Näin onnistut sähköpostimarkkinoinnissa (osa 2/2)

Vaikka sähköpostimarkkinointi on tehokkain yksittäinen markkinointikanava, vaatii sen onnistunut tekeminen silti tietotaitoa. Lue blogin toisesta osasta konkreettiset vinkit myyvän uutiskirjeen laatimiseen.

Keskimäärin vain 25 % sähköpostiviesteistä avataan. Viestien osuus, joihin reagoidaan, on vielä pienempi. Koska uutiskirjemaailmassa kilpailu on kovaa, kerromme tässä blogikirjoituksessa miten luot vaikuttavia uutiskirjeitä, joita tilaajasi haluavat lukea. Jos et vielä lukenut Näin onnistut sähköpostimarkkinoinnissa – artikkelin ensimmäistä osiota, suosittelemme aloittamaan siitä – blogiin pääset tästä.

 

Otsikko toimii sisäänheittäjänä

Hyvä otsikko saa vastaanottajan avaamaan viestisi, lukemaan kirjeen ja reagoimaan siihen. Otsikkoa kirjoittaessa on hyvä käyttää siihen aikaa ja noudattaa seuraavia vinkkejä:

Personoi. Viestit, joilla on personoitu otsikko, avataan jopa 50 % useammin. Personoida voit eri tavalla: voit käyttää otsikoinnissa asiakkaan nimeä tai esimerkiksi hänen asuinkaupunkinsa nimeä: “Tamperelaiset, varautukaa talveen!”

Ole informatiivinen. Kerro, mitä viestistä löytyy ja tuo esiin lukijan hyödyt esim. “Ilmaiset toimitukset kuun loppuun asti!” Muista, että otsikon pitää vastata sisältöä. Älä lupaa, jos et aio toimittaa – muuten vastaanottajat pettyvät eivätkä enää seuraavalla kerralla avaa kirjettäsi.

Anna syy reagoida viestiin heti. Käytä verbejä. Verbit luovat kiireen vaikutelman ja kannustavat tekoihin, esim. “Tilaa sunnuntain mennessä ja saa 30 % alennusta kaikista 2018 malleista!”

Kerro jännittävät uutiset. Asetu vastaanottajan rooliin ja kirjoita viesti hänelle – valitse uutiset jotka kuvittelet kiinnostavan vastaanottajaasi, esim. “Vihdoinkin! Uusi mallisto kaupassa nyt!”

 

Viesti – kirjoita, karsi ja hienosäädä

Viestin sisältö ja pituus riippuvat uutiskirjeen tyypistä. Jos tavoitteena on kertoa uusista kampanjoista, viestin ei tarvitse sisältää paljoa enempää kuin oleelliset tiedot (eli mihin tuotteisiin kampanja liittyy, kauanko tarjous kestää, ja kehotus toimeen), jos taas haluat toimittaa asiakkaille enemmän tietoa tuotteista ja niiden käyttömahdollisuuksista, viesti voi olla pidempi. Jaa pidemmät viestit kappaleisiin ja lisää väliotsikoita.

Jos viesti sisältää mielenkiintoisia faktoja tai sitaatteja, erota ne leipätekstistä eri kirjainmuodolla. Pidä mielessä viestisi tavoite kirjoittaessa ja lisää sopivassa kohdassa CTA:ita.

Muokkaa ja parantele, kunnes olet varma, että jokaisella lauseella ja sanalla on viestissäsi merkitys. Ota huomioon yleisösi ja käytä heille sopivaa kieltä ja sanastoa. Vältä teknisiä termejä, joita sinun asiakkaasi eivät välttämättä tunne. Mieti myös, miten sinun uutiskirjeesi voi erottautua muiden viestien joukosta ja yritä herättää lukijan uteliaisuus. Lisää esimerkiksi viestiin gif-animaatio, jota klikkaamalla pääsee videon tai piilota alennuskoodi interaktiivisen scratch-kortin taakse. Kysy kysymyksiä, joihin lukija haluaisi saada vastaukset. Ja muista, että uutiskirjeesi on yksi monien joukossa, jota asiakkaasi tilaa.

 

Vaikuta visuaalisesti – Tue viestiäsi ulkoasulla

Uutiskirjeesi ulkoasu on yhtä tärkeä, kuin sen tekstisisältö. Harvoin uutiskirje luetaan tarkasti alusta loppuun – yleensä kiireiset lukijat ainoastaan vilkaisevat viestiä ja lukevat kappaleet, joiden otsikot tai kuvat herättivät heidän huomionsa. Suunnittele siis uutiskirjeesi ulkoasu niin, että se tukee sisältöä mutta ei vie huomiota pois siltä. Vältä turhia koristeluja ja panosta hyvälaatuisiin kuviin, jotka esittävät esim. kauppasi tavaroita tai sopivat muuten myymiisii tuotteisiin ja brändiisi. Kuvat voit editoida vaivattomasti verkkosovelluksissa kuten Canva tai GIMP.

 

Säästä aikaa luomalla (responsiivinen) uutiskirjepohja

Voit luoda pohjan uutiskirjettä varten, jotta uutiskirjeen ulkoasu vastaa verkkokauppasi sivuston ulkoasua – tällä tavoin vastaanottajat saavat yhtenäisen kokemuksen viestinnästä kauppasi kanssa ja vahvistat yrityksesi brändiä. MyCashflow’ssa on valmiiksi rakennettu tuki Campaign Monitorille, jonka valmiita uutiskirjepohjia voit helposti muokata kauppasi visuaalista ilmettä mukaillen ilman koodausosaamista. Pohjat on suunniteltu mobiiilikäyttäjät huomioiden ja ne skaalautuvat hyvin myös pienille näytöille.

 

Campaign Monitorissa voit vaivattomasti suunnitella oman pohjan ilman koodausosaamista. Voit käyttää myös muita ohjelmia uutiskirjeiden lähettämiseen (esim. MailChimp) upottamalla ohjelman oman tilauslomakkeen kauppaan. Uudet tilaajat lisäät automaattisesti sähköpostilistalle Zapierin avulla. Kun olet tallentanut valmiin ulkoasupohjan sinun on helppo aloittaa uuden sisällön kirjoittaminen aina tarpeen tullessa.

Huomioi näkövammaiset vastaanottajat

Alt-tekstit ovat vaihtoehtoisia tekstejä, jotka annetaan kuville. Niistä on apua kaikille, jotka käyttävät ruudunlukuohjelmaa viestin lukemiseksi, kuten esim. näkövammaisille. Alt-tekstit tarjoavat myös kontekstia silloin, kun kuvien näyttäminen on estetty – kaikki sähköpostiohjelmat eivät tue kuvia ja kaikissa ohjelmissa on myös mahdollista laittaa kuvien näyttäminen pois päältä. Siksi kuville kannattaa lisätä alt-tekstit, joilla kannustetaan myös sallimaan kuvien näyttäminen.

 

Typografia kuntoon

Valitse fontit ja kirjasintyypit, jotka ovat helppolukuisia. Valitsemalla samat fontit, jotka ovat käytössä verkkokaupassasi, lisäät uutiskirjeesi tunnistettavuutta ja vahvistat verkkokauppasi brändiä. Voit käyttää samaa fonttia mutta eri kirjasintyyppejä otsikkoon ja alaotsikkoihin. VÄLTÄ VERSAALIEN KÄYTTÖÄ, sillä niitä on vaikeaa lukea. Lisäksi nettiketissä kokonaan versaalilla kirjoitettu teksti katsotaan huutamiseksi.

 

Lisää vinkkejä onnistuneeseen uutiskirjeeseen

Lähesty lukijaasi, kun hänellä on aikaa

Kokeile, mikä on paras aika lähettää uutiskirje asiakkaallesi – yleensä uutiskirjeet joko avataan heti tai ei ollenkaan. Tämän takia olisi suositeltavaa, että uutiskirjeesi ei saapuisi asiakkaidesi sähköpostiin muiden, kiireellisten viestien joukossa. Tutkimusten mukaan tiistai, keskiviikko ja torstai osoittautuivat parhaiksi lähetyspäiviksi. Suosituimpina päivinä kannattaa ajoittaa lähettäminen sellaisiin aikoihin, jolloin useammat tarkistavat sähköpostinsa (tällaisia aikoja ovat päivän alussa ja lopussa, klo. 6 ja 20) tai kun he pitävät pienen tauon työpäivän aikana (klo. 10 ja 14).

Kirjoita, kun sinulla on kerrottavaa

Kunnioita vastaanottajaasi äläkä lähetä heille turhia viestejä vain “jotta he eivät unohda” verkkokauppaasi. Hyvän uutiskirjeen luominen vie aikaa ja resursseja; huonosti ja huolimattomasti kirjoitettuihin viesteihin kyllästytään helposti. Ota tavaksi lähettää uutiskirje vain silloin, kun sinulla on jotain tärkeää kerrottava, esim. uusista tuotteista tai esimerkiksi sesonkikampanjasta.

“Sorry, I don’t speak Finnish”

Onko verkkokaupallasi monta kieliversiota? Muista silloin lähettää tilaajille uutiskirje oikealla kielellä. Kun verkkokaupan kävijä tilaa uutiskirjeen tai rekisteröityy kauppaan, asiakastietoihin tallennetaan myös tieto siitä, mitä kieliversiota asiakas on käyttänyt. MyCashflow’ssa on sisäänrakennettu tuki Campaign Monitor -palvelulle, jonka avulla voit luoda erillisiä vastaanottolistoja. Uusien tilaajien lisäämisen oikeille sähköpostilistoille voi automatisoida käyttämällä Zapier-ohjelmistoa.

A/B testaa ja paranna konversiota

Muista hyödyntää sähköpostiohjelmasi analytiikkaa työssäsi. Käyttämästäsi sähköpostityökalusta pitäisi käydä ilmi ainakin moniko vastaanottajista:

  • avasi uutiskirjeesi
  • klikkasi CTA:ta (ja milloin)
  • peruutti markkinointilupansa

Alla näet esimerkkikaavion, joka näyttää erään kampanjauutiskirjeen tuloksia: Lähde: Campaign Monitor

Analytiikan työkalun avulla voit helposti A/B testata uutiskirjeen elementtejä, kuten esimerkiksi kokeilla kahta eri otsikkoa ja tilastoida kumpi on toimivampi. Lähetä esim. 10 %:lle uutiskirjeen tilaajista yksi versio ja toiselle 10 %:lle toinen versio. Seuraa tuloksia seuraavan viikon ajan ja lähetä sen jälkeen enemmän klikkejä kerännyt versio lopulle versio 80 %:lle tilaajista. Lue lisää tästä artikkelista A/B testien suunnittelemisesta ja toteuttamisesta.

 

Pysy askeleen edellä

Miettikää tiimissä, mistä teidän seuraavat uutiskirjeenne voisivat kertoa. Teidän ei siltä istumalta tarvitse päättää koko vuoden viestinnästä, mutta selkeä näkemys toimenpiteistä esim. seuraaville 3 kuukaudelle helpottaa töiden suunnittelua. Laadukkaan viestin laatiminen on aikaavievää ja luovia tehtäviä on helpompi suorittaa ilman aikataulupaineita.

Mitkä ovat olleet sinun kokemukset uutiskirjeiden käytössä verkkokaupan viestinnässä tähän asti? Mihin kompastuskiviin törmäsit, mitkä ideat toimivat taas mainosti? Kerro omista kokemuksistasi kommenteissa!

Toivomme, että näistä vinkeistä on sinulle apua ja seuraavat uutiskirjeesi ovat entistä tehokkaampia.