Tavoita ostoskorin hylänneet asiakkaat uudelleenmarkkinoinnilla

Uudelleenmarkkinoinnilla tavoitat kävijät, jotka ovat poistuneet verkkokaupastasi ostamatta. Uudelleenmarkkinointi onkin kustannustehokas keino mainostaa kohdennetusti juuri tuotteistasi kiinnostuneille ihmisille. Tässä artikkelissa kerromme hyödyllistä yleistietoa uudelleenmarkkinoinnista.

Valtaosa verkkokaupan kävijöistä ei osta katsomiaan tuotteita ensimmäisellä vierailullaan, eivätkä useimmat kassalle siirtyneistä asiakkaista vie tilaustaan loppuun.

Uudelleenmarkkinoinnilla pyritään herättämään näiden asiakkaiden mielenkiinto uudelleen ja tuomaan heidät takaisin verkkokauppaan jatkamaan ostoksia. Verkkokaupassa vierailleille ihmisille näytetään esimerkiksi houkuttelevia tarjouksia sisältäviä mainoksia heidän vieraillessaan muilla sivustoilla.

Uudelleenmarkkinoinnin toteuttaminen

Uudelleenmarkkinoinnin aloittamiseksi sinun on rekisteröidyttävä johonkin uudelleenmarkkinointiverkostoon. Tällaisia verkostoja ovat esimerkiksi maailmanlaajuiset Google Display Network sekä Facebook. Verkostot ovat erillään toisistaan, joten Googlen mainokset eivät näy Facebookissa, ja vastaavasti Facebookin mainokset eivät näy Googlen verkostossa.

Uudelleenmarkkinointi on keskimäärin edullisempaa Facebookissa kuin Googlen AdWordsilla toteutettuna, mutta Googlen Display-verkostossa mainoksilla on laajempi tavoittavuus kuin Facebookissa.

Uudelleenmarkkinoinnissa verkkokauppaan asennetaan seurantakoodi tai -pikseli, joka asettaa kävijän selaimeen evästeen. Tämän evästeen avulla verkkokaupan kävijöille näytetään kohdennettuja mainoksia heidän vieraillessaan muilla sivustoilla.

Kohderyhmiä, joille mainoksia näytetään, voidaan edelleen rajata esimerkiksi iän, sukupuolen tai vaikka vierailun ajankohdan perusteella. Näin mainonnasta saadaan vielä tarkemmin kohdennettua.

Kampanjoiden tuloksia tulee myös mitata jatkuvasti ja tehdä tarvittavia muutoksia niihin: Jos huomaat että jokin mainos toi paljon uusia asiakkaita, vastaavanlainen kampanja kannattaa todennäköisesti uusia tulevaisuudessa.

Kotimaiset mainosverkostot ovat kustannustehokkaita vaihtoehtoja, kun halutaan tavoittaa nimenomaan kotimaisia käyttäjiä. Usein kotimaiset uudelleenmarkkinointipalvelut ovat saatavilla myös ns. avaimet käteen -palveluna, jolloin myös mainostuotanto hoidetaan tilaajan puolesta.

Kumppanimme Fonectan remarketing-palvelun avulla saat mainoksesi kattavaan noin sadan suomalaisen laatumedian muodostamaan verkostoon (mm. MTV, Kaleva, Turun Sanomat), joka tavoittaa yli 90 % suomalaisista internetin käyttäjistä.

Mihin uudelleenmarkkinointi soveltuu?

Uudelleenmarkkinointi on tehokas markkinointikeino, sillä mainokset näytetään vain yleisöille, jotka ovat vierailleet tietyllä sivulla ja näin ilmaisseet kiinnostuksensa sivun sisältöä kohtaan.

Uudelleenmarkkinointi on tehokkainta, kun se yhdistetään sellaisiin markkinointikeinoihin, jotka tuovat liikennettä verkkokauppaan.

Uudelleenmarkkinointi on tehokkainta, kun se yhdistetään sellaisiin markkinointikeinoihin, jotka tuovat liikennettä verkkokauppaan. Esimerkiksi sosiaalisen median markkinoinnilla tai hakusanamainonnalla saadaan kyllä ohjattua liikennettä verkkokauppaan, mutta ne eivät itsessään muuta kävijöitä maksaviksi asiakkaiksi. Uudelleenmarkkinoinnilla taas parannetaan verkkokaupan konversioprosenttia eli lisätään kauppojen syntymistä, mutta sillä ei tuoda uutta liikennettä verkkokauppaan. Uudelleenmarkkinointi ja liikennettä tuovat markkinointimenetelmät kuitenkin täydentävät hyvin toisiaan.

Uudelleenmarkkinointi vs. dynaaminen uudelleenmarkkinointi

Uudelleenmarkkinoinnin päivitetty versio on dynaaminen uudelleenmarkkinointi. Dynaamisessa uudelleenmarkkinoinnissa mainokset luodaan automaattisesti ja reaaliajassa yksittäiselle kävijälle hänen selaushistoriansa pohjalta. Mainosten sisällöt ovat siis erilaisia eri käyttäjille.

Uudelleenmarkkinoinnissa verkkokaupassa vierailleille ihmisille näytetään yleisempiä verkkokaupan mainoksia, ei siis mainoksia kävijän selaamista yksittäisistä tuotteista. Perustason uudelleenmarkkinoinnin pystyttäminen on helpompaa ja edullisempaa, kun taas dynaaminen uudelleenmarkkinointi vaatii enemmän resursseja. Dynaaminen uudelleenmarkkinointi kuitenkin tekee mainoksista personoidumpia, jolloin ne voivat olla myös tehokkaampia.

Lue myös postauksemme, joissa käsittelemme dynaamista uudelleenmarkkinointia: