat keskeisimmät hakusanat selville näppärästi, kun avaat Googlen ja somekanavat ja syötät kanavan hakukenttään yleissanoja tuotteistasi. Hakukentät ehdottavat sinulle yleisimmin haettuja sanoja ja lauseyhdistelmiä.

Trendejä voi myös kartoittaa Google Trends -sivustolta tai Ubersuggest-työkalulla. Rajaa hakusanalistaasi tutkimalla Google Keyword Plannerilla tai Keywords Everywhere -työkalulla avainsanojen ja niiden synonyymien hakumääriä. Poimi listauksista suosituimmat avainsanat ja sijoita niitä verkkosivujesi otsikoihin, luontevasti tekstin sekaan ja linkkeihin. 

2. Opasta ja anna vinkkejä

Miten hakusanoja saa upotettua luontevasti nettisivujen sisältöön, jos runosuoni ei oikein tunnu sykkivän? Löydät inspiraation, kun mietit, miten autat asiakasta käyttämään tuotteitasi. Opastava sisältö toimii magneetin lailla – saat sisältömarkkinoinnin avulla houkuteltua asiakkaita ja luot samalla luottamusta ostotapahtumaa varten.

Tee muutama blogipostaus verkkokaupan rinnalle, jossa annat vinkkejä tuotteidesi käyttöön. Esimerkiksi tyyliin, ”Viisi vinkkiä kitaran valintaan” tai ”Kuumimmat laukkutrendit kesään”. Blogipostauksissa voit myös tuoda esiin avainsanojen avulla juuri sinun tuotteidesi hyviä ominaisuuksia ja sen miten ne vastaavat asiakkaiden vaatimuksiin ja toiveisiin.

3. Nimeä tuotekuvat oikein

Kuvat ja URL-linkit toimivat myös syötteinä hakukoneissa. Asiakas voi hakea sopivaa tuotetta kuvahaun perusteella. Jos olet ladannut kuvat sivustollesi ilman kuvatiedostojen oikeaoppista nimeämistä, kuvat eivät nouse esiin hakutuloksissa. Usein kuvien nimiin voi jäädä kuvaavan kuvauksen sijaan alkuperäinen hassu numeroyhdistelmä tai päivämäärä.

Nimeä kuvat brändin ja tuotteen nimellä sekä tarvittaessa myös adjektiivilla, kuten “Sievin punainen rantasandaali”. Voit myös lisätä hakuosuvuutta linkkien nimeämisellä. Sen sijaan että kirjoittaisit linkkiin ”Lue lisää tästä…” niin kannattaa kirjoittaa linkin teksti täsmällisemmin kuten ”Katso xx tuotetta”.

4. Ajoitus markkinoinnissa

Hyödynnä sesonkeja ja vuodenaikoja myynnissäsi. Tutki suosituimpia hakuajankohtia avainsanoittain Google Trends -sivustolta. Sivustolta näet, milloin ja missä erilaiset laitteet, vaatteet tai tuotteet ovat suositumpia. Mieti, milloin asiakas erityisesti kiinnostuu tuotteistasi.

 

Markkinoinnissa kiehtoo aina uutuus. Samoja mainoslauseita ei kannata viljellä vuoden ympäri – luo uutuuden vaikutelmaa erilaisilla kampanjoilla. Ja jos tuotteesi olisivatkin ympärivuotisia, kannattaa silti yhdistää kampanjat  vuodenaikoihin, vaikkapa lanseeraamalla “Kesäale”, “Black Friday hyper super ainutlaatuinen tarjous” tai esimerkiksi “grillikauden kunniaksi tutustumistarjous”. Näin saat myös luotua hieman aikapainetta ostajalle, ja kehotat häntä ostamaan juuri nyt, eikä vasta viidestoista päivä, kun asiakas on jo unohtanut koko ostoaikomuksensa. 

5. Myyvät tekstit

Tuotekuvauksissa kannattaa käyttää sopivasti laatua kuvaavia adjektiiveja. Samalla tavoin kuin kivijalkakaupassa voit verkkokaupassa vahvistaa asiakkaan kokemusta ja ostopäätöstä huolellisesti kirjoitetulla tuotekuvauksella. 

Älä kuitenkaan viljele liikaa mahtisanoja tai välimerkkejä. Super hyper, upeista upein tai Halpa! Koru! Puoli-Ilmaiseksi! voivat jo herättää epäluottamusta.

6. Luo luottamusta ja kasvata brändiä

Digitaalisissa kanavissa luottamuksen tunne on tärkeää. Kivijalkakaupassa se syntyy myyjän ja asiakkaan kasvokkain kohtaamisella. Verkkokaupassa voit herättää luottamusta antamalla yrityksellesi kasvot ja tarinan. Asiakasempatia ei synny siitä, että sivusto on nimetön ja yhteystietoja ei löydy oikein mistään. Jo ihmisten nimien ja mielellään kotimaisen puhelinnumeron lisääminen sivuille lisää luottamusta. Jos vielä uskaltaa laittaa sivuille yrittäjän tai työntekijöiden kuviakin, niin luottamuksen tunne kasvaa roimasti.

Kasvoilla ja tarinalla voi erottaa verkkokauppasi muista, varsinkin jos tuotteet ovat samantyyppisiä. Yrityksen tai tuotteen tarina jää mieleen ja tuo asiakkaan takaisin.

7. Laita somekanavat kuntoon

Viimeiseksi tulevat vasta somevinkit, ei siksi, etteikö somemarkkinointi olisi tehokas kanava asiakkaiden hankkimiseen, vaan siksi että on suositeltavaa että laitat nämä yllä mainitut perusasiat kuntoon, ennen kuin ryhdyt tekemään somemarkkinointia.

Omat sosiaalisen median profiilit kannattaa optimoida ennen kuin aloittaa somemainonnan. Vaikka panostaisikin vain yhteen tai kahteen kanavaan, kannattaa silti ottaa haltuun ja rekisteröidä kaikki mahdolliset sosiaalisen median kanavat omalle nimelleen. Jo se, että yritys on ainakin yrityssivuilla kuvallaan, yhteystiedoillaan ja verkkokauppa-linkeillään läsnä eri kanavissa, lisää näkyvyyttä. Emmehän voi tietää tarkkaan, mistä kanavista asiakas tulee löytämään verkkokauppaasi, ja tämän takia kannattaa olla läsnä monikanavaisesti edes muutaman postauksen voimin.

Aina on mainio aika tuunata markkinointia. Ota tästä sinulle sopivimmat markkinointivinkit käyttöön ja teroita markkinointikärkesi!

(KTM Minna Komulainen on kirjoittanut suositun kirjan Menesty digimarkkinoinnilla, Kauppakamari Kustannus 2019). 

  • Hyvä yhteenveto keinoista näkyvyyden ja liikenteen lisäämiseksi. Listaan voisi laittaa vielä mukaan mahtavan asiakaskokemuksen aikaansaamisen tekemällä vastausten saaminen mahdollisimman helpoksi, esim. chatin ja UKK-kirjaston avulla. Hyvä kokemus luo suosittelijoita, jotka tuovat taas lisää liikennettä.