"Toivon että tulevaisuudessa Tokoi eCommerce kasvaa pohjoismaiden suurimmaksi alan erikoiskaupaksi, ja uskon että MyCashflow’n kanssa tämä tuleekin varmasti onnistumaan."
Vladimir Tokoi | Suojakalvotukku
Kävikö taas niin, että heräsit juuri päivää ennen isänpäivää siihen että olet unohtanut markkinoida verkkokauppasi tuotteita, tai porhalsiko Black Friday ohi huomaamatta ja huippumyyntipäivät jäivät hyödyntämättä? Vilskeessä näin käy helposti, jos toimintaa ei ole etukäteen suunniteltu. Markkinointikellon avulla saat lisää suunnitelmallisuutta markkinointiisi
Markkinointikellon avulla saat lisää suunnitelmallisuutta markkinointiisi. Markkinointikello on myynnin oiva työkalu ja näppärä apu strategian jalkauttamisessa. Kellon avulla ja alla olevia vinkkejä hyödyntäen voit aikatauluttaa kampanjasi hyvissä ajoin ja jopa lomailla samalla, kun ajastukset tekevät töitä puolestasi. Näin luot markkinoinnille aikataulun ja olet liikkeellä kampanjoiden kanssa oikeaan aikaan:
Pidä aina mielessä, kenelle myyt tuotteitasi. Asiakkaat heräävät usein tarvitsemaan tuotteita tai palveluita tiettyyn aikaan vuodessa. Kalastusvermeillä ja lumikengillä on omat sesonkinsa. Pääset parhaiten kiinni asiakkaan ajatuksiin ja toiveisiin hyödyntämällä ostajapersoonien kuvausta.
Ota paperi esiin ja kirjoita siihen 2-3 keskeisimmän ostajapersoonasi kuvausta: millaisia he ovat, mitä tarpeita ja unelmia heillä on, mistä he hankkivat tietoa, miten he ostavat ja miksi he eivät ostaisi sinulta. Mieti, milloin asiakas tarvitsee sitä, mitä juuri sinä voisit tarjota hänelle ja ole kampanjoidesi kanssa valmiina silloin.
Vaikka tarjontasi olisi ympärivuotista, voit hyvällä copywritingilla nostaa ajankohtia ja sesonkeja esiin sekä luoda aikapainetta asiakkaan ostopäätöksiin.
Selvitä Google Trends -työkalun avulla, milloin ihmiset hakevat tietoa tuotteista. Syötä Google Trends -sivulle mahdollisia hakutermejä, joilla asiakas voisi hakea tietoa tuotteestasi. Esimerkiksi avainsanalla “juhlamekko” voi huomata, että haut ajoittuvat usein pikkujoulukauden ja uudenvuoden väliin (poislukien joulunpyhien hiljaisuus) sekä toukokuulle (kuva 1. punaiset nuolet osoittavat hakujen huippusesonkeja). Silloin liikkeellä oleva mainostaja varmasti kuorii kermat päältä ja saa nauttia verkkokauppansa kassan kilahtelusta.
Hiljaisempaa taas on hiihtolomien ja alkusyksyn aikana juhlamekkojen osalta mutta silloin kiinnostavatkin taas aivan toisenlaiset tuotteet, kuten koulureput tai sukset. Koko vuotta ei siis kannata kannata pyörittää samanlaisia mainoksia, vaan hakea myyvyyttä ja kiinnostavuutta aina vuodenajasta.
Kuva 1. Google Trends näyttää, että avainsanalla “juhlamekko” on kysyntäpiikki ennen joulua ja loppukeväästä (punaiset nuolet). Vihreä nuoli kertoo, milloin hauissa on hiljaisempaa.
Hyödynnä kalenteria markkinoinnin suunnittelussa. Ota mielellään eteesi sellainen kalenteri, jossa näkyy koko vuosi yhdellä aukeamalla, ja johon voit kirjoittaa viereen kampanjat. Tai tee erillinen Excel-taulukko, johon luot jokaiselle kuukaudelle tai viikolle oma rivinsä. Eri riveille voit kirjoittaa oman myyntisi kannalta sellaiset juhlapyhät tai sesonkiajat, jolloin verkkokaupassasi on hyvä myyntikausi.
Lataa suunnittelun tueksi ilmainen MyCashflow'n markkinointikalenteri, josta saat valmiita ideoita ja inspiraatiota markkinointitoimenpiteiden toteuttamiseen.
Jatka kalenterin täyttämistä, niin että lasket, miten monta viikkoa aikaisemmin sinun tulee aloittaa myyntikampanja ennen sesonkiviikkoja. Voit myös rakentaa myyntiputken viesteistäsi, olivatpa ne sitten somessa tai sähköposteissa. Mieti miten aktivoit myyntiä nopean ostajan edulla heti kampanjan alussa tai viime hetken tarjouksilla lopussa. Muista, että aika on myyjän ystävä ja sitä kannattaa hyödyntää markkinointiviestinnässä.
Kalenterissasi voi olla myynnin kannalta myös hiljaisia hetkiä. Mieti, voisitko aktivoida kesäkautta esimerkiksi kesäalennusmyyntien avulla tai vastaavasti muina aikoina muilla sesonkikampanjoilla. Tai luo hiljaisina kausina sellaisia huippumyyntitunneleita, että olet täydessä iskussa silloin, kun syyskauden myyntisesonki pärähtää päälle. Summa summarum, nosta vuodenaikoja esiin markkinoinnissasi ja hyödynnä niitä myynnin aikaansaamisessa. Markkinoinnissa vaihtelu virkistää aina!