Älä missaa Black Fridayta!

Black Fridaysta on muutamassa vuodessa muodostunut yksi Suomen suurimmista ostospäivistä. Parhaimmillaan kaupat tekevät Black Fridayn aikana myyntiä saman verran kuin koko syksynä, ja jotkut jopa tuplaavat syksyn myynnit. Mutta jotta kauppa käy Black Fridayna, siihen on valmistauduttava nyt! Lue tästä artikkelista, miten saat kaiken irti Black Fridaysta.

Mitä Black Fridaysta kannattaa tietää?

Tänä vuonna Black Friday on 29. marraskuuta. Sitä seuraa toinen melkein yhtä suosittu ostospäivä – Cyber Monday 2. joulukuuta. Suomessa Black Friday -ilmiö on muodostunut enemmän kampanjaviikoksi kuin -päiväksi, ja monet kaupat julkaisevat kaikenlaisia tarjouksia koko Black Friday -viikon ajan.

Ja hyvillä tuloksillakin! Isosti Black Friday -kampanjointiin panostanut Gigantti kasvatti verkkokaupassaan viime vuonna myyntiä 24 % entisestä vuodesta. Kauppaketjun kokonaismyynti oli 24,5 miljoona euroa ja samalla se kasvoi 135 % verrattuna vuoteen 2015, jolloin Gigantti osallistui Black Fridayhin ensimmäistä kertaa.

Black Fridayn ansiosta marraskuusta on tullut merkittävä myyntikuukausi. Se on kaupan alalle yksi niistä harvinaisista päivistä, jolloin ostoaikeisia kuluttajia on runsaasti liikkeellä. Toisaalta kilpailu asiakkaiden huomiosta on kova – tarjousten on oltava hyviä ja helposti löydettävissä ja verkkokaupan on toimittava saumattomasti, sillä ensimmäiseen esteeseen törmätessään kävijät siirtyvät helposti asioimaan toiseen kauppaan.

Tämän takia sinun kannattaa valmistautua perusteellisesti eri tasoilla:

Käytä strategiaa tuotevalikoiman valmistelussa ja alennusten määrittelemisessä

Analysoi kauppasi myyntiraportteja viime vuodelta. Katso, mitä tuotteita on myyty eniten ja mitkä strategiat olivat toimivia. Tutki, mitä tuotteita voit laittaa alennukseen ja muista, ettei sinun tarvitse laskea kaikkien tuotteiden hintoja. Yleensä kannattaa alentaa suosituimpien tuotteiden hintoja – jos näitä on myyty paljon aikaisemminkin, on todennäköistä että että asiakkaasi ostavat niitä myös matalemmilla hinnoilla.

Ostoskorien arvoa kannattaa kasvattaa ristiinmyynnin avulla. Hiljattain MyCashflow’ssa mahdollistettiin yteensopivien ja samanlaisten tuotteiden rinnalle myös varaosien ja lisätarvikkeiden määritteleminen. Jos myyt esim. naisten vaatteita ja valikoimastasi löytyy tennismekko, joka on osoittautunut suosituksi asiakkaidesi joukossa, voit asettaa sen alennukseen ja lisätä yhteensopivaksi tuotteeksi normaalihintaisen päähineen tai hikinauhoja.

Marraskuun lopulla joulu pyörii jo vahvasti mielessä. Yksi tapa, jolla voit auttaa asiakkaita löytämään sopivia lahjoja läheisilleen on kehittää (ja nostaa esiin!) tuotepaketteja, joita voit markkinoida lahjapaketteina.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia kampanjoita luodessasi:

Sivusto kuntoon

Black Fridayn aikana käyttäjät selaavat lukuisia verkkokauppoja parhaita diilejä metsästäessään. Ensimmäiseen ongelmaan törmätessään he hyppäävät helposti seuraavaan kauppaan. Tämän takia verkkokauppasi on toimittava saumattomasti isona päivänä. 

Tarkista seuraavat asiat:

  • Sivustohaun toimivuus ja tuotteiden löydettävyys
  • Kassan toimivuus
  • Ostoskorien palauttaminen -laajennuksen asetukset

Ostajat varmasti lisäävät tuotteita ostoskoreihin monissa kaupoissa hintoja vertaillessaan, joten muistukset kerätyistä ostoskoreista kannattaa lähettää Black Fridayn aikana normaalia lyhyemmällä viiveellä, jotta ehdit muistuttamaan keskenjääneistä ostoksista ennen kuin kaupat ehditään tekemään toisessa kaupassa.

Pyydä ystäviäsi testaamaan sivustohaun toimivuutta ja tuotteiden löydettävyyttä – oma verkkokauppa on itsellesi usein “liian tuttu”, jotta huomaisi mahdolliset kehityskohteet.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Black Friday -tarjoukset esille sivustossa ja mainonnassa

Jotta kävijät ylipäätänsä löytävät verkkokauppasi Black Fridayna, mainonnan suhteen kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Tällöin sinulla on mahdollisuus tarkistaa mainonnan toimivuutta ja tehdä mahdolliset muutokset. Verkkokauppaasi päästyään kävijöille tulisi välittömästi ilmetä että he ovat tulleet oikeaan paikkaan, joten myös itse verkkokauppaan on tehtävä muutoksia.

Sinun kannattaa:

  • Päivittää mahdolliset Google Ads -kampanjasi
  • Luoda Black Friday -laskeutumissivu
  • Lisätä Black Friday -bannereita kauppaasi
  • Lisätä toimitusehdot Black Fridayta varten
  • Ottaa käyttöön Google Shopping -palvelu (rajattu beta)

Mitä aikaisemmin päivität Google Ads -kampanjoitasi, sitä parempi. Nosta kampanjoiden budjettia ja hintatarjouksia jo etukäteen, seuraa tuloksia ja tee tarvittavat muutokset.

Mainospalveluiden lisäksi hyvin valmistettu sivusto auttaa sinua keräämään liikennettä ja kasvattamaan markkinointiyleisöä (esim. uutiskirjeen tilauksia ja uudelleenmarkkinointiyleisöjä) tulevia Black Fridayhin liittyviä julkaisuja varten. Lisää siis sivustoosi Black Friday -banneri ja -laskeutumissivu ja optimoi ne. Muista myös että ländärin ja bannerin olisi hyvä luoda pientä aikapainetta. Tee siis selväksi, että erityistarjoukset ovat voimassa vain rajatun ajan.

Vaikka ländärillä ja bannerilla ei pääsisikään millään “black friday tarjoukset” -hauilla hakutulosten kärkeen tai Googlen ykkössivulle, hyvin optimoidut ja laadukasta sisältöä sisältävät ländärit nostavat Google-mainosten laatupisteitä ja sitä kautta parantaa niiden kilpailukykyä. Samasta syystä sinun ei kannata poistaa Black Friday -ländäriä sesongin jälkeen vaan pitää sen aina ajankohtaisena. Ja silloin kun kaupassasi ei ole voimassaolevia Black Friday -tarjouksia, voit ländärillä kehottaa kävijöitä tilaamaan verkkokauppasi uutiskirjeen jotta he saavat tietoja muista ajankohtaisista kampanjoista.

Hyvät, erityisesti Black Fridayta varten luodut toimitusehdot toimivat apunasi. Erityisten toimitusehtojen avulla ostajat pystyvät helposti tarkistamaan, liittyykö kampanjaan erikoisjärjestelyitä, kuten tavallisesta poikkeavat toimitusajat. Lisäksi voit myös tarjota asiakkaille pidennetyn palautusajan – kun ostopäätökset tehdään kiireessä, on asiakkaalla huolettomampi olo tietäen, että tuotteeseen pystyy tutustumaan rauhassa.

Google Shopping -palvelun avulla voit mainostaa verkkokauppasi valikomaa suoraan Googlen hakutuloksissa ja muissa palveluissa sekä sen mainosverkostoissa. Palvelun avulla luot myös Smart Shopping -kampanjat, joilla yhdistät Shopping-mainokset ja uudelleenmarkkinoinnin. Kampanjat kannattaa käynnistää ajoissa. Tällä tavoin palvelua ohjaava tekoäly ehtii kerätä dataa, ja mainonta lähtee kunnolla liikkeelle. Palvelumme on rajatussa beta-vaiheessa, mutta siihen voi ilmoittautua mukaan sivulta mycashflow.fi/google-shopping.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Asiakkaille on kerrottava, mistä parhaat diilit löytyvät

Tuotevalikoiman ja sivuston valmistelu ilman mainontaa on kuin synttärijuhlien järjestäminen ilman kutsujen lähettämistä. Kun olet päättänyt alennuksista ja tehnyt tarvittavat muutokset sivustoosi, on aika viestittää näistä nykyiselle yleisöllesi. Voit käyttää apunasi sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointia sekä some-kanavia.

Älä odota viimeiseen hetkeen. Jo marraskuun alussa voit herätellä vastaanottajien kiinnostusta lähettämällä esim. kerran viikossa sähköpostiviestin, jossa paljastat osan kampanjatarjouksista. Jos sinulla on eri vastaanottajaryhmiä, mieti, miten voit hyödyntää niitä. Voit esim. houkutella uusia asiakkaita ilmaisilla toimituksilla tai alennuskoodilla tai palkita uskolliset asiakkaasi myöntämällä heille erikoistarjouksia. Aiemmasta artikkelistamme löydät hyviä vinkkejä vaikuttavien sähköpostiviestien kirjoittamiseen.

Black Fridayna kilpailu asiakkaista on tavallista kovempaa. Yksi tapa erottua joukosta on tekstiviestimarkkinointi. Yksityishenkilöt eivät juurikaan enää lähetä tekstiviestejä WhatsAppin muiden pikaviestinten yleistyttyä, silti 94 % kaikista tekstiviesteistä luetaan ensimmäisten 5 minuuttien aikana ja niillä on erittäin korkea konversioprosentti!

Sähköposti- ja tekstiviestimarkkinointi ovat hyviä keinoja asiakaskunnan aktivoimiseen. Kuitenkin saadakseen oman Black Friday -tarjonnan laajemman yleisön eteen kannattaa myös käyttää some-kanavia. Voit esim. järjestää äänestyksen Facebookissa, jossa kysyt kauppasi sivuista tykänneiltä, mitä tuotteita he haluaisivat nähdä alennuksessa tai järjestää kilpailun, jossa kehotat käyttäjiä tekemään postauksia tietyillä hashtageilla. Parhaat postaukset voit palkita lahjakortilla kauppaasi. Omissa somekanavissa kannattaa myös paljastaa vähitellen, mitkä yllätykset odottavat asiakkaitasi Black Friday-päivänä. Mahdollisuudet ovat lukemattomat!

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia markkinoinnissa:

Yrityksen toimintakyky ja asiakastyytyväisyys kulkevat käsi kädessä

Asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, verkkokauppasi palvelun on oltava mahdollisimman hyvää. Varmista, oletko sinä ja tiimisi valmiita käsittelemään tavallista isompaa määrä tilauksia ja tukipyyntöjä sekä toimittamaan lähetykset ilman tarpeetonta viivettä.

Tarkista seuraavat asiat:

  1. Onko kaupassasi käytössä livechat, jonka avulla asiakkaasi voivat helposti saada vastauksia kysymyksiinsä? 
  2. Mikä on suosittujen tuotteiden varastotilanne?
  3. Ovatko saatavuusilmoitukset käytössä ja onko toimitusajat varastosta loppuneiden tuotteiden kohdalla ajan tasalla?
  4. Onko pakkaustarvikkeita riittävästi?

Järjestä työvuorot niin, että asiakkaat saavat apua kaupassasi ainakin myöhempään perjantai-iltaan ellei jopa koko viikonlopun ajan. Viikonloppuna on varmasti myös paljon pakattavaa, joten paikalletarvitaan tavallista enemmän henkilökunta, jotta paketit saadaan liikkeelle ajoissa. Käytä tilausten käsittelemisessä  massatyökaluja, jonka avulla voit käsitellä kerrallaan monet esim. samaa toimitustapaa käyttävät tilaukset sekä tulostaa niiden tilausdokumentit kerralla.

Ennustettu myyntikasvu kannattaa ottaa puheeksi myös toimittajien kanssa. Neuvottele määräalennuksista ja sovi toimitusaikatauluista. Moni toimittaja haluaa tukea myynninedistämiskampanjoitasi, joten neuvottele kampanjaeristä ja markkinointituesta hyvissä ajoin.

Käytä seuraavia MyCashflow’n ominaisuuksia:

Black Fridayn avaamat ovet eivät sulkeudu perjantaina keskiyöllä

Black Friday on hyvä nähdä myös laajemmassa kontekstissa. Se ei luo pelkästään tilapäistä lisämyyntiä. Jos markkinoit verkkokauppaasi fiksusti, saat hyvin todennäköisesti kauppaasi asiakkaita, jotka muussa tilanteessa eivät ehkä koskaan olisi kuulleet kaupastasi.

Mieti, miten voit saada heidät pysyviksi asiakkaiksi. Sähköpostimarkkinointilaajennuksen avulla voit lähettää uusille uutiskirjeen tilaajille tervetuloa -viestin, jonka voit kustomoida Black Fridayta varten. Yritä myös vahvistaa positiivista ensivaikutelmaa, esim. lähettämällä uusille asiakkaalle alennuskoodin seuraavia ostoksia varten, tai lisäämällä pienen lahjan heidän toimitukseensa.

Muista myös, että Black Friday on vasta sesongin alku, sillä Black Fridayn ja joulun väliin ajoittuu 4-5 vuoden parasta myyntiviikkoa. Jatka siis hyvää työtä valmistautumalla myös muihin ostospäiviin vastaavasti!