Verkkokaupan web-analytiikka: sisällön kehittäminen

Yleensä verkkokaupan web-analytiikkaa eli kansankielessä kävijäseurantaa ajatellessa kävijämäärien ja konversion seuraaminen ovat tärkeimpiä. Kävijämäärätietojen hyödyntäminen verkkokaupan kehittämisessä voi olla hankalaa, koska numerot ovat monen tekijän summia. Kävijämäärä kertoo lähinnä markkinoinnin onnistumisesta ja asiakasuskollisuudesta, kun taas konversio mittaa verkkokaupan myynnin kokonaistehokkuutta. Miksi luvut sitten ovat mitä ovat? Sitä ei ne eivät kerro. Kun etsit konkreettisia parannuskohteita nettikauppaasi, kannattaa…

Yleensä verkkokaupan web-analytiikkaa eli kansankielessä kävijäseurantaa ajatellessa kävijämäärien ja konversion seuraaminen ovat tärkeimpiä. Kävijämäärätietojen hyödyntäminen verkkokaupan kehittämisessä voi olla hankalaa, koska numerot ovat monen tekijän summia. Kävijämäärä kertoo lähinnä markkinoinnin onnistumisesta ja asiakasuskollisuudesta, kun taas konversio mittaa verkkokaupan myynnin kokonaistehokkuutta. Miksi luvut sitten ovat mitä ovat? Sitä ei ne eivät kerro.

Kun etsit konkreettisia parannuskohteita nettikauppaasi, kannattaa kääntyä sisältöraporttien puoleen. Niihin perehtymällä ymmärrät paremmin asiakkaitasi, tunnistat hyvin ja heikosti toimivia sisältöjä (sivuja) ja löydät konkreettisia kehityskohteita nettikaupassasi. Sisältöraporteista näkee listan verkkokaupan sivuista ja tietoa niiden käytöstä. Google Analyticsissä sivukohtaisia tunnuslukuja ovat

  • Käynti- ja näyttökerrat
    Näyttöjen ja käyntien ero on tiivistettynä se, että kun sama kävijä käy kuusi kertaa katsomassa etusivua niin siitä kirjaantuu kävijäseurantaan yksi käynti ja kuusi näyttökertaa.
  • Välitön poistumisprosentti
    Kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä poistuu välittömästi saavuttuaan tälle sivulle.
  • Lopetusprosentti
    Kuinka moni lopettaa käynnin tälle sivulle. Suuri lopetusprosentti kertoo huonosti toimivasta sivusta, jota tulisi parantaa.
  • Keskimääräinen sivulla käytetty aika
    Kuinka pitkään kävijät viipyvät sivulla keskimäärin.
  • $-indeksi
    $-indeksiin lasketaan jokaisen sivun arvo perustuen käynnin aikana vierailtuihin sivuihin sekä käynnin myyntiin. Kuinka $-indeksi lasketaan on oman blogijuttunsa vaativa aihe. Lyhyesti se on selitettävissä niin, että jos kävijä käy 20 sivulla ja tekee käynnin aikana 40€ ostoksen, niin jokaiselle näistä sivuista annetaan $-indeksi 2€.

Näiden lukujen avulla voit tunnistaa esimerkiksi tuotesivut, joiden sisällössä olisi kehittämisen varaa.

Sisältöraporteista löytyy myös raportti, joka kertoo kävijöiden verkkokaupan sisäiseen hakuun syöttämia hakusanoja. Kannattaa myös testailla niitä ja katsoa, että hakutulokset ovat sopivia. Mikäli ne eivät ole tai palauttavat tyhjää, tulee tuotetietoja muokata siten, että tuotteet löytyvät hakua käyttäen (esim. synonyymien käyttö kuvauksissa).