Panosta tuotekuvauksiin ja kuviin – kasvatat myyntiä kestävästi

Hyvät tuotekuvat, tuotekuvaukset ja tuotevideot informoivat ja sitouttavat asiakkaita, sekä kannustavat ostamaan. Konversio-optimoinnin avulla tehostat näiden sisältöjen vaikutusta ja verkkokauppasi myyntiä.

Tuotekuvilla, tuotekuvauksilla ja tuotevideoilla on suuri rooli asiakkaan ostopäätöksessä. Nämä sisällöt paitsi tarjoavat tietoa asiakkaan ostopäätöksen tueksi, niillä myös pyritään sitouttamaan asiakkaita ja antamaan verkkokaupasta luotettava kuva. Niillä on myös merkitystä hakukoneissa sijoittumisen kannalta. Hyvät tuotekuvat, tuotekuvaukset ja tuotevideot siis ovat informatiivisia, hyvin hakukoneoptimoituja ja ne sitouttavat asiakkaita kauppaan.

Verkkokaupan sisältöjen yleinen kehittäminen on eräs tapa toteuttaa konversio-optimointia. Konversio-optimoinnilla tarkoitetaan verkkokauppaan tehtäviä toimenpiteitä, joiden tavoitteena on saada mahdollisimman monet ostajat viemään ostotapahtuma päätökseen.

Jos konversio ja konversio-optimointi ovat sinulle vieraita käsitteitä, lue myös postauksemme, joissa avaamme näitä termejä kattavammin: Konversio, konversioprosentti ja konversio-optimointi verkkokaupassa

Seuraavien vinkkien avulla laadit ostamiseen kannustavia ja verkkokauppasi myyntiä tehostavia tuotekuvia, tuotekuvauksia ja tuotevideoita.

1. Panosta korkealaatuisiin tuotekuviin ja kuvateksteihin

Tuotekuvat ovat verkkokauppasi tärkein visuaalinen elementti. Panosta siis laadukkaisiin korkean resoluution tuotekuviin. Sisällytä eri kuvakulmista otettuja kuvia tuotteesta sekä mahdollisuus zoomata kuvia. Hyvät tuotekuvat eivät ainoastaan lisää tuotteen houkuttelevuutta, vaan muodostavat myös luotettavamman kuvan verkkokaupasta asiakkaan silmissä.

Hyvät tuotekuvat lisäävät tuotteen houkuttelevuutta sekä muodostavat luotettavamman kuvan verkkokaupasta asiakkaan silmissä.

Kuvien lisäksi myös kuvateksteihin tulee panostaa, sillä ne tarjoavat asiakkaalle arvokasta lisätietoa tuotteesta. Kuvateksteissä voi kertoa esimerkiksi tuotteen käyttötarkoituksesta, tai ne voivat olla apuna sopivan värin valinnassa. Kuvatekstit ovat tärkeitä myös hakukoneoptimoinnin kannalta, sillä sekä sisäiset että ulkoiset tekstitiedot vaikuttavat sijoituksiin hakutuloksissa.

2. Laadi tarkat ja sitouttavat tuotekuvaukset

Hyvät tuotetiedot paitsi lisäävät myyntiä, myös vähentävät turhia tilauksia, joista seuraa palautuksia ja vaihtoja. Tarkat tuotekuvaukset myös lisäävät osaltaan verkkokauppasi luotettavuutta.

Sisällytä tuotekuvaukseen kaikki oleellinen tieto tuotteesta. Esimerkiksi tuotteen mitat, materiaalit ja liitännät kannattaa kertoa tarkasti tuotekuvauksessa, sillä ostajalla voi olla näihin ominaisuuksiin liittyviä ja ostopäätökseen olennaisesti vaikuttavia kriteereitä. Tuotteiden yhteyteen voi myös lisätä yhteydenottolomakkeen lisätietopyyntöjä varten. Tuotetietoja on hyvä päivittää asiakkaiden tiedustelujen pohjalta. Lisätietolomake voidaan lisätä tuotesivulle MyCashflow’n {ContactForm}-tagin avulla.

Hyvä tuotekuvaus on paitsi informoiva, myös ostajan tunteisiin vetoava. Pidä kohdeyleisösi mieltymykset mielessä tuotekuvauksia laatiessasi, ja pyri ruokkimaan positiivisia mielikuvia teksteissä.

Muista sisällyttää myös avainsanoja tuotekuvaukseen, jotta tuotesivu sijoittuisi paremmin hakukoneissa. Katso tätä varten myös postauksemme, jossa annamme vaivattomia vinkkejä verkkokaupan sisältöjen hakukoneoptimointiin.

3. Hyödynnä tuotevideoita

Tuotevideot kasvattavat tutkitusti asiakkaan ostovarmuutta ja oston todennäköisyyttä, joten niihin panostamista kannattaa vakavasti harkita. Paitsi että videot herättävät ostajan huomion, ne myös havainnollistavat tuotetta paremmin kuin kuvat tai teksti. Varsinkin suosituimpien tai tärkeimpien tuotteidesi yhteyteen kannattaa lisätä tuotevideoita.

Voit julkaista tuotevideot esimerkiksi omalla Youtube-kanavallasi ja upottaa ne sitten tuotekuvauskenttään Youtuben upotuskoodin avulla.