Verkkokaupan integraatioista

Integraatiot nousevat usein esiin verkkokaupasta puhuttaessa. Haastattelimme Flashnoden Tomi Räsästä verkkokaupan integraatioista – mitä ne ovat, miten ne helpottavat kauppiaan arkea ja mitä asioita tulisi ottaa huomioon integraatioita rakennettaessa.

Integraatioilla tarkoitetaan järjestelmien yhdistämistä toisiinsa, jolloin tietoja voidaan siirtää automaattisesti järjestelmien välillä.

Mistä integraatioissa on kyse? Mitä hyötyä tietojen siirron automaatisoinnista on verkkokauppiaalle?

– Integraatioiden ainoa tarkoitus on sujuvoittaa verkkokauppiaan työpäivää. Käytännössä tämä tarkoittaa, että esimerkiksi tilaukset viedään automaattisesti taloushallintoon, jolloin asioita ei tarvitse näpytellä uudestaan toiseen ohjelmaan.

– Lisäksi vaikka varastosaldot voidaan tuoda toisesta järjestelmästä verkkokauppaan, jolloin loppuasiakkaille voidaan näyttää ja varmasti toimittaa juuri oikea määrä. Tämäkin säästää paljon aikaa ja vähentää reklamaatioita. Sama pätee tietysti tuotekuvauksiin ja tuotteiden hintoihin. Ja toimituskuittauksiin.

Voitko kertoa konkreettisia esimerkkejä ja suosituimpia ohjelmistoja, joita teidän kautta on yhdistetty verkkokaupppaan?

– Yleisin ja helpoin tapa päästä liikkeelle on viedä tilaukset verkkokaupasta, kuten MyCashflow’sta, taloushallintoon. Suosituimmat ”toiset päät” ovat olleet Netvisor ja Procountor. Lisäksi Visma Nova, Lemonsoft ja Visma.net ovat olleet monesti kohdejärjestelmiä tilausten vienneille.

Kassajärjestelmäintegratiot ovat nostaneet myös päätään viimeisen vuoden aikana. MyCashflow-kauppiaiden keskuudessa juuri tilausten ja varastosaldojen synkronoinnit ovat lisänneet eniten tehoja ja tuoneet säästöjä kauppiaiden toimintaan.

Mitä asioita pitää huomioida verkkokaupassa ennen aloitusta? Entä sen jälkeen?

– Ihan alkuun kannattaa tehdä lyhyt laskutoimitus: Kuinka paljon aikaa kuluu esimerkiksi tilausten uudelleennaputteluun (kauppiaalta tai kirjanpitäjältä) tai varastosaldojen täsmäytykseen. Jos lasketaan, että aikaa kuluu vaikkapa 2 tuntia viikossa, niin on se jo 8 tuntia kuukaudessa. 79 €/kk integraatio maksaa itsensä takaisin helposti jo heti ensimmäisen kuun aikana.

– Ennen kuin varsinainen integraatio kytketään päälle, kannattaa tietysti tarkistaa, että esimerkiksi tuotteet (tuotekoodit) variaatioineen löytyvät molemmista järjestelmistä. Niiden perusteella tilausten tuotteet napsahtelevat taloushallinnossa kohdalleen ja vastaavasti varastosaldot osaavat päivittyä oikeiden tuotteiden kohdille.

– Monesti näistä tietovirroista kannattaa piirtää vaikka pieni kaavio, joka havainnollistaa mitä tietoja ohjelmistojen välillä liikutellaan. Tässä Flashnode auttaa mielellään. Tämän jälkeen päällekytkentä käy aika suoraviivaisesti.

Miten integraatio rakennetaan ja aktivoidaan? Mitä kauppiaan pitää tehdä ja mikä tehdään Flashnoden toimesta?

– Välillä integraatiot kuulostavat kovin monimutkaisilta ja toisaalta ne sitä välillä ovatkin. Asiantuntijoidemme tehtävä on kuitenkin auttaa kauppiaita tarpeen ja mahdollisten ratkaisujen hahmottamisessa. Olemme mallintaneet valmiiksi yleisimmät käyttötavat ja osaamme kysyä ihmisten kielellä kuinka automaation tulisi toimia. Kauppiaan ei tarvitse olla prosessispesialisti tai rajapintatietäjä.

Kauppiaan ei tarvitse olla prosessispesialisti tai rajapintatietäjä.

– Selvitämme siis yhdessä integraation tavoitteet ja toimintaperiaatteet, jonka jälkeen ohjelmistojen rajapinnat avataan tiedonsiirron mahdollistamiseksi. Tässäkään ei kauppiasta jätetä tietenkään yksin.

– Tämän jälkeen integraatio kytketään päälle ja varmistamme, että tiedot liikkuvat kuten olimme yhdessä määritelleet. Tästä eteenpäin palveluumme kuuluu tuki- ja ylläpitopalvelut, jos tulee jotain kysyttävää tai integraatioihin tarvitaan muutoksia.

Vaikka asia voi tosiaan aluksi vaikuttaa vähän monimutkaiselta, on se lopulta kuitenkin helposti hoidettavissa kun asiaan yhdessä keskitytään. Kertatyöllä aikaa ja rahaa alkaa säästyä joka päivä ja kuukausi.


Flashnode laittaa ohjelmistosi juttelemaan

Flashnode on pk-yrittäjän kuukausi­maksullinen integraatio­palvelu, jonka avulla kauppias voi liittää verkko­­kauppansa esimerkiksi kirjan­­pitoon, laskutus­­ohjelmistoon tai varaston­­hallintaan, ja näin automatisoida ohjelmistojen välisiä tehtäviä.

Lue lisää ›