Uudelleenmarkkinointi ostoskorin hylänneille asiakkaille

Suurin osa verkkokaupan asiakkaista ei koskaan mene kassalle asti ja suurin osa kassalle siirtyneistä ei vie tilaustaan loppuun. Uudelleenmarkkinointi ostoprosessin aloittaneille, mutta ei-ostaneille asiakkaille voi tuoda merkittävästi ”helppoa” kauppaa nettikaupalle. Netissä markkinatutkimus on vaikeaa, erityisesti alussa, kun palautetta on vaikea saada. Ei-ostaneen asiakkaan kanssa keskusteleminen auttaa löytämään ongelmien syyt ja saat samalla arvokasta asiakaspalautetta. Tällöin kauppias…

Suurin osa verkkokaupan asiakkaista ei koskaan mene kassalle asti ja suurin osa kassalle siirtyneistä ei vie tilaustaan loppuun. Uudelleenmarkkinointi ostoprosessin aloittaneille, mutta ei-ostaneille asiakkaille voi tuoda merkittävästi ”helppoa” kauppaa nettikaupalle.

Netissä markkinatutkimus on vaikeaa, erityisesti alussa, kun palautetta on vaikea saada. Ei-ostaneen asiakkaan kanssa keskusteleminen auttaa löytämään ongelmien syyt ja saat samalla arvokasta asiakaspalautetta. Tällöin kauppias saa suoraa ja todellista palautetta siitä miksi kauppa jäi tekemättä. Kun palautetta pyydetään mahdollisimman nopeasti, se saadaan myös tuoreena ja välittömänä. On aivan eri asia kuulla syy miksi eilinen tilaus jäi kesken kuin markkinatutkimuksen kysymykseen keksitty mielipide.

Ehkä ostos keskeytyi, koska verkkopankki maksutapana ei sovi yritysasiakkaalle, kun tilaajalla ei ole yrityksen verkkopankkitunnuksia. Asiakas on valmis ostamaan ja kauppa on helppo tuoda kotiin tarjoamalla maksuvaihtoehtona tilisiirtoa. Hyödyllistä palautetta? Todellakin. Ongelman korjaaminen voi vaikuttaa konversioon enemmän kuin mikään yksittäinen markkinointikikka. Ehkä ongelmana ovat liian kovat toimituskulut jollain tuoteyhdistelmällä, epäselvyys toimitusajasta tai jotain muuta. Keskustelemalla ei-ostaneiden asiakkaiden kanssa verkkokauppa saa helposti palautetta ostamisen ongelmista.