Dynaaminen uudelleenmarkkinointi muuttaa ”ikkunashoppailijat” asiakkaiksi verkkokaupassa

Harva päätyy ostamaan verkkokaupasta ensimmäisellä vierailullaan. Ikkunashoppailijat ovat kuitenkin valtava mahdollisuus verkkokaupalle – jos heidät onnistutaan houkuttelemaan takaisin ostamaan heitä kiinnostaneet tuotteet. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi tähtää juuri tähän.

Valtaosa verkkokaupan kävijöistä ei päädy ensimmäisellä vierailullaan kassalle asti, vaan he käyvät verkkokaupassa etsimässä tietoa tuotteista. Nämä kävijät on kuitenkin mahdollista muuttaa maksaviksi asiakkaiksi dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin avulla. Dynaamisella uudelleenmarkkinoinnilla voidaan mainontaa kohdentaa sellaiselle asiakkaalle, joka on katsellut tuotteita verkkokaupassa, mutta lähtenyt verkkokaupasta mitään ostamatta. Asiakkaan vieraillessa muilla sivustoilla hänelle näytetään mainoksia niistä tuotteista, joita hän on verkkokaupassa katsonut. Tavoitteena on saada asiakas palaamaan verkkokauppaan ja viemään tilaus loppuun.

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin voi hoitaa verkkokauppaan integroitavan mainoshallintajärjestelmän (esim. AdRoll, Retargeter) tai Google AdWordsin avulla. Myös Facebookissa voit tehdä dynaamista uudelleenmarkkinointia. Verkkokauppaan asennetaan tuotesivuille halutun järjestelmän seurantakoodi, joka seuraa asiakkaiden käyttäytymistä verkkokaupassa. Tähän perustuen kävijälle näytetään mainoksia ainoastaan tuotteista, joita hän on verkkokaupassa katsonut ja jotka todella kiinnostavat häntä. Mainosten sisältö siis muokkautuu automaattisesti käyttäjän toimien perusteella. Dynaamiset bannerimainokset poikkeavat juuri kohdennettavuutensa ansiosta staattisista bannereista, jotka näyttävät samat mainokset kaikille kävijöille.

Google Adwordsin saat helpoiten käyttöön verkkokaupassasi asentamalla kauppaan Analytics-kävijäseurantapalvelun ja linkittämällä Analytics-tilisi AdWordsin kanssa. Katso myös ohjeet Analyticsin asentamiseen sekä Googlen ohjeet Adwordsin ja Analyticsin linkittämiseen.

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin tehokkuutta voi lisätä segmentoimalla kävijät ja räätälöidä eri kohderyhmille näytettävät mainokset. Myös mainosten ajoitus tulee räätälöidä tuotteen mukaisesti. Esimerkiksi matkoja katselleille ihmisille tulisi uudelleenmarkkinointi käynnistää mahdollisimman pian, kun taas luksustuotteita katselleita ihmisiä tulisi lähestyä bannerimainoksilla myöhemmin.

Dynaamisen uudelleenmarkkinoinnin tehokkuuteen vaikuttaa myös mainosten konteksti. Mainokset saavat positiivisemman vastaanoton asiakkailta, jos ne näytetään sellaisen sivuston yhteydessä, joka liittyy jollakin tavalla tuotteeseen. Kansainväliset tutkimukset ovat vastaavasti osoittaneet, että jos tuotetta mainostetaan sellaisella sivustolla, joka ei liity mitenkään tuotteeseen, mainokset vähentävät asiakkaan ostohaluja 11 kertaa todennäköisemmin kuin lisäävät niitä. Esimerkiksi kosmetiikkatuotteiden mainokset herättävät taatusti enemmän mielenkiintoa vaikkapa naistenlehden verkkosivustolla kuin remonttipalveluita esittelevällä sivustolla.

Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on tehokas markkinointikeino verkkokaupoille, joiden kävijämäärät ovat jo kohtuullisella tasolla. Toistuvien mainosten avulla kiinnostavat tuotteet pysyvät asiakkaan mielessä, ja asiakas voi palata viemään ostotapahtuman loppuun silloin, kun hän on valmis ostamaan. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi on hyvä keino myös verkkokaupan tunnettuuden rakentamiseen.

Lue myös muut dynaamista uudelleenmarkkinointia käsittelevät artikkelimme: