Laskulla ja osamaksulla myynti netissä

Harva verkkokauppias suomessa myy mitään laskulla tai osamaksulla. Poikkeuksia on muutama: ennakkolasku tai laskun tarjoaminen yritysasiakkaille. Lasku on kuitenkin yksi vanhimmista ja yleisimmistä maksutavoista, joka on jollain tapaa tuttu jokaiselle. Onkohan edes olemassa omat asiansa hoitavaa henkilöä, joka ei ole missään tekemisissä laskujen kanssa. Tuskin. Verkkokauppiaan kannattaa ainakin harkita laskun tarjoamista maksutapana, koska se on…

Harva verkkokauppias suomessa myy mitään laskulla tai osamaksulla. Poikkeuksia on muutama: ennakkolasku tai laskun tarjoaminen yritysasiakkaille. Lasku on kuitenkin yksi vanhimmista ja yleisimmistä maksutavoista, joka on jollain tapaa tuttu jokaiselle. Onkohan edes olemassa omat asiansa hoitavaa henkilöä, joka ei ole missään tekemisissä laskujen kanssa. Tuskin.

Verkkokauppiaan kannattaa ainakin harkita laskun tarjoamista maksutapana, koska se on asiakkaalle turvallinen vaihtoehto ja lisää myyntiä.

Varoituksen sana: laskutuksen hoitaminen itse on ongelmallista

Lähtökohtaisesti en suosittele kuluttajakauppaa harjoittaville verkkokauppiaille laskutuksen hoitamista itse, koska se on vaikeaa bisnestä. Luottotappiot, perintään kuluva energia ja aika sekä yleisen hallinnon raskaus syö helposti kaikki laskutuksen tarjoamat hyödyt – ja enemmänkin. Laskutukseen ja siihen liittyviin töihin palaa helposti kymmeniä tunteja viikossa, kun täytyy hoitaa laskun lähettäminen, saapuvien maksujen seuranta ja manuaalinen kirjaus verkkokauppaohjelmistoon, epäselvien maksujen selvittely, huomautuslaskujen lähettäminen, siirrot perintään… Lista jatkuu loputtomiin.

Jos aiot hoitaa kaiken laskutukseen liittyvän hallinnon itse, niin sinun täytyy olla varma, että yrityksesi laskutusprosessit on kunnossa, teillä on tarpeeksi aikaa sekä kassa kestää luoton myöntämisen.

Hyvät uutiset: Voit ulkoistaa ongelmat niille, joille se on bisnestä

Tänä kesänä ruotsalainen Klarna on aloittanut rantautumisen Suomeen. Klarna on netin johtava tilisiirtopohjaisten maksujen ratkaisujen toimittaja, jonka valikoimasta löytyy kaksi verkkomaksupalvelua:

Laskulla

Laskulla vaihtoehto näkyy verkkokaupan kassalla muiden maksutapojen tapaan. Tilauksen yhteydessä asiakas valitsee maksutavaksi Laskulla ja verkkokauppa tekee Klarnan järjestelmää käyttäen luottotietotarkistuksen (kestää vain 0,4 sekuntia!). Kun tarkistus menee läpi, tilaus hyväksytään ja lasku siirtyy Klarnan hoidettavaksi. Klarna tilittää myynnin täysimääräisenä verkkokauppiaalle ja hoitaa laskutukseen liittyvän hallinnon ja kantaa luottoriskin.

Osamaksulla

Osamaksulla-palvelun toimintaperiaate on sama kuin Laskulla-palvelussa, mutta asiakas maksaa ostoksen 3-36 erässä. Kalliin hintaluokan tavaroiden myynnissä joustavien maksuehtojen tarjoaminen voi olla ponnahduslauta menestykseen. Ruotsissa, jossa Klarnaa käyttää yli 2000 verkkokauppaa, kalliiden tuotteiden ostoista jopa 20% on myyntilainoitettu!

Klarna Tili

Kuluttajan eri verkkokaupoissa tekemät ostokset menevät samalle Klarna Tilille, jonka velkaa lyhennetään kuukausittain 8,95€/kk tai suuremmissa erissä.

Jos asiakas tilaa tuotteen Laskulla, mutta maksun suhteen tulee yllättäviä ongelmia, niin hän voi muuttaa maksun osamaksuksi soittamalla Klarnan asiakaspalveluun. Joustavuutta, jota suomalainen nettikansa ei ole ennen saanut kokea!

MyCashflow’ssa on tuki Klarnan maksutavoille ensimmäisenä verkkokauppaohjelmistona suomessa.

  • Hei

    Olisin sangen kiinnostunut ottamaan kaupassani käyttöön tuon kreatorin palvelun. Siis kummankin muodon laskutuksen ja osamaksun.

    Miten edetä?

  • Hei Jukka,

    otamme sinuun sähköpostitse yhteyttä asian tiimoilta.

  • Nyt vasta huomaan miten uusi systeemi tämä Cashflow on. …Ihan pikkulapsi viellä.

    Itse tosiaan olen useilla verkkokaupan pohjilla touhunnut ja tämä nyt vaan on helppo ja selkeä. Kaikenhuipuksi toimiikin. On tietenkin ennenaikaista sanoa mihin kehitys vie, koska etenkin verkkomaailma muuttuu erittäin nopeasti. Se on kannaltamme tietenkin hyvä, mutta toisaalta. Se mikä tänään on uutta ja kiehtovaa, voi olla huomisen museotavaraa.

    Pitää nyt vain toivoa että tämä kauppa ottaa kunnolla tuulta purjeen alle. Menestys antaisi resursseja teille kehittää tätä edelleen ja saada meistä joskus vaativistakin loppukäyttäjistä vielä tyytyväisiä. Me keskitymme niin usein vain omaan bisnekseemme ja mietimme vain omaa etua ja sitä mikä tuottaa meille. Olisi muistettava että muut tekevät niitä alustoja, Heitäkin olisi muitettava siinä että jotta saadaan oikein hyvä tulos, on osattava katsella asioita monelta kannalta samaan aikaan.

    No jaarittelut sikseen.

    Onkos verkkokaupassanne muuten mahdollista toteuttaa latauspohjaisia palveluja? Itse en sellaisia kaipaa ainakaan toistaiseksi, mutta saattaapi joku tarvitakkin.

  • Pingback: Nettikauppojen ostajaprofiilit | MyCashflow blogi()