Affliate- eli kumppanuusmarkkinointi

Kumppanuusmarkkoinointi on nettikaupan näkökulmasta mielenkiintoisimpia ja tehokkaimpia markkinoinnin muotoja. Kumppanuusmarkkinoinnilla (engl. affliate marketing) tarkoitetaan mainosverkostoa, jossa julkaisijat (esim. kotisivujen ylläpitäjät tai blogit) näyttävät mainostajan (esim. verkkokauppa) mainoksia. Mainostaja maksaa komission vain toteutuneista tapahtumista (esim. tilaus) ja komissio jaetaan julkaisijan ja verkoston ylläpitäjän kesken. Kumppanuusmarkkinointi on tyypillisesti tulospohjaista, joka tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain toteutuneista…

Kumppanuusmarkkoinointi on nettikaupan näkökulmasta mielenkiintoisimpia ja tehokkaimpia markkinoinnin muotoja. Kumppanuusmarkkinoinnilla (engl. affliate marketing) tarkoitetaan mainosverkostoa, jossa julkaisijat (esim. kotisivujen ylläpitäjät tai blogit) näyttävät mainostajan (esim. verkkokauppa) mainoksia. Mainostaja maksaa komission vain toteutuneista tapahtumista (esim. tilaus) ja komissio jaetaan julkaisijan ja verkoston ylläpitäjän kesken.

Kumppanuusmarkkinointi on tyypillisesti tulospohjaista, joka tarkoittaa sitä, että mainostaja maksaa vain toteutuneista tuloksista, esimerkiksi kiinteän korvauksen uudesta asiakkaasta tai tietyn osuuden julkaisijan kautta saadusta tilauksesta. Kumppanuusverkostoon liittyessä mainostaja päättää itse mallin, jolla palkitsee julkaisijoita. Palkitseminen voi perustua %-osuuteen myynnistä, kiinteään maksuun tapahtumasta, klikkaukseen tai mainosnäyttöihin. Mikäli julkaisija hyväksyy tarjouksen ja mainostajan tuote sopii sivuston kohderyhmään, hän voi laittaa mainoksen näkyville sivustolleen ja ansaita rahaa.

Tulospohjaisuuden vuoksi kumppanuusmarkkinointi on nettikaupalle riskitöntä. Koska nettikauppa päättää itse mainonnan ehdoista, komissioista ja maksettavaa syntyy vain toteutuneista tuloksista, niin taloudellista riskiä ei pääse muodostumaan. Komission määrittelyssä on syytä kuitenkin olla tarkkana. Liian pienellä komissiolla on hankala saada mainostajia ja vastaavasti liian suuri komissio voi tehdä myynnistä heikosti kannattavaa. Yksi tapa lähestyä sopivaa komissiorakennetta on perehtyä nykyisten markkinointikanavien tuottavuuteen ja perustaa hinnoittelu siihen. Esimerkiksi (AdWords kulut/AdWords tuotot)*100 kertoo kuinka monta prosenttia AdWords mainonta on sen tuotoista.

Nettikaupan toimialasta ja tuotteiden sopivuudesta julkaisijoiden kohderyhmiin riippuen kumppanuusmarkkinointi voi olla erittäin tehokas työkalu nettimarkkinointiin ja merkittävä tulonlähde verkkokaupalle.

MyCashflowssa on laajennuksena tuki useille suomalaisille kumppanuusverkostoille, joita ovat TradeTracker, TradeDoubler sekä Advanced Media. Eri toimijoita kannattaa vertailla. Hinnoittelun lisäksi ohjelmistojen ominaisuuksissa (raportointi ja luotettavuus tärkeää) ja julkaisijaverkostoissa on eroavaisuuksia. Esimerkiksi TradeDoublerin verkostoon kuuluu paljon suuria sivustoja. TradeTrackerin linkitystekniikka mainoksissa taas on sellainen, että se tukee nettikaupan linkinrakennusta hakukoneoptimoinnin kannalta (toisin sanoen auttaa verkkokauppaa sijoittumaan paremmin hakukoneissa).

P.S. Google AdWords palvelun sisältöverkosto on hyvin samankaltainen verkkomarkkinoinnin media kuin kumppanuusmarkkinointi. Julkaisijat voivat ottaa mainoksia sivuilleen Google AdSense palvelun kautta. Kumppanuusmarkkinoinnista poiketen Google valitsee näytettävät mainokset sivun sisällön perusteella. Google AdWords mainonnan seuranta on MyCashflowssa helppoa erillisen laajennuksen avulla. Seurannan avulla saat tarkemmat raportit mainonnan tehokkuudesta.

Lisää asiasta ja asian vierestä:

Haluatko tienata rahaa suosittelemalla tai mainostamalla MyCashflowta omilla sivuillasi? Aloita liittymällä TradeTrackerin julkaisijaksi ja sijoita MyCashflow mainokset kotisivuillesi.

  • Verkkokauppias pääsee vielä pidemmälle seurannan ja ylläpidon suhteen, kun muistaa pyytää kumppanuusverkoston ylläpitäjää (TradeDoubler, Advanced Media, TradeTracker) kääntämään URL:t valmiiksi sellaiseen muotoon, että kumppanuusmarkkinoinnin tuotot ovat suoraan seurattavissa kävijäseurantasovelluksesta, esimerkiksi Google Analyticsistä tai Snoobista.

  • Löytyykö teiltä itseltänne affiliateohjelmaa jonka kautta MyCashflowta voi suositella omille asiakkaille?

  • Ismo

    MyCashflow affliatehjelma löytyy TradeTrackeristä.