Joulusesonki alkaa – 5 vinkkiä parempaan joulumyyntiin

Verkkokaupan tärkein sesonki on ovella. Keräsimme yhteen viisi toimenpidettä, joilla varmistat, että verkkokauppasi on valmis parhaaseen mahdolliseen joulumyyntiin.

Joulunalusaika on lähes kaikkien verkkokauppojen paras sesonki, ja siksipä siihen kannattaakin valmistautua huolella. Kesällä julkaistun uuden hakukoneemme ominaisuuksia hyödyntämällä ja panostamalla verkkokauppasi helpompaan asiointiin mm. personoidun markkinoinnin ja livechatin avulla varmistat, että saat sesongista kaiken irti.

Joulumyyntiin valmistautuessa on hyvä testata verkkokauppasi ostoprosessi myös mobiililaitteilla ja tarkistaa, että esimerkiksi tarjoamasi toimitustavat sopivat myös asiakkaillesi.


1. Hyödynnä uuden hakukoneen älykkäät ominaisuudet myös kauppasi teemassa

MyCashflow-verkkokauppasi sisäinen hakukone päivittyi kesällä. Osa hakukoneen ominaisuuksista on käytössäsi automaattisesti, mutta voit parantaa asiakkaan hakukokemusta huomattavasti ottamalla teemassa käyttöön uusia älykkäitä ominaisuuksia:

  • Esitä suosituimmat hakusanat etusivulla. Näin ohjaat vierailijoita tutustumaan suosituimpiin tuotteesi näyttämällä suosittuja hakusanoja (jotka tuottavat tuloksia) suoraan hakukentän yhteydessä. Näin asiakkaasi voi etsiä kirjoittamatta.
  • Hakusanaehdotukset asiakkaan kirjoittaman tekstin mukaan. Monet verkkokaupat esittävät suoraan hakutuloksia (tuotteita) asiakkaan kirjoittaessa. Tämä toimii hienosti pienellä tuotevalikoimalla, mutta isolla valikoimalla kävijä joutuu usein kirjoittamaan koko hakusanan saadakseen etsimänsä tulokset. Voit esittää tuotteiden lisäksi asiakkaalle hakusanaehdotuksia hänen kirjoittamansa tekstin pohjalta. Tämä nopeuttaa hakua ja auttaa asiakasta löytämään sopivat hakusanat.
  • Mahdollista hakutulosten rajaaminen tuoteryhmän, tuotemerkin ja hinnan mukaan. Näin asiakkaasi voi rajata hakutuloksia juuri omien mieltymystensä mukaiseksi. Kun asiakkaasi esimerkiksi etsii ”talvihousuja”, voi hän hakusivulla rajata tulokset vaikkapa ”Miesten vaatteet”-tuoteryhmään, ”Adidas”-brändiin ja 100–150 € -hintaluokkaan. Muutamalla klikkauksella asiakas näkee valikoimasta vain juuri sopivat tuotteet ja ostaminen on mukavampaa.

Lisätietoja uudesta hakukoneestamme löydät älykkään hakutoiminnon esittelysivulta Verkkokaupan haku. Teeman suunnitteluoppaasta löydät puolestaan ohjeet uusien hakuominaisuuksien lisäämisestä verkkokaupan ulkoasuteemaan.

Halutessasi voit pyytää tarjouksen muutostyöstä myös kumppaneiltamme tai myynnistämme.


2. Personoitu markkinointi myy paremmin

Hyödynnä Nosto-palvelu verkkokauppasi markkinoinnissa. Palvelun avulla asiakkaille voidaan esittää personoituja tuotesuosituksia. Kun aktivoit MyCashflow-hallintatyökalussasi Nosto-laajennuksen ja luot kauppaversioille omat Nosto-tilit, alkaa kävijöiden selaus- ja ostohistorian kerääminen Noston pilvipalveluun, jossa datalouhinnan ja oppivien algoritmien keinoin luodaan eri asiakkaille heidän käyttäytymiseensä perustuvia suosituksia.

Näitä personoituja suosituksia voidaan esittää asiakkaille eri kanavissa:

  • Tuotesuositukset verkkokaupassa ovat Noston jokaiselle kävijälle personoituja suosituksia verkkokauppasi valikoimasta. Huomaa, että näiden sopiva asettelu on tärkeää, ettet ohjaa liikaa myyntiä tapahtumaan Noston kautta vaan tuet verkkokauppasi nykyisiä suosituksia personoiduilla nostoilla.
  • Käyttäytymisen mukaan toimivat popup-viestit aktivoituvat kaupassa esimerkiksi silloin, kun asiakas on poistumassa verkkokaupastasi. Popup-viestissä voidaan tarjota esimerkiksi alennuskoodia, joka voi olla ratkaiseva yllyke kaupan toteuttamiseen.
  • Facebook-mainokset ovat kävijälle Facebookin virrassa esitettäviä mainoksia. Mainosten avulla saat pidettyä verkkokauppaasi asiakkaan mielessä vielä senkin jälkeen kun asiakas on poistunut kaupasta.
  • Jälkimarkkinointi sähköpostitse on erittäin tehokasta viestintää. Esimerkiksi ostoskorin kesken jättäneelle asiakkaalle voidaan lähettää sopivan ajan kuluttua muistutus kesken jääneestä ostoskorista.

Asennamme Noston MyCashflow’n oletusteemaa käyttäviin verkkokauppoihin ja Teemakaupasta hankittuihin ulkoasuihin ilman eri veloitusta.

Nosto-palvelun voit tilata verkkokauppasi hallinnasta aktivoimalla Nosto-laajennuksen. Lisätietoja ja tarkemmat ohjeet löydät palvelun esittelysivulta: Nosto – palvelut verkkokaupan markkinointiin | MyCashflow. Kysy myös tarjous Noston asennuksesta yksilölliseen ulkoasuun asiakaspalvelustamme.


3. Livechatillä parempaa palvelua ja lisämyyntiä

Chat-toiminto on osoittautunut erittäin toimivaksi työkaluksi paitsi verkkokaupan asiakaspalveluun myös henkilökohtaiseen lisämyyntiin. Chat-keskustelun aloittamisessa on huomattavasti pienempi kynnys kuin sähköpostilla tai soittamalla lähestymiseen.

Livechatin avulla asiakkaalle voidaan suositella juuri hänen tarpeeseensa soveltuvia tuotteita ja lisätarvikkeita henkilökohtaisesti. Lisäksi, kun verkkokaupan kävijälle tarjotaan nopea mahdollisuus palautteeseen, voidaan verkkokaupan käytettävyyden kipukohdat tunnistaa helpommin.

Uutena palveluna saat nyt kauttamme palkitun Zopim Live Chat -ohjelmiston verkkokauppasi asiakaspalvelun tueksi.

Zopim Live Chatissä on ilmainen ja sitoumukseton 14 päivän kokeilujakso. Lisäksi tarjoamme asennuksen kaupan päälle.

Lisätietoja, hinnat ja tilauslomakkeen löydät palvelun esittelysivulta: Zopim – palvelut verkkokaupan markkinointiin | MyCashflow.

Päivitys 5.8.2016: Zopim lakkauttaa jälleenmyyntiohjelmansa, eikä palvelu ei ole enää saatavilla MyCashflow’n kautta.


4. Tarjoa asiakkaillesi sopivat toimitustavat

Postnordin tutkimuksen mukaan 30 % suomalaisista asiakkaista haluaa tilauksensa toimitettavan postilaatikkoon asti. Noutopisteestä tai pakettiautomaatista tilauksensa noutaa mieluiten kuitenkin noin puolet (52 %) asiakkaista.

Verkkokauppa Pohjoismaissa 2015 Q2 | Postnord Lähde: Postnord: Verkkokauppa Pohjoismaissa 2015 Q2

Tilasto ei luonnollisesti välttämättä päde juuri sinun verkkokauppasi asiakaskuntaan, mutta tarjoamalla toimitukset sekä postilaatikkoon että noutopisteeseen ja pakettiautomaattiin, katat 82 prosenttia suomalaisten asiakkaiden toimitustapatoiveista.

Myös kansainväliseen logistiikkaan parannuksia

Verkkokaupan logistiikka ei ole enää kansainvälistymisen suurin este. Logistiikkayhtiöt ovat viime aikoina järjestelleet bisneksiään vastaamaan koko logistiikka-alan valtavaa muutosta, jossa suurin osa paketeista ei olekaan enää B2B-toimituksia. Paketteja viedään yhä enemmän suoraan kuluttajille, joilla on omat vaatimuksensa toimitusten joustavuuden ja palautusten suhteen.

Logistiikka-alan myllerryksestä kertoo myös se, että DB Schenker ja GLS julkistivat tekevänsä jatkossa yhteistyötä pakettien kuljetuksessa. Kumppanuussopimuksen mukaan osapuolet kuljettavat toistensa lähetyksiä Euroopan laajuisesti. Yhteistyö alkaa vuoden 2016 alussa ensin Saksassa ja sen jälkeen vaiheittain muualla Euroopassa.

Kansainväliseen logistiikkaan löytyy nykyisin paljon hyviä ratkaisuja. MyCashflow’n kumppaneista esimerkiksi Consignor (ent. EDI-Soft), GLS, DB Schenker ja Posti tarjoavat myös pienelle yritykselle sopivia palveluita.

Tutustu logistiikkakumppaneihimme: Palvelut verkkokaupan logistiikkaan | MyCashflow


5. Testaa ostaminen mobiililaitteilla

Verkkokauppiaana olet varmasti huomannut, että työpöytäkoneella ja mobiililaitteella sujuvasti toimiva ”responsiivinen verkkokauppa” on hypekäyrän huipussa ja joidenkin mielestä ainoa asia, josta kannattaa vaahdota. Heillä on pointtinsa – mobiilin internetin osalta hypekäyrän huipulta on tultu alas ja se on uusi normaali (mobiilikäyttäjiä on netissä enemmän kuin työpöytäkäyttäjiä ja näin tulee olemaan jatkossakin).

Oman verkkokaupan soveltuvuus kannattaa testata Googlen Mobiililaitesoveltuvustestillä. Tarkempia tietoa verkkokauppasi yksittäisten sivujen soveltuvuudesta mobiilikäyttöön löydät Google Search Consolen Mobiilikäyttösivulta (ent. Webmaster Tools), joka listaa sivuilta mahdolliset löytyneet ongelmat ja kertoo myös tarvittavat toimenpiteet niiden ratkaisemiseksi.

google_mobilesoveltuvuustesti_teemakauppa

Responsiivisuus ei tarkoita sitä, että vain verkkokauppasi etusivu näyttää kivalta uusimmalla iPhonella tai iPadilla. Verkkokaupan jokaisen sivun ja koko ostoputken tulee toimia sujuvasti ilman että ostajan tarvitsee zoomailla, käännellä näyttöä, kikkailla tai varsinkaan siirtyä kannettavalle tietokoneelleen viimeistelemään tilaus. Eikä kyse ole vain Applen laitteista vaan kaikista mobiililaitteista. Kannattaa siis testata koko ostoprosessi, eikä vain vilkaista etusivun asettelua, ja mahdollisimman monella eri laitteella.

Responsiivisuuden lisääminen vanhaan teemaan voi tulla kalliimmaksi kuin kokonaan uusi responsiivinen teema.

Mitä kansainvälisempi bisneksesi on, sitä tärkeämpää on, että verkkokauppasi asiointi on nopeaa ja sujuvaa myös vanhemmilla ja halvemmilla Android-laitteilla. Web-suunnittelijat tietävät, että Android 2.2 on uusi Internet Explorer -selain, jolla on suuri markkinaosuus ja mahdoton saada sivuja toimimaan oikein ja nopeasti.

Testaaminen ja jokaisen virheen/häiriön korjaaminen on niin kallista, ettei se ole välttämättä mahdollista. Siksi on tärkeää keskittyä olennaiseen:

  • Tee testitilauksia mobiililaitteilla. Toimi kuten asiakkaasi eli selaa verkkokaupan tietoja ja tuotteita laajasti. Lisää tuotteita ostoskoriin, vaihda ostoskorin sisältöä ja kokeile eri toimintoja aivan kuten asiakkaasi tekevät.
  • Pyydä tuttujasi, asiakkaitasi ja kollegoitasi testaamaan. Jos voit katsoa vierestä, miten verkkokauppaasi käytetään antamatta liikaa ohjeita, voit huomata valtavia ongelmia tai saada erittäin hyödyllisiä ”välähdyksiä”.
  • Korjaa tärkeimmät ostamisen estävät tai sitä merkittävästi vaikeuttavat ongelmat.

Huomaa, että responsiivisuuden lisääminen vanhaan teemaan voi tulla kalliimmaksi kuin kokonaan uuden teeman suunnittelu alusta lähtien responsiiviseksi. Tämä kannattaa pitää mielessä mikäli korjausten hintalappu näyttää karkaavan käsistä.

Teemakaupan valikoima uudistui!

Uudistimme teemakaupan valikoimaa. MyCashflow’n teemakaupan kaikki ulkoasut ovat nyt täysin responsiivisia, ja lisäksi saatavilla on kaksi kokonaan uutta verkkokaupan ulkoasua.

pure-light

Jos siis etsit nopeaa ratkaisua responsiivisuuden lisäämiseen, hanki verkkokaupallesi uusi ulkoasu teemakaupastamme, ja polkaise teema paikoilleen!


Näillä eväillä toivotamme menestyksellistä joulunalusaikaa! Ja luonnollisesti, jos tarvitset apua verkkokauppasi käytössä, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme mielellämme!