Joulukalenteri: 22. Hakusanatutkimukset ja sijoitusten seuranta

Panostukset hakukoneoptimointiin voivat olla verkkokaupan paras investointi. Hakukoneoptimointi tuottaa yleensä paljon hyvälaatuisia kävijöitä ja alkuinvestointien jälkeen kävijät ovat myös ilmaisia. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, jossa tulokset tulevat hitaasti ja ilman oikeita työkaluja se voi osoittautua erittäin hankalaksi. Hakusanatutkimukset ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia. Mikäli liiketoiminnalle tärkeimpiä sanoja ei tunnisteta voivat investoinnit valua täysin hukkaan. Hyvä tapa…

Panostukset hakukoneoptimointiin voivat olla verkkokaupan paras investointi. Hakukoneoptimointi tuottaa yleensä paljon hyvälaatuisia kävijöitä ja alkuinvestointien jälkeen kävijät ovat myös ilmaisia. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, jossa tulokset tulevat hitaasti ja ilman oikeita työkaluja se voi osoittautua erittäin hankalaksi.

Hakusanatutkimukset ovat tärkeä osa hakukoneoptimointia. Mikäli liiketoiminnalle tärkeimpiä sanoja ei tunnisteta voivat investoinnit valua täysin hukkaan. Hyvä tapa tunnistaa tuottavat hakusanat on ostaa ensin AdWords-mainontaa ja katsoa tuottavimmat hakusanat ja -fraasit, joille optimointia lähdetään tekemään.

Hakukonesijoitusten seuranta on myös tärkeää ja voi osoittautua hankalaksi, jos optimoituja sanoja on kymmenittäin. Toki itse hakuja tekemällä voi tarkistaa oman sijoituksen, mutta nykyisin Google personoi hakuja ja omalla koneella näkyvä sijoitus voi olla ihan muuta kuin muiden näkemä. Olen usein käyttänyt tätä työkalua hakukonesijoitusten tarkistamiseen eri hakusanoilla. Se ei kuitenkaan kerro historiatietoa sijoituksista ja sen kehityksestä, joten olen siirtynyt käyttämään RankTracker nimistä ohjelmaa. Se tarkistaa sijoitukset annetuilla avainsanoilla nopeasti ja sisältää lukuisia raportteja, kuten listan eniten potentiaalia sisältävistä sanoista, sekä työkaluja avainsanatutkimuksiin. Uusin RankTrackerin 5 versio sisältää myös kilpailijoiden seurannan, joka on erityisen kätevä, kun kilpailu kärkipaikasta on kovaa.

Mielestäni RankTracker on hyödyllinen työkalu verkkokauppiaalle vaikka hakukoneoptimointi olisi ulkoistettu. Sen avulla voit ainakin seurata miten ostettu hakukoneoptimointi on tuottanut tulosta etkä osta sikaa säkissä. Lisäksi saat sieltä hyödyllisiä vinkkejä sanoista, joita kannattaa käyttää tuotteiden ja tuoteryhmien kuvauksissa.