Nettikauppojen ostajaprofiilit

Nettikaupan asiakkaat voidaan jakaa karkeasti viiteen ryhmään verkko-ostamisen perusteella. Verkkokauppiaan on hyvä tuntea nämä ostajaprofiilit ja kehittää sisältöä sekä palveluita tukemaan ryhmien erikoistarpeita. Superostajat Superostajat tilaavat verkosta paljon ja monia eri tuoteryhmiä.  Heille verkkokauppa tuo selkeitä etuja, esimerkiksi helpon vertailun ja tilaamisen. He myös kokevat verkko-ostosten tekemisen mukavaksi, nopeaksi ja edulliseksi. Superostajat käyttävät ostamiseen paljon…

Nettikaupan asiakkaat voidaan jakaa karkeasti viiteen ryhmään verkko-ostamisen perusteella. Verkkokauppiaan on hyvä tuntea nämä ostajaprofiilit ja kehittää sisältöä sekä palveluita tukemaan ryhmien erikoistarpeita.

Superostajat

Superostajat tilaavat verkosta paljon ja monia eri tuoteryhmiä.  Heille verkkokauppa tuo selkeitä etuja, esimerkiksi helpon vertailun ja tilaamisen. He myös kokevat verkko-ostosten tekemisen mukavaksi, nopeaksi ja edulliseksi.

Superostajat käyttävät ostamiseen paljon aikaa ja keskustelevat verkkokaupoista mielellään ystävien kanssa. Tyypillinen superostaja on mies.

Kokemattomat

Kokemattomat eivät ole sinut verkko-ostamisen kanssa. He eivät näe verkkokaupassa etuja eivätkä käytä verkkoa tuotevertailuihin. He myös verkosta ostamisen monimutkaiseksi ja verkkokaupat vaikeakäyttöisiksi.

Tyypillinen ryhmän edustaja on alle 25 vuotias opiskelija tai koululainen.

Tiedonhakijat

Tiedonhakijoille Internet on hyödyllinen ja luotettava tietolähde, jota he käyttävät tuotteiden hakuun ja vertailuun. Heillä ei kuitenkaan ole tapana tehdä ostoksiaan verkossa vaan he suosivat mieluummin perinteisiä kanavia.

Tiedonhakijoissa korostuu vanhempi ikäryhmä.

Täsmäostajat

Täsmäostajat näkevät verkkokaupan edut ja tekevät ostoksia useissa verkkokaupoissa. He menevät verkkokauppaan shoppailemaan. He eivät liiemmin etsi tarjouksia tai vertaile tuotteita. Täsmäostajat eivät halua käyttää verkko-ostoksiin paljoa aikaa eivätkä he erityisesti keskustele niistä ystävien kanssa. Naisten osuus korostuu täsmäostajissa.

Täsmäostajille nettishoppailu on myös viihdettä ja tuotevalikoimasi merkitys korostuu. Helppokäyttöisyys, laaja ja mielenkiintoinen tuotevalikoima, laadukkaat tuotekuvat ja kattavat tuotetiedot tekevät ostokokemuksesta miellyttävän ja lisäävät kauppaa.

Varovaiset ostajat

Varovaiset ostajat hahmottavat verkko-ostamisen hyödyt, mutta suhtautuuvat verkkoon varauksella. He tekevät ostoksia verkossa, mutteivat mielellään anna luottokortti tai muita arkaluontoisia tietoja. Varovaiset ostajat myös suhtautuvat varauksella internetissä olevaan tietoon.

Varovaiselle ostajalle ostamisen kynnys on korkea ja hän näkee ostamisessa erilaisia riskejä. Nettikauppiaana voit riskejä poistamalla alentaa ostamisen kynnystä ja saada näin kauppaa varovaiselta ostajalta. Ostamisen riskiä voit poistaa esimerkiksi kertomalla reilusti yrityksestäsi, tuotetakuista ja palautusmahdollisuuksista, sekä tarjoamalla mahdollisuutta maksaa laskulla.

Kun olet kerran tehnyt kaupat varovaisen ostajan kanssa ja palvellut häntä hyvin, niin mahdollisuuteesi saada lisää kauppaa nousee, koska olet tuttu ja turvallinen nettikauppa ”epäilyttävässä internetissä”.

  • Mielenkiintoinen artikkeli.

    Perustuiko tämä tutkimukseen vai omaan havaintoon kysyy epätyypillinen superostaja :)?

  • Ismo

    Alkuperäinen ryhmittely perustuu MediaComin tekemään verkkokauppatutkimukseen. Ryhmitetty on tehty monimuuttujamenetelmällä ja siihen on osallistunut n. tuhat 15-74-vuotiasta internetiä säännöllisesti käyttävää henkilöä.

  • Pingback: Verkkokaupan vuosi olennaisilta osin | MyCashflow blogi()

  • Mielenkiintoinen artikkeli. Sinään ostoprofiilit on tärkeä hyödyke, mutta voivat vääristää myös yrittäjän näkökulmasta asiakaskuntaa.