Kampanja🔥 Verkkokauppa vuodeksi nyt -50 %. Lue lisää ›
Kaikki artikkelit
Julkaistu
1.1.2017
Tämä artikkeli on yli 4 vuotta vanha ja saattaa sisältää vanhentunutta tietoa.

Maksutavat ja toimitusehdot konversio-optimoinnissa

Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat olennaisesti tuotteiden hinnat, toimituskulut, toimitusehdot sekä maksutavat - ja kuinka verkkokauppa näistä viestii. Konversio-optimoinnilla voit vaikuttaa siihen, ettei ostaminen keskeydy puutteellisen informaation vuoksi.

Asiakas on löytänyt verkkokaupastasi mieleisensä tuotteet, lisännyt ne ostoskoriin ja siirtynyt kassalle. Verkkokauppasi on tähän mennessä siis onnistunut tarjoamaan asiakasta miellyttävän ostokokemuksen, ja ostotapahtuma on jo loppusuoralla. Vielä ei tule kuitenkaan huokaista helpotuksesta, sillä tässäkin vaiheessa ostotapahtuma voi keskeytyä monesta syystä.

Yllättävät kulut, epäselvä viestintä tilauksen ehdoista, liiallinen mainonta ja puutteelliset maksuvaihtoehdot ovat kaikki syitä, jotka voivat kumota asiakkaan ostopäätöksen viime hetkellä. Nämä tekijät vaikuttavat oleellisesti asiakkaan ostokokemukseen ja verkkokaupan luotettavuuteen. Kasvattamalla verkkokaupan luotettavuutta maksamiseen ja muihin tilausten ehtoihin liittyen varmistat, ettei asiakas keskeytä ostotapahtumaansa epäselvän tai harhaanjohtavan informaation vuoksi.

Maksu- ja toimitusvaihtoehtojen kehittäminen on yksi tapa toteuttaa verkkokaupassa konversio-optimointia.

Jos konversio ja konversio-optimointi ovat sinulle vieraita käsitteitä, tutustu myös postauksiimme, joissa avaamme näitä termejä kattavammin:

Alla käydään läpi joitakin toimenpiteitä maksu- ja toimitustapojen optimoimiseksi.

1. Esitä tuotteiden hinnat ja toimituskulut selkeästi

Tuotteiden hintojen sekä mahdollisten toimituskulujen tulee olla selkeästi ja avoimesti esillä. Toiseksi yleisin syy ostotapahtuman keskeyttämiseen on nimittäin se, että lähetykseen lisätään toimituskulut, joita ei ollut ilmoitettu aikaisemmin. Yllättävät lisäkustannukset ja harhaanjohtava hinnoittelu ovat siis varmoja keinoja menettää asiakas.

Toimituskulujen lisäämistä pohdittaessa kannattaa myös pitää mielessä, että jopa joka viides suomalainen jättää ostokset tekemättä, jos tilaukseen lisätään toimituskulut.

2. Esitä yhteystiedot, toimitusehdot, palautuskäytännöt sekä tietosuoja selkeästi

Esitä verkkokaupan yhteystiedot ja asiakaspalvelun puhelinnumero selkeästi sivustolla. Se, että asiakkaan yhteydenotto on tehty helpoksi, lisää entisestään asiakkaan luottamusta verkkokauppaasi. Myös toimitusehdot, tietosuoja ja palautuskäytännöt on hyvä olla selkeästi esillä.

Yleinen käytäntö on lisätä yhteystiedot joka sivun alaosan footer-osioon, kuten MyCashflow'n oletusteemassa on tehty. Lisäksi verkkokaupassa kannattaa olla oma sivu yhteystiedoille, johon voidaan lisätä myös yhteydenottolomake käyttämällä {ContactForm}-tagia. Toimitusehtoihin kannattaa olla linkki kassalta, minkä lisäksi toimitusehtosivun kannattaa olla löydettävissä verkkokaupan navigaation kautta.

3. Tarjoa useita maksuvaihtoehtoja

Tarjoa ostajille muita maksuvaihtoehtoja luottokortilla maksamisen lisäksi. Jotkut asiakkaat eivät halua luovuttaa luottokorttitietojaan verkkokaupassa, ja muiden maksuvaihtoehtojen puuttuminen voi johtaa ostotapahtuman keskeytymiseen.

Maksuvaihtoehtoja mietittäessä tulee ottaa huomioon kohderyhmä, sillä esimerkiksi sukupuolten välisissä maksutottumuksissa on eroja. Myös tuotteiden hinnat vaikuttavat maksuvaihtoehtojen valintaan. Esimerkiksi kalliita tuotteita myyvien verkkokauppojen tulee sisällyttää osamaksu-maksutapa perinteisten verkkopankki- ja luottokorttimaksujen lisäksi.

4. Älä häiritse ostajien maksamista liiallisella mainonnalla

Monet verkkokaupat sijoittavat maksusivulle mainoksia tuotteistaan tai linkkejä blogiinsa. Liiallinen mainonta saattaa kuitenkin ärsyttää ostajia jopa niin paljon, että he jättävät ostotapahtuman kesken. Sisällytä kassalle ainoastaan oleellista informaatiota. Mainoksia sekä tuotesuosituksia voidaan ja kannattaakin sijoittaa ostoskorisivulle ja muille sivuille ennen kassalle siirtymistä.

5. Rakenna luottamusta eri keinoin

Asiakkaat eivät osta verkkokaupasta, johon he eivät luota. Asiakkaan luottamuksen ansaitseminen edellyttää avoimuutta hinnoittelussa, toimituskuluissa, toimitusehdoissa sekä palautuskäytännöissä. Myös mahdolliset sertifikaatit sekä verkkokauppasi hyväksymien maksutapojen logot on hyvä olla selkeästi esillä, sillä ne lisäävät osaltaan verkkokauppasi luotettavuutta asiakkaan silmissä.

MyCashflow-verkkokaupasta saat erittäin edullisesti lisäpalveluna SSL-sertifikaatin, jolla suojaat asiakkaiden asioinnin verkkokaupassasi.

Päivitys 6.3.2020: Maksuttomat SSL-sertifikaatit ovat nyt saatavilla kaikissa MyCashflow'n maksullisissa paketeissa – asennettuna ja veloituksetta asiakaspalvelumme kautta!

Lataa markkinointi­kalenteri maksutta!

Täytä lomakkeelle tietosi – saat markkinointikalenterin sähköpostiisi.

Tilaa opas
Kampanja 🔥

Verkkokauppa vuodeksi puoleen hintaan

Hyödynnä kampanja ja aloita myynti verkossa: nyt saat MyCashflow-verkkokaupan ensimmäisen vuoden kuukausimaksut puoleen hintaan, kun perustat verkkokaupan 30.4. mennessä ja valitset vuosilaskutuksen.

Tutustu kampanjaan

Uusimmat artikkelit

Myy mitä vain, kenelle vain – nyt ensimmäinen vuosi puoleen hintaan

Aloita kokeilujakso ›Kampanja🔥