Mahdollista lisämyynnit konversio-optimoinnilla

Konversio-optimoinnilla et ainoastaan muuta kävijöitä maksaviksi asiakkaiksi, vaan mahdollistat myös lisämyynnit verkkokaupallesi. Tässä postauksessa annamme joitakin käytännön vinkkejä myynnin kasvattamiseen.

Asiakas ei verkkokauppaan saapuessaan välttämättä itsekään tiedä tarkalleen, mitkä tuotteet häntä kiinnostavat ja mitä hän haluaa ostaa. Verkkokaupan tuotevalikoimasta voi asiakkaalta helposti jäädä monia kiinnostavia tuotteita löytämättä varsinkin, jos verkkokaupan navigaatio ei ole kohdallaan.

Voit kuitenkin eri keinoin auttaa asiakasta kartoittamaan tarpeitaan ja löytämään itselleen sopivat tuotteet. Esimerkiksi tuotesuosituksilla sekä live chatin kautta onnistuvalla henkilökohtaisella asiakaspalvelulla voit helposti hankkia verkkokaupallesi lisämyyntiä.

Jos konversio ja konversio-optimointi ovat sinulle uusia käsitteitä, lue myös seuraavat blogipostaukset, joissa kerromme tarkemmin näistä aiheista:

1. Tarjoa asiakkaalle katseltavaa tuotetta täydentävillä tuotteilla

Verkkokaupoissa tuotteiden lisämyynti on suhteellisen helppoa. Verkkokauppasi tulisi suositella asiakasta katselemaan tuotteeseen perustuvia, tätä tuotetta kenties jotenkin täydentäviä tuotteita. Asiakkaan ostaessa vaikkapa paitaa voi suositeltava tuote olla esimerkiksi solmio. Tämä on hyvä keino kasvattaa myyntiä, sillä monet ostajat ovat valmiita täydentämään valitsemaansa tuotetta.

2. Ehdota asiakkaalle samankaltaisia tuotteita tuotesivulla ja sähköpostitse

Vaikka jokainen verkkokaupan tuotesivu keskittyy yhden tuotteen mahdollisimman kattavaan esittelyyn, tuotesivulla on tavanomaista mainostaa myös muita tuotteita. Tämän tavoitteena on saada asiakas ostamaan enemmän tuotteita katsellun tuotteen lisäksi.

MyCashflow’ssa tuotesuosituksia luodaan määrittelemällä tuotteille ristiinmyyntivaihtoehtoja. Näillä tarkoitetaan tuotteen samankaltaisia ja yhteensopivia tuotteita, joita esitetään eri puolilla kauppaa, kun asiakas tarkastelee tuotetta tai on valinnut sen ostoskoriin. Ulkoasuteemassa voidaan esittää myös tuotelistoja, joihin poimitaan tuotteita, joita on ostettu usein asiakkaan valitsemien tuotteiden kanssa.

Asiakkaalle kannattaa tuotesivulla tarjota lähtökohtaisesti samankaltaisia tuotteita kuin hän on parhaillaan katsomassa. Näin asiakas voi keskittyä juuri niihin tuotteisiin, joiden pariin hän on hakeutunut.

Voit liittää MyCashflow-verkkokauppaasi myös varsinkin suuremmille tuotevalikoimille sopivan Nosto-palvelun, joka generoi automaattisesti asiakkaan ostohisoriaan ja käyttäytymiseen perustuvia personoituja tuotesuosituslistoja. Noston avulla voit myös lähettää asiakkaalle sähköpostitse hänen käyttäytymiseensä perustuvia tuotesuosituksia.

3. Esitä tarjoukset selkeästi

Tarjousten tulee olla selkeästi näkyvillä, ja paras vaihtoehto on sijoittaa ne heti etusivulle. Tiettyyn tuotteeseen jollakin tavalla liittyvät tarjoukset on hyvä sijoittaa myös kyseiselle tuotesivulle. Näin kannattaa tehdä erityisesti silloin, kun halutaan saada asiakas ostamaan paranneltu versio standardimallista tai lisäosia johonkin tiettyyn tuotteeseen. Asiakkaan katsellessa esimerkiksi älypuhelinta kannattaa hänelle näyttää myös tarjouksessa oleva suojakotelo älypuhelimelle.

Lisäksi tarjouksien on hyvä löytyä myös päätuoteryhmien sivuilta. Usein Tarjoukset- tai Kampanjat-linkki kannattaa lisätä myös kaupan päävalikkoon. Ajankohtaiset kampanjat voi tulostaa myös omana valikkonaan.

4. Tarjoa live chat -palvelu ostamisen tueksi

Asiakkaat arvostavat nopeaa ja henkilökohtaista asiakaspalvelua. Live chat -palvelun avulla asiakkaat voivat esittää suoraan henkilökunnalle ostamiseen liittyviä kysymyksiä. Asiakaspalvelija voi reaaliajassa auttaa tuotteen valinnassa tai asiakasta askarruttavissa ongelmissa.

Live chatin ehdoton valtti on vaivattomuus: asiakkaat voivat kysyä helposti asioita, joita heidän ei muuten tulisi välttämättä kysyttyä. Nämä kesken ostamisen mieleen tulevat kysymykset voivat olla ostopäätökseen hyvin olennaisesti vaikuttavia. Asiakkaan kynnys ottaa yhteyttä taas kasvaa, jos vaihtoehtoina on ainoastaan asiakaspalveluun soittaminen tai sähköpostin lähettäminen. Kansainvälisten tutkimusten mukaan 73 % ostajista haluaa olla yhteydessä asiakaspalveluun live chatin avulla, 63 % sähköpostilla ja vain 44 % puhelimitse.

Asiakaspalvelu live chatin avulla mahdollistaa myös henkilökohtaisen lisämyynnin, ja se on edullinen asiakaspalvelun muoto esimerkiksi puhelimeen verrattuna.

MyCashflow’hun voit asentaa Zopim-chatin valmiina laajennuksena.