6 tapaa hyödyntää sähköpostia verkkokaupassa

Monipuolisen sähköpostiviestinnän avulla verkkokauppa rakentaa kannattavia asiakassuhteita, kehittää toimintaansa ja kasvattaa myyntiään. Kokosimme yhteen joitakin verkkokaupoille hyödyllisiä sähköpostiviestinnän muotoja.

Sähköpostimarkkinointi on verkkokaupan tärkeimpiä myynnin rakentajia. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan verkkokaupan tarjontaa kohdentaa asiakkaille, jotka haluavat saada ajankohtaista tietoa verkkokaupan tarjouksista ja tuotteista, ja ohjata heidät kätevästi heitä kiinnostavien tuotteiden äärelle. Sähköpostimarkkinointi soveltuu erinomaisesti myös tiukemman markkinointibudjetin kanssa tasapainoileville verkkokaupoille, sillä se tuo moninkertaisen tuoton suhteessa alkuinvestointeihin ja sähköpostien lähettämisen kustannuksiin.

Sähköpostimarkkinoinnin ehdottomia valtteja ovat sen edullisuus ja tehokkuus.

Sähköpostimarkkinointi on edelleen yksi tehokkaimmista digitaalisen markkinonnin kanavista, joka peittoaa kirkkaasti esimerkiksi sosiaalisen median ja bannerimainokset. Sähköpostimarkkinoinnin tehosta ovat aiemmin kirjoittaneet mm. Custora, Econsultancy ja OptinMonster. Tarkasti kohdennetun sähköpostimarkkinoinnin avulla verkkokauppa myös rakentaa syvempää suhdetta asiakkaaseen ja ohjaa asiakasta eteenpäin tämän ostopolulla.

Tässä artikkelissa käymme läpi muutamia erilaisia sähköpostiviestinnän muotoja, joita verkkokaupan on mahdollista hyödyntää asiakkaiden tavoittamisessa ja sitouttamisessa.

1) Uutiskirje

Uutiskirjeet ovat verkkokaupan sähköpostimarkkinoinnin perusta. Uutiskirjeillä asiakkaita tiedotetaan esimerkiksi verkkokaupan uutuustuotteista, uusista blogikirjoituksista tai muista mielenkiintoisista verkkokaupan uutisista, jotka koskettavat jollain tavalla asiakasta. Uutiskirjeiden tavoitteena voi olla paitsi myynnin kasvattaminen, myös asiakkaiden sitouttaminen. Geneeriset uutiskirjeet, jotka lähetetään kaikille markkinointiluvan antaneille asiakkaille, alkavat kuitenkin olla mennyttä maailmaa.

Sähköpostimarkkinoinnissa onkin olennaista lähettää asiakkaille heitä aidosti kiinnostavia ja hyödyttäviä viestejä. Tämä onnistuu segmentoimalla tilaajat erilaisiin ryhmiin heidän yhteystietojensa yhteydessä kerätyn tiedon pohjalta. Tämä on tärkeää tehdä viimeistään siinä vaiheessa, kun postituslistan kasvu on alkanut ottaa tuulta alleen. Eri asiakassegmenteille rakennetaan sitten erilaisia kampanjoita, joilla on omat tavoitteensa. Asiakkaat voidaan segmentoida esimerkiksi heidän ostohistoriansa tai verkkokaupassa käyttäytymisensä perusteella. Näin esimerkiksi arvokkaammille asiakkuuksille voidaan kohdistaa erilaiset kampanjat kuin kertaostajille.

MyCashflow tarjoaa laajennuksena Campaign Monitor -työkalun sähköpostimarkkinointiin. Työkalulla onnistuu kätevästi uutiskirjeiden luominen ja lähettäminen suoraan verkkokaupan hallinnasta tai palvelun oman käyttöliittymän kautta. Campaign Monitor on monipuolinen palvelu, jonka kautta lähetettyä viestejä on mahdollista räätälöidä erittäin joustavasti. Vastaanottajat on myös mahdollista segmentoida asiakasryhmien perusteella.

2) Tilaus- ja toimitusvahvistukset

Tilaus- ja toimitusvahvistukset sekä muut vahvistusviestit nähdään usein vain ns. pakollisina automaattisina kuittauksina. Niiden yhteydessä voidaan kuitenkin tuoda esiin muista, sopivasti kontekstiin liittyviä asioita.

Tilausvahvistuksen yhteydessä voi esimerkiksi pyytää palautetta tilauksen tekemisen sujuvuudesta, tai pyytää liittymään uutiskirjeen tilaajaksi, jos asiakas ei vielä ole markkinointilupaa antanut.

3) Ostoskorin hylkäys

Sähköpostimarkkinointia voi hyödyntää myös ostoskorin hylkäämisten vähentämiseksi. Asiakkaan poistuttua verkkokaupasta viemättä ostotapahtumaa loppuun hänelle lähetetään automaattisesti sähköposti, jossa pyritään ohjaamaan asiakas takaisin verkkokauppaan viimeistelemään tilauksensa.

MyCashflow tarjoaa laajennuksena sähköpostimarkkinoinnin tueksi Nosto-palvelun. Noston avulla tavoitat ostoskorin hylänneen asiakkaan uudelleen lähettämällä hänelle sähköpostin, josta hänen on helppo palata valmiiksi täyttämäänsä ostoskoriin ja viimeistellä tilauksensa. Noston avulla voit lähettää asiakkaille myös personoituja tuotesuosituksia sähköpostitse.

Käyttöoppaasta löydät ohjeet Noston markkinointisähköpostien käyttämiseen.

4) Palautekyselyt

Sähköpostilla voi toteuttaa helposti myös erilaisia palautekyselyjä. Palautekyselyt ovat tärkeä osa verkkokaupan sähköpostiviestintää, sillä niiden avulla verkkokauppa voi kasvattaa asiakasymmärrystään ja kartoittaa kehityskohteitaan.

Palautekyselyjen avulla saattaa esimerkiksi paljastua yllättäviä syitä sille, miksi asiakkaan ostotapahtuma on keskeytynyt. Asiakkaalle on myös tärkeää viestiä, että hänen toiveensa ovat tärkeitä. Palautekyselyjen avulla verkkokauppa kehittää toimintaansa vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita.

5) Asiakaspalvelu

Verkkokaupat käyvät tänä päivänä kovaa kilpailua keskenään asiakkaista, joten asiakaspalvelu on tärkeä valtti joukosta erottautumisessa. Sähköposti soveltuu erinomaisesti myös asiakaspalvelun kanavaksi. Asiakkaan yhteydenotto tulee tehdä helpoksi esittämällä asiakaspalvelun sähköpostiosoite selkeästi verkkokaupassa. Sähköpostitse tapahtuvassa asiakaspalvelussa oleellista on myös vastata asiakkaiden yhteydenottoihin ajoissa. Asiakaspalvelun allekirjoitus on myös hyvä paikka viestiä ajankohtaisista tarjouksista automaattisesti.

6) Myynnin kasvattaminen sähköpostin avulla

MyCashflow’n Interface-merkkauksen avulla voit lisätä kaupan sähköpostiviesteihin esimerkiksi kampanjatuotteita. Tämä voi olla hyödyllistä varsinkin uutiskirjeissä, joissa mainostat verkkokauppasi kampanjoita: voit ohjata asiakkaat suoraan alennuksessa olevien tuotteiden omille sivuille.

Tilaus- ja toimitusvahvistuksiin taas voi olla hyödyllistä lisätä esimerkiksi yhteensopivia ja samankaltaisia tuotteita siltä varalta, että nämä ovat jääneet asiakkaalta huomaamatta verkkokaupassa. Ristiinmyyntituotteita kannattaa mainostaa myös verkkokaupan ostoskorissa ja mahdollisesti kassalla, jotta nämä eivät mene asiakkaalta ohi.

Sähköpostiviestipohjien muokkaaminen edellyttää kokemusta HTML/CSS-merkkauksen käsittelystä sekä MyCashflow’n Interface-kielen tuntemusta. Kysy siis asiasta tarvittaessa verkkokauppasi teeman suunnittelijalta, joltain MyCashflow’n kumppanilta tai asiakaspalvelustamme.