Helpota verkkokaupassa asiointia – paranna konversiota

Tuotteiden hakemisen, selaamisen ja ostamisen helppous vaikuttavat olennaisesti verkkokaupan käyttökokemukseen. Panostamalla asioinnin vaivattomuuteen parannat usein myös verkkokaupan myyntiä ja muita konversioita.

Menestyvä verkkokauppa ei ainoastaan houkuttele runsaasti kävijöitä, vaan onnistuu myös muuttamaan heidät maksaviksi asiakkaiksi. Mitä paremman käyttökokemuksen verkkokauppasi tarjoaa, sitä useammat ostajat vievät ostotapahtumansa päätökseen. Oleellista on rakentaa verkkokauppa niin, että asiointi on saumatonta alusta loppuun.

Konversio-optimointi tarkoittaa toimenpiteitä, joiden avulla teet tuotteiden hakemisen, selaamisen sekä ostamisen helpoksi, ja tarjoat näin parempia ostokokemuksia. Tärkeää on myös ottaa paremmin huomioon jatkuvasti kasvavan mobiililaitteilla shoppailevien ostajien joukko ja  parantaa verkkokaupan käytettävyyttä mobiililaitteilla.

Jos konversio on sinulle uusi käsite, lue myös postauksemme jossa selitämme aiheeseen liittyvät keskeiset termit.

1. Seuraa aktiivisesti verkkokaupan konversiotasoa

Verkkokaupan kävijäliikennettä tulee aina seurata Google Analyticsillä tai muulla kävijäseurantaohjelmistolla, jolla onnistuu sivunlatausten lisäksi myös tavoitteiden ja myynnin seuranta. Määrittele konversioksi vähintään tilaustapahtumat, mutta myös muita tavoitteita tilanteesi mukaan.

Seuraa konversiotasoa kokonaisuutena mutta myös segmenteittäin. Esimerkiksi suomen- ja englanninkielisten kauppaversioiden erillinen seuranta on hyödyllistä. Voit segmentoida asiakkaita myös työpöytä- ja mobiilikäyttäjiin, eri markkinointikanavista saapuviin kävijöihin ja niin edelleen.

Katso myös ohjeet Google Analyticsin asentamiseen. Muista laittaa Analytics kuntoon mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, koska seurantatietoihin ei pääse takautuvasti käsiksi ajalta, jolloin Analytics ei ole ollut käytössä.

Jos käytössäsi on useita kauppaversioita, katso myös ohjeet seurannan määrittelyyn useille versioille.

2. Tee navigaatiosta mahdollisimman selkeää

Ostajat haluavat asiointinsa sujuvan mahdollisimman sujuvasti alusta loppuun. Verkkokaupan navigaatio tulee siis tehdä mahdollisimman selkeäksi. Hyvä navigaatio mahdollistaa esimerkiksi tuotteiden nopean ja vaivattoman selaamisen.

Alla on listattu joitakin tekijöitä, joilla navigaatiota on mahdollista helpottaa:

  • Valikko on järjestelty loogisesti ja intuitiivisesti. Tuotteet löytyvät sieltä, mistä asiakkaat odottavatkin niiden löytyvän.
  • Valikko on mahdollisimman tiivis. Yhdellä tuoteryhmän tasolla on vain 4–8 rinnakkaista tuoteryhmää.
  • Asiakkaan helppo palata takaisin ylemmälle tasolle.
  • Asiakkaan on helppo palata etusivulle.
  • Valikko kertoo asiakkaalle koko ajan hänen nykyisen sijaintinsa kaupassa.
  • Valikkokohtien nimeäminen on yhdenmukaista ja selkeää. Kannattaa myös miettiä tuotteiden kohderyhmiä kun nimeät tuoteryhmiä (esim. Miesten paidat, Naisten paidat, jne.)
  • Linkit näyttävät selkeästi klikattavilta elementeiltä.
  • Navigaatio antaa selkeän palautteen, kun joku kohta on valittuna tai hiiren kursori on viety kohdan päälle.
  • Sivuston hierarkia käy selkeäsi ilmi navigaatiosta

3. Lisää CTA-painikkeita tuotesivuille

Call-to-action -painike on toimintaan ohjaava nappi tai grafiikka, jonka tavoitteena on ohjata asiakasta eteenpäin ostotapahtumassa. Esimerkiksi Lisää tuote ostoskoriin-painike ohjaa asiakasta selkeästi toimintaan. Asiakasta on myös tärkeää ohjata kassalla viemään tilaus loppuun CTA-painikkeiden avulla.

CTA-painikkeita sijoitellessa kannattaa myös tavoitella mikrokonversioita, eli verkkokaupan pienempiä tavoitteita myynnin lisäksi. Jos asiakas ei osta, niin mikä olisi seuraavaksi paras vaihtoehto? Seuraaminen Facebookissa, uutiskirjeen tilaaminen, kilpailuun osallistuminen, vai kenties lisätiedon kysyminen? Myös näihin toimiin kannattaa ohjata CTA-painikkeilla.

MyCashflow-verkkokaupassa sinun ei tarvitse huolehtia CTA-painikkeista erikseen, koska ne kuuluvat verkkokaupan “vakiovarustukseen”. Esimerkiksi ostoskoripainikkeet, uutiskirjeiden tilauslomakkeet ja yhteydenottolomakkeet ovat selkeästi esillä kaupassa – tai jos kaupan ulkoasuteema ei sisällä niitä, ne on helppo tarvittaessa ottaa käyttöön. Joka tapauksessa voit muokata kaikkien painikkeiden tekstejä verkkokaupan sanakirjan kautta.

CTA-painikkeet kannattaa joka tapauksessa nostaa tärkeimmäksi osaksi käyttöliittymää. Tämä tarkoittaa että niistä tehdään sijainnin ja visuaalisten keinojen avulla mahdollisimman näkyviä asiaankuuluvilla sivuilla. Esimerkiksi kassalla tilauksen vahvistuspainikkeen on syytä olla suuri ja näkyvän värinen, että se ei jää huomaamatta asiakkailta.

4. Esitä ostoskori selkeästi joka puolella kauppaa

Ostajilla on tapana palata tutkimaan valitsemiaan tuotteita kesken ostotapahtuman. Tämän vuoksi heillä täytyy olla jatkuva pääsy aiemmin luomaansa ostoskoriin vierailunsa aikana. Eräs selkeä vaihtoehto on sijoittaa suurehko ostoskoripainike sivuston oikeaan yläkulmaan.

Esimerkiksi MyCashflow’n oletusteemassa ostoskoripainike on selkeästi näkyvillä jokaisen sivun yläkulmassa. Painikkeen takaa avautuu valikko, josta asiakas pääsee muokkaamaan ostoskoriaan tai hyppäämään suoraan kassalle viimeistelemään ostoksensa.

5. Sisällytä verkkokauppaasi hakutoiminto

Hakupalkki on tärkeä osa verkkokaupan navigaatiota, sillä yhtä tuotetta on vaikea löytää lukuisten vaihtoehtojen joukosta ilman hakutoimintoa. Hakupalkin puuttuessa asiakas saattaa turhautua sivustolla harhailemiseen ja poistua verkkokaupasta ostamatta. Edistyneen hakutoiminnon avulla asiakas löytää haluamansa tuotteet verkkokaupasta nopeasti ja vaivattomasti.

Myös hakutoiminto sisältyy MyCashflow-verkkokaupan vakiovarustukseen (maksullisissa palvelupaketeissa hakukone on edistyneempi). MyCashflow’n hakukoneen indeksi on rakennettu niin, että sisäisen ja Googlen hakukoneoptimoinnin välillä on selkeä yhteys. Google-optimointi auttaa siis sisäisen haun optimoinnissa – ja toisinpäin.

6. Panosta mobiilikäytettävyyteen

Mobiililaitteilla ostaminen yleistyy kiihtyvää tahtia, joten verkkokaupoilla ei ole enää nykypäivänä varaa jättää huomioimatta mobiilikäyttäjien tarpeita. Responsiivisesti suunniteltu verkkokauppa skaalautuu saumattomasti älypuhelimen tai tabletin näytölle ja tarjoaa miellyttävän käyttökokemuksen mobiilikäyttäjille.

MyCashflow’n oletusteema sekä Teemakaupassa myytävät teemat ovat responsiivisia, ja niiden toimivuus on testattu laajasti myös erikoisemmilla mobiiliselaimilla. Teemakaupan teemat voi toteuttaa myös ei-responsiivisesti. Suosittelemme, että teet testitilauksia eri mobiililaitteilla omassa verkkokaupassasi ja tutkit mobiililaitteiden konversioasteita Google Analyticsissä. Näin mahdolliset käytettävyysongelmat tulevat ilmi ja korjattua ennen kuin asiakkaat törmäävät niihin.