6 vinkkiä onnistuneeseen joulusesonkiin

Verkkokaupan vuoden vilkkain sesonki on käsillä. Sesongin onnistumisen kannalta olennaista on valmistautua tuleviin myyntipäiviin, suunnitella kampanjat ja seurata myynnin kehittymistä. Tässä artikkelissa esittelemme parhaat vinkit, joilla saat joulusesongista kaiken irti.

Monien verkkokauppojen myynti kasvaa merkittävästi vuoden lopussa – Paytrailin mukaan 6/10 vuoden kovimmista myyntipäivistä osuu joulusesongin ajalle. Älä jätä tätä mahdollisuutta käyttämättä – myös sinun kauppasi myynti voi päästä valloilleen joulun aikana.

1. Suunnittele ja päätä kampanjasi

Suomalaiset rupeavat etsimään joululahjoja netistä jo syyskuussa. Sen jälkeen kiinnostus lahjoihin kasvaa jatkuvasti ja on suurin marraskuussa ja joulukuussa:

Lähde: Google Trends (7.11.2018)

Älä kuitenkaan odota joulukuuhun valmistautumisen kanssa. Ennen joulua, vuoden loppuvaiheeseen osuu muutama ostoksiin kannustavia myyntipäivä, kuten

  • Black Friday (23.11.)
  • Cyber Monday (26.11.)
  • veronpalautusten maksupäivä (11.12.).

Kiiresesonkiin varautuminen kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin. Mieti omaa alaa ja asiakaskuntaasi. Mihin näistä päivistä sinun kannattaa osallistua? Kampanjoiden valmisteleminen vie aikaa ja resursseja, joten voi olla tehokkainta valita esimerkiksi pari parhaiten sopivaa päivää ja keskittää kaikki voimat näihin.

Laadi lista tarvittavista toimenpiteistä ja suunnittele aikataulusi. Käytä kalenteria, johon merkitset milloin ja mitä teet (tarvittavista toimenpiteistä lisää myöhemmin tässä artikkelissa). Sillä tavalla sinulla on selkeä suunnitelma ja rauhallinen olo, etkä unohda esimerkiksi lähettää uutiskirjettä asiakkaillesi kaiken kiireen keskellä.

2. Tuotevalikoima kuntoon

Kun tiedät, mihin päiviin panostat, ota selvää, mistä tuotteista todennäköisesti tulee tämän sesongin suosikkeja asiakkaidesi keskuudessa. Sen voi päätellä seuraavien lähtien pohjalta:

  • Viime vuoden myynti samalla ajanjaksolla
    MyCashflow’n hallintatyökalusta, sivulta Raportit —> Myydyt tuotteet saat tarkat tiedot siitä, mitä tuotteita myytiin eniten valitsemallasi ajanjaksolla.
  • Tämän vuoden trendituotteet
    Jos valikoimastasi löytyy tuote, jonka myynti on jatkuvasti kasvanut, todennäköisesti trendi säilyy myös joulusesongin aikana. Seuraa myös oman alan markkinatrendejä – voit käyttää Google Adsin avainsanasuunnittelijaa nähdäksesi, mitkä tuotteisiisi liittyvistä avainsanoista ovat nousussa.
  • Omien tuottajiesi tarjonta
    Jos tiedät, että tulossa on uusia tuotteita suosituilta merkeiltä tai trendikkäistä tuotteista on pian tulossa uudet versiot, voi olla, että asiakkaiden huomio keskittyy näihin.
  • Omat kampanjatavoitteet ja -alennukset
    Mieti aiempien kampanjoidesi tehokkuutta ja tulevien kampanjoiden tavoitteita ja budjettia, jotta tiedät, minkä kokoinen myyntikasvu on mahdollisesti tulossa.

Tarkista, onko sinulla varastossa tuotteita riittävä määrä ja että niiden saldot täsmäävät – asiakkaasi varmasti arvostavat, että heidän tilaamansa joululahjat saapuvat ajoissa. Ota myös selvää, kuinka nopealla tahdilla toimittajasi pystyvät tarvittaessa reagoimaan kysyntään toimittamalla lisää tuotteita myyntiin ja missä määrin. Kampanjatuotteiksi kannattaa yleensä valita hyvin saatavilla olevia tuotteita, mutta pienempien erien myynnissä rajoitettu saatavuus voi myös lisätä ostohalukkuutta.

Päivitä tuotekuvaukset. Huomioi, että sesongin aikana tuotekuvauksia lukevat kävijät, jotka eivät välttämättä tiedä mitään myymistäsi tuotteista, sillä he ostavat tuotteita lahjaksi toisille. Siksi kuvauksesta pitäisi selvästi käydä ilmi, miksi tuotteesta tulee täydellinen lahja. Näin muokatut tuotekuvaukset ovat myös tehokkaampia hakukoneiden näkyvyyden kannalta, koska ne luonnollisesti tulevat sisältämään joulusesonkiin liittyviä avainsanoja.

3. Luo kampanja ja suunnittele markkinointi

Kampanjat ovat oiva tapa kertoa asiakkaille, mitä kauppasi voi tarjota heille sesongin aikana. MyCashflow’n kampanjat mahdollistavat monipuolisten alennusten luominen. Yksittäisiä tuotteita, kokonaisia tuoteryhmiä ja -merkkejä voit lisätä kampanjaan näppärästi raahaamalla. Kampanjaa voit mainostaa omalla kampanjasivullaan, jolta kävijät löytävät kaikki kampanjaan kuuluvat tuotteet.

Kuluttajat etsivät aktiivisesti paitsi tuotteita myös lahjaideoita ja joulutarjouksia, joten pidä huoli, että myös sinun verkkokauppasi esiintyy shoppailijoiden hakutuloksissa.

Luo tehokas kampanjasivu

Joulusesongin aikana ihmiset eivät osta itselleen vaan muille, ja kampanjasivu kannattaakin kohdentaa sen mukaisesti. Jos myyt esimerkiksi miesten rannekelloja, joulusesongin aikana merkittävä osa kampanjasivun kävijöistä voikin olla naisia, jotka etsivät sopivaa lahjaa puolisolleen. Ja jos aiemmin tuoteryhmäkuvassa esiintyi tyylikäs mies rannekello kädessä, harkitse sen korvaamista sesongin ajaksi esimerkiksi kuvalla, jossa mies avaa lahjapakkausta. Muista myös lisätä kauppasi etusivulle kampanjasta kertova banneri, jolla ohjaat liikennettä kampanjasivulle.

Jos myyt esimerkiksi miesten rannekelloja, joulusesongin aikana merkittävä osa kampanjasivun kävijöistä voikin olla naisia, jotka etsivät sopivaa lahjaa puolisolleen.

Etkö ole varma, millainen banneri toimisi parhaiten etusivulla? Voit luoda bannerista useita versioita ja testata niiden tehokkuutta Google Optimize -palvelulla. Lisää ideoita Google Optimizen hyödyntämiseen löydät aiemmin julkaisemastamme blogiartikkelista.

Määritä kampanjalle alkamis- ja päättymispäivämäärät ja lisää sivulle lähtölaskenta, jotta tarjousten rajoitettu voimassaoloaika tulisi paremmin näkyviin. Sillä tavalla kannustat kävijöitä ostamaan heti sen sijaan, että he vertailisivat löytämiään tuotteita kilpailijoiden tarjontaan. Suunnittelijasi voi myös lisätä tiedot kampanjan kestosta tuotesivuille.

Sivun hakukonenäkyvyyttä voit parantaa luomalla sesonkiin uuden AdWords -kampanjan ja tuottamalla aiheeseen liittyviä blogipostauksia. Vuoden vilkkaimpana päivänä suosituimmat mainospaikat ovat normaalia kalliimpia, mutta ostajia on hyvin liikkeellä ja myös kohdistetummat kampanjat keräävät klikkejä.

Kannusta kampanjakoodilla

MyCashflow’ssa voit kampanjan yhteydessä määrittää kiinteän tai prosentuaalisen alennuksen tai tarjota koodilla ilmaiset toimitukset. Voit myös lisätä tuotekohtaiset alennukset tai rajata koodin vain valittuihin asiakasryhmiin. Kampanjakoodi kannattaa lähettää kanta-asiakkaille uutiskirjeessä ja ilmoittaa alennuskoodisivustoille myös muiden ostajien käyttöön (lisää tästä myöhemmin tässä artikkelissa).

Kokeile uusia kampanjaideoita

Voit erottautua muiden kampanjoiden joukosta kokeilemalla uusia kampanjaideoita kuten Daily Deals (päivittäiset tarjoukset). Kuten nimi antaa ymmärtää, päivittäiset tarjoukset ovat kampanjoita, joiden kesto on rajoitettu yhteen päivään.

Kiinnostusta kampanjoihin voit myös herättää tarjoamalla asiakkaille etukäteen Sneak Peakejä eli tietoa tulevista kampanjoista ja uusista tuotteista esimerkiksi uutiskirjeessä, blogissa tai sosiaalisessa mediassa.

Alla näet esimerkin Sneak Peakista, jonka ekologisten naisten- ja lastenvaatteiden verkkokauppa Nosh on antanut seuraajilleen tulevasta mallistosta omalla Facebook-sivullaan:

Nosh on myös aiemmin järjestänyt päivätarjouksia joulukalenterin muodossa:

Muista mainonta eri kanavissa

Sosiaaliset mediat

Mainonta kannattaa laajentaa kaikkiin mahdollisiin kanaviin. Jos et ole tehnyt sitä vielä, ota käyttöön Facebook-laajennus, joka mahdollistaa mm. omien tuotteiden mainostamisen sosiaalisessa mediassa. Varmista, että Facebook-sivusi seuraajat saavat tietää uudesta kampanjasta ja ole luova.

Vertailusivustot

Hintavertailupalvelujen avulla kävijät voivat hakea tuotteita kaikista ilmoittautuneista kaupoista ja vertailla niiden hintoja. MyCashflow’ssa on sisäänrakennettu tuki kahdelle vertailupalveluille: hintaseuranta.fi ja vertaa.fi. Käyttöönoton jälkeen kaikki hintamuutokset päivitetään integroituihin palveluihin automaattisesti. Jos sinun kaupassasi kyseiset palvelut eivät ole vielä aktivoitu, nyt voisi olla sopiva aika aloittaa hyödyntämään näitä.

Alennuskoodisivustot

Suomalaisten tietoisuus alennuskoodeista (IS Taloussanomat) on viime vuosina kasvanut hurjaa vauhtia. Alennuskoodisivustot voivatkin olla hyvä tapa hankkia erityisesti hintatietoisia asiakkaita.

Alennuskoodisivustoilla koodit ovat yleensä piilossa. Kun potentiaalinen ostaja klikkaa kauppasi koodin, häneen selaimeensa asetetaan eväste, jonka perusteella tunnistetaan ostokset, jotka tehtiin alennuskoodisivuston kautta, jolloin kauppiaana maksat tuodusta tilauksesta sivustolle palkkion. Yhteistyö alennuskodisivustojen kanssa vaatii sopimuksen.

Lahjaoppaat netissä ja lehdissä

Kun haussa on täydellinen lahja, monet kuluttajat kääntyvät erilaisten joululahjaoppaiden puoleen. Tällaisia oppaita ja ideoita jakavat sesongin aikana monet lehdet ja nettisivustot. Omien tuotteiden saaminen laajaan julkaisuun voi olla työlästä, mutta tavoittavuus on usein niin suuri, että myös tuloksia voi odottaa.

Sähköpostimarkkinointi

Aiempien asiakkaiden aktivoiminen tuottaa yleensä parempia tuloksia myynnin kasvun kannalta kuin uusien asiakkaiden kauppaan houkutteleminen. Ja vuonna 2014 tehdyn tutkimuksen (eMarketer) mukaan, sähköpostimarkkinointi oli tehokkain tapa säilyttää asiakassuhde. Kerro siis myös omille uutiskirjeen tilaajillesi, miksi heidän kannattaa käydä sinun kaupassasi joululahjoja etsiessään. MyCashflow’ssa on saatavilla sähköpostimarkkinointiin Campaign Monitor -laajennus, jonka avulla luot helposti sähköpostikampanjan vaikkapa suoraan verkkokaupan hallinnasta.

Alla näet esimerkin uutiskirjeestä, jonka ATK-tarvikkeiden verkkokauppa Stayhome lähetti omille asiakkaille ennen isänpäivää:

Sähköpostiviestit tulevat avuksi myös hylättyjen ostoskorien pelastamisessa. Tutkimusten mukaan ostoskoreista hylätään jopa kaksi kolmasosaa. Ostoskorin palauttaminen -laajennuksen avulla voit lähettää asiakkaalle, jonka ostoskori on jäänyt verkkokaupassasi kesken, automaattisen muistutusviestin. Laajennus mahdollistaa myös ostoskorikohtaisen alennuksen myöntämisen. Laajennus on käytettävissä MyCashflow Advanced, Pro ja Enterprise -palvelupaketeissa ilman lisämaksua.

4. Kasvata tilausten kokoa

Yksittäisen tilauksen koon kasvattaminen on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa kaupan myyntiä. Mutta miten saat asiakkaita tilaamaan enemmän? Kokeile seuraavia:

  • Tuotepaketit
    Paketeissa voit myydä esim. yhteensopivia tuotteita tai samojen tuotteiden isompi määrät edullisimmalla yhteishinnalla.
  • Ilmaiset toimitukset
    Kampanjan luomisen yhteydessä voit määrittää kampanjakoodin, jolla saa ilmaiset toimitukset, kun tilauksen arvo ylittää tietyn summan.
  • Ristiinmyynti
    Tämän tekniikan avulla voit näyttää esim. tuotesivulla tuotteen kanssa samankaltaisia tuotteita tai kassalla tuotteita, jotka ovat yhteensopivia niiden tuotteiden kanssa, jotka ovat asiakkaalla jo ostoskorissa.

5. Tarkista toimitusajat ja kerro lahjojen viimeinen tilauspäivä

Jos tämä ei ole sinun ensimmäinen vuotesi verkkokauppiaana, muistele aiempia joulusesonkeja – mikä toimi hyvin ja mikä ei? Mitkä olivat sesonkisi kompastuskivet ja miten voit välttää ne tänä vuonna? Jos kaupassasi on kiirettä, jonka vuoksi toimitusajat ovat tavallista pidempiä, sinun ehkä kannattaa päivittää toimitusajat vastaavasti ja kertoa tästä selkeästi asiakkaillesi. Sillä tavalla vältät tarpeettomia pettymyksiä ja asetat odotukset oikealle tasolle.

Muista kertoa viimeinen tilauspäivä, jotta tuotteet ehtivät jouluksi perille.

Voit myös harkita toimituskulujen madaltamista tai jopa ilmaisten toimitusten tarjoamista joulusesongin ajaksi. Muista myös kertoa, milloin on viimeinen päivä tilata, jotta tuotteet ehtivät jouluksi perille!

6. Seuraa tuloksia ja reagoi

Seuraa kampanjoidesi tehokkuutta. Esim. Google Analyticsin avulla voit tarkkailla markkinointiaktiviteettiesi tehokkuutta eri kanavissa, jolloin voit nopeasti reagoida ja tehdä tarvittavia muutoksia. Ja pysy rauhassa, vaikka tapahtuisi jotain, mitä et osannut ennakoida. Odottamaton on osa elämää.

Jos olet suunnittelut ja toteuttanut ajoissa kaikki tarvittavat toimenpiteet, sinulla on aikaa reagoida ja hoitaa potentiaaliset ongelmat. Ja kun sesonki loppuu, voit taputtaa itseäsi ylpeänä olalle ja suunnata rauhallisin mielin uuden vuoden haasteisiin!