Joulukalenteri: 16. Näytätkö luotettavalta?

Markkinoinnissa se miltä asiat näyttävät merkitsee enemmän kuin se miten asiat ovat. Verkkokaupan luotettavuus on kuluttajien mielestä yksi tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tämä on toistunut kaikissa näkemissäni tutkimuksissa vuodesta toiseen. Asiakkaat eivät osta verkkokaupasta, johon he eivät luota. Luottamus syntyy pienistä tekijöistä. Esimerkiksi kiroitus- ja yhdys sana virheet tai ISOJEN KIRJAINTEN KÄYTTÄMINEN saa nettisurffaajan hälytyskellot…

Markkinoinnissa se miltä asiat näyttävät merkitsee enemmän kuin se miten asiat ovat.

Verkkokaupan luotettavuus on kuluttajien mielestä yksi tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tämä on toistunut kaikissa näkemissäni tutkimuksissa vuodesta toiseen. Asiakkaat eivät osta verkkokaupasta, johon he eivät luota.

Luottamus syntyy pienistä tekijöistä. Esimerkiksi kiroitus- ja yhdys sana virheet tai ISOJEN KIRJAINTEN KÄYTTÄMINEN saa nettisurffaajan hälytyskellot soimaan. Jos verkkokauppias ei osaa edes kirjoittaa oikein, niin miten voin luottaa siihen, että muu toiminta menee mallikkaasti?

Luottamuksen lisäämiseen on monia helppoja keinoja, kuten:

  • Tarkista kirjoitusvirheet. Tarkista vielä uudelleen.
  • Lisää maksupainikkeiden logot näkyville kaikille verkkokaupan sivuille
  • Lisää sertifikaatteja, kuten jäsenyys Suomen Yrittäjissä tai oman alasi järjestöissä näkyville.
  • Jos yritys on saanut AAA-luottoluokituksen, niin lisää logo verkkokauppaan.
  • Kerro yhteystiedot ja asiakaspalvelun puhelinnumero selkeästi.
  • Ilmoita selkeästi tuotteiden takuusta sekä vaihto- ja palautusoikeudesta.
  • Lisää sivuille tyytyväisten asiakkaiden kommentteja ja suosituksia.
  • Hanki luotettavan verkkokaupan sertifikaatti. Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi WOT ja Suomen Varmakaupan Luotettava verkkokauppa -sertifikaatti.
  • Käytä SSL-salausta verkkokaupan kassalla.
  • Tarkista tuotetietojen oikeellisuus ja käytä laadukkaita tuotekuvia.
  • …ja niin edelleen.
Muista myös, että luottamus tulee yleensä aasin selässä ja lähtee Ferrarilla. Luottamuksen rakentamiseen menee aikaa ja huonolla toiminnalla saat tuhottua maineesi hetkessä.